Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er noe sånt som må til for å få meg opp om morgenen. Tenkte først å koble en Arduino til vekkeklokken som da åpner et relè som igjen starter en vibrasjonsmotor, men om det er en timerfunksjon kan det jo være artig å bruke en nexa bryter for å dimme opp lyset samtidig som den skrur på vibrasjon.

Lenke til kommentar

Jøss. Visste ikke at det fantes en tråd som dette. Automasjon er jævlig interresant det. Jeg går på VG3 Automatisering selv, og har tenkt litt på dette med å automatisere eget hus til stor grad. Det første som slo meg var å bruke en PLS da jeg har ekstremt stor frihet. Har egentlig ikke prøvd så mye med utstyr som er lagd for hjemmeautomasjon, bortsett fra kanskje litt x-comfort. Kan noen opplyse meg om jeg tar helt feil når jeg sier at en PLS gir meg mye mer frihet? I et ladderprogram kan jeg jo tross alt bruke timere og minneceller osv. til å bygge hva enn fantasien tillater.

 

Tenkt på dette en liten stund nå, og har så sykt mange idéer :D Tror nok jeg trenger 100 DI og DO, haha. Minst. Sikler bare ved å tenke på det. :D

 

Er dog antakeligvis over 6-12 mnd før jeg i det hele tatt får egen leilighet, så har fortsatt god tid til å planlegge.

 

Btw, noen som vet hvor mye en automatiker har lov til å gjøre på egen bolig mtp på lavspenningsanlegg?

Lenke til kommentar

Ja, det har nok noe med ventetiden å gjøre. Med meg er det stilt sånn att det lyser i 5 min på hvert rom, og i det tidsrommet virker det som att ikke noe signal blir sendt. Jeg har lysbryter på kursen på alle rom også (LWMR-210 er plassert i lampesokkel), og når jeg bryter av/på kursen med den, så går det noen min før nytt signal tenner lampen..

 

Forøvrig så var jeg spent på hvor "batterivennlig" denne sensoren er, så langt virker det som att batteriene holder ca 6 mnd. på hver sensor..

 

Hei.

 

Har et par spørsmål:

1. Det må ikke noen ny programmering til etter bytte av batterier på bevegelsessensoren?

2. Tåler bryteren å ligge i lampesokkelen? Blir den ikke for varm når den ligger så tett inntil pæren? Jeg hadde LWMR-210 liggende inni en koblingsboks (med 200w last), og den virket ustabil inntil jeg lot den få litt mer luft (det skal sies at den fortsatt klikker en gang i måneden. Den "dør" og mister responsen nå og da, slik at jeg må ta sikringen for å få den til å leve igjen).

Lenke til kommentar

Jøss. Visste ikke at det fantes en tråd som dette. Automasjon er jævlig interresant det. Jeg går på VG3 Automatisering selv, og har tenkt litt på dette med å automatisere eget hus til stor grad. Det første som slo meg var å bruke en PLS da jeg har ekstremt stor frihet. Har egentlig ikke prøvd så mye med utstyr som er lagd for hjemmeautomasjon, bortsett fra kanskje litt x-comfort. Kan noen opplyse meg om jeg tar helt feil når jeg sier at en PLS gir meg mye mer frihet? I et ladderprogram kan jeg jo tross alt bruke timere og minneceller osv. til å bygge hva enn fantasien tillater.

 

Tenkt på dette en liten stund nå, og har så sykt mange idéer :D Tror nok jeg trenger 100 DI og DO, haha. Minst. Sikler bare ved å tenke på det. :D

 

Går VG3 Automatisering jeg også. Hvor bor du? :)

Har tenkt en del på PLS selv, men så vidt jeg ser, blir kabelanlegget i huset blir ganske forskjellig i forhold til et tradisjonelt anlegg.

 

Dersom du vil styre stikkontakter/lys individuelt f.eks., må du jo ha en kontaktor + egne ledere fram til hver stikkontakt. Dette blir fort upraktisk og dyrt. Nå finst det sikkert stikkontakter som kan bli styrt via et bussystem gjennom en PLS, men da er vi vel mer inne på KNX og liknende.

 

Men det er jo klart at har man bra peiling på det man holder på med, kan man nok gjøre mye med en PLS. Egentlig er jo systemene til firma som leverer byggautomasjon (EM, Regin osv) PLS'er. Bare med lettere modifiserte programmeringsspråk slik at ingen andre enn firmaene selv skal kunne operere de. Kynisk spør du meg, menmen.

 

Btw, noen som vet hvor mye en automatiker har lov til å gjøre på egen bolig mtp på lavspenningsanlegg?

 

I følge lovdata.no:

 

Sakkyndige driftsledere, heisinstallatører automatiseringsledere og elektrofagarbeidere som ihht. § 13 med veiledning er kvalifisert til selvstendig å utføre slike anlegg, kan forestå og utføre elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig samt mindre bygninger som er en integrert eller adskilt del av slik bolig eller fritidsbolig.

 

Automatiker med fagbrev kommer inn under elektrofagarbeidere. Hvordan denne loven fungerer i praksis vet jeg ikke, men slik jeg tolker det kan en elektrofagarbeider utføre anlegg i eget hus selv, men det må godkjennes av DLE/DSB på forhånd. DLE/DSB kan nok helt sikkert gi deg et klart svar på dette dersom du tar en telefon.

Lenke til kommentar

Ja, det har nok noe med ventetiden å gjøre. Med meg er det stilt sånn att det lyser i 5 min på hvert rom, og i det tidsrommet virker det som att ikke noe signal blir sendt. Jeg har lysbryter på kursen på alle rom også (LWMR-210 er plassert i lampesokkel), og når jeg bryter av/på kursen med den, så går det noen min før nytt signal tenner lampen..

 

Forøvrig så var jeg spent på hvor "batterivennlig" denne sensoren er, så langt virker det som att batteriene holder ca 6 mnd. på hver sensor..

 

HJeg hadde LWMR-210 liggende inni en koblingsboks (med 200w last), og den virket ustabil inntil jeg lot den få litt mer luft (det skal sies at den fortsatt klikker en gang i måneden. Den "dør" og mister responsen nå og da, slik at jeg må ta sikringen for å få den til å leve igjen).

 

Denne tåler 200w last iflg datablad på Elby, dvs den kjøres max av spec. Min erfaring fra andre elektriske komponenter er at de lett hikker når de belastes max. Tipper at du vil hindre at den dør dersom du kjører den med mindre last eller sørger for enda mer kjøling. Å ha den inntil en lampesokkel gir vel enda mer varme på den tipper jeg.

Endret av Dertiam
Lenke til kommentar

Går VG3 Automatisering jeg også. Hvor bor du? :)

Har tenkt en del på PLS selv, men så vidt jeg ser, blir kabelanlegget i huset blir ganske forskjellig i forhold til et tradisjonelt anlegg.

 

...

 

Sakkyndige driftsledere, heisinstallatører automatiseringsledere og elektrofagarbeidere som ihht. § 13 med veiledning er kvalifisert til selvstendig å utføre slike anlegg, kan forestå og utføre elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig samt mindre bygninger som er en integrert eller adskilt del av slik bolig eller fritidsbolig.

 

Automatiker med fagbrev kommer inn under elektrofagarbeidere. Hvordan denne loven fungerer i praksis vet jeg ikke, men slik jeg tolker det kan en elektrofagarbeider utføre anlegg i eget hus selv, men det må godkjennes av DLE/DSB på forhånd. DLE/DSB kan nok helt sikkert gi deg et klart svar på dette dersom du tar en telefon.

 

Jeg bor i Trøndelag. Enn du?

 

Angående pris, ser for meg at det blir en grei pris på det til slutt ja, og skal alt være i åpen utførelse ser jeg ikke for meg at veggene blir så meget pene heller. Men det er vel slik at fagarbeidere får diverse rabbater på kabler osv? Vet at elektrikere gjør det hvertfall.

 

Uansett så er det nok en hobby man må punge ut for å holde på med, men sånn er det bare. Utrolig artig å holde på med alikavel :-)

 

Jeg får vel ta en telefon for å få klarhet i dette. Takk for svar uansett. ;-)

Lenke til kommentar

Fikk min globalcache wf2ir idag. Sliter litt med å få kommunisert med den. Antar årsaken er at mitt nett har ip range fra 10.0.0.1 og opp et stykke mens wf2ir er fabrikksatt på 192.x.x.x. Ser på en skanner at den sender på kanal 1 men får ikke koblet meg opp mot den.... Skulle ønske noe bare funket ut fra esken. Må leke litt mer i morgen. Bytte kanal muligens?? Ihelp finner den ikke

Lenke til kommentar

Om den er fabrikksatt til 192-rangen så bytter du bare IP på maskinen din midlertidig til du får byttet på Globalcachen. Så bytter du tilbake igjen :)

Skal prøve dette i morgen. Gidder ikke mer i dag.

Jeg gjorde som beskrevet av Nomore.

 

Og jeg vil anbefaele UltraGCIR over HomerSeer sin plugin. :)

Lenke til kommentar

Om den er fabrikksatt til 192-rangen så bytter du bare IP på maskinen din midlertidig til du får byttet på Globalcachen. Så bytter du tilbake igjen :)

Skal prøve dette i morgen. Gidder ikke mer i dag.

Jeg gjorde som beskrevet av Nomore.

 

Og jeg vil anbefaele UltraGCIR over HomerSeer sin plugin. :)

Fikk den opp på nett nå. Måtte ta i bruk en minipc som jeg koblet opp mot wf2ir med. Da skal jeg prøve UltraGCIR pluginen . Hva er fordelen med denne kontra Homeseer sin.

Endret av Dertiam
Lenke til kommentar

Og nå styres varmepumpe også av Homeseer. Morro dette her. :new_woot: Neste prosjekt er å se om det er mulig å kombinere temperturmålinger som igjen trigger oppstart av feks varmepumpe i visse tider av døgnet, oppstart av motorvarmer dersom temperaturen ute går under +5 osv.

Endret av Dertiam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...