Gå til innhold

Søke om førerkort før minstealder?


Wackamole

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor ute på landet rundt halvannen mil fra mitt arbeidssted, på dette stedet er jeg lærling og jobber full stilling (100%), og tar utdanningen samtidig (privatist), jeg er kommet i en situasjon hvor jeg trenger sertifikat klasse B for og komme meg til kunder (jobber i en service bedrift) å til og fra jobb. Jeg har tatt og er ferdig med trinn 4 av opplæringen på klasse B, og har fått god skryt fra kjørelærer om hvordan jeg oppfører meg i trafikken. Har også mopedførerkortet.

 

Det jeg lurer på er om jeg i hele tatt kan søke og hvor jeg kan søke om og få ta teori-eksamen, oppkjøringen og få utsendt førerkortet før jeg fyller 18 år, jeg blir ikke 18 før om 8 måneder, som har stor innvirkning på jobbene og oppgavene jeg får ved arbeidsplassen min. - Jeg er foreløpig 17 år og 5 måneder, som ikke kvalisiferer seg for og ta teori-eksamen engang.

 

Jeg vet ikke hvor jeg skal søke og om muligheten min for og i hele tatt kunne få innvilget denne søknaden er der, jeg kan få sjefen min til og skrive et skriv om hvordan situasjonen min er i forhold til oppgavene mine ved bedriften og at jeg ikke har førerretten på bil, jeg tror jeg kan få kjørelæreren min til og skrive et skriv også, hvor han poienterer mine feil, hva som må jobbes med og hvordan jeg oppfører meg i trafikken generelt.

 

Håper noen vet hva som kan gjøres i forhold til saken min, eller om jeg må vente til jeg fylle 18 år før jeg kan ta oppkjøringen på klasse B sertifikatet.

 

Med vennlig hilsen

Famen

Endret av Famen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som du sier "ganske så definitiv", altså ikke heelt definitiv :p - Det er faktisk en utdanning som jeg tar som privatist og samtidig jobber som lærling i en bedrift, det er derfor jeg lurer på om det er noe håp i hele tatt, fordi det er ganske avgjørende for meg som er i utdanningen og få oppgaver henholdsvis i forhold til opplæringen, og derfor grunnen til at jeg vil søke om et slags "fritak" fra minstealderen.

 

Vet ikke om det er biltilsynet som skal ta denne, siden jeg tror det blir en for stor avgjørelse, en avgjørelse som dem ikke har "rett" til og kunne ta. At det kanskje er noen høyrere instanser som kan ta en slik avgjørelse.

Lenke til kommentar

Du får garantert ikke kjøre opp før du fyller 18 år. Du har jo somsagt mopedførerkort, og kan kjøre opp til lettsykkel og traktor.

 

Såvidt jeg kan se i førerkortforskriften kan du kjøre firehjuls moped (med egenvekt ikke over 150kg) med alle M klassene (M145, M146 og M147).

 

Du er altså ikke avhengig av klasse B for å komme deg rundt...

Lenke til kommentar
I Noen stater i USA er grensen for lappen 16.
Ja.
Tar du den der kan du kjøre i norge før du er 18.
Nei.

Neivel, det jeg har hørt ihvertfal.

Er ikke amerikanske førerkort gyldige i Norge?

For man kan ihvertfal kjøre med Norsk førerkort i USA.

Du får garantert ikke kjøre opp før du fyller 18 år. Du har jo somsagt mopedførerkort, og kan kjøre opp til lettsykkel og traktor.

 

Såvidt jeg kan se i førerkortforskriften kan du kjøre firehjuls moped (med egenvekt ikke over 150kg) med alle M klassene (M145, M146 og M147).

 

Du er altså ikke avhengig av klasse B for å komme deg rundt...

Stemmer dette, Mopedbil er jo en genial løsning for dem under 18.
I Noen stater i USA er grensen for lappen 16.

Tar du den der kan du kjøre i norge før du er 18.

Ser ikke hvordan der er realistisk i denne situasjonen?

Om det er realistisk er alt ettersom hvor mye tid og penger trådstarter vil legge i førerkortet, han må jo flytte utenlands.
Lenke til kommentar

Det finnes ingen omstendigheter der du får lovlig kjøre klasse B i eget navn i Norge før du fyller 18 år.

 

De som surrer med at andre land lar deg kjøre personbil før fylte 18 kan lese førerkortforskriften §§ 8-1 fjerde ledd og 8-2 sjette ledd. Et amerikansk førerkort gir ikke førerrett i Norge før den norske aldersgrensen for førerkortklassen er oppnådd.

 

Aldersgrensene er fastsatt av Vegdirektoratet. Det vil si at det kan gjøres unntak ved vedtak fra departementet eller Kongen. Snøball, møt Helvete...

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke dra med meg 250kg med kopimaskiner i en mopedbil, 10 mil :)

 

Ja, ok. Så i til syvende og sist må jeg sende brev til Kongen, blir som og lage en snømann i juni?

 

Beste jeg gjør er og drite i det og vente til jeg blir gammel nok? - Fordi det nesten ikke er vits og bruke tid på et langt brev for og klare og overbevise Kongen om at jeg trenger sertifikat klasse B for og kunne gjøre jobben jeg går utdanningen til?

 

Tusen hjertelig takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært i noenlunde samme situasjon som deg, (lærling som landbruksmekaniker) og nei, jeg ser ingen reell grunn til at du bør få ta førerkort før du er gammel nok. Som lærling er det uansett begrenset hvor selvstendige arbeidsoppgaver du skal settes til uten oppsyn, enten får ledelsen i lærlingebedriften din sysselsette deg inne på kontoret/verkstedet, eller så får du finne deg i å reise sammen med en eldre og erfaren veileder, som er gammel nok til å kjøre bil, ut på serviceoppdrag. Til og fra jobben kommer du deg med moped.

 

Ja, du trenger sikkert førerkort for å kunne gjøre jobben selvstendig når du er ferdigutdannet, men da er du også blitt gammel nok.

Lenke til kommentar

Du har absolutt rett Inge! - Men det er ting hvor man for eksempel skal ta service på en kopimaskin, der man trenger servicekit og deler, som jeg ikke får plass på mopeden eller mopedbilen. - Eneste løsningen her er selvfølgelig at veileder må følge meg ut på arbeidsplassen, men vårt område er såppass stort at et eget sertifikat er veldig behjelpelig både for bedriften og opplæringen jeg skal ta, det vil ha betydning at jeg har et eget sertifikat for bil i opplæringen som jeg driver med nå, i og med at avstandene mellom servicejobbene er så store, opptil 15 mil. - Også spessielt nå som det er glatt, er det ikke forsvarlig for meg og kjøre moped, selvom hastigheten "bare" er 45 km/t, så er det andre trafikanter som jeg må ta hensyn til.

 

Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, og er enig i det. Men uansett ville det vært enklere for meg i opplæringen og bedriften sin del.

Lenke til kommentar

Du har ett - grisedyrt, men realistisk valg:

 

jcb_fastrac_3220.jpg

 

JCB Fastrac har toppfart på rundt 80, og kan kjøres på traktorlapp, som har 16-årsgrense.

 

Edit: Autofils test:

http://www1.nrk.no/nett-tv/hastighet.aspx?...findeks%2f12147

 

(der nevner de vel en pris og)

 

Norsk forhandler: http://www.namm.no/default.pl?showPage=244..._sidemenu=_168_

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg kan dessverre ikke dra med meg 250kg med kopimaskiner i en mopedbil, 10 mil :)

 

250kg?

Jobber med Canon du da eller? :p

 

(tyngste normale office-maskiner jeg har vært borti ligger på rundt 180).

 

Du har god plass til et par PM-kit og noen fusere i passasjersetet på en mopedbil, og som lærling er det stort sett PMer du ender opp med å ta uansett. Jeg kjørte et år med Seat Cordoba jeg, det var noe utfordrende når jeg ble sendt ut til kunder for å hente inn igjen rekvisita de hadde planer om å kaste, men det gikk da fint det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...