Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasspedal hang seg opp på Toyota Prius...


Anbefalte innlegg

Litt moro å lese dette

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article25421.ece

 

Elektrisk styring, elektrisk drevet datastyrt klimaanlegg, elektronisk styrte bremser, batterispenning transformert opp til 500 volt, og elektronisk styrte bremser som lader batteriet. Bilen er med andre ord verdens første "drive-by-wire"

 

Spørs om ikke elektronikken overstyrer bremsene også?

Når det ikke er noen mekanisk overføring fra pedal til bremsene så kan du tråkke så hardt du bare gidder om ikke elektronikken vil at du skal bremse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke bare moment fra motoren, men det er vel også elektromotorer på hvert av forhjulene?

 

Forøvrig så er ikke brekket alltid kraftig nok, det kommer jo selvfølgelig an på konstruksjonen, men om det er bremsesko inne i bremseskiva så er ikke disse spesielt kraftige...

Jeg aner ikke hvaslags motorer som driver en prius..

Jeg vet at brekket ikke er kraftig nok..

 

Morroa er jo at når man bremser forskyver man vekten forover, så bakhjulene får enda mindre de skulle ha sagt..

 

En på jobb sa forresten at det er full mulig å sette bilen i fri mens man kjører (ja automatkasse)..

Stakkaren i priusen må ha vært litt for sjokka til å tenke så langt.

Lenke til kommentar

Min mening om saken er ganske enkel.

 

Fyren er en fjott som ikke burde kjøre bil!

 

Hva i all verden går gjennom hodet på folk som VENTER med å gjøre noe før det kan gå skikkelig galt? Om han f.eks. hadde stoppet bilen på nøkkelen (ja det går på Prius)så hadde han fått vondt i 100 i stedet for potensielt å få vondt i 200. Forskjellen er ganske merbar vil jeg påstå ;)

 

Som trådstarter nevner så BURDE handbrekk og fotbrems samtidig være nok til å stoppe bilen, ellers skulle ikke bilen vært godkjent for salg...

 

Er ikkje kravet på handbrekken berre at du skal kunne stoppe bilen med handbrekket i 30 km/t eller noke slikt då?

Kan heller ikkje tenke meg at biler i dag er konstuerte slik at om du både bremser og gir full gass i høg hastigheit så skal bremsene være sterkast.

Det siste du skriver kan svares enkelt, men satt litt på spissen.

En Formel1-bil har sterkere bremser enn motoren, den sliter drivakslinger før bremsene slipper hjulene. Slik er det for vanlige biler bare det at her går clutchen eller motoren stopper fordi den blir forhindret i å gå rundt.

Nå er det slik at i 100 kmt så må motoren utnyte mer krefter enn ved 50 kmt (åpenbart) slik at bremsene BØR virkelig være sterkere i den farten slik at bremsene skal være sterke nok til å stoppe bilen. Jeg hadde ikke turt å kjøre en bil med så svake bremser for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Litt moro å lese dette

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article25421.ece

 

Elektrisk styring, elektrisk drevet datastyrt klimaanlegg, elektronisk styrte bremser, batterispenning transformert opp til 500 volt, og elektronisk styrte bremser som lader batteriet. Bilen er med andre ord verdens første "drive-by-wire"

 

Spørs om ikke elektronikken overstyrer bremsene også?

Når det ikke er noen mekanisk overføring fra pedal til bremsene så kan du tråkke så hardt du bare gidder om ikke elektronikken vil at du skal bremse.

Dette stemmer vel ikke helt? Trodde det var slik at TUV i tyskland ikke godkjente biler uten direkte kontakt med bremser og styring.

Lenke til kommentar

Uansett så må han har fått ned farten på bilen. Dette ser ikke ut som skadene en bil får ved 176 km/t. Eller 100 for den del.

1268343766182_951.jpg

Hvis du ser på bildet på fvn.no så ser du at begge forhjulene skrever innover.. Så den har fått seg en trøkk.. Men nå sies det ikke om han har gnurt den langs autovernet og brukt friksjonen av det til å stoppe eller om han har gått head on..

Lenke til kommentar

Når gasspedalen låser seg ved full gass, så har man som sagt flere muligheter:

 

1. Man bremser med det man har. Enten håndbrekk eller fotbrems.

2. Hvis ikke overnevnte fungerer (noe jeg ser på som utrolig merkelig) så kan man altså tråkke inn klutchen og gi faan i hele motoren, samt stoppe bilen ved å slå av tenningen.

 

Hvis ikke noe av dette hadde vært mulig, ja... så kan jo umulig bilen ha vært godkjent for salg. At bremsene og gasspedalen har problemer på samme gang har jeg faktisk vanskeligheter med å tro, og hvis det skulle være sant, så sliter Toyota voldsomt.

 

Holder en knapp på at det er mannen som ikke har tengt klart og bare fått for seg at han kunne svinge inn i autovernet.

 

Kan ikke tro noe annet...

 

Det sto i VG noe om at gulvmatten kunne ha krøllet seg under gasspedalen. (dette skjedde meg også som jeg beskrev lenger opp her) Men det var bare å bremse det... til motoren kvalte seg... Ikke noe stress i det hele tatt... selv om jeg ble litt forfjamset.

 

Men i en slik situasjon, så gjelder det bare å tenke klart, noe jeg heldighvis gjorde. Jeg bare stoppet bilen og fant fort ut at det var matten som forårsaket opphenget, og kjørte videre.

Lenke til kommentar

Jeg vet at ikke Prius har clutch.... jeg bare nevnte det sån genrelt...

 

Dessuten, så leste jeg nettopp i avisen at han hadde ringt politiet da han fant ut at gassen hadde hengt seg opp. Altså han rakk å ringe politiet mens han satt der og kjørte med gassen i bånn....

 

Hvorfor i huleste ringte han politiet, og hva trodde han at Politiet kunne hjelpe han med? Fly inn ett helikopter og heise han og sønnen ut av bilen i fart?

 

Er jo helt teit hele greine synes jeg... Er sikker på at han bare ble forfjamset og rådvill og at han handlet uten å tenke.

 

Er ikke akkurat slike mennesker man regner med i krigen... hehe

Lenke til kommentar

Hvorfor får ikke Toyota kritikk i denne diskusjonen? Jeg er helt enig i at mannen burde ha gjort ting annerledes eller prøvd andre ting, men selve poenget i saken er jo at Priusen aldri skulle vært solgt. At en bil gasser av seg selv opp til 176 km/t er totalt uakseptabelt og direkte farlig. Hva tenker Toyota om dette? De kan ikke la tusenvis av potensielt farlige biler kjøre rundt uten videre og bare vente på at gassen går i bunn neste gang.

Lenke til kommentar

Joda... jeg ser den...

 

Men jeg har vært i noenlunde samme situasjon selv... og det å ta opp telefonen var ikke engang påtenkt. Det eneste man tenker er liksom "okay... stoppe bilen med gassen inne... hvordan...?" BREMSEN VEL!

 

Funker ikke bremsen.... dra brekket... Funker ikke brekket... så kjør for helvete i grøfta ett sted det er mykt.

 

Når man har kjørt i grøfta, ringer man forsikringsselskapet og forteller hva som har skjedd.

 

Politiet har ingenting med slikt å gjøre...

 

Kunne jo like godt ringt bestemora si...

 

Men som jeg skrev... så er det tydelig at han fikk panikkanfall... Men siden det faktisk var to i bilen, så kan jeg ikke skjønne at vertfall EN av dem kunne bruke hodet...

 

Er dte noen her som tror at bremsene av en eller annen grunn sviktet sammtidig?

Lenke til kommentar

Men normale mennesker tenker da ikke slik når man er i en presset situasjon som dette.

OJ... gasspedalen hang seg opp jo... ojoj... må ringe politiet mens farten nærmer seg 176km/t.

 

Hadde han kjørt rett i autovernet med en gang før han ringte politiet, så hadde han sluppet mye skader på bilen.

 

Hva kunne politiet gjort der og da for å hindre at andre ble satt i fare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...