Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg synes HA er sinnsykt interessant og håper jeg kan integrere noen moduler hvis det blir hus-kjøp i nærmeste fremtid.

HomeSeer ser veldig pent ut, men blir det fort litt mye hvis man kun vil ha lys-kontroll?

... og det er noe av poenget. Når man blir vant til at mye lar seg automatisere, så er "kun lys" ikke så spennende i lengden.

 

Det er kjekt å kunne styre temperaturen i stua, det er kult at lyset kan dimmes når man skrur på BluRay-spilleren, det er praktisk at jeg får en Growl og tweet når noen ringer på døra, og å styre musikken fra samme system er også kjekt. Automatisk lys i kjeller og kjøkken er blitt så etablert i heimen at vi knapt husker hvor lysbryterne er lenger. I tillegg styrer jeg noen SageTV multimediaspillere fra HomeSeer.

 

Men kanskje det er meg som ble litt hardere bitt av basillen? ;)

Jeg begynte med kun et par lys, men så har det bygget på seg....

 

 

Er det noen her som har prøvd den nye Tellstick DUO? http://www.telldus.s...s/tellstick_duo

Denne har mulighet til å sende og motta signaler, og selges for 800kr i norge. Det er vel ikke så ille?

Jeg var etter en del testing så misfornøyd med den originale Tellstick, både med tanke på rekkevidde, funksjonalitet og brukervennlighet at jeg har problemer med å anbefale dem igjen...

 

 

Men det er en ypperlig måte å begynne med hjemmeautomasjon på. Skal du imidlertid tenke på investeringer med tanke på huskjøp, hadde jeg gått på RFXCOM LAN med en gang, og eventuelt kikket på Z-wave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... og det er noe av poenget. Når man blir vant til at mye lar seg automatisere, så er "kun lys" ikke så spennende i lengden.

 

Det er kjekt å kunne styre temperaturen i stua, det er kult at lyset kan dimmes når man skrur på BluRay-spilleren, det er praktisk at jeg får en Growl og tweet når noen ringer på døra, og å styre musikken fra samme system er også kjekt. Automatisk lys i kjeller og kjøkken er blitt så etablert i heimen at vi knapt husker hvor lysbryterne er lenger. I tillegg styrer jeg noen SageTV multimediaspillere fra HomeSeer.

 

Men kanskje det er meg som ble litt hardere bitt av basillen? ;)

Jeg begynte med kun et par lys, men så har det bygget på seg....

 

Hadde det vært opp til meg, så hadde ALT i hele huset vært automatisert, men jeg klarer dessverre ikke forsvare de utgiftene helt :(

 

 

Jeg var etter en del testing så misfornøyd med den originale Tellstick, både med tanke på rekkevidde, funksjonalitet og brukervennlighet at jeg har problemer med å anbefale dem igjen...

 

 

Men det er en ypperlig måte å begynne med hjemmeautomasjon på. Skal du imidlertid tenke på investeringer med tanke på huskjøp, hadde jeg gått på RFXCOM LAN med en gang, og eventuelt kikket på Z-wave.

 

Ok. Kjekt å vite. Da må det isåfall bli en tellstick bare for morroskyld.

Hva er prisen for "komplett pakke" med rfxcom-utstyr?

Hvorfor z-wave kontra f.eks nexa?

 

Jeg har nå en nexa "innstikk-dimme-modul" og den dyreste av nexa fjernkontrollerne. Sliter med at lampa ikke alltid responderer når jeg trykker. Ligger feilen i fjernkontroll eller modul?

 

Mvh

Sindre

Endret av RuZleBiFf1
Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg, så hadde ALT i hele huset vært automatisert, men jeg klarer dessverre ikke forsvare de utgiftene helt :(

I forhold til et hus/leilighetskjøp kan hjemmeautomasjon være særdeles billig... ;)

 

Hva tenker du er "dyrt"?

Noen bruker f.eks. 10.000 kr på et skap til stua. For samme sum kommer du faktisk ganske langt.

 

 

 

 

Ok. Kjekt å vite. Da må det isåfall bli en tellstick bare for morroskyld.

Hva er prisen for "komplett pakke" med rfxcom-utstyr?

Hvorfor z-wave kontra f.eks nexa?

Komplett pakke? Tja... 2500 for RFXCOM, 2000 for HomeSeer, la oss si 20 innstikkmoduler (ca. 3000?), 10 faste moduler (ca 2500?), 10 trådløse brytere (2000).

Totalt ca. 12.000 kr og da tenker jeg at jeg har tatt litt i...

 

Z-wave har fordelen at det har to-veis kommunikasjon, og at det lager et "mesh" (jeg skrev om det på forrige side). Men det er 2-4 ganger dyrere enn Nexa.

 

 

 

Jeg har nå en nexa "innstikk-dimme-modul" og den dyreste av nexa fjernkontrollerne. Sliter med at lampa ikke alltid responderer når jeg trykker. Ligger feilen i fjernkontroll eller modul?

Det kan være begge deler, men jeg hadde først sjekket om det var noen "støykilder" i nærheten av mottakeren. Transformatorer kan typisk være syndebukker. Jeg har måtte byttet ut noen med andre fra Clas Ohlson, fordi de originale laget mye støy.

 

F.eks. vet jeg at X10-signalene i huset (som går via strømnettet) ikke kommer frem hvis jeg plugger i brødristeren vår. Så jeg har krevd at den må ha et filter.

 

 

Lenke til kommentar

I forhold til et hus/leilighetskjøp kan hjemmeautomasjon være særdeles billig... ;)

 

Hva tenker du er "dyrt"?

Noen bruker f.eks. 10.000 kr på et skap til stua. For samme sum kommer du faktisk ganske langt.

 

Ja det er sant. Men et skap i stua trenger man mer enn det å slippe å løfte rumpa for å skru på lyset! hehe

 

 

 

Komplett pakke? Tja... 2500 for RFXCOM, 2000 for HomeSeer, la oss si 20 innstikkmoduler (ca. 3000?), 10 faste moduler (ca 2500?), 10 trådløse brytere (2000).

Totalt ca. 12.000 kr og da tenker jeg at jeg har tatt litt i...

 

Z-wave har fordelen at det har to-veis kommunikasjon, og at det lager et "mesh" (jeg skrev om det på forrige side). Men det er 2-4 ganger dyrere enn Nexa.

 

Hvordan aner jeg hvilke rfxcom-boks jeg skal velge?

 

Hvis jeg skal full-integrere så vil jeg ikke har noen innstikksmoduler. Da skal det være helt skjult.

10 faste moduler <- dette er de som man bygger inn i veggboksen!?

"10 trådløse brytere" <- hva er det?

 

to-veis, som at hvis jeg har en normal lysbryter i tillegg til RF-bryter, og noen trykker på lys-bryteren så sier RF-bryteren ifra at "nå er jeg skrudd av"? Eller har missforstod jeg den?

 

Det kan være begge deler, men jeg hadde først sjekket om det var noen "støykilder" i nærheten av mottakeren. Transformatorer kan typisk være syndebukker. Jeg har måtte byttet ut noen med andre fra Clas Ohlson, fordi de originale laget mye støy.

 

F.eks. vet jeg at X10-signalene i huset (som går via strømnettet) ikke kommer frem hvis jeg plugger i brødristeren vår. Så jeg har krevd at den må ha et filter.

 

2 cm fra innstikksmodulen er det en omformer for ei led-lyskule som henger i vinduet. Kan denne være synderen?

Annet enn denne og wifi tror jeg ikke det er stort mye som kan forstyrre..

Lenke til kommentar

Hvordan aner jeg hvilke rfxcom-boks jeg skal velge?

Du spørr. ;)

Jeg ville valgt en med LAN tilkobling, og en som er en "tranceiver", f.eks. 11201N.

 

 

Hvis jeg skal full-integrere så vil jeg ikke har noen innstikksmoduler. Da skal det være helt skjult.

10 faste moduler <- dette er de som man bygger inn i veggboksen!?

"10 trådløse brytere" <- hva er det?

Se moduler og brytere her: http://www.nexa.se/System-Nexa.htm

 

Plugin-moduler er praktiske til forskjellige formål, som f.eks. julepynt etc.

 

 

to-veis, som at hvis jeg har en normal lysbryter i tillegg til RF-bryter, og noen trykker på lys-bryteren så sier RF-bryteren ifra at "nå er jeg skrudd av"? Eller har missforstod jeg den?

Nei, det er riktig.

 

 

 

2 cm fra innstikksmodulen er det en omformer for ei led-lyskule som henger i vinduet. Kan denne være synderen?

Annet enn denne og wifi tror jeg ikke det er stort mye som kan forstyrre..

Det vil jeg tro kan være problemet, ja. Bare trekk ut omformeren for LED-lyskula, og se om det bedrer situasjonen.

 

 

Lenke til kommentar

Sliter med Lan transmitteren min. Ser ikke ut til å koble seg opp ordentlig.

Driver stadig med initializing og reconnecting. Kjører egen pc med homeseer pro og tilkoblet nettverket og har transmitteren koblet til nettverket via en router. Skjønner ikke helt hva som er galt. Noen tips?.. Har brukt manualen fra rfxcom men finner ikke noe galt i forhold til denne.

 

 

 

Status Floor Room Name Code Type Last Change Control

Low rfx lan_4 [17 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan [14 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_5 [18 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_7 [20 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_6 [19 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_2 [15 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_3 [16 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

Low rfx lan_8 [21 RFXCOM Digital I/O Today 16:35:23

 Off 1st Floor Living Room Ceiling Fan A2 Appliance Module Today 13:00:48

 Off 1st Floor Porch Lamp A1 Lamp Module Today 13:00:49

 reconnecting System Transmitter 1 [10 RFXCOM Transmitter Status Today 16:35:38

 Not used System Transmitter 3 [12 RFXCOM Transmitter Status Never Set

 Not used System Receiver 4 [5 RFXCOM Receiver Status Never Set

Initializing System Receiver 1 [2 RFXCOM Receiver Status Today 16:35:23

 Not used System Transmitter 2 [11 RFXCOM Transmitter Status Never Set

#0 26.12.2011 18:08:07

No messages System IO Panel [1 RFXCOM I/O Messages Panel Today 18:08:07

 Not used System Receiver 2 [3 RFXCOM Receiver Status Never Set

 Not used System Receiver 3 [4 RFXCOM Receiver Status Never Set

 Not used System Receiver 8 [9 RFXCOM Receiver Status Never Set

 Not used System Transmitter 4 [13 RFXCOM Transmitter Status Never Set

 Not used System Receiver 6 [7 RFXCOM Receiver Status Never Set

 Not used System Receiver 7 [8 RFXCOM Receiver Status Never Set

 Not used System Receiver 5 [6 RFXCOM Receiver Status Never Set

Lenke til kommentar

Noen som har koblet iPad opp om homeseer med appen som er til dette? Gjorde noen enkle forsøk i dag uten at den klarte det. Leste litt kjapt på forumet til homeseer at mange hadde litt trøbbel. Skal kun i starten sitte i huset med iPad for styring. Kjører med Lan boksen fra rfxcom på internt nett i huset.

Lenke til kommentar

Noen som har koblet iPad opp om homeseer med appen som er til dette? Gjorde noen enkle forsøk i dag uten at den klarte det. Leste litt kjapt på forumet til homeseer at mange hadde litt trøbbel. Skal kun i starten sitte i huset med iPad for styring. Kjører med Lan boksen fra rfxcom på internt nett i huset.

Jeg har ikke hatt problemer med Android eller Windows-klienter. Men husk å åpne port 10200 i eventuell brannmur også. :)

Lenke til kommentar

Noen som har koblet iPad opp om homeseer med appen som er til dette? Gjorde noen enkle forsøk i dag uten at den klarte det. Leste litt kjapt på forumet til homeseer at mange hadde litt trøbbel. Skal kun i starten sitte i huset med iPad for styring. Kjører med Lan boksen fra rfxcom på internt nett i huset.

Jeg har ikke hatt problemer med Android eller Windows-klienter. Men husk å åpne port 10200 i eventuell brannmur også. :)

Viste seg å være appen som hikket. Måtte lukke den mellom hver gang jeg endret innstillingene i oppsettet på ipaden ellers startet den med de forrige innstillingene. Android gikk da også lett inn.

Lenke til kommentar

Takk for en fin tråd!

 

Har begynt å sette meg inn i smarthus verdenen og ønsker å smarte opp leiligheten som et prosjekt utover neste år. Det jeg ikke har funnet noe info på så langt er muligheten for å koble til og styre callinganlegg/porttelefon til noe slikt (borettslagsleilighet). Noen som har hørt om noen som har fått i stand noe slikt? Tenker ikke på selve samtalen ned til porten, men mulighet til å åpne både porten og døra nede, samt å få varsling dit jeg til en hver tid vil ha den og ikke bare den irriterende ringeklokka. Selve døren inn til leiligheten er den letteste biten. Regner med jeg må kontakte leverandør av anlegget og høre om de er hypp på å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Har begynt å sette meg inn i smarthus verdenen og ønsker å smarte opp leiligheten som et prosjekt utover neste år. Det jeg ikke har funnet noe info på så langt er muligheten for å koble til og styre callinganlegg/porttelefon til noe slikt (borettslagsleilighet). Noen som har hørt om noen som har fått i stand noe slikt? Tenker ikke på selve samtalen ned til porten, men mulighet til å åpne både porten og døra nede, samt å få varsling dit jeg til en hver tid vil ha den og ikke bare den irriterende ringeklokka. Selve døren inn til leiligheten er den letteste biten. Regner med jeg må kontakte leverandør av anlegget og høre om de er hypp på å hjelpe meg.

Tja... jeg vet hvor jeg ville begynt, nemlig med å ta fra hverandre porttelefonen for å kikke inni. Så hadde jeg brukt en Arduino/Netduino til å sende/motta signaler.

 

Men gjort i en håndvending er det ikke... ;)

Lenke til kommentar

Sitter og utforsker homeseer nå. For å lage et event som slår på juletrelyset inne i stua om morgenen og deretter slår det av igjen ca når vi går på jobb for så å slå det på om ettermiddagen og lar det stå på til vi legger oss feks ved 23 tiden og som gjør det samme i helgene men til andre tider må jeg da lage separate events for hver handling eller kan jeg lage ett event som heter juletre og som inneholder alle disse handlingene? Har ikke funnet noe om dette på hjelpesidene til homeseer enda. å programmere script har jeg ikke kommet til enda da jeg må lære meg litt mer om dette på nyåret.

Lenke til kommentar

Hva trenger man egentlig for å begynne med hjemmeautomasjon?

En trang til å ville automatisere. Spørsmålet er "hva skal til for å få denne dingsen automatisert?" istedenfor "trenger jeg egentlig å gjøre denne dingsen automatisert?"... ;)

Jo mer jeg tenker på hva som kan automatiserers så ser jeg mange muligheter for morsomme ting å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...