Gå til innhold

Ny utfordring for piratene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke fornøyd med Microsoft sitt produkt, så jeg piratkopierer (ulovlig) programvaren deres!

Usaklig. Hvis du ikke liker produktet deres kan du finne deg et alternativ, Mac eller Linux. Om disse ikke er bra nok for deg, vel da er det bare å bite i det sure eplet.

 

Mange ganger blir argumentet "det er ikke det samme som å stjele" brukt. Det er helt riktig, det er ikke det samme som å stjele. Dette vil jeg kalle et stråmannsargument, eller i beste fall flisespikkeri. Det er ikke det samme som å stjele, men det er fortsatt ulovlig.

 

Det blir noe av det samme som om en kjøper informasjon i fra la oss si en investor eller en som har peiling på "noe". Om en finner ut at en ikke føler for å betale investoren lenger (for informasjonen var ikke "god nok"), men i stedet får sekretæren hans til å kopiere informasjonen en gang i uka gratis. Det kalles ikke stjeling men det er teit i trynet og ulovlig for det.

 

Student her, og jeg hadde råd til å kjøpe meg en Win7 lisens (og nei, jeg får ikke penger av foreldre eller noe, har ikke engang noen deltidsjobb for øyeblikket.) Som noen sa, du skal være jævelig fattig for at du ikke skal ha råd til det.

 

Det er beklagelig at de eneste måtene som til nå har vært åpenbare metoder for å knekke pirater enten har vært privatlivsinntrengende eller hatt forringende effekt for betalende kunder, men det gjør ikke piratkopiering mer riktig.

 

Pinlig å se hvordan folk prøver å rettferdiggjøre piratkopieringa si.

Helt enig!

 

Sett i en 5års periode så er ikke 1000kr mye. Men er man student, så er 1000kr ca 1/6 av pengene fra lånekassen. Har du nettopp fått drømmejobben og nettopp tatt opp lån til drømmekåken og må sitte og spise knekkebrød, så er også 1000kr dyrt.

 

Om man 1gang i året måtte betalt 200kr i windowslisens...?? Så hadde MS tjent mer penger siden det er en mulighet for at jeg betaler i 6år på den lisensen...

Fleksibilitet? Alternative lisenser? Oversikt?

 

Gå inn på lisenssidene til MS og man blir stort sett ikke klok. Så blir man sendt videre til en norsk butikk...

 

Når det å laste ned winxp ink sp3 fra torrent + crack = 10min arbeid, 1t venting, og null fuzz, er 100 ganger enklere enn å gjøre ting lovlig...

 

Nå skulle jeg hatt en winxp lisens til noe vmware greier... men den var visst ikke i salg lenger, og ebay er full av svindel. Blir litt oppgitt til tider.

Mye enig i det du sier.

Lenke til kommentar

Det handler jo ikke om prisen, det handler om at man blir behandla som dritt og at lovlige versjoner har flere ulemper enn piratversjonene har. Det er helt utrolig at Microsoft har lagt til en funksjon som gjør at Windows slutter å fungere om man har installert windows "for mange ganger".

Endret av wim
Lenke til kommentar

At Microsoft legger ut denne "sperra" har ingen ting med at de tjener for lite penger. Produsenten er har jo godt med penger, men hvem ønsker vel at folk skal kunne få tak i et produkt som de har brukt ressurser på å bygge. Personlig tror jeg nok dette forsøket på å sperre ute pirater går like dårlig som med aktiveringskoder. Eneste det gjorde var å lage det vanskeligere til de som faktisk hadde kjøpt det lovlig. Det tar maks 3 uker, så har piratene funnet ut en måte å omgå dette også.

 

Er dette kun for win vista/7?

Ser ut til å bare gjelde Windows 7

Endret av Ananassaft
Lenke til kommentar

Lurer på, -hvis hensikten er å avsløre flest mulig ulovlig windows-installasjoner, hvorfor kunngjør de på forhånd hva slike filen/nedlastinger har for slags misjon, og hvorfor er det frivillig å laste ned?

 

Er det legal-issues e.l. som gjør at Microsoft ikke kan lure denslags "inn bakveien"?

Lenke til kommentar

Lurer på, -hvis hensikten er å avsløre flest mulig ulovlig windows-installasjoner, hvorfor kunngjør de på forhånd hva slike filen/nedlastinger har for slags misjon, og hvorfor er det frivillig å laste ned?

 

Er det legal-issues e.l. som gjør at Microsoft ikke kan lure denslags "inn bakveien"?

Når vi ser responsen på det som blir kunngjort på forhånd, hvordan tror du folk reagerer hvis det ikke hadde blitt varslet? Dette er vel en av hovedgrunnene, vil jeg tro. Om det finnes amerikanske lover som forhindrer selskaper å installere tvungne oppdateringer uten at brukeren må godta, finner jeg tvilsomt, da flere programmer gjør dette.

Lenke til kommentar

... Å påstå at man får så mye pes med original-OS er vel å ta i i forhold til hva man opplever med en piratkopi...

Når kjøpt programvare nekter å la seg aktivere pga "for mange installasjoner" så blir det for dumt. Jeg har brukt flere tusen kroner og mange timer på å vente å få svar fra microsofts telefonaktivering. Sist gang jeg ringte så satt jeg å ventet i 2 timer uten å få svar, da var begeret fullt for min del. Det er uhørt at kjøpt programvare nekter å fungere pga en funksjon som ikke kommer kunden til gode i det hele tatt.

Hvordan er det mulig å bruke flere tusen kroner på reaktivering? Jeg har vel ringt inn til MicroSoft rundt 20 ganger for å reaktivere. Tar rundt 20 sekunder hver gang før jeg får svar (etter å ha tastet CF-keyen). Hyggelige folk og null problem.

 

Hvis du ikke får svar på forespørselen om billån fra banken i løpet av et par dager så går du likevel ikke til nærmeste bilforhandler og stjeler en bil...

Lenke til kommentar

... Å påstå at man får så mye pes med original-OS er vel å ta i i forhold til hva man opplever med en piratkopi...

Når kjøpt programvare nekter å la seg aktivere pga "for mange installasjoner" så blir det for dumt. Jeg har brukt flere tusen kroner og mange timer på å vente å få svar fra microsofts telefonaktivering. Sist gang jeg ringte så satt jeg å ventet i 2 timer uten å få svar, da var begeret fullt for min del. Det er uhørt at kjøpt programvare nekter å fungere pga en funksjon som ikke kommer kunden til gode i det hele tatt.

Hvordan er det mulig å bruke flere tusen kroner på reaktivering? Jeg har vel ringt inn til MicroSoft rundt 20 ganger for å reaktivere. Tar rundt 20 sekunder hver gang før jeg får svar (etter å ha tastet CF-keyen). Hyggelige folk og null problem.

 

Hvis du ikke får svar på forespørselen om billån fra banken i løpet av et par dager så går du likevel ikke til nærmeste bilforhandler og stjeler en bil...

 

Når jeg har prøvd når jeg en automatisk telefon, må taste inn uendelig mange isffer, og få opplest tilbaker uendelig mange siffer, prossessen tar faktisk ganske lang tid, fordi det er så forjævlig mange siffer å taste, det er et drittsystem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha tastet mine siffre så informerer telefonsvareren meg om at jeg har aktivert for mange ganger og at jeg må snakke med en live kundetjeneste person. Så blir jeg satt på vent, noen ganger i timesvis.

 

Jeg trenger ikke å få svar på billånet ettersom jeg allerede har betalt. Jeg bare ønsker at programvaren skal fungere og ikke bli deaktivert av seg selv når jeg har betalt. Microsoft var ikke i stand til å tilby dette, de hadde faktisk lagt til en funksjon som ikke hadde noen annen nytte enn å deaktivere programvaren. Tenk deg om du hadde gått å kjøpt en bil, og for hver gang du vasker den så må du ringe til bilforhandleren og be dem aktivere bilen din igjen for å få motoren igang igjen. Eller at låsen til huset ditt hadde blitt forandret hver gang du hadde vært på ferie og du måtte kontakte tidligere huseier for å få ny nøkkel igjen. Sier seg selv at dette er totalt uholdbart.

Lenke til kommentar

Vel - forandrer man SÅ mye SÅ ofte på oppsettet så skjønner jeg jo at det blir tungvint - men 99.9% av Windows-brukerne installerer Windows sikkert maks 2 ganger i løpet av versjonlevetiden og da er ikke dette problem i det hele tatt.

 

Påpeker at jeg ikke faller inn under ovennevnte kategori, men synes uansett ikke det er noe problem å reaktivere rundt 3-4 ganger hvert år. Jeg synes uansett ikke noe av dette forsvarer argumentet for å piratkopiere OS'et. Høy pris er ihvertfall det dummeste argumentet - hmmmm, jeg fikk veldig lyst på en Ferrari...

 

Opp til hver enkelt hva man gjør selvfølgelig, men synes veldig mange av argumentene faller inn under useriøs holdning. Hvis sååå mange er misfornøyde med MicroSoft så er det jo rart at de er så totalt dominerende på markedet. Gjerne er det fåtallet som skriker høyest, og som regel er det også fåtallet som er de misfornøyde.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg nok dette forsøket på å sperre ute pirater går like dårlig som med aktiveringskoder. Eneste det gjorde var å lage det vanskeligere til de som faktisk hadde kjøpt det lovlig. Det tar maks 3 uker, så har piratene funnet ut en måte å omgå dette også.

Tror ? 3 uker ? Det tok meg nøyaktig 0.0 sekunder :) Den oppdager ikke loaderen jeg har brukt på mitt system. Såvidt meg bekjent er det også den loaderen de fleste har brukt.

 

Min måte og retferdiggjøre dette: Har allerede 2 andre maskiner i husstanden jeg har betalt lisens for (Vista og W7), denne maskinen ville ikke Microsoft gi meg aktivering på lenger da de mente det var rart at jeg i løpet av en 3-års periode hadde bedt om ny kode over 10 ganger. (XP) Ikke min skyld at OS'et er så kresent på HW!

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvorfor tror alle at prisene ville gått ned dersom ingen kopierte programvare og musikk? Jeg støtter aldeles ikke noen av aktivitetene, men ærlig talt, det bedriftsøkonomiske aspektet holder ikke mål. For eksempel:

 

Da CD-platen kom lot den seg ikke replikere for vanlige folk, sank prisene? Niks, de økte fra 70-80 for en LP/kassett (hvis noen husker dem) til 150-160, fordi folk måtte jo naturligvis betale ekstra for en høyere kvalitet! Måtte musikerne jobbe hardere, eller var CD-platene dyrere å produsere? Neppe.

 

Da Nintendo, SEGA med sin cartridgebasert software kom, sank prisene? Niks, du måtte betale 5-600 kroner for middelmådige spill fremfor 2-300 for kassett- og diskbaserte spill. Kostet disse spillene mer å utvikle? Neppe.

 

Går Microsoft så dårlig at kopisperrer er et krav for selskapets eksistens? Er ikke en betydelig andel av de rikeste menneskene i verden tilknyttet IT-relatert virksomhet?

 

Dersom du skal kjøpe en skinke må det dø en gris. 4 skinker, 2 gris. Men dengang ei i media-, underholdnings- og IT-verdenen.

 

Det er produsert kun 1 Windows Vista (litt flåsete sagt), som i sin tur er mangfoldiggjort i utallige eksemplarer. Utvikling og CTM er der like forbasket om de selger 2 eller 2 milliarder. Samme med musikk. Samme med film.

 

Dersom kopier ikke fantes ville det kun ført til at noen i verden ble enda rikere og pengestrømmen ville bli kanalisert annerledes. Det er selskapenes fordømte plikt å tyne ut prisen kunden er villig til å betale for produktene, både overfor de ansatte og sine aksjeeiere. Uansett om du selger gull eller skit. Dette er ikke unikt i softwareverdenen, det gjelder business generelt. Man trenger ikke synes det er riktig, men det er ihvertfall et uomtvistelig fakta.

 

Det er underholdningsbransjen med sine ofte grådige mellomledd og krav om (urimelig) profitt til sine aktører som styrer markedet, "alle" skal bli mangemillionærer idag på andres arbeid og på under en uke. Idealistene som vil noe for verdens beste døde ut på 1900-tallet, og nye er vanskeligere å klone frem enn dinosaurer.

 

Tilslutt en parallell til fotball - som en engelsk avis uttalte det: det er fælt at Wayne Rooney, en person som knapt nok kan knyte sine egne skolisser uten hjelp, tjener mer på en fotballkamp enn en brannmann som risikerer livet på fast basis tjener på ett år.

 

Beklager et langt innlegg..!

Endret av rodsno
Lenke til kommentar

Når det å laste ned winxp ink sp3 fra torrent + crack = 10min arbeid, 1t venting, og null fuzz, er 100 ganger enklere enn å gjøre ting lovlig...

 

Nå skulle jeg hatt en winxp lisens til noe vmware greier... men den var visst ikke i salg lenger, og ebay er full av svindel. Blir litt oppgitt til tider.

Nå fyller Windows XP 9 år i oktober. Hva annet kan man forvente? Skjønner veldig godt at det ikke blir trykket flere kopier av det lengre. Det blir ikke produsert flere Toyota Cresta'er lengre heller, skulle jeg stjålet en fordi jeg trenger en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...