Gå til innhold

Formeninger om Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt 10.04 i et par uker nå, og det blir bedre for hver dag. Det er kommet mange små (og deilige!) forbedringer. Apport har en tendens til å rapportere kræsj i hytt og gevær, men nå har også det roet seg. Er svært fornøyd med 10.04 hittil, det eneste som skuffer meg hittil er oppstartstiden. Føler at 10.04 booter tregere enn 9.10, men det er mulig det er debuggingverktøy som gjør det. En oppgradering anbefales, men om du er avhengig av stabilitet bør du vente til offisiell release om ca 1 mnd. 10.04 er LTS, så det er relativt få store endringer fra de foregående releasene, men alt er veldig forseggjort. Om jeg hadde driftet et firma ville jeg ikke hatt noen problemer med å legge inn Ubuntu 10.04 LTS på maskinene der.

Lenke til kommentar

Så langt er jeg veldig fornøyd med Ubnutu 10.04 Beta 1, og merker ikke stort til bugs her, men nå bruker jeg ikke !0.04 Beta 1 som hoved-operativsystem heller. Ble vel hovedsaklig installert for å se utviuklingen i temaet som det jobbes med.

 

En ting som irriterer meg enormt, som forsovidt er et lite filleproblem og mest sannsynlig kan fikses et eller annet sted rundt "gconf-editor, appsmetacitygeneral, button_layout", er at de har byttet om på plasseringen for minimer og maksimer. Det at de er til venstre synes jeg egentlig er nokså effektivt, spesielt med tanke på at vindu-menyen og gnome-menu-bar er i det området. For se om jeg blir vandt til det først.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har brukt 10.04 i et par uker nå, og det blir bedre for hver dag. Det er kommet mange små (og deilige!) forbedringer. Apport har en tendens til å rapportere kræsj i hytt og gevær, men nå har også det roet seg. Er svært fornøyd med 10.04 hittil, det eneste som skuffer meg hittil er oppstartstiden. Føler at 10.04 booter tregere enn 9.10, men det er mulig det er debuggingverktøy som gjør det. En oppgradering anbefales, men om du er avhengig av stabilitet bør du vente til offisiell release om ca 1 mnd. 10.04 er LTS, så det er relativt få store endringer fra de foregående releasene, men alt er veldig forseggjort. Om jeg hadde driftet et firma ville jeg ikke hatt noen problemer med å legge inn Ubuntu 10.04 LTS på maskinene der.

 

Oj, oppstartstiden var det jeg reagerte mest positivt til i 10.04 alpha 3 ihvetfall. Ikke at jeg gjorde noen målinger, men jeg er sikker på at systemet startet ca 10-15 sec raskere på min AAO med 10.04 kontrak 09.10.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen voldsomme endringer siden dette er en LTS, men MeMenu er jo en viktig forbedring, den helt nye grafiske stilen, Ubuntu One Music Store i Rhythmbox (og Banshee etterhvert?), den nye messaging-menyen (konvolutten på det øverste panelet).. Ellers er det vel primært oppgradert programvare som Firefox 3.6, OpenOffice 3.2, PiTiVi videoredigering... Ellers har de vel backportet nouveau og ati-drivere fra nyere kjerner (de bruker .32-kjernen for maks stabilitet pga LTS), og noen andre "under panseret"-endringer som man ikke nødvendigvis legger merke til med mindre man har helt spesifikk programvare..

 

Og i alpha 2 er jo fremdeles "merge"-vinduet åpent, det lukkes ikke før i Alpha 3, så det skjer store endringer fra dag til dag på et så tidlig stadium.

Lenke til kommentar

En av skribentene for PCpro har følgende å si om Ubuntu beta 1 i sin blogg på siden:

 

"So there it is. Everything works. Everything’s fast. And it’s free. Don’t listen to the fanboys, and don’t bother with the script, Ubuntu 10.4 speaks for itself, and it’s eloquent as hell."

 

http://www.pcpro.co.uk/blogs/2010/03/23/ubuntu-10-4-beta-is-bloody-brilliant/

 

For de som har lyst på en liten smak av hva vi kan vente oss mens vi venter på at Ubuntu blir installert kan se en liten demo her: http://netupd8.com/ubuntu/slides/index.html#controls

Lenke til kommentar

Har kun testet 10.04 i Virtualbox, og har lagt merke til at Apport har rapportert en del krasj. Forhåpentligvis blir det bedre før den slippes.

 

Eller synes jeg de går i feil retning når det gjelder brukergrensesnittet, bortsett fra ikonene som er en klar forbedring i mine øyne. Ellers virker det som de stjeler fra Apple. Liker veldig godt hvordan det har blitt i 9.10, så hvorfor ødelegge det ved å prøve å lage en dårlig kopi av MacOS? Heldigvis er det enkelt å endre, og Ubuntu har veldig mange pene tema inkludert.

 

Den største forbedringen må være integrasjonen av sosiale medier og andre tjenester på nettet, blant annet Ubuntu One. Gleder meg veldig til å se hvilken vei de tar det videre.

Lenke til kommentar

Det som AudunWangen mener er å stjele fra Apple, mener jeg er bra ting. Jeg syns det er litt tåpelig denne frykten for å "stjele" fra Windows og OSX. Om de gjør noe bra, så syns jeg faktisk vi skal kopiere de! Når Apple eller MS utvikler bra grensesnitt, så er det bra grensesnitt uavhengig av hvem som står bak det.

 

Det er gode argumenter for flere av endringene. Ta f.eks ikonene oppe til høyre, det er designmessig teori bak at de skal være uniforme i fargen istedetfor "realistiske" og flerfargede. Det blir da også enklere å indikere f.eks når du har fått ny melding, eller når PCen trenger reboot.

 

At temaene blir mer uniforme er også veldig bra, det er profesjonelt, det er mindre rotete, det gjør jobben enklere for brukerne. Har du lest litt teori om brukergrensesnitt, så vet du at det er viktig å tenke på hva du presenterer brukeren, og i hvilken rekkefølge etc. I GNU/Linux-verden har det ofte vært en feilaktig praksis med å presentere brukeren for *flest mulig valg*. Heldigvis er det nå endel utvikling på dette området.

 

At Ubuntu også får en moderne grafisk profil er meget bra.

 

Ikke dermed sagt at ALLE endringer er til det positive. F.eks syns jeg det var idiotisk å flytte vindusknappene til venstre side, men det er enkelt å endre for oss som ikke er helt nybegynnere... Syns også alle menyelementene i gnome-menu skal ha ikoner foran, ikke bare programmer og steder, men også system.

 

Er altså meget fornøyd med Ubuntu 10.04beta så langt, bortsett fra et par småting. Apport-kræsjene er det mange av, men det er som oftest bare en feilmelding, uten at programmet faktisk segdumper. Så da er det ikke så nøye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...