Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

 

På Gekås i Ullared så får du Kjells skohorn. Det har metall som er tjukkere enn gammeldags volvokarosseri. Det kunne man eventuellt brukt som machete inne i tunnellen, om sauene blir for plagsomme. Sett kona bak rattet, ta på briller for sprutens skyld, og hugg for fote.

 

 

http://www.gekas.se/nyheter-mediaarkiv/nyhet-kjell-collection-nu-i-butik

 

 

 

Scenen där Ullareds-Kjell tampas med sitt skohorn i plast kan mycket väl vara förra årets roligaste inslag på svensk tv. Nu hedrar vi Kjell genom att sälja skohorn i prima metall som garanterat inte ger vika vid användningen. Alla "Kjell collection"-prylar hittar du vid varuhusets ingång!

 

http://www.gekas.se/entry/arkiv-ingen-javla-plastaskit

 

 

Miljøvennlig er han også  :thumbup: 

 

 

 

Det er plastskit jo?

 

En flokk sauer inne i en tunell i Sverige er like farlig som i Norge.. Spøk Skjemt mottatt...

 

 

God humor har du i alle fall! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er for mange urbane folk som ikke begriper seg på hverken villmark vs. utmark og tror visst maten blir til av seg selv i en frysedisk. 

Slike gjentatte fordommer beviser i hvert fall at det er for mange bønder som ikke har pratet nok med byfolk. Lever bønder virkelig så isolert fra omverden at de tror på slikt? Eller er det bare et mislykket forsøk på å fornærme byfolk? (Misslykket fordi jeg tror ikke byfolk føler seg særlig truffet av karakteristikken)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En flokk sauer i en tunell er helsefarlig for innbyggerne og er statens ansvar. Dersom man tror at man klarer 70-80 kilometer mot en flokk sauer som har søkt ly i en tunell så bør man i det minste kjøre volvo.

Volvo 240? Mulig det er sånn langt ute på landet, men bilsikkerhet har faktisk utviklet seg en hel del siden 80-tallet.

 

Eiendomsrett og ansvar følger hverandre.

- Tunellen er statens* eiendom og ansvar

- Sauene er bondens eiendom og ansvar

 

* Tuneller kan også eies av fylkeskommuner, kommuner og private uten at det endrer budskapet så mye. Hvis du mener staten har ansvar for sauene så betyr det indirekte at statens også eier de. Jeg skjønner at det er ikke lett å holde tunga i munnen når bøndenes økonomiske pølsefingre stikker så dypt i lomma på staten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom skogeiere skulle hatt dyregjerdene rundt E6 motorveien istedenfor staten så hadde det også sikkert blitt interessant.....

Skogeiere eier skogen, ikke viltet som ferdes i den. Viltet (og rovdyrene) er statens eiendom. Skogeiere har altså ikke noe ansvar for det viltet som måtte ferdes i deres skoger. Akkurat som det ikke er skogeierens ansvar om folk ferdes der. Derfor er det statens ansvar å beskytte for eksempel veier mot de dyrene de selv eier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dersom skogeiere skulle hatt dyregjerdene rundt E6 motorveien istedenfor staten så hadde det også sikkert blitt interessant.....

Skogeiere eier skogen, ikke viltet som ferdes i den. Viltet (og rovdyrene) er statens eiendom. Skogeiere har altså ikke noe ansvar for det viltet som måtte ferdes i deres skoger. Akkurat som det ikke er skogeierens ansvar om folk ferdes der. Derfor er det statens ansvar å beskytte for eksempel veier mot de dyrene de selv eier.

 

 

Staten eier tuneller også altså har de ansvaret for at tuneller i hele landet er sikret, være seg om det er på landet eller midt i Oslo..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå mistet jeg for en stund siden motet av å lese denne tråden, så det er mulig jeg ikke er helt oppdatert. Jeg ser nå at "konsensus" er at bøndene må ta ansvar for sine egne dyr og gjete de, eller gjerde de inne. Tror virkelig folk på dette? Vet dere i det hele tatt hvordan dette fungerer i praksis?

-Hvem skal gjete? Skal man ansette en egen person til å passe på alle dyrene? Hvem skal lønne denne personen og hvor mange sauer skal han ha ansvar for? Tror dere sauene holder seg i en fin flokk på fjellet? La oss si en middels stor gård har ca 2-300 sauer på sommerbeite over et areal på 500-1000 mål. Hvor mange personer trenger man for å gjete disse? Husk at en slik gård normalt blir drevet av 1 eller 2 personer.

-Om man heller skal gjerde de inne. Hvor mange kilometer med gjerder trenger man? Hvem skal sette opp disse og hvem skal betale for det? Hvem skal reparere de og drive tilsyn med de kontinuerlig for å sikre at det ikke finnes hull? (det vil forøvrig alltid være steder ulven kan komme seg inn i praksis)

 

Det virker som dere synes problemet er enkelt å løse, når det faktisk ikke er det.

 

En annen ting jeg kan nevne i farten er noe jeg også har kommentert før. Ulven spiser veldig sjelden de sauene den dreper. Den spiser bare en veldig liten del av den (husker ikke i farten hva den het). Det er dette som gjør saken så grotesk. Man kan se flere titals dyr revet i stykker av noen som ikke engang har interesse av å spise dem. Jeg har selv sett dette og det er ikke et vakkert syn.

Lenke til kommentar

Alternativ A er å sperre inne sauene. Alternativ B er å gjete. Alternativ C er å gjøre ingen av delene. 

 

Men hvorfor i helvete skal staten sponse alternativ D - drite i sauene og pumpe penger ut av statsbudsjettet?

 

Hvis jeg lar bilen stå på gata med døra åpen og nøklene i tenningen, så kan ikke jeg bare fylle ut et skjema på nettet og få en enda bedre bil gratis av staten.

 

Eller for å si det på en annen måte: Velg pose eller sekk!

Endret av Shruggie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men nettopp det jeg lurer på er hvordan dere skal i praksis løse alternativ A eller B!? Jeg nevner flere grunner til at disse alternativene mest sannsynlig ikke er reelle løsninger, og med det, heller ikke alternativer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Alternativ A er å sperre inne sauene. Alternativ B er å gjete. Alternativ C er å gjøre ingen av delene. 

 

Men hvorfor i helvete skal staten sponse alternativ D - drite i sauene og pumpe penger ut av statsbudsjettet?

 

Hvis jeg lar bilen stå på gata med døra åpen og nøklene i tenningen, så kan ikke jeg bare fylle ut et skjema på nettet og få en enda bedre bil gratis av staten.

 

Eller for å si det på en annen måte: Velg pose eller sekk!

Alternativ C er https://www.facebook.com/Norges-Gjeter-og-Jeger-Forbund-1635429016737199/?fref=nf

 

Sammenligningen din er lik det å eie en hund eller katt, EN FUCKINGS bil???

 

Mot 300 sauer. Dersom du eide 300 biler så hadde sikkert noen av disse blitt stjålet på gata selvom de var låst, dersom de var fine osv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå mistet jeg for en stund siden motet av å lese denne tråden, så det er mulig jeg ikke er helt oppdatert. Jeg ser nå at "konsensus" er at bøndene må ta ansvar for sine egne dyr og gjete de, eller gjerde de inne. Tror virkelig folk på dette? Vet dere i det hele tatt hvordan dette fungerer i praksis?

-Hvem skal gjete? Skal man ansette en egen person til å passe på alle dyrene? 

 

Få på plass to eller tre droner da med infrarøde sensorer og radio-ID på hver sau, så kan en drone passe på dyrene de timene man ikke utfører utrykning for å redde sauer i fra fare.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Nå mistet jeg for en stund siden motet av å lese denne tråden, så det er mulig jeg ikke er helt oppdatert. Jeg ser nå at "konsensus" er at bøndene må ta ansvar for sine egne dyr og gjete de, eller gjerde de inne. Tror virkelig folk på dette? Vet dere i det hele tatt hvordan dette fungerer i praksis?

-Hvem skal gjete? Skal man ansette en egen person til å passe på alle dyrene? 

 

Få på plass to eller tre droner da med infrarøde sensorer og radio-ID på hver sau, så kan en drone passe på dyrene de timene man ikke utfører utrykning for å redde sauer i fra fare.

 

Drone med rifle ja.....

Lenke til kommentar

Rovbase.no
 
http://www.rovbase.no/
 
 
 
Rovviltportalen.no
 
Oppdatert: 22.12.2015
 
I november meldte svenske myndigheter at en hannulv innvandret fra den finsk/russiske bestanden var påvist i Jämtland og Dalarnas län. Nå viser overvåkningsarbeid i Norge og en rask og effektiv etterforskning fra politiet i Hedmark at den verdifulle ulven er ulovlig drept i Trysil[/size]
 
Under sporing av en innvandret ulv fra Finland/Russland i forrige uke ble en større blodansamling funnet i tilknytning til sporene. Kvelden 20. desember ble blodet bekreftet å være fra den genetisk viktige ulven. Hendelsen bekrefter et nytt tilfelle av ulovlig avliving av ulv i Skandinavia.
- Akkurat denne ulven hadde i tillegg en særlig genetisk verdi, og kunne vært et meget viktig bidrag til den Sør-Skandinaviske ulvebestanden. Denne ulovlige handlingen har hindret tilførsel av større genetisk variasjon i ulvebestanden, sier Terje Bø, seksjonsleder i Miljødirektoratet.
Innvandrende ulver fra den finsk/russiske bestanden er viktige for å kunne tilføre ulvebestanden i Sør-Skandinavia nye og «friske» gener som kan bidra til å bevare ulvebestanden, og kalles genetisk viktige ulver.
Hedmark politidistrikt har siktet en mann i 40-åra fra Trysil for ulovlig jakt på fredet vilt.
- Gode overvåkningssystemer og godt politiarbeid har ført til rask avdekking av den ulovlige avlivingen, sier Terje Bø.
 
http://www.rovviltportalen.no/content/500048748/Genetisk-viktig-ulv-er-ulovlig-drept-

 

 

Ok, bøndene får gjerne skylda for mye nå? Sjekk:

 

 

 

Provosert minister

Han kaller jordbruksoppgjøret det billigste på 10 år. – Når enkelte varer går opp med 100 prosent og kjedene skylder på jordbruksavtalen, så blir jeg provosert, sier han.

Kilde: http://www.matindustrien.no/bransjenytt/markedsforing/kjedene-skrur-prisene/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...