Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jobbe overtid ettersom neste skift ikke kom, rettigheter?


Ozwald

Anbefalte innlegg

Hei,

jobber på et lite treningssenter, idag har jeg jobbet fra 8-4, og det viser seg at neste skift ikke kommer ettersom personen ikke har fått beskjed.

Er jeg pålagt å jobbe videre? (er bare en person på jobb om gangen) Kan jeg kreve overtidsbetaling? (har timelønn) Eller er jeg bare nødt å jobbe til 8 uten noen form for rettigheter?

 

Jeg synes dette er veldig merkelig isåfall, sett at jeg skulle i begravelse etc. ville jeg vært i en utrolig knipe nå.

 

 

Er 19 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jobber på et lite treningssenter, idag har jeg jobbet fra 8-4, og det viser seg at neste skift ikke kommer ettersom personen ikke har fått beskjed.

Er jeg pålagt å jobbe videre? (er bare en person på jobb om gangen) Kan jeg kreve overtidsbetaling? (har timelønn) Eller er jeg bare nødt å jobbe til 8 uten noen form for rettigheter?

 

Jeg synes dette er veldig merkelig isåfall, sett at jeg skulle i begravelse etc. ville jeg vært i en utrolig knipe nå.

 

 

Er 19 år.

 

At folk ikke kommer på jobb er ikke ditt problem, sjefen din har 2 åpene valg. Ta vakten selv eller betale for at du tar den. Har du jobbet fra før av har du klart rett på overtid for dette ja.

Lenke til kommentar
Det har seg nå slik at sjefen ikke tar telefonen, ergo jeg har ikke fått beskjed om å jobbe.. Da kan vel sjefen nekte å gi meg noen form for betaling? Bør jeg bare gå?

Du burde nok ikke gå. Sjefen blir nok ikke særlig fornøyd med det. Tror ikke sjefen er så idiot at han ikke betaler deg for å jobbe overtid. ;)

Lenke til kommentar

Du kan havne i problemer om du ikke holder fortet.

I hvert fall om du jager kunder, eller ikke låser. Tror du må finne deg i å stå i kassa og ta det opp med sjefen etterpå.

 

Hvis tullingen ikke greier å svare på mobil, må du bare fortsette å ringe. Kanskje han hører telefonen til slutt.

 

Prøv å ringe den som skulle ha avløst deg eller andre kolleger. Noen kan kanskje komme umiddelbart, så du kommer deg hjem.

Lenke til kommentar
Du får nok overtidsbetalt selv om nestemann ikke kommer. Sjefen kan også med rette trekke overtiden din (altså overtidstillegget, ikke grunnlønna) fra lønna til han som ikke møtte opp.

 

Dessverre er dette timebetaling, det er derfor dette er et problem...

Lovdata skriver følgende;

 

§ 10-1. Definisjoner

 

(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.

 

 

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

§ 10-6. Overtid

 

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6

 

Det som bekymrer meg er det jeg har uthevet med kursiv i sitat fra lovdata. Ettersom jeg er timebetalt, vil min arbeidstid ikke falle under definisjonen?

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i tråden, så har du lovfestet krav på overtidsbetaling etter 9 timer (sjekk kontrakt for nøyaktig antall timer). Denne "overtidsbonusen" skal være minimum 40%.

Du kan i mange stillinger velge å bruke overtiden til avspasering ved senere anledning. Da vil du tjene opp fritid som du kan bruke senere. Du vil da ikke få utbetalt overtidstillegg.

Lenke til kommentar

Så timebetaling har ingenting å si?

 

Snakket med en annen fyr idag, han mente man også hadde krav på 1 times middagspause inkludert middag når man jobbet over 9 timer en dag. Han hadde ihvertfall alltid fått det, og jeg lurer da på om dette er en særskilt tariffavtale, eller om dette også er noe som gjelder alle? Jobber man i over 9 timer blir man jo selvfølgelig sulten etterhvert.. Spesielt når denne overtiden ikke var avtalt på forhånd og man ikke tar med ekstra mat hjemmefra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Snakket med en annen fyr idag, han mente man også hadde krav på 1 times middagspause inkludert middag når man jobbet over 9 timer en dag.

 

Du skal vel strengt tatt ha tilleg for tiden du jobber ekstra. Arbeidsmiljølovens § 10-4 1. ledd heter som følger:

For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

det er paragraf § 10-9 som går på pauser. der står det:

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

 

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Lenke til kommentar
hun sa jeg skulle få overtid, men jeg måtte ikke si det til noen for det var visst ikke vanlig praksis.

 

Det sjefen sier her er at vi skal "fikse dette" selv om det iht AML ikke er tillatt.

(Arbeidsmiljøloven)

Jeg har ikke AML foran meg her, men synes å huske at det står at den samlede alminnelige arbeidstid og overtid ikke skal overstige 13 timer i løpet av 24 timer. Noen bedrifter har skriftlig avtalt seg bort fra denne (med dispensasjon fra arbeidstilsynet) og opp til lovens maksimum som er 16 timer. Siden loven gir rett til en overtidsbetalt pause på 30 min som ikke skal regnes som overtidsarbeide i lovens forstand blir maksimaltidene hhv 13,5 t og 16,5 t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...