Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jobbe overtid ettersom neste skift ikke kom, rettigheter?


Ozwald

Anbefalte innlegg

Nå skal du høre, etter en stund fikk jeg tak i sjefen, hun sa jeg skulle få overtid, men jeg måtte ikke si det til noen for det var visst ikke vanlig praksis.

Mest useriøse jeg noen sinne har hørt, skikkelig uorganiserte greier dette her..

 

De erfaringer jeg har gjort meg opp rundt dette temaet, er at det er svært vanlig praksis å holde på slik. Jeg vil tro du sliter med å finne et vikarbyrå som ikke kommer med "Hos oss betaler vi ikke ut overtidstillegg, med mindre kontrakten din spesifiserer det". Det samme gjelder vel hos mange firmaer som har vikarer på timelister, og ikke fastlønn.

 

Det er forøvrig spesielle bestemmelser hva som gjelder pause når du jobber overtid. Har du ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen under pausen, så blir pausen medregnet i din lønnsutbetaling. Ved behov for mer nøyaktig og konkret informasjon anbefaler jeg deg å ta kontakt med arbeidstilsynet (81548222 eller [email protected])

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forøvrig spesielle bestemmelser hva som gjelder pause når du jobber overtid. Har du ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen under pausen, så blir pausen medregnet i din lønnsutbetaling.

 

Dette er ikke ubetinget riktig; snarere en sammenblanding av regler slik jeg ser det.

 

Overtidsarbeide som går mer enn to timer utover vanlig arbeidstid gir rett til 30 minutters overtidsbetalt pause uavhengig av om man kan forlate arbeidsstedet eller ikke.

Lenke til kommentar
I henhold til arbeidsmiljøloven § 10-6 VIL du ha rett på overtidsbetaling for timene utover 9 timer. Tillegget skal utbetales å være på minst 40%.

Les mer om overtid her: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28157

 

Arbeidsgiver må tydeliggjøre for dere hvordan slike situasjoner skal håndteres. I virksomhetens helse, miljø og sikkerhetssystem bør det være klare regler på rutiner for hvordan fravær skal meldes til arbeidsstedet og arbeidsgiver.

 

Umeldt fravær vil vanligvis bli registrert som ulegitimert fravær og kan i verste fall gi saklig grunn for oppsigelse.

 

Her kan du lese litt om systematisk HMS arbeid: http://www.arbeidstilsynet.no/c26975/artik....html?tid=28951

 

Fra mail [email protected]

 

Hun svarte altså ikke systematisk på alle mine spørsmål, men ga et generelt svar. Det hun da er enig i er at jeg iallefall skal få overtid for de timene over 9 timer selv om jeg jobber med timelønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...