Gå til innhold

Søke om førerkort før minstealder?


Wackamole

Anbefalte innlegg

Jobber med ricoh faktisk :p - og kan vell sies at jeg tok godt i når jeg sa 250kg :p

 

Ja, akkurat det med og gjøre service på dem er vell kanskje ikke det værste, men det er avstandene vi opererer med, og kjøre 10 - 15 mil på en mopedbil føler jeg blir litt i lengste laget..

 

Ricoh ja, si fra hvis du plutselig sendes inn til Oslo på kurs...

 

Jeg har vel 18 PCUer i bilkitet mitt, tar opp halve bagasjerommet på en Ford Transit Connect, så jeg skjønner at en mopedbil blir litt håpløst... Kan vel nevne at jeg kjørte for Konica Minolta når jeg brukte Seaten på jobb, er et veldig annerledes delebehov da kunden bytter PCUer selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ett - grisedyrt, men realistisk valg:

 

JCB Fastrac har toppfart på rundt 80, og kan kjøres på traktorlapp, som har 16-årsgrense.

 

Det er allerede kommentert, men jeg kan utdype litt: Dette gjelder kun dem som allerede hadde førerkort klasse T, B eller bedre før 01.01.05. Alle som tok lappen etter det må ta vogntogførerkort (klasse CE) for å kjøre traktor over 40km/t..

 

Når det gjelder prislappen, så ligger den vel rundt en million som ny.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, ok. Så i til syvende og sist må jeg sende brev til Kongen, blir som og lage en snømann i juni?

 

Fantastisk hvis du ville gjøre dette.

Kanskje til og med Hans Majestet svarer? Jeg har enormt lyst til å se det svaret.

Gjør det. Du har null å tape.

Kanskje du skaper presedens for at 16-åringer endelig kan få lappen.

Klarer de det i USA, må vel nordmenn også klare det.

Lenke til kommentar

Et par viktige forskjeller fra USA og Norge:

 

1. Biler i USA er billige. Du får en helt ny bil til 100.000 norske kroner. Det betyr moderne biler som er trafikksikre.

2. Det er store og gode veier de fleste stedene. Det finnes en del småveier, men i mange byer har du store og gode veier, ligner ikke på norske veier i det hele tatt.

3. Når man er 16 er det mange begrensninger. Du kan i noen stater ikke kjøre med passasjerer, eller kjøre etter det er mørkt, kan ikke forlate delstaten osv.

Dette begrensede førerkortet varer noen steder til du er 16 1/2, andre steder til du er 17 (og noen steder, bare 17 hvis du ikke har noen uhell) og i andre stater til du er 18 år.

Her en en liste over de forskjellige statene;

http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s_li...es_and_district

Merk at New York City (staten New York er delt inn i 3 counties) er den strengeste, og er såvidt jeg kan se lik den vi har i Norge. Eneste forskjellen her er at det MÅ være en foreldrene eller kjørelærer, i Norge kan vi ha med en kamerat eller onkel/tante så lenge kravene er oppfylt.

Lenke til kommentar
Haha, vil det si at en amerikaner på ferie her i Norge som har hatt sertifikatet i over et år gjerne (17+, men ikke 18) ikke får lov til å kjøre i Norge? Det må trekke ned Norge som destinasjon.

Det stemmer. Akkurat som at personer fra land der ekteskapsalderen er under 16 år formelt sett ikke kan ha sex med sin mindreårige kone mens de er i kongeriket Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...