Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Man skal vist kunne hente ut forbruksdata fra AMS-måleren selv. De har en HAN-plugg som er fysisk en RJ45 med M-bus protokoll. Hvordan gjør jeg det enklest og billigst?

 

Jeg kunne også tenkt meg en helt enkel energimåler på tre kurser: Utleieleilighet, elbilladeren og varmepumpa. Til det har jeg sett litt på Scneider Acti 9 Smartlink med tre stk Powertag. Noen som vet hva dette kan koste? (gjerne listepris eks mva, frakt og montering) eller hvilke konkurrerende produkter jeg bør kikke på?

 

Sjekk denne tråden ang AMS:

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2873-lesing-av-han-the-easy-way-tm-wip/?do=findComment&comment=35406

 

Har du noe system fra før som du kan ta i bruk? Da blir det litt enklere å anbefale noe. Personlig bruker jeg z-wave switcher med innebygget energimåling der hvor jeg trenger dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne også tenkt meg en helt enkel energimåler på tre kurser: Utleieleilighet, elbilladeren og varmepumpa. Til det har jeg sett litt på Scneider Acti 9 Smartlink med tre stk Powertag. Noen som vet hva dette kan koste? (gjerne listepris eks mva, frakt og montering) eller hvilke konkurrerende produkter jeg bør kikke på?

Powertag er forholdsvis dyrt.

 

1070 for 2P, C16 med 30mA jordfeilvern.

3267 for "sentral" med TCP/IP til powertag.

830 for en 2P powertag.

Alt dette er listepris hos Onninen.

 

Å få det montert i sikringsskapet burde ikke ta noe mer enn maksimalt 1 time hvis du har sikringer i samme serie fra før. Forutsetningen er du selv ordner programvare og den biten med kommunikasjon.

Har du ikke sikringer i samme serie det så er jeg litt i villrede. Da må det tilpasses litt. Men at det skal bli noe mer enn 2-3 timer arbeid har jeg vanskelig for å tro. Det verste som skjer er at elektriker mener du må bytte alle sikringer til den serien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har Domoticz kjørende på en W10-acer nettbrett som uansett bare samlet støv.

Men den går alltid i dvale etter en liten stund, har fjernet dvale og satt "always on" på alt av strømalternativer, men den gir seg ikke uansett..

 

Noen av dere som har hatt og evt. løst samme problem? 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har en Apple TV og en rekke forskjellige Philips Hue pærer. Jeg kunne godt tenke meg å samkjøre disse. Noe slikt som «Slå på filmkveld» der lysene dimmes med korrekt farge og at Apple TV skrur seg på. Er dette i det hele tatt mulig? Home appen til Apple virker svært begrenset og jeg kan tilsynelatende kun kontrollere Hue.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg har en Apple TV og en rekke forskjellige Philips Hue pærer. Jeg kunne godt tenke meg å samkjøre disse. Noe slikt som «Slå på filmkveld» der lysene dimmes med korrekt farge og at Apple TV skrur seg på. Er dette i det hele tatt mulig? Home appen til Apple virker svært begrenset og jeg kan tilsynelatende kun kontrollere Hue.

 

https://www.home-assistant.io/

Lenke til kommentar

Jeg har en Apple TV og en rekke forskjellige Philips Hue pærer. Jeg kunne godt tenke meg å samkjøre disse. Noe slikt som «Slå på filmkveld» der lysene dimmes med korrekt farge og at Apple TV skrur seg på. Er dette i det hele tatt mulig? Home appen til Apple virker svært begrenset og jeg kan tilsynelatende kun kontrollere Hue.

 

Sjekk her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, vil det være en stor overgang fra å porter det fra Home Assistant til HomeSeer?

Ingen av programmene eller hub'ene er direkte kompatible med hverandre for import og eksport, hvis det er det du spør om.

 

Men du kan ta en USB-Z-wave-controller fra Home Assistant og sette den i en maskin med HS3, og importere alt fra controlleren.

Lenke til kommentar

Nokon som veit kvar ein skal søke etter for å finne info om mindre motoriserte mekanismer som ein f.eks. kan styre frå ein Rasberry Pi? Eg veit ikkje om detter er noko som eksisterer, men eg lever I håpet.

 

Eg hamnar stadig i ein situasjon der det hadde vore nyttig å kunne styre ein liten arm som trykker på ein knapp eller eit eller anna, men eg veit ikkje helt kva eg søker etter!

Lenke til kommentar

Nokon som veit kvar ein skal søke etter for å finne info om mindre motoriserte mekanismer som ein f.eks. kan styre frå ein Rasberry Pi? Eg veit ikkje om detter er noko som eksisterer, men eg lever I håpet.

 

Eg hamnar stadig i ein situasjon der det hadde vore nyttig å kunne styre ein liten arm som trykker på ein knapp eller eit eller anna, men eg veit ikkje helt kva eg søker etter!

Finnes masse om dette.

Her er google din venn som vanlig.

https://www.google.com/search?q=control+motor+from+raspberry&rlz=1C1SQJL_noNO787NO787&oq=control+motor+from+raspberry&aqs=chrome..69i57.18136j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Heh, vil det være en stor overgang fra å porter det fra Home Assistant til HomeSeer?

Du må jobbe dobbelt hele måneden for å få råd til HomeSeer, og du vil etterhvert migrere tilbake til HA når du ser at samtlige åpne initativ for hjemmeautomasjon jobber mot enten HA (og eventuelt noe annet, men aldri "enten eller") eller mot lukkede systemer. (Google, HomeKit, osv.)

 

HomeSeer var nok best for fem år siden, men HA er den nye kongen.

Alternativt ligger HomeSeer på dødsleie mens HA står med en blodig kniv planta i siden på HomeSeer - your pick!

Lenke til kommentar

HomeSeer var nok best for fem år siden, men HA er den nye kongen.

Alternativt ligger HomeSeer på dødsleie mens HA står med en blodig kniv planta i siden på HomeSeer - your pick!

... lol!  :lol:

 

 

Home Assistant er for über-nerder som synes det er spennende å kose seg med console kommandoer og tekstfiler for konfigurasjon, samt gleden av å styre et lys av og på. Da er det viktig at det ikke koster noe penger, for de må sannsynligvis bytte system etter et par år likevel for da er det kommet noe "nytt, hipt og kult" i et annet program.

 

HomeSeer er for dem som vil ha full automasjon og 100% integrering, har råd til en tusenlapp (som likevel er forsvinnende lite sammenlignet hva hardware vil koste), vil ha noe som kan kjøre stabilt i årevis og fremdeles er lett å bruke.

- Your pick!  ;)

 

 

 

Men seriøst:

Jeg pleier å si at man betaler med tid eller penger. Med Home Assistant betaler man med tid, med HomeSeer betaler man med penger. Home Assistant er gratis å bruke, og HS har en 30 dagers demo som er greit med tid for å finne ut om det er noe man liker eller ei.

 

Men det er mange andre plattformer å prøve også, f.eks: Domoticz og OpenHAB.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ser etter noen tips, skal pusse opp stue, kjøkken, gang og bad. Har en telldus hub, hue hub og snusa litt på Homeassistant uten å komme så langt (Står altså en raspberry her også uten drift).

 

Tenkte jeg skulle overtale elektrikeren til å sette inn noe for meg, men min svært begrensende kreativitet gjør at jeg egentlig bare tenker hue spotter i taket. Noen andre innspill? Skal også lage meg induktiv lading i kjøkkenbenken, men så langt kommer jeg... 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle overtale elektrikeren til å sette inn noe for meg, men min svært begrensende kreativitet gjør at jeg egentlig bare tenker hue spotter i taket. Noen andre innspill? Skal også lage meg induktiv lading i kjøkkenbenken, men så langt kommer jeg... 

Ja. To:

 

1) Vurder å sette inn Z-wave dimmere (f.eks. Fibaro Dimmer 2) istedenfor Hue-pærer.

2) Besøk hjemmeautomasjon.no :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...