Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt tøffere å kunne styre 1 og 1 spot? Ser bare for meg om jeg skal ha det så styrt som jeg vil ender jeg med 6 dimmere på veggen

Det er muligens "tøffere", men det er også mindre praktisk. De jeg kjenner som har prøvd det (fordi  "kult, man kan han lysshow når det er fest") ender med "jeg styrer alle fra samme gruppe likevel". Det er kult de 3 første minuttene på en fest, så er det akkurat så corny som hele 80-tallet er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er muligens "tøffere", men det er også mindre praktisk. De jeg kjenner som har prøvd det (fordi  "kult, man kan han lysshow når det er fest") ender med "jeg styrer alle fra samme gruppe likevel". Det er kult de 3 første minuttene på en fest, så er det akkurat så corny som hele 80-tallet er.

 

Du må gjerne fortelle meg om jeg tar fiel, men slik jeg tenker:

 

Vi har stue med åpent kjøkken og spiseområde. Vil da dele dette i 3 grupper. Med hue kan jeg sette på lysstyring ift. soloppgang. Samt ha en eller flere fjernkontroller som styrer. Da slipper jeg veggmontert dimmer også. Installasjonen ser jo særs enkel ut, da man slipper trafo og styrestrøm. 

 

Eller tar jeg smertelig feil? Gjerne belær meg :)

Lenke til kommentar

Du må gjerne fortelle meg om jeg tar fiel, men slik jeg tenker:

 

Vi har stue med åpent kjøkken og spiseområde. Vil da dele dette i 3 grupper. Med hue kan jeg sette på lysstyring ift. soloppgang. Samt ha en eller flere fjernkontroller som styrer. Da slipper jeg veggmontert dimmer også. Installasjonen ser jo særs enkel ut, da man slipper trafo og styrestrøm. 

 

Eller tar jeg smertelig feil? Gjerne belær meg :)

Nei, du tar ikke feil. :)

Hue er jo genialt for det det gjør. Hvis du vil ha tre soner som ikke er tre soner i dag, så er det jo en kjapp måte å få det til på.

 

En (og evt. flere) Z-wave dimmer blir imidlertid sannsynligvis billigere, spesielt hvis det er en dimmer på kursen(e) i dag (for burde fjernes, smarte pærer liker dem ikke), og vil ha de samme styringsmulighetene som Hue.

 

 

Det er mange veier til Rom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du tar ikke feil. :)

Hue er jo genialt for det det gjør. Hvis du vil ha tre soner som ikke er tre soner i dag, så er det jo en kjapp måte å få det til på.

 

En (og evt. flere) Z-wave dimmer blir imidlertid sannsynligvis billigere, spesielt hvis det er en dimmer på kursen(e) i dag (for burde fjernes, smarte pærer liker dem ikke), og vil ha de samme styringsmulighetene som Hue.

 

 

Det er mange veier til Rom!

 

Per i dag er det en elendig løsning... På alt :) Så strømmen skal legges opp på nytt. Ut fra det jeg skjønner av hue pærene virker det som om installasjon også er mye enklere, så tenkte kanskje det går opp i opp mot elektrikern.

 

Men ja... Alt for mange veier til Rom :)

Lenke til kommentar

Per i dag er det en elendig løsning... På alt :) Så strømmen skal legges opp på nytt. Ut fra det jeg skjønner av hue pærene virker det som om installasjon også er mye enklere, så tenkte kanskje det går opp i opp mot elektrikern.

 

Men ja... Alt for mange veier til Rom :)

Hvis du likevel skal ha en elektriker på stedet, så hadde jeg helt garantert gått for en smart innebyggingsdimmer, istedenfor Hue. Da vi smartifiserte huset brukte elektrikeren under 2 timer på å montere 25 smarte dimmere, så det tar ikke mye ekstra tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spot'er er akkurat det: Spot'er. De er ikke rundtlysende, og har dermed lavere lumen.

 

Om det er greit eller ei, er vel mest snakk om smak og behag. Det er ikke mer lys i stua mi om kvelden enn det, men det er snakk om hvor man har lyset også. Stua vår er rimelig diffusert opplyst, og oppleves som OK for vår del. Trenger imidlertid en konsentrert lyskilde over bord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest er ikke klar over at godt lys er så utrolig mye mer enn bare lumen. Det utrolig enkelt å få nok lumen i f.eks stua (bare sett en halogen arbeidslampe på gulvet), men en hel vitenskap å lyssette godt. Det er verdt å sette seg litt inn i terminologi og fortsetninger og få noen profesjonelle forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest er ikke klar over at godt lys er så utrolig mye mer enn bare lumen. Det utrolig enkelt å få nok lumen i f.eks stua (bare sett en halogen arbeidslampe på gulvet), men en hel vitenskap å lyssette godt. Det er verdt å sette seg litt inn i terminologi og fortsetninger og få noen profesjonelle forslag.

Word!

 

Vi pusser opp og har hatt inn en proff til å se på belysning. Dessverre for tidlig til å se resultatet, men det blir spennende å se om det blir bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spot'er er akkurat det: Spot'er. De er ikke rundtlysende, og har dermed lavere lumen.

 

Om det er greit eller ei, er vel mest snakk om smak og behag. Det er ikke mer lys i stua mi om kvelden enn det, men det er snakk om hvor man har lyset også. Stua vår er rimelig diffusert opplyst, og oppleves som OK for vår del. Trenger imidlertid en konsentrert lyskilde over bord.

 

 

Folk flest er ikke klar over at godt lys er så utrolig mye mer enn bare lumen. Det utrolig enkelt å få nok lumen i f.eks stua (bare sett en halogen arbeidslampe på gulvet), men en hel vitenskap å lyssette godt. Det er verdt å sette seg litt inn i terminologi og fortsetninger og få noen profesjonelle forslag.

 

 

Takk begge for svaret. Var på en måte det jeg fikk følelsen av elektrikeren i dag som engasjerte seg. Han har egentlig plassert spot akkurat der man trenger, og for å få en naturlig plassering av lyset. Tror også dette bare må la seg vente til man har koblet opp alt, men angrer litt på at jeg ikke hørte på deg Moskus om trådløs dimmer i stede. 

 

Fordelen med Hue er jo at man kan justere litt på hvitfargen, så håper det blir en god løsning. Kan komme med resultater når alt er ferdig

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nokon som har erfaring med å kjøpe nytt strømadapter til Philips Hue Lightstrip? 

 

Den som kom med lagar ein ekstremt irriterande lyd over ei viss lysstyrke. Ser det er mange på nett som har vore inne på det same, men sliter med å finne noko i ein norsk nettbutikk eg kan kjøpe. 

 

Fant ein kar på Reddit som hadde kjøpt denne, som vist fungerte greit, men kunne tenke meg å handle frå ein norsk butikk.

Lenke til kommentar

Ja, eg treng ein 24V/2A, of så er det spørsmålet om sjølve pluggen passar. Men det er kanskje stort sett berre ein standard?

 

Uansett, eg enda opp med å bestille en, gir ein lyd her om den fungerer greit, i tilfelle andre har same behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...