Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasspedal hang seg opp på Toyota Prius...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her er bare bullcrap.

 

Enda en attention-seeker som benytter anledningen nå som det er så mye i mediene om Toyota.

 

Alt dette er vel iscenesatt av GM.

Ja, han henger nok fast gasspedalen sin med vilje med sin egen sønn i bilen. Jeg tror nok at du kan bli ganske handlingslammet når gassen henger seg opp og bilen akser til 170 km/t. Er nok ganske lett å sitte her å skrive alt han burde ha gjort.

Lenke til kommentar

Men selv om man har automatgir, så kan man da trykke inn bremsen...

Bremsepedalen slutter jo ikke virke selv om man gir gass...

 

Kan hende denne også led av priussyken på bremsene, da vil man ikke få følelsen av at bremsene virket på den måten som de skal selv om de egentlig gjør det. Men dette får Toyota finne ut av.

 

 

 

Hvis gassen har hengt seg opp og man her snakker om en typisk TDI så er det vel såpass med moment det er snakk om at ett autovern ikke ville stanse bilen alene. Så sant man da ikke kjørte rett inn i autovernet med fronten selfølgelig...

 

 

 

Ikke særlig mye skader her, nei. Løgn og bedrag som vanlig.

 

Står ingenting om at vedkommende kjørte ut til autovernet i høy fart, dessuten skal man ikke se bort i fra at skadene er større enn det man kan se av bildene.

 

Så enig trur nok sjåføren har vært så sjokkert at han/hun ikke har klart å tenke rasjonellt.

 

Dette er absolutt en plausibel forklaring, men kan også hende at det oppstod en situasjon som gjorde det nødvendig å kjøre i autovernet. Dette vet vi dog ingenting, og gjetninger vil kun være spekulasjoner.

 

 

OJ... gasspedalen hang seg opp jo... ojoj... må ringe politiet mens farten nærmer seg 176km/t.

 

Hadde han kjørt rett i autovernet med en gang før han ringte politiet, så hadde han sluppet mye skader på bilen.

 

Hva kunne politiet gjort der og da for å hindre at andre ble satt i fare?

 

Det stod ingenting om at ringte politiet i 176 km/t, men når han var over 100. Det er absolutt ikke dumt å ringe politiet. Selv om de ikke kan gjøre noe der og da så er de absolutt riktig instans å kontaktes. De har mulighet til å koordinere arbeidet både under og etter hendelsen. Husk at det må rekvireres ambulanse, brannvesen samt politi hvis det skulle skje en ulykke, trafikksentralen må kontaktes, havarikommisjonen skal kontaktes og det samme må forhandler. Politiet har også mulighet til å sperre av veien hvis det skulle være nødvendig.

 

Hvis det hadde vært en bil i nærheten så kunne jo politiet f.eks. lagt seg bak med full sirene for å varsle andre biler hvis det var på veien. Så nei, det å varsle politiet var ikke så dumt.

 

Uansett så fikk nok sjåføren et lite støkk som det har blitt nevnt, også dette kan føre til at man ikke alltid handler rasjonelt objektivt sett. (Selv om det virker rasjonelt der og da).

 

Det er nok verre med Toyota som har ventet såpass lenge for å utbedre en feil som de har visst om i lang tid. Så seint som i fjor så feiret ledelsen i USA at de kom unne hendelsen så billig (trodde de) ved å skylde på matte problem.

 

Det har vært slike hendelser i statene også, der noen tilfeller endte med dødsfall. En av de som ble drept var en erfaren polititjenestemann.

 

Linker:

 

http://green.yahoo.com/news/afp/20100309/ts_alt_afp/japanusautocompanytoyotarunaway.html

 

http://www.japantoday.com/category/national/view/damages-suit-filed-against-toyota-over-fatal-california-crash

 

Jeg tror det er lett i ettertid å sitte på forumet og kritisere vedkommendes handling. Problemet er bare at vi kun har informasjon nok til å spekulere, og selv da knapt nok det. Når til og med en erfaren polititjenestemann har død som følge av problem med gasspedalen, så synes jeg vi ikke burde være så strenge mot vedkommende.

 

Problemet er ikke at det har vært en feil med pedalene eller elektronikken heller. Det som er det essensielle problemet er at Toyota har vist liten vilje for å rette opp i de feilene som de visste om. En av grunnene til dette er nok at det har vært billigere å ignorere feilen og risikere søksmål enn å rette feilen. Man har istedet avfeid det med at det har vært gulvmattene.

Lenke til kommentar

Det som skjedde var at faren eller sønnen hadde et vanlig uhell og ikke har råd til å betale skadene selv. Nå bruker de Prius-greiene for å slippe å ta regninga selv.

 

1. Fotbrekk

2. Sett bilen i fri

3. STÅ på bremsen

4. Ta tenninga

5. Success!

 

Og de som sier at de involverte ikke rakk å tenke klart burde ta seg en bolle. Kjører Prius selv i ny og ne, og 0-100 km/t tar votter og vintere. 100-176 km/t burde ta ca...tja jeg vet ikke... kanskje et par år???

Endret av Assakaluftlars
Lenke til kommentar

Det som skjedde var at faren eller sønnen hadde et vanlig uhell og ikke har råd til å betale skadene selv. Nå bruker de Prius-greiene for å slippe å ta regninga selv.

 

1. Fotbrekk

2. Sett bilen i fri

3. STÅ på bremsen

4. Ta tenninga

5. Success!

 

Og de som sier at de involverte ikke rakk å tenke klart burde ta seg en bolle. Kjører Prius selv i ny og ne, og 0-100 km/t tar votter og vintere. 100-176 km/t burde ta ca...tja jeg vet ikke... kanskje et par år???

Det er 136 HK i bilen og den akselerer fort nok så det du sier er bare tøv og tull.

Har prøvd den selv og den var like kvikk som en hvilken som helst bil med samme antall HK.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd at Bremsekraften forsvinner ved feil på gasspedal.jeg får feilmelding under kjøreturen, check engine, det er trottlesensor som klikker, altså gasspedal føler.

svinger av veien for å stoppe å undersøke data`n , (feilkodeleser i bilen) men bremsepedalen blir stein hard, og virkningen er lik null, må bruke brekket for å få stoppet, klarer nesten å kjøre ned en fotgjenger, dette er direkte livsfarlig, til opplysning gjelder dette Volvo XC70, så elektronikken er nok ganske lik i forskjellige biler.

Uansett, Utrolig arrogant av Toyota og avfeie at det er elektronikk feil.

R Gulliksen

Lenke til kommentar

Dere burde være forsiktig med å anklage bilisten for å gjort dette med vilje for å få erstatning eller lignende. Man kan fort bli anmeldt for æreskrenkelser, spesielt hvis man ikke har fnugg av bevis for sine påstander.

 

Uansett er det ikke for bilførerene sin skyld man innfører et event. kjøreforbud, men pga. trafikksikkerheten. Sier seg selv at det er livsfarlig med en bil der bremser eller gass ikke fungerer som de skal. Tenk hvis man måtte bråbremse og bremsene sviktet.

 

I USA har 30 personer død som følge av tekniske feil ved Toyota.

 

Dessverre mistenker jeg Toyota for å avfeie dette med et gulvmatteproblem. Man skal ikke utelukke at det foreligger feil på en eller annen komponent eller en ledning.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd at Bremsekraften forsvinner ved feil på gasspedal.jeg får feilmelding under kjøreturen, check engine, det er trottlesensor som klikker, altså gasspedal føler.

svinger av veien for å stoppe å undersøke data`n , (feilkodeleser i bilen) men bremsepedalen blir stein hard, og virkningen er lik null, må bruke brekket for å få stoppet, klarer nesten å kjøre ned en fotgjenger, dette er direkte livsfarlig, til opplysning gjelder dette Volvo XC70, så elektronikken er nok ganske lik i forskjellige biler.

Uansett, Utrolig arrogant av Toyota og avfeie at det er elektronikk feil.

R Gulliksen

 

Testet senest i dag hvordan bilen oppfører seg når jeg bremser med gassen i bånn. Stoppet overraskende raskt når jeg bare tråkket bremsen i bunn. Prøvde også å tråkke inn bremsen for så å slippe opp og så tråkke ned igjen, etter tre-fire ganger opplevde jeg det samme som deg - at pedalen ble stein hard og var helt uten bremser inntil jeg slapp gasspedalen! Har i dag en suzuki baleno, og har for endel år siden opplevd det samme med en opel astra.

 

Etter alt som har skjedd med toyota, og det jeg testet i dag, har fått meg til å lure på hvor mange potensielt farlige biler det finnes på veiene...

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet når gasspedalen står i bånn eller nesten i bånn, avhengig av turtall, på en bensinmotor.. det er vakumet fra motoren som brukes til å drive bremsen, og dersom man prøver litt og litt på bremsen vil man oppleve å bruke opp vakumet om man ikke får spjeldet på motoren lukket. Det som blir sagt er at man skal bremse bestemt om pedalen henger seg opp, ikke pulsere, og man bør ikke trigge ABSen heller, fordi ABSen er slik at den pusher pedalen tilbake, og det må nytt vakum for å presse den ned igjen.

 

Priusen burde vel egentlig ha egen pumpe siden bensinmotoren ikke alltid går og noe må lage vakumet til bremsene uansett, men kan hende den har elektrisk pumpe den bare starter uten motoren i gang.. ikke vet jeg.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

The Prius does not use a conventional brake system with a master cylinder that pushes brake fluid to the calipers & wheel cylinders. Instead braking request is monitored by the HV ECU through a brake pedal position sensor. The request braking is then divided between regen braking & mechanical braking as the HV ECU sees fit.

 

kilde:

http://www.artsautomotive.com/hybrid-articles/38-hybrids/116-prius-30k-service

 

tillegg.. prius har "vanlige" (reserve) bremser

 

The master cylinder is not used in normal operation. It's there as a backup in case of an emergency. For instance, if the hydraulic booster were to fail, there would be no pressure for the ABS/VSC ECU to use to apply the brakes. Instead of letting Prius drivers smash into stuff after a brake system failure, Toyota wisely chose to install a master cylinder & parallel brake hydraulic system.

Endret av joka
Lenke til kommentar

Uansett bullshit hele den historien føreren og sønnen har funnet opp.. Denne situasjonen i Norge er helt ulik alle andre tilfeller, Toyota skjønner ikke hva som har skjedd en gang, og det skal gå an å stoppe bilen. Det er ikke funnet feil i bilens system. Altså, hele greie er en stor løgn.

 

Han har vel bulka bilen på siden ved et uhell, og valgt å laste Toyota for dette i og med at dette var veldig aktuelt med Priusene i verden for tiden, og dermed få igjen penga for å fikse dette. Uten tap av evt bonus eller penger, stiller Toyota ansvarlig. Greit for han det, han sparer jo masse.

 

Bilde av bilen ser jo heller ikke ut til å ha kræsja så innmari... Han hadde nok ikke en fart på over 60 da han la seg inn i autovernet..

Lenke til kommentar

Folk har ange synspunkter på saken som: hvorfor gjorde han ikke ditt, hvorfor gjorde han ikke datt.

Det er ekstremt vanskelig å gjøre alt etter håndboken når du sitter i en slik potensielt dødelig situasjon. Du gjør bare det første og beste du tenker på. I dette tilfellet var det å kjøre bilen inn i autovernet, noe som sikkert var en grei avgjørelse der og da. Jeg tviler at bilen har vært opp i den farten som er nevnt i avisen, skadene tilsvarer jo ikke akuratt dette. Å stoppe en bil ved bruk av autovernet, omfatter langt større skader på bilen en det artikkelen sier. Jeg tviler også på at sjåføren passer på hvor raskt han kjørte når han prøvde å stanse bilen, så tipper på at det var farten han ”følte” bilen kjørte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...