Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FG-godkjennelse er viktig. Men forskjellen her er jo at de fra Schlage erstatter selve låsesylinderen i døra(og evnt også selve låsekassen), mens den Z-wave saken kun monteres OVER eksisterende lås. Spørsmålet da er om den er mer eller mindre FG-godkjent av den grunn?

 

Det er mye man kan si om hjemmeautomasjon, men et felles adgangssystem med overvåking av dørlås er noe eg virkelig lengter etter :)

Lenke til kommentar

FG-godkjennelse er viktig. Men forskjellen her er jo at de fra Schlage erstatter selve låsesylinderen i døra(og evnt også selve låsekassen), mens den Z-wave saken kun monteres OVER eksisterende lås. Spørsmålet da er om den er mer eller mindre FG-godkjent av den grunn?

En del av FG-godkjennelsen er hvordan uvedkommende kan få tilgang, og dermed kommer kryptering av signaler, sikring av system med passord, montasje av keypad, hvor sikker koder man har, og så videre, bla-bla-bla inn i bildet.

 

Hvis du har et åpent WLAN-nettverk eller kun kryptert med WEP, og satt HomeSeer til å ikke spørre etter passord internt på nettverket er det jo gjort i en håndvenning å få tilgang, og kan du risikere å få avkortet erstatning ved et eventuelt innbrudd.

 

 

 

 

Det er mye man kan si om hjemmeautomasjon, men et felles adgangssystem med overvåking av dørlås er noe eg virkelig lengter etter :)

Jeg også. ;)

 

 

 

Må man ikke ha nøkkelås på begge sider for å få en FG-godkjent ytterdør? Det er jo veldig upraktisk i utgangspunktet. (altså ikke vribryter på innsiden)

Ja, med de nye reglene må det. Men de gjelder kun nye "installasjoner". Derfor kommer nye dører med en "fjernbar" vribryter på innsiden.

 

Denne skal man altså fjerne når man et lengre opphold ute (tenk typisk ferie eller helgetur), men det skal visstnok ikke være nødvendig å ta den bort hver gang man er ute (og handler).

 

 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring og evt anbefalinger når det gjelder vær plugini Homeseer. Den som er med som standard ser ut til kun å virke for USA.

Prøv WeatherXML, den er i Updater'en. :)

Uansett hva jeg gjør her ser jeg kun været i Topeka. Hvis noen kan ta et print screen bilde å dele av oppsett som fungerer for Oslo området vill jeg vært glad :dribble:

Lenke til kommentar

Har noen prøvd å bruke en skumringssensor inne for å slå av lysene når det brått er sol og lyst inne og man ikke trenger lys?

Jeg bruker Nexa sitt skumringsrelé. Fungerer fint, men jeg bruker det til utendørsbelysning, ikke inne.

 

Jeg bruker også Nexa sin variant. Brukte den til julebelysning i vinduene, innendørs. Synes dette fungerte veldig bra faktisk. :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer å starte opp med et hjemmeautomasjonsprosjekt.

Vil kjøpe inn utstyr som er bra nok til at jeg ikke møter på begrensninger med en gang.

Har derfor lag fra meg tellstick som mulighet.

Har tittet på 11201N transceiver fra rfxcom, uten å ha lest meg til mye kunnskap enda, ser jeg den blir anbefalt flere steder.

Hvorfor burde jeg/burde jeg ikke kjøpe denne?

Lenke til kommentar

Har tittet på 11201N transceiver fra rfxcom, uten å ha lest meg til mye kunnskap enda, ser jeg den blir anbefalt flere steder.

Hvorfor burde jeg/burde jeg ikke kjøpe denne?

Hvis du skal bruke Nexa/Anslut/Waveman/etc så er 11201N bra. Den kan i tillegg lese diverse sensorer.

 

Men ønsker du f.eks. toveis-kommunikasjon må du bruke andre (og dyrere) protokoller.

Lenke til kommentar

Jeg er også i markedet og vurderer 11201N, men det er ønskelig med 2-veis i framtiden.

Hvilke ville Moskus vurdert?

Jeg har 11201N og er meget fornøyd med den! Billig i forhold til funksjoner, og meget god.

 

Jeg har vurdert Z-wave, men tror jeg holder meg til RFXCOM-protokollene fremover likevel.

 

 

Lenke til kommentar

Prøvde å sette opp frxcharts etter manualen. Får denne feilmelding når jeg trykker på config knappen. Gir dette mening for noen? Ser det er en fil som mangler men skulle ikke denne lages automatisk?

 

 

Sever Error in '/' Application.

 

File 'C:\Program Files\HomeSeer 2\Data\RFXCharts\RFX_SecLog.mdb' not found.

 

Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

 

Exception Details: System.IO.FileNotFoundException: File 'C:\Program Files\HomeSeer 2\Data\RFXCharts\RFX_SecLog.mdb' not found.

 

Source Error:

 

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

 

Stack Trace:

 

 

[FileNotFoundException: File 'C:\Program Files\HomeSeer 2\Data\RFXCharts\RFX_SecLog.mdb' not found.]

Microsoft.VisualBasic.FileSystem.FileLen(String PathName) +133

SetupW.Page_PreRender(Object sender, EventArgs e) +48505

System.Web.UI.Control.OnPreRender(EventArgs e) +73

System.Web.UI.Control.PreRenderRecursiveInternal() +91

System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +3873

 

Version Information: Microsoft .NET Framework Version:2.0.50727.5448; ASP.NET Version:2.0.50727.5456

Lenke til kommentar

Men, hva kan jeg bruke som komuniksajon mellom homeseer og komponentene? Tenker da på mottagere og sendere.

Z-wave utstyr her. Z-wave interfaces her. :)

 

Hvis jeg har homeseer på en server/pc med denne som sender ut informasjon til enhetene. Hvis serveren/pc går ned, vil da systemet slutte og fungere?

Hva kan jeg gjøre for og forhindre dette?

Et spørsmål til..den Aeon Labs Z-Stick`en som jeg referete til, den sender vel bare signaler ut(enveis). Hva om jeg trenger signaler tilbake igjen(toveis), hva gør jeg da?

Endret av cmf_Tiger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...