Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Og nå styres varmepumpe også av Homeseer. Morro dette her. :new_woot: Neste prosjekt er å se om det er mulig å kombinere temperturmålinger som igjen trigger oppstart av feks varmepumpe i visse tider av døgnet, oppstart av motorvarmer dersom temperaturen ute går under +5 osv.

Hvis du får til å styre motorvarmeren fra HomeSeer på en måte så si gjerne ifra. Har tenkt et system for å "trykke ned en knapp" men har ikke helt tenkt det ferdig (det samme systemet skulle da også kunne brukes til å skru på kaffemaskinen om morgenen).

 

 

 

Hei. Vet ikke om dette er til interesse for noen, men hvis du har TellStick og kjører XBMC har jeg laget en liten mini-guide til hvordan man kan få slukket lysene ved avspilling. Og at de slår seg på ved pause eller stopp.

-> http://www.satheesh....09/xbmc-lights/

Hehe, slikt er alltid kult! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og nå styres varmepumpe også av Homeseer. Morro dette her. :new_woot: Neste prosjekt er å se om det er mulig å kombinere temperturmålinger som igjen trigger oppstart av feks varmepumpe i visse tider av døgnet, oppstart av motorvarmer dersom temperaturen ute går under +5 osv.

Hvis du får til å styre motorvarmeren fra HomeSeer på en måte så si gjerne ifra. Har tenkt et system for å "trykke ned en knapp" men har ikke helt tenkt det ferdig (det samme systemet skulle da også kunne brukes til å skru på kaffemaskinen om morgenen).

 

 

 

Hei. Vet ikke om dette er til interesse for noen, men hvis du har TellStick og kjører XBMC har jeg laget en liten mini-guide til hvordan man kan få slukket lysene ved avspilling. Og at de slår seg på ved pause eller stopp.

-> http://www.satheesh....09/xbmc-lights/

Hehe, slikt er alltid kult! :)

 

Jeg tenkte kjapt å bruke Nexa utendørs av/på bryter som min elektriske motorvarmer/kupevarmer er koblet til som trigges av signal fra homeseer dersom temp går under +5 grader.

 

Et bensinvarmer system blir nok litt mer avansert men er vel ikke umulig å få til. Naboen min styrer motorvarmeren sin med en app på Iphonen sin.

Lenke til kommentar

Du varmer ikke bensinen eller dieselen men det er en brenner som går på bensin eller diesel som varmer opp kupe og kjølvannet i motoren. Du er derfor ikke avhengig av elektrisk tilkobling slik jeg er.

Ja, det stemmer. Så jeg har to valg: Enten finne noe som kan trykke på knappen, eller "hacke" fjernkontrollen... :(

Lenke til kommentar

De fleste slike motor-/kupevarmere har en styringsenhet som gir et 12v signal inn til et rele når systemet skal starte. I praksis er det ikke værre enn å finne det signalet, lage en liten kontroller som mottar signaler fra en server, og voila :)

 

Det var noe likt jeg tenkte også. Burde ikke være for komplisert skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

De fleste slike motor-/kupevarmere har en styringsenhet som gir et 12v signal inn til et rele når systemet skal starte. I praksis er det ikke værre enn å finne det signalet, lage en liten kontroller som mottar signaler fra en server, og voila :)

Det er strengt tatt mulig, men jeg ser en del problemer med det. Det må være trådløst, og ikke trekke noe særlig strøm eller ha en egen strømkilde.

Lenke til kommentar

Kan lage kontroller som går på 9v oppladbart batteri som klarer seg i godt over ei uke uten lading. Som da går på WLAN.

Høres smart ut!

Men jeg tror ikke WLAN-dekningen når ut til bilen. Det er såvidt RFXCOM-antennen når til postkassen, og bilen er 4-5 meter lenger borte.

 

 

Lenke til kommentar

Har du noen slike dimmere? Jeg har en vanlig AV/PÅ, den er det ingen problemer med.

Jeg personlig har ingen. Men jeg har vært med å sette opp et HS/RFXCOM/Nexa system hos en kamerat som har innfeldbare dimmere, og de fungerer utmerket.

 

 

Jeg byttet spotskinne, og da forsvant alle problemer (5 sek delay) med Nexa-dimmeren.

Lenke til kommentar

Jeg skulle montere en til spotskinne i stuen, men siden jeg ikke fant samme type som jeg allerede hadde kjøpte jeg 2 nye.

 

Dermed løste det seg automatisk :)

 

Det kan være ganske mye støy fra trafo'n, spesielt i billig lamper. Hvis pærene er merket 12 Volt så har du trafo og en mulig støykilde.

Lenke til kommentar

Jeg skulle montere en til spotskinne i stuen, men siden jeg ikke fant samme type som jeg allerede hadde kjøpte jeg 2 nye.

Dermed løste det seg automatisk :)

Det kan være ganske mye støy fra trafo'n, spesielt i billig lamper. Hvis pærene er merket 12 Volt så har du trafo og en mulig støykilde.

... men da tror jeg ikke dimmeren hadde fungert.. ?

Lenke til kommentar

Jeg skulle montere en til spotskinne i stuen, men siden jeg ikke fant samme type som jeg allerede hadde kjøpte jeg 2 nye.

Dermed løste det seg automatisk :)

Det kan være ganske mye støy fra trafo'n, spesielt i billig lamper. Hvis pærene er merket 12 Volt så har du trafo og en mulig støykilde.

... men da tror jeg ikke dimmeren hadde fungert.. ?

 

Vet ikke...

Lenke til kommentar

Tja. Men hvordan har du da tenkt å oppfylle kravet om "trådløst"? :)

Tja. Akkurat nå har jeg 800 m rekkevidde på fjernkontrollen så på en eller annen måte kan det la seg gjøre... ;)

 

 

 

 

Hvis det er Defa smartstart du har så bruker de 868,37 MHz, men vet ikke hvilken type/koding. Prøv å ta kontakt med de eventuelt (norsk firma med utviklingsavdeling her hjemme). Kanskje de er interessert i å bli "smarthus-integrert"? Hver fjernkontroll er kodet til mottaker i bil med serienummer, som du finner på fjernkontrollen.

Endret av masa78
Lenke til kommentar

Hvis det er Defa smartstart du har så bruker de 868,37 MHz, men vet ikke hvilken type/koding. Prøv å ta kontakt med de eventuelt (norsk firma med utviklingsavdeling her hjemme). Kanskje de er interessert i å bli "smarthus-integrert"? Hver fjernkontroll er kodet til mottaker i bil med serienummer, som du finner på fjernkontrollen.

Det er jo lov å prøve seg, men jeg tviler veld på at Defa har lyst til å slippe sine koder ut på markedet.

 

Men jeg skal sende dem en epost. Det skader jo ikke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...