Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Det finnes et bryterpanel som bruker X10. Den heter SS13 og kan brukes til å styre 3 lys (eller hva som helst, så lenge du kan ta imot X10 noe RFXtrx433 gjør).

Takk, bruker RFLink og tror den skal kunne snakke x10 helt fint, men den var jo ikke spesielt pen. Nesten så jeg like gjerne kan teipe en nexa fjernkontroll på veggen...

 

Ser at de har noen andre på intellihome, som ser mer ut som en ordinær lysbryter, det kan jo eventuelt være et alternativ hvis jeg ikke finner noe annet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har funnet ut noe mere om M-Bus protokollen som brukes på de nye "smarte" strømmålerne. Har ikke noen hjemmeautomasjon enda, men så for meg et raspberry pi interface med mulighet for datalogging. 

 

Er en del prat om det på hjemmeautomasjonsforumet, etter hva jeg forstår er det ikke åpent enda hos de fleste kraft leverandørene.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kunne lese meg fram til så har de alle intensjoner om å åpne opp for bruken av M-Bus. Var snakk om at du kunne kontakte strømleverandøren for å aktivere M-Bus porten. Tenkte bare å gjøre litt research på forhånd slik at jeg kan bestille eventuelle deler.

 

Ja det er vell det som er problemet, de åpner ikke enda. Men jeg har bare skumlest, min måler er plassert utenfor huset(nye krav) 2 etasjer ned så passer ikke helt inn i Z-wave meshen min. Måler heller på hovedsikring i skapet(det er iallefall planen).

Lenke til kommentar

Regner med du har tenkt til å bruke "non invasive" current clamps rundt inntakskablene da?

 

Så langt har jeg funnet 2 m-bus relaterte chipper. TSS721A fra Ti og NCN5150 fra onsemi, men begge ser dessverre ut til å være slave transceivers. Har sendt M-Bus en mail, så håper på litt mere info, men så langt ser det ut til at man må til med noe hjemmebrygga løsninger. 

 

Fant et par schematics på hvordan man konverterer M-Bus signalet til RS232 med medfølgende advarsler om at dette gjøres på eget ansvar. 

Lenke til kommentar

Regner med du har tenkt til å bruke "non invasive" current clamps rundt inntakskablene da?

 

Så langt har jeg funnet 2 m-bus relaterte chipper. TSS721A fra Ti og NCN5150 fra onsemi, men begge ser dessverre ut til å være slave transceivers. Har sendt M-Bus en mail, så håper på litt mere info, men så langt ser det ut til at man må til med noe hjemmebrygga løsninger. 

 

Fant et par schematics på hvordan man konverterer M-Bus signalet til RS232 med medfølgende advarsler om at dette gjøres på eget ansvar. 

 

Ja har tenkt å bruke slike tangampermeter saker, spesifikt denne: https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/52-energimaler-dsb28-3c.html

 

Den er dog relativt kostbar ift nytten jeg ser i den, så den kommer en dag når jeg ikke vill bruke pengene på noe annet spennende :p 

 

Hehe høres ut som ett lite prosjekt ja! kanskje lettere med irDA? 

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se så har ikke måleren jeg får her noen irDA interface. Har en energipuls LED, S0 interface og M-Bus å velge mellom. Såvidt jeg kan se så er det M-Bus som er mest avansert og gir mest data. 

 

Fikk forresten svar fra M-Bus som henvendte meg til M-Bus buyers guide som jeg forsåvidt allerede hadde lest igjennom. Der fant jeg en lang liste med stortsett bare tyske selskap der ingen såvidt jeg kunne se ga mulighet for bestilling. Fant en prisliste fra en av sidene der startprisen var 700 euro. Litt vel mye for å kunne logge strømforbruk. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Om man hovedsakelig har et zwave anlegg og bruker z-net eller uzb1, men ønsker også noen 433 komponenter, hvordan løser man det best mulig?

det beste er å anskaffe en RFXtrx433 fra RFXcom https://www.tronika.no/en/interfaces/38-transceiver-rfxtrx-433e.html

Kobler man den da også til _serveren_ hvor uzb1/z-net er koblet til?

 

 

Jeg har også god erfaring med RFLink, da kommer du unna med ca halve prisen.

 

https://www.nodo-shop.nl/en/rflink-gateway/127-rflink-arduino-antenna.html

 

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...