Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at eg spør her inne, men eg har veldig lyst på Amazon Echo, og lurer kor kompatibel den er her i Norge kontra andre land. 

Eg tenker å bruke den stort sett som ein høyttaler til radio eller spotify. 

Også vil eg sjå det litt ann med "hjemmeautomasjon" etter kvert, men då i veldig liten skala. 

Lenke til kommentar

Beklager at eg spør her inne, men eg har veldig lyst på Amazon Echo, og lurer kor kompatibel den er her i Norge kontra andre land. 

Eg tenker å bruke den stort sett som ein høyttaler til radio eller spotify. 

Også vil eg sjå det litt ann med "hjemmeautomasjon" etter kvert, men då i veldig liten skala. 

 

Den fungerer fint, men vi får ikke tilgang til app uten videre. Men kan bare bruke nettsiden. Jeg har 3 dots og 1 echo hjemme, brukes konstant til spotify, radio bruker jeg de ikke til. Kommer mer og mer for oss nordiske brukere, så nettopp at en kunne legge inn Norske destinasjoner slik at jeg nå kan spør etter reisetid til jobb hver morgen. Ganske praktisk når en står i dusjen og ikke har annet å sysselsette seg med. 

Lenke til kommentar

Beklager at eg spør her inne, men eg har veldig lyst på Amazon Echo, og lurer kor kompatibel den er her i Norge kontra andre land. 

Eg tenker å bruke den stort sett som ein høyttaler til radio eller spotify. 

Også vil eg sjå det litt ann med "hjemmeautomasjon" etter kvert, men då i veldig liten skala. 

 

Lenke til kommentar

Det høyres jo bra ut det! Rekner med at det er eit greit utgangspunkt vist ein har lyst å fikle litt med automasjon, men det ligger nok litt framme i tida. Ihvertfall til eg får mitt "eige" husvær. Kaster ikkje moccamasteren på dør enda ihvertfall:p

 

Bestiller dykk berre ifrå Amazon? Ser det går ann å velge "is this a gift", men det er vel ikkje sånn som i gamle dager på dealextreme der ein kunne unngå tollen vist ein velger det? :p 

Lenke til kommentar

Det høyres jo bra ut det! Rekner med at det er eit greit utgangspunkt vist ein har lyst å fikle litt med automasjon, men det ligger nok litt framme i tida. Ihvertfall til eg får mitt "eige" husvær. Kaster ikkje moccamasteren på dør enda ihvertfall:p

 

Bestiller dykk berre ifrå Amazon? Ser det går ann å velge "is this a gift", men det er vel ikkje sånn som i gamle dager på dealextreme der ein kunne unngå tollen vist ein velger det? :p

 

Om en bestiller fra amazon må en via jetcarrier. Lag deg bruker på hjemmeautomasjons forumet, de har powerbuy i disse dager. Ellers har jeg bestilt via ebay.

 

Og generelt sett, man betaler momsen sin.. 

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt denne temperatursensoren, http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstyrt-termometer-hygrometer-408092/

 

Har trykket på "allow new hardware" flere ganger, skiftet kanaler på termometeret noen ganger, men det dukker aldri opp i domoticz. Noen tips?

Det står da den er Telldus-kompatibel, den skulle jo da være kompatibel med nexa generellt sett vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt denne temperatursensoren, http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstyrt-termometer-hygrometer-408092/

 

Har trykket på "allow new hardware" flere ganger, skiftet kanaler på termometeret noen ganger, men det dukker aldri opp i domoticz. Noen tips?

Det står da den er Telldus-kompatibel, den skulle jo da være kompatibel med nexa generellt sett vil jeg tro.

Du ser vel på feil plass

gå til enheter og velg "ikke brukt", sorter på "sist sett"

 

Dersom ikke det funker nå du prøve finne ut hva slags protokoll du trenger

 

 

hva slags interface bruker du for 443HMz RFX?

post-74970-0-96231100-1486157749_thumb.png

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan ta imot signal fra hvilken som helst rf sender og videresende til hvilken som helst rf mottaker på kontrolleren

 

Så lenge du har kunnskap om hvilken protokoll som sendes, har en hjerne som tolker signalet, og en protokoll å sende videre på.

 

Så lenge hjernen din er smart (min med HomeSeer er), så kan du f.eks. ta et signal fra en temp-sensor og skru en ovn av eller på.

Lenke til kommentar

Min hjerne er enn så lenge domoticz, den er omtrent like smart som homeseer, liker seg mye bedre på Linux og er faktisk uendelig ganger billigere :p

 

Har akkurat slengt opp Home assistant, en kontroller som brukes mye i USA har jeg inntrykk av, men ikke så mye omtalt her hjemme. Så får vi se om den eventuelt kan erstatte domoticz :)

 

Og siden du kanskje kommer til å spørre hva som er galt med domoticz så ønsker jeg en litt mer smidig tilnærming til custum og modulerte views enn det domoticz tilbyr, så jeg kan få litt mer waf uten å skrive hele UI fra bunn av.

 

Men uansett, ingen som kjenner til et bryterpanel som snakker rf 433? Eventuelt kan det også snakke z-wave eller wifi, siden jeg har så smart hjerne ;)

Lenke til kommentar

Min hjerne er enn så lenge domoticz, den er omtrent like smart som homeseer

OK. :hm: 

 

Nei, jeg tuller. Det handler ikke så mye om hvilken hjerne man har, men hvordan man bruker den. :)

Open Source-prosjekter koster ingenting penger, men som oftest mer tid på å sette det opp.

 

 

Men uansett, ingen som kjenner til et bryterpanel som snakker rf 433? Eventuelt kan det også snakke z-wave eller wifi, siden jeg har så smart hjerne ;)

Det finnes et bryterpanel som bruker X10. Den heter SS13 og kan brukes til å styre 3 lys (eller hva som helst, så lenge du kan ta imot X10 noe RFXtrx433 gjør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...