Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gasspedal hang seg opp på Toyota Prius...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den Priusen som smalt inn i autovernet var en hybrid, dvs. at elektromotorer driver hjulene, de får strøm fra en batteripakke som ligger under dørken, som igjen blir ladet av en bensinmotor.

 

Både bremser og gass er "fly by wire" og motorturtallet har ingen sammenheng med gasspedalens posisjon, det er batterienes ladetilstand som regulerer det.

 

Denne bilen var en tidlig 2009 modell og hadde således ikke brake override og power override som kom i November 09 på 2010 modellene.

Det vil igjen si at prosedyren for nødstopp som Toyota sjefen viste på tv med å tvinge bilen i neutral og holde strart/stopp knappen inne i 3 sekunder ikke vil fungere.

 

Har selv kjørt Prius en hel del som erstatningsbil på jobben, og stusset over at ikke turtallet på motoren fulgte gasspedalen som på en annen bil, men ting ble klarere når man fikk det forklart ved tilbakelevering av bilen.

 

Den siste Avensisen min hadde også fly by wire gasspedal, mens naboens bil som var identisk men 2mnd. eldre ikke hadde det, så regner med at Toyota begynte med dette sent i 2007.

 

Glemte link: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3563662.ece

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Haha, *flire* :D

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal tro på alle disse Primus-historiene (ja, jeg vet at det heter Prius), det virker mest som at folk får panikk og mister hodet.

Lenke til kommentar

Den Priusen som smalt inn i autovernet var en hybrid, dvs. at elektromotorer driver hjulene, de får strøm fra en batteripakke som ligger under dørken, som igjen blir ladet av en bensinmotor.

 

Både bremser og gass er "fly by wire" og motorturtallet har ingen sammenheng med gasspedalens posisjon, det er batterienes ladetilstand som regulerer det.

 

Denne bilen var en tidlig 2009 modell og hadde således ikke brake override og power override som kom i November 09 på 2010 modellene.

Det vil igjen si at prosedyren for nødstopp som Toyota sjefen viste på tv med å tvinge bilen i neutral og holde strart/stopp knappen inne i 3 sekunder ikke vil fungere.

 

Har selv kjørt Prius en hel del som erstatningsbil på jobben, og stusset over at ikke turtallet på motoren fulgte gasspedalen som på en annen bil, men ting ble klarere når man fikk det forklart ved tilbakelevering av bilen.

 

Den siste Avensisen min hadde også fly by wire gasspedal, mens naboens bil som var identisk men 2mnd. eldre ikke hadde det, så regner med at Toyota begynte med dette sent i 2007.

 

Glemte link: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3563662.ece

 

Nesten alle biler produsert etter år 2000 har drive by wire gasspedal.

Dette er ikke spesielt for Toyota.

Endret av BBernes
Lenke til kommentar
Er så fakta den filmen der.

 

Faktisk ikke, bilen i filmen er 2010 modellen som har fått "brake override" og "power override" samt gearstang mellom setene.

 

De bilene som har hatt problemer har ikke disse finessene, de har også gearvelger ved rattet der bilen må stå stille for å få valgt neutral, og bulen må stå i neutral for å få slått av strømmen, dvs stoppet motor og kuttet hovedstrøm.

 

Dette er den utgaven som har problemer:

 

Lenke til kommentar
Er så fakta den filmen der.

 

Faktisk ikke, bilen i filmen er 2010 modellen som har fått "brake override" og "power override" samt gearstang mellom setene.

 

De bilene som har hatt problemer har ikke disse finessene, de har også gearvelger ved rattet der bilen må stå stille for å få valgt neutral, og bulen må stå i neutral for å få slått av strømmen, dvs stoppet motor og kuttet hovedstrøm.

 

Dette er den utgaven som har problemer:

Genial video :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Men... det kan jo hende girkassa tok kvelden samtidig....

 

Hvis dette er tilfelle så har jeg faktisk ikke ord... Da kan jo Toyota like godt kaste inn håndkleet.

 

Veldig synd at Toyota får ødelagt ryktet sitt... men sammtidig bra for konkurrentene :)

Hvis girkassa tok kvelden burde vel bilen ha stoppet?

Jeg syns det er flott at Toyota får litt trøbbel og jeg håper at mediene tar tak i disse problemene og sprer de utover til folket. Så kanskje Avensis ikke blir årets mest solgte bil (eller noe?) igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Men... det kan jo hende girkassa tok kvelden samtidig....

 

Hvis dette er tilfelle så har jeg faktisk ikke ord... Da kan jo Toyota like godt kaste inn håndkleet.

 

Veldig synd at Toyota får ødelagt ryktet sitt... men sammtidig bra for konkurrentene :)

Hvis girkassa tok kvelden burde vel bilen ha stoppet?

Jeg syns det er flott at Toyota får litt trøbbel og jeg håper at mediene tar tak i disse problemene og sprer de utover til folket. Så kanskje Avensis ikke blir årets mest solgte bil (eller noe?) igjen og igjen.

Det hjelper ikke hvor mye trøbbel Toyota får, hvis folk er så dumme at de ikke vet hva de skal gjøre i sånne situasjoner trenger de ikke bil! Dette kan skje hvem som helst vet du.

Lenke til kommentar

Men... det kan jo hende girkassa tok kvelden samtidig....

 

Hvis dette er tilfelle så har jeg faktisk ikke ord... Da kan jo Toyota like godt kaste inn håndkleet.

 

Veldig synd at Toyota får ødelagt ryktet sitt... men sammtidig bra for konkurrentene :)

Hvis girkassa tok kvelden burde vel bilen ha stoppet?

Jeg syns det er flott at Toyota får litt trøbbel og jeg håper at mediene tar tak i disse problemene og sprer de utover til folket. Så kanskje Avensis ikke blir årets mest solgte bil (eller noe?) igjen og igjen.

Det hjelper ikke hvor mye trøbbel Toyota får, hvis folk er så dumme at de ikke vet hva de skal gjøre i sånne situasjoner trenger de ikke bil! Dette kan skje hvem som helst vet du.

Riktig det, men det gir uansett dårlig rykte på Toyota. Hvis det er noen som ikke greier å stoppe bilen er det også noen som tror det er helt og fullt Toyota sin feil.

Men som man sier: Forandring fryder.

Lenke til kommentar

Et spørsmål her er egentlig hvor mange slike saker som har eksistert før som har blitt avfeid totalt for andre biler. Det at denne saken i det hele tatt har noen troverdighet og ender opp i media istedetfor å ende med førerinndragelse pga standarden "uaktsom kjøring" og ellers bare eksisterer som en hvilken som helst annen sak i forsikringsselskapenes arkiver med årsak "uaktsom kjøring", er jo bare pga lignende feil er blitt kjent sak hos Toyota.

 

Hvis noen andre hadde crashet for et år siden og sagt "gasspedalen hengte seg opp, girkassen reagerte ikke på gir, motoren ville ikke stoppe, bremsene virket ikke" så hadde vedkommende bare fått en latter etter seg fra første stund og null troverdighet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Er så fakta den filmen der.

 

Faktisk ikke, bilen i filmen er 2010 modellen som har fått "brake override" og "power override" samt gearstang mellom setene.

 

De bilene som har hatt problemer har ikke disse finessene, de har også gearvelger ved rattet der bilen må stå stille for å få valgt neutral, og bulen må stå i neutral for å få slått av strømmen, dvs stoppet motor og kuttet hovedstrøm.

 

Dette er den utgaven som har problemer:

 

 

Filmene er fra en 2nd gen prius produsert fra 2004 til 2009

 

Du høter motoren ruse på slutten når hun holder bremsen og prøver å gasse så den har ikke brake override men hun klarer fortsatt å bremse

 

Hun får skrudd den av i bevegelse

 

Hun får satt den i neutral i bevegelse

 

2nd gen prius

http://l.yimg.com/dv/izp/toyota_prius_touring_2007_dashboard_dashboard.jpg

 

3rd gen prius

http://www.zcars.com.au/images/2010-toyota-prius-interior1.jpg

 

begge har samme layout på girspaken men de er bare plassert forskjellig.

 

 

FYI

Forhjulene drives av bensinmotoren(som også lader batteripakkene) og elektromotoren. Bilen bruker bare elektromotoren i lave hastigheter avhengig av hvor mye strøm det er i batteripakkene.

 

prius-display4.jpg

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...