Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasspedal hang seg opp på Toyota Prius...


Anbefalte innlegg

At toyota på tidlige modeller ikke hadde "brake override", det vil si at gass slippes tilbake til tomgang når man tråkker inn bremsen, er galskap og dårlig design. Alle andre biler jeg har kjørt har denne funksjonen, som er viktig sikkerhetsmessig særlig om man har motor med stort moment.

 

Jeg så selv en film fra NTSB (National Transtprtation Safety Beauru) i USA når jeg var der der de demonstrerte faren på en Lexus SUV med stor motor. Sjåføren stod på bremsen, og bilen akselererte vanvittig. Den hadde "keyless go", så panikktrykking på "power" knappen hjelper ingenting. Den må holdes inne i flere sekunder, og det vet man bare om man leser instruksjonsboken. NTSB sa at det beste å gjøre er å sette den i N (Lexusen hadde "vanlig" automat).

 

Jeg hadde selv en Prius som leiebil der, og den har bare en joystick som girspak. Om man girer "feil" så sier den bare "pling" og kommer opp med en feilmelding i displayet om at den ikke godtar valget jeg forsøkte. Skulle ikke overraske meg om den har en beskyttelse mot å havne i N i høy hastighet. Om man skal skifte fra B til D (B er breaking, altså at elmotoren blir mer aggressiv i bremsing når man slipper gassen) så må girspaken over N. Jeg gjorde dette mange ganger og kan aldri huske at den gikk i N, eller mistet moment når jeg byttet mellom B og D under fart.

 

Sist så er det den bilen som kjørte løpsk i USA for noen dager siden, toyota sier at det ikke er noe feil med bilen, men sammtidig at forbremsene er helt utslitt og viser store tegn på varmgang. Det skal man ikke få til uten å kjøre med bremsene godt plantet i gulvet i lengere tid, gjør man det vil normalt bilen stoppe, selv fra toppfart, uten at bremsene blir nedslitt eller viser unormalt mye varmgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem klarer å ringe til noen på mobilen dersom bilen akselrerer ukontrollert?

 

Jeg kommer til å dø! Hmm...? Hvor la jeg mobilen min?

Siden vi ikke satt i passasjersetet på Priusen vet vi ikke akkurat hva som skjedde og i sånne situasjoner kan de som sitter bak rattet si masse rart og velge å ikke si ditten og datten som kan forandre historien helt.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Det blir jo sagt flere ganger i tråden her at det er vanskelig å tenke rasjonelt, og handle logisk, når slike ting inntreffer, men å finne frem telefonen og ringe noen - det skulla han klare. Noe skurrer i denne saken, men jeg aner ikke om det er Toyota eller sjåføren som skurrer ...

Lenke til kommentar

Det blir jo sagt flere ganger i tråden her at det er vanskelig å tenke rasjonelt, og handle logisk, når slike ting inntreffer, men å finne frem telefonen og ringe noen - det skulla han klare. Noe skurrer i denne saken, men jeg aner ikke om det er Toyota eller sjåføren som skurrer ...

Mange jeg har snakket med mener at det å ringe politiet ikke var så dumt i denne situasjonen og ISOLERT sett så er jeg nok enig...

 

MEN! Det finnes ett KJEMPEMENN...

Tenk deg situasjonen:

Du aner fred og ingen fare mens du cruiser av gårde på motorveien, og plutselig så gir bilen full gass uten at du har bedt den om det. Da blir man fort forfjamset ett øyeblikk og prøver normalt despoerat og finne ut av hva som skjer. Det tar ikke veldig mange sekundene før bilen nærmer seg hastightere laaangt over hundre ved fullt gasspådrag, så man har ikke veldig god tid...

 

Men da finner mannen ut at han skulle bruke de sekundene på og ringe politiet. Jeg vet ikke hvor mange sekunder det tar og slå nummeret mens bilen er i ukontrollert fart, samt vente på at noen tar den i andre ennen, OG forklare situasjonen. Formålet med samtalen må jo være å få hjelp på en eller annen måte. Enten ved at politiet kommer og eskorterer bilen og eller andre ting. Jeg tipper dte tar flere minutter før politiet klarer og komme til stedet der mannen er og innen det har han nådd toppfart og vel så det med Priusen.

 

Hadde han heller brukt de dyrbare sekundene på og få kontroll over bilen, istede for å ringe politiet som med 98% sikkerhet ikke kunne hjulpet til uansett, så hadde nok turen i autovernet blitt spart.

 

Vet ikke hvor lang tid det tar og sette bilen i "N" på en Prius, men på min bil så er det gjort på brøkdelen av ett sekund.

 

Tenk deg at bilen sklir motvillig ned en laaang bratt bakke, og i enden av bakken er det en stor elv. Tenker man da på å ringe politiet, eller og faktisk få kontroll over bilen og eller evt. hoppe ut av bilen for å hindre at man blir dratt ned i dypet?

 

Jeg vet vertfall hva jeg ville gjort...

Politet hadde jeg ringt ETTER at bilen havnet i vannet og at jeg selv hadde kommet meg i sikkerhet.

Lenke til kommentar

Denne fyren mente jo at bilen ikke var til å stoppe. Derfor ringte han. Men det er jo ikke funnet feil på motoren, så det er jo noe som skurrer her.

 

Å sette i Nøytral på en Prius tar ikke et halvt sekund en gang, man trenger ikke ta bort noen av henda fra rattet fordi spaken ligger rett bak rattet på høyre side. Bare å strekke en finger frem og dytte et hakk til venstre, i nøytral.

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar

Denne fyren mente jo at bilen ikke var til å stoppe. Derfor ringte han. Men det er jo ikke funnet feil på motoren, så det er jo noe som skurrer her.

 

Å sette i Nøytral på en Prius tar ikke et halvt sekund en gang, man trenger ikke ta bort noen av henda fra rattet fordi spaken ligger rett bak rattet på høyre side. Bare å strekke en finger frem og dytte et hakk til venstre, i nøytral.

 

På en av disse filmene som er linket her, eller som jeg har sett selv, så rekonstruerer de dette med noe digitalt verktøy i bilen og de får INGEN feilmeldinger etterpå...

 

Og vi kan ikke si om bilen faktisk oppfører seg slik som man tror når dette skjer.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke åssen håndbrekket fungerer på en Prius av den typen, men på min bil så er det en elektromagnetisk clutch som fungerer som nødbrems...

 

Uansett så lukter denne historien svidd synes jeg. Enten så har mannen gjort det eneste riktige da han har prøvd både å sette bilen i "N" og bremse, samt slå av tenningen og ikke noe av dette virket, eller så har han fått fullstendig hjerneslipp og mistet vettet fullstendig når han plutselig skulle ringe politiet FØR han evt. prøvde andre ting for å stoppe bilen.

 

Jeg tipper på det siste...

 

Jeg skjønner jo at man kan bli litt satt ut når slikt skjer, men at det var nødvendig å styre hele bilen inn i autovernet for å stoppe den tviler jeg på...

 

Bilen var jo ikke så skadet ifg.bildene, så det jeg lurer på er hva som fikk motoren til å stoppe til slutt? Tålte ikke motoren at bilen fikk en bulk?

Lenke til kommentar

Hvis han ikke hadde ringt politiet ville alt tydet på at det var en vanlig utforkjøring, og vedkommende prøvde å bortforklare seg.. det å ringe politiet før han faktisk kolliderte (forutsatt at noe kan tidfeste det) betyr jo nødvendigvis at vedkommende faktisk ikke fant på historien i etterkant for å bortforklare en hendelse som allerede hadde funnet sted.

Lenke til kommentar

Så hvis man setter det du sier helt på spissen:

 

Hvis man har lyst til å teste farten på bilen en varm sommerdag, så legger man bilen i 100km/t på E6 for så og ringe politiet når man gir flatt gjern for å teste toppfarten.

 

Da forklarer man at gassen hang seg opp eller at kjærringa har fått et drypp eller lignende. Skulle noe skje eller du evt. skulle bli tatt i fartskontroll, så kunne du bruke samtalen mot politiet senere og slippe billig unna...

 

Jeg tror ikke at mannen på noen måte prøvde å svindle Toyota, men det KAN... ja jeg sier KAN.. være så enkelt som at gulvmatten har krøllet seg under gasspedal og brems slik at gasspedalen kilte seg fast. Når man skulle bremse så fikk man ikke pedalen skikkelig ned forde matten lå i veien. Siden han tydelighvis hadde panikk også, så kan det jo henne han tråkket på begge pedalene sammtidig da han skulle bremse...

 

Det siste jeg hadde tenkt på når jeg satt i en ukontrollert bil var å tenke: "Nei... nå får jeg skynte meg å ringe politiet, slik at jeg kan bruke dette imot dem hvos noe alvorlig skulle skje..."

Lenke til kommentar

Joda.. vi reagerer forskjellig, men hvis man ser på selve situasjonen man befant seg i, så tror jeg faren ved skade på bil og evt. andre hadde vært vesentlig redusert, hvis han heller brukte den dyrbare tiden på og faktisk stoppe bilen, enn å dra opp telefonen.

 

Det er det som førsteposten min handler om. Nemmelig om dette er en situasjon som de fleste oppegående mennesker kunne reddet seg bedre ut av ved å bruke hodet og ikke telefonen som hjelpemiddel.

 

At han valgte å gjøre som han gjorde er jo hans problem, men spørsmålet mitt hva hva ville DU gjort?

Lenke til kommentar

Bilen er ikke skadet på bildet i annonsen, så det har skjedd etterpå.

Sammenlign bildene her:

http://www.sogneidag.no/?pgtype=22&raid=1773

http://www.dagbladet.no/2010/03/25/nyheter/toyota/bil/innenriks/prius/11017354/

 

Synes for øvrig ikke at denne annonsen bidrar til å gjøre saken særlig mer suspekt, pga den ble lagt ut bare en uke før. Hadde den ligget ute i flere måneder hadde det vært mistenksomt.

 

Men uansett, godt at fyren nå blir bustet. Håper Toyota saksøker.

 

Eieren opplyser at han ikke vet hvor stor farten var da han kjørte inn i autovernet, og vil ikke kommentere saken ytterligere.

Nei, å forklare hva som skjedde ville jo vært rart i en slik situasjon :hmm:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...