Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en mormor som begynner å surre med tven sin. Derfor har jeg tenkt at det må jo finnes en løsning for at jeg kan styre tven hennes fra mobilen sånn at jeg slipper å kjøre innom hver gang.

 

Etter noen år med lite tilstedeværelse på dette området, så lurer jeg litt på hva jeg kan gjøre.

 

Kan man styre f.eks Logitech sin Harmony Hub på app hvor som helst, eller må man være på hjemmenettverket?

 

 

Hvis man kan styre via app hvor som helst, så ser jeg for meg en løsning med et kamera rettet mot tven sånn at jeg ser hva problemet er, og at jeg bare fikser problemet for henne om det skulle oppstå.

 

 

Lurt, eller noen andre tips her?

Snakk med hørsel og synskontakten i kommunen hun bor i, så kan hun få denne fra NAV(må bare sende en søknad, men skal mye til at hun ikke får om hun er gammel og begynner å bli glemsk): http://www.abilia.com/nb/produkt/falck-5716-fjernkontroll?product_category=11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Harmony Hub hjemme, og jeg ga bort en til foreldrene mine til jul.

Da jeg satte opp deres hos dem oppdaget jeg at jeg kan koble meg til min hub derfra også, og kjøre kommandoer/aktiviteter.

 

Hvis jeg ikke er hjemme og åpner appen, så kobler den til hub via cloud.

 

Så ja, den kan nås fra hvor som helst over nettet :) :)

Støtter den :)

Lenke til kommentar

Så ja, den kan nås fra hvor som helst over nettet :) :)

 

Da er den meget aktuell for dette ja  :)

 

 

 

 

 

Hos min bestemor løste vi dette ved å teipe fast en pappkartong over tastene, slik at kun av/på, kanal 1 og lyd opp/ned var tilgjengelig.

 

 

Har vært inne på tanken, men hun holder inne på knappen til tven noen ganger, og da skifter den input av en eller annen grunn. Så problemet ville oppstått uansett. Og så er det ikke like gøy å teipe en pappkartong over fjernkontrollen som å automatisere litt :p

 

 

 

RickyG: Skal sjekke opp litt rundt den der :)

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Er det mulig å få til en løsning med en fotocelle som gjør at lysene dimmes automatisk ned når det er lyst, og opp igjen etterhvert som det blir mørkt, uten å gå for hjemmesentral/server-løsning?

Det er sikkert mulig å få til. Men det er nok kanskje like enkelt å gå for en enkel sentral, så har du mer kontroll.

 

... og så er det MYE kjekkere. ;) 

Lenke til kommentar

Hvis du går for Harmony-løsningen (som sannsynligvis er det beste) så holder det med et trykk. Resten ordner hub'en. :)

 

Jeg regner med det blir forståelig. Og knappene i displayet på harmony fjernkontrollen kan man jo lage som man vil. Tipper "Se på TV" funker bra for en som lurer på hva man skal trykke på :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har en ad-hoc løsning for automatisk justering av downlights?

 

Skal få en elektriker til å koble til downlights i stua neste uke, og han kommer til å sette en dimmebryter på veggen.

Er det mulig å få til en løsning med en fotocelle som gjør at lysene dimmes automatisk ned når det er lyst, og opp igjen etterhvert som det blir mørkt, uten å gå for hjemmesentral/server-løsning?

 

Ja, det er fint mulig å få til med et system som er designet med mulighet for densentralisering (KNX feks), men som andre, så ville jeg vurdert å ha en sentral.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan anbefale denne om det skal kjøpes en hub:

 

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tilbehor-lyd-og-bilde/LTHARMSMART/logitech-harmony-smart-control

 

Du får hub'en pluss en enkel fjernkontroll.

Denne har gjort app på telefonen fullstendig overflødig for meg.

Responsiv, kjapp, går på knappebatteri og trenger ikke lades (har hatt den i halvannet år nå og har fortsatt ikke bytta batteri).

 

Den er liten og nett, ligger fint i hånda og har ikke mer knapper enn det som er nødvendig.

 

Du kan sette opp 6 aktiviteter på de tre knappene øverst (en aktivitet per knapp for trykk, og en for "langt trykk").

 

Siden den kommuniserer med hub'en med RF trenger du ikke peke på det du skal styre, så lenge hub'en har sikt til det.

Lenke til kommentar

Noen som vet av liknende innebygde dimme-moduler som Nexa WMR-252? Liker ikke helt hvordan denne fungerer i forhold til mekanisk bryter og fjernstyring. Hadde helst sett at den mekaniske bryteren fungerte med push-dim i stedet for å drive å trykke hurtig av/på. 

 

En annen grunn også:

 

 

Hvis lyset slås PÅ fra den mekaniske bryteren, og deretter slås AV via fjernkontrollen. Neste gang du slår lyset PÅ fra den mekaniske bryteren, må du gjøre dette på en annen måte: Først må du slå AV bryteren og deretter slå den PÅ igjen.

 

 

 

Hvis lampen slås PÅ fra den mekaniske bryteren og deretter slås PÅ igjen via fjernkontrollen, begynner lyset å dimmes. Du kan stoppe ved ønsket lysstyrke ved å helt enkelt trykke på PÅ-knappen på fjernkontrollen, eller AV og deretter PÅ med den mekaniske bryteren.

 

https://www.elektroimportoren.no/docs/nexa/WMR-252%20NO.pdf

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flere som bruker philips hue for lys + telldus for å styre brytere rundt om kring og temperaturmålere ?

 

Så kjekt å kunne styre alt med stemmen via google assistant takket være IFTTT

 

Har nå kjøpt 10 Hue pærer som er i leiligheten ( vurderte lifex, men siden det ikke var noe utsalgssted i oslo som solgte det, ble det hue 3rd generasjon lyspærer)  Så langt så går alt smooth. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kan noen anbefale meg et system å starte med?

 

Tenker starte med en passende server til å styre dette som da har støtte for følgende funksjoner fra start av:

- Støtte for rimelige enveis kommunikasjon
- Støtte for toveis kommunikasjon
- Utelys går automatisk av/på når solen går opp/ned.
- Ytterdøren blir automatisk låst om den står ulåst mer enn x antall minutter på dagtid/natt. 
- Automatisk senking av lys i tvstue/kjellerstue når en velger å se film via harmony fjernkontrollen.

Når dette er på plass ønsker jeg å utvide med følgende som steg to i prosessen:

- Temperatursensorer og inndeling av "varmesoner". At stue/kjøkken har en sone, hall og kjellerstue har en sone, barnerommene har egne soner, og loftstue har en sone. Her må en kunne ha individuelle temperaturer på på de ulike sonene med nattsenking og mulighet for feriemodus. Varmekilder vil bli varmepumpe, vedfyring og panelovner der det er behov for dette.
- Når vindu åpnes i en gitt varmesone blir varmekildene i den aktuelle sonen justert ned/slått av til vindu lukkes igjen.

Så basert på nye krav, er det da noen klare valg som skiller seg ut for å komme i gang? Systemer der en dimmer eller andre enheter koster flere tusen er ikke aktuelle. Ser der finnes mye forskjellig, men vanskelig å vite hvor en skal begynne. Zigbee, Homeseer, Fibaro, Vera osv.

Lenke til kommentar

Det er mange å velge mellom. Du kan komme langt med Domoticz, OpenHAB og HomeAssistant. De er gratis men du betaler med tiden det tar å sette det opp.

 

Av andre muligheter tror jeg ikke Fibaro støtter Harmony noe særlig, det er mulig Vera gjør det. Hva du mener med "Zigbee" (som er en protokoll, ikke en controller) i denne sammenhengen er litt uklart. HomeSeer vil klare alt dette, men koster derimot noen kroner.

 

 

Bare vær klar over at Harmony-integrering ikke er instantant. Logitech, i sin fantastiske uendelige visdom, har besluttet at de kun vil tillate fullstendig API-integrering to "select partners", så vi som ikke er Amazon eller tilsvarende får ikke den direkte støtten vi hadde håpet på.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

 

Noen som har link til kodepanel o.l med RFID for å skru av å på alarmen på Fibaro systemer?

 

Ser ut som zipato sitt panel fungerer, men det er håpløst dårlig så anbefaler det ikke! 

 

https://smarterhome.sk/en/blog/zipato-rfid-and-fibaro-hc2_67.html

 

Hva er det som gjør det håpløst dårlig?

 

 

Den bruker opp batteriet ekstremt fort. En kan jo alltids hacke den til å være tilkoblet, men etter min mening er det en dårlig løsning. Jeg bruker ett nettbrett i steden. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Man skal vist kunne hente ut forbruksdata fra AMS-måleren selv. De har en HAN-plugg som er fysisk en RJ45 med M-bus protokoll. Hvordan gjør jeg det enklest og billigst?

 

Jeg kunne også tenkt meg en helt enkel energimåler på tre kurser: Utleieleilighet, elbilladeren og varmepumpa. Til det har jeg sett litt på Scneider Acti 9 Smartlink med tre stk Powertag. Noen som vet hva dette kan koste? (gjerne listepris eks mva, frakt og montering) eller hvilke konkurrerende produkter jeg bør kikke på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...