Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

 

 

Ulv>Sau.

 

Ulv er et rovdyr, en art som er på vei til å bli truet med utryddelse, og bondene får lov til å skyte dem når de faen ikke gidder sette opp noe så enkelt som et gjerde eller hyre inn noen som kan gjete dem og holde ulven unna.

 

Må da være grenser på idioti og ren latskap?

Dette er helt feil, hvilken verden lever du i? Det er motsatt, man har lov til å skyte rovdyr som går innenfor godkjente gjerder....

Har du hørt ordet verdikonflikt før...? For det er der du er. En diger verdikonflikt med et tastatur.

 

Jeg tror ikke jeg er alene, jeg tror jeg er på et forum med mange "yngre" byfolk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en rabiat byboer holdning, til en som spiser kjøtt fra butikken etc...

 

Hvordan kan en bonde gjærde inn en tunell som er eid av staten? Dette er et spesielt tilfelle der strømgjærde fra staten kan gjøre en god jobb.

 

Jeg synes det er forkastelig at mange her inne har et så "elsk" forhåld til rovdyr, men at de gir blaffen i sauer eller for den saks skyld mennesker og bilister (sikkert uvitende byfolk) som kræsjer med sauen og dør.

Så det er en "rabiat byboer holdning" om den som har ansvaret må ta sitt ansvar?

 

Joda, jeg spiser kjøtt handlet i butikk. Jeg antar i samme sleng at det er de færreste som slakter noe særlig hjemme lengre. Sauebønder flest slakter ikke hjemme. Selv til eget forbruk. Man kan jo få mattilsynet på besøk (eller ende opp med alvorlig magasjau, men nå er det vel heller mattilsynet de frykter)

 

Hvorfor skal ikke bøndene passe dyrene de har juridisk ansvar for? Bare slippe de ut i trafikken, reise på ferie og legge ansvaret på trafikanter og veieiere? Trekke på skuldrene og si "det er staten sin feil" når sauene deres er årsaken til at folk omkommer? Dette er stereotypisk holdning fra sauebøndene. Bønder med slike holdninger er ikke sitt ansvar verdig!

 

Du er antagelig nokså alene om hva du synes er forkastelig. Forøvrig er karakteriseringen "mange her inne har et elsk forhold til rovdyr og gir blaffen i sauer og mennesker" stappfull av fordommer. Selv om flere av oss har forsøkt å forklare deg tidligere at fordommene ikke stemmer. Liker du så godt å lage din egen fiktive virkelighet at du nekter å høre på hva den virkelige verden sier?

 

Jeg tror ikke jeg er alene, jeg tror jeg er på et forum med mange "yngre" byfolk...

Hvis det er meg du sikter til så vil jeg hverken kalle meg byfolk eller yngre. Jeg bor omtrent midt mellom by og land og noen av mine jevnaldrende venner har blitt besteforeldre. Ordet fordommer beskriver nettopp det å dømme før man vet. Fordommer har en lei tendens til å bomme grovt.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

For en rabiat byboer holdning, til en som spiser kjøtt fra butikken etc...

 

Hvordan kan en bonde gjærde inn en tunell som er eid av staten? Dette er et spesielt tilfelle der strømgjærde fra staten kan gjøre en god jobb.

 

Jeg synes det er forkastelig at mange her inne har et så "elsk" forhåld til rovdyr, men at de gir blaffen i sauer eller for den saks skyld mennesker og bilister (sikkert uvitende byfolk) som kræsjer med sauen og dør.

Så det er en "rabiat byboer holdning" om den som har ansvaret må ta sitt ansvar?

 

Joda, jeg spiser kjøtt handlet i butikk. Jeg antar i samme sleng at det er de færreste som slakter noe særlig hjemme lengre. Sauebønder flest slakter ikke hjemme. Selv til eget forbruk. Man kan jo få mattilsynet på besøk (eller ende opp med alvorlig magasjau, men nå er det vel heller mattilsynet de frykter)

 

Hvorfor skal ikke bøndene passe dyrene de har juridisk ansvar for? Bare slippe de ut i trafikken, reise på ferie og legge ansvaret på trafikanter og veieiere? Trekke på skuldrene og si "det er staten sin feil" når sauene deres er årsaken til at folk omkommer? Dette er stereotypisk holdning fra sauebøndene. Bønder med slike holdninger er ikke sitt ansvar verdig!

 

Du er antagelig nokså alene om hva du synes er forkastelig. Forøvrig er karakteriseringen "mange her inne har et elsk forhold til rovdyr og gir blaffen i sauer og mennesker" stappfull av fordommer. Selv om flere av oss har forsøkt å forklare deg tidligere at fordommene ikke stemmer. Liker du så godt å lage din egen fiktive virkelighet at du nekter å høre på hva den virkelige verden sier?

 

Jeg tror ikke jeg er alene, jeg tror jeg er på et forum med mange "yngre" byfolk...

Hvis det er meg du sikter til så vil jeg hverken kalle meg byfolk eller yngre. Jeg bor omtrent midt mellom by og land og noen av mine jevnaldrende venner har blitt besteforeldre. Ordet fordommer beskriver nettopp det å dømme før man vet. Fordommer har en lei tendens til å bomme grovt.

 

 

Holdningene om et billig strømgjerde fra staten som kan redde både sauer og menneskeliv, forbauser meg... særlig fra en som faktisk er moderator.

Tror du det er gøy å krasje i en tunell?

 

La ulven levva, men for all del det er ok at folk krasjer i tuneller og dør eller det som verre er enn at statens vegvesen setter opp et billig, ja billig strømgjerde som kan redde dyr og husdyr og MENNESKER. Det gjerdet redder sikkert ulv også som går etter sau i tunell..  :)

 

Virker nesten som folk er for ulv og imot husdyrdrift, og gir blaffen i om folk krasjer i tunell. Sikkert byfolk som ikke tar notis av skilt...

 

Samtidig driver de å spiser kjøtt faktisk, men tar avstand fra slakting... :rofl:

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Simen hva i all verden mente du med at du kjøper kjøtt i butikk etc men at du ikke slakter selv??!?!

 

Dersom du spiser kjøtt er du i de fakto med på slaktingen, uten ditt behov hadde ikke slakting skjedd.

 

 

Jeg vil kalle dette typisk dobbeltmoralisme.

 

Greit at man er for ulv og rovdyr, men man bør jammen passe seg for å skjelle ut folk som driver husdyrdrift når man stapper i seg kjøtt selv!!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg er også for at vi skal ha ulv i landet, men ikke uten forbehold.

 

Jeg står nok nærmere regjering og storting, en enkelte folk her inne med ekstreme holdninger mot husdyrdrift, eller forståsegpåere av dyredrift samtidig som de sitter i en by faktisk bak et tastatur og sannsyneligvis har kjøtt på menyen fra nettopp samme husdyrdrift...

Lenke til kommentar

 

 

Sauer i tunnell skaper skaper trøbbel for billistene:

(.. og flere sauer har blitt påkjørt.)

 

http://www.nationen.no/naering/sauer-i-tunnel-skaper-trabbel-for-bilister/

Jeg er ikke overrasket over at den bondenasjonalistiske avisa forfekter bøndenes syn her. Bøndene gidder ikke passe dyrene sine - dyrene skaper trøbbel og risiko for andre - bøndene mener staten bør betale for "snare løsninger" på problemet bøndene skaper.

 

 

For en rabiat byboer holdning, til en som spiser kjøtt fra butikken etc...

 

Hvordan kan en bonde gjærde inn en tunell som er eid av staten? Dette er et spesielt tilfelle der strømgjærde fra staten kan gjøre en god jobb.

 

Jeg synes det er forkastelig at mange her inne har et så "elsk" forhåld til rovdyr, men at de gir blaffen i sauer eller for den saks skyld mennesker og bilister (sikkert uvitende byfolk) som kræsjer med sauen og dør.

 

 

Gjerde langs bondens eiendom opp i mot veien før tunellen på begge sider?

 

Hvorfor skal Vegvesenet ta på seg en gjerdeplikt? Sau er ikke hjortedyr som de må sette 2-3 meter høye motorveigjerder for. Sauene har en eier, bonden. Er det greit at Staten setter opp gjerde omkring tunnellen, og så legger regningen over på de spesifikke bøndene som eier disse sauene?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Sauer i tunnell skaper skaper trøbbel for billistene:

(.. og flere sauer har blitt påkjørt.)

 

http://www.nationen.no/naering/sauer-i-tunnel-skaper-trabbel-for-bilister/

Jeg er ikke overrasket over at den bondenasjonalistiske avisa forfekter bøndenes syn her. Bøndene gidder ikke passe dyrene sine - dyrene skaper trøbbel og risiko for andre - bøndene mener staten bør betale for "snare løsninger" på problemet bøndene skaper.

 

 

For en rabiat byboer holdning, til en som spiser kjøtt fra butikken etc...

 

Hvordan kan en bonde gjærde inn en tunell som er eid av staten? Dette er et spesielt tilfelle der strømgjærde fra staten kan gjøre en god jobb.

 

Jeg synes det er forkastelig at mange her inne har et så "elsk" forhåld til rovdyr, men at de gir blaffen i sauer eller for den saks skyld mennesker og bilister (sikkert uvitende byfolk) som kræsjer med sauen og dør.

 

 

Gjerde langs bondens eiendom opp i mot veien før tunellen på begge sider?

 

Hvorfor skal Vegvesenet ta på seg en gjerdeplikt? Sau er ikke hjortedyr som de må sette 2-3 meter høye motorveigjerder for. Sauene har en eier, bonden. Er det greit at Staten setter opp gjerde omkring tunnellen, og så legger regningen over på de spesifikke bøndene som eier disse sauene?

 

 

Fordi veien er eid og drevet av staten, det samme er sikkerheten til tunellen. Har bønder plikt til å sikre statlige tuneller?

 

Nei.

 

Legger til at et elektrisk gjerde er svært rimelig kontra kostnaden av tapte menneskeliv, sau og for den saks skyld ulv.

 

At staten kontra private da bønder har ansvaret for sikkerheten i tuneller skal vi jammen være glad for.

 

Jeg har mye mer tillit til statens sikkerhet enn enkelte bønders/private sikkerhet, og det gjelder det meste her i landet.

 

 

Etter ditt resonnemang så er hjorter skogeiers ansvar, men det er staten som har motorveien og selvfølgelig er det best at staten også har ansvar for veisikkerheten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fordi veien er eid og drevet av staten, det samme er sikkerheten til tunellen. Har bønder plikt til å sikre statlige tuneller?

 

Nei.

 

Legger til at et elektrisk gjerde er svært rimelig kontra kostnaden av tapte menneskeliv, sau og for den saks skyld ulv.

 

At staten kontra private da bønder har ansvaret for sikkerheten i tuneller skal vi jammen være glad for.

 

Jeg har mye mer tillit til statens sikkerhet enn enkelte bønders/private sikkerhet, og det gjelder det meste her i landet.

 

 

Etter ditt resonnemang så er hjorter skogeiers ansvar, men det er staten som har motorveien og selvfølgelig er det best at staten også har ansvar for veisikkerheten.

 

 

Nå er motorvei i en litt særstilling da mhp. den betydelig store farten. Nå snakker vi om sau. De har ikke så lange bein og tunge overkropper slik som elgen har. Elgens bein klippes vel og man får vekten inn frontruten av den store kroppen. Hvordan går det da med sauer i bilulykker. Er det slik at de meies ned og under bilen? Jeg tipper det.

 

Elg og hjort er virkelig livsfarlig, og hadde ikke Staten sikret motorveier så hadde det som du er inne på blitt "interessant" som du hinter til. Ikke særlig underholdningsverdi i det, og svært mye sorg. ville nok kommet ut av det.

 

Jeg kjenner for dårlig til gjerdeplikt som bønder eventuellt har. Kanskje noen kan opplyse om det finnes noen gjerdeplikt for bonden mot veier?

 

Fant likevel dette, men hvordan praktiseres det. Er det så enkelt at bonden kunne ha satt opp gjerde og fått kompensasjon i fra Staten for det, slik at sauene ikke havner i tunnellen?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1963-06-21-23

 

§ 44.[/size] Om ikkje anna er fastsett etter vilkåra for oreigningsskjønn eller avtale, gjeld slike reglar om gjerdehald ved offentlig veg:[/size]

Dersom vegstyremakta finn at det bør vere gjerde mot offentlig veg av omsyn til vegen eller ferdsla på vegen, vert gjerdet sett opp og halde ved like av vegstyremakta.

Så langt gjerde må reknast naudsynt for å verne eigedomen mot husdyr, kan eigar eller brukar av grunn ved offentlig veg krevje at vegstyremakta gir vederlag etter skjønn for utgifter til å sette opp og halde ved like gjerde. Er eigar (brukar) og vegstyremakta usamde om det er naudsynt å ha gjerde, skal usemja avgjerast ved skjønn.

Eigar (brukar) som treng gjerde for å verne eigedomen mot husdyr, kan krevje at annan eigar (brukar) i staden set opp gjerde på eigedomen sin dersom det gir ei monalig lettare eller billigare løysing. Vegstyremakta kan òg fremje slikt krav. Den eigar (brukar) som må sette opp og halde ved like gjerde, kan krevje vederlag etter skjønn. Skjønnet kan avgjere om vilkåra for å krevje gjerde er til stades.

Dersom vegstyremakta finn at gjerde som ho ikkje sjølv har sett opp, bør flyttast eller endrast i samsvar med føresegnene i § 45, kan vegstyremakta krevje at eigar eller brukar av grunn ved vegen skal gjere dette mot vederlag etter skjønn.

0 Endra med lov 5 juni 1964 nr. 1.

 

 

 

Ellers finnes det visst en lov om gjerder. Men det meste der omfatter vel hovedsaklig nabogjerder, selv om det er en egen lov for veier, og en lov om plan og bygg:

 

https://snl.no/gjerdeloven

 

 

Samt denne forskriften om gjerde mot offentlig vei:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1969-10-09-3815

 

Hjemmel: Fastsatt av Vegdirektoratet i medhold av veglovens § 45 annet ledd.

Endringer: Endret ved forskrifter 1 feb 2003 nr. 112, 7 okt 2005 nr. 1220, 23 mai 2014 nr. 728. 

1. Følgende gjerdetyper kan brukes: a. Vanlig trådgjerde b. Netting-gjerde (sauegjerde) c. Flettverksgjerde 2. Hvor ikke spesielle forhold tilsier noe annet, skal gjerdet ha en høyde av 1,10 m over terrenget. All netting og tråd skal være av god kvalitet og dessuten korresjonsbestandig eller rustbeskyttet. Trådtykkelsen skal være minst 2 mm. Netting-gjerde skal være utstyrt med en langsgående tråd av minst 2 mm tykkelse i toppen.

Trestolper skal være impregnerte og ha et minstetverrsnitt 3″ x 3″ eller 3″. Stolper av materiale som er utsatt for korrosjon skal behandles med korrosjonsbeskyttende maling av nøytral farge.

Stolpene skal være forsvarlig fundamentert. Innbyrdes avstand mellom stolpene skal ikke overstige 2,5 m.

3. Regionvegkontoret kan for riks- og fylkesveger tillate bruk også av andre gjerdetyper når forholdene tilsier det, dog skal følgende bestemmelser legges til grunn: a. Stakittgjerde, gjerde av bord, skigard, steingjerde eller annet gjerde som er snøsamlende eller sikthemmende må ikke brukes ved veg der slike gjerder medvirker til oppsamling av snø på vegområdet, eller hindrer nødvendig sikt. b. Det må ikke brukes piggtråd. c. Grunneier kan på egen bekostning sette opp elektrisk gjerde mot offentlig veg. Elektrisk gjerde forutsettes utført og satt opp etter forskrifter fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. 4. For gjerde langs motorveg og motortrafikkveg kan Vegdirektoratet fastsette nærmere bestemmelser i hvert enkelt tilfelle. 5. Når særlige hensyn gjør det nødvendig kan regionvegkontoret for riks- og fylkesveger stille spesielle krav til gjerde, f.eks. høye gjerder forbi skoler, idrettsområder e.l., gjerder ved forretningsområder, parkeringsplasser, ferjeleier m.v. 6. Gjerde langs offentlig veg skal vedlikeholdes forsvarlig. Det må sørges for at gjerdet holdes godt innrettet, at stolpene står vertikalt og at tråd og netting holdes godt strammet.

Skadede deler skiftes ut og fornyelse av gjerdet eller deler av dette foretas så snart det viser seg nødvendig. For steingjerdet sørges for at muren er i orden.

Det vises til veglovens § 47 om tiltak som vegvesenet kan iverksette dersom vedlikeholdet forsømmes.

7. De tidligere regler fastsatt 19. september 1964 opphører å gjelde. 0 Endret ved forskrifter 1 feb 2003 nr. 112, 7 okt 2005 nr. 1220 (i kraft 1 juni 2006), 23 mai 2014 nr. 728 (i kraft 1 juli 2014).

 

 

Vegloven paragraf 47:

 

 

 

§ 47.Er gjerde oppsett eller innretta i strid med det som er fastsett i eller med heimel i § 45, eller blir det ikkje halde forsvarlig ved like, kan vegstyremakta syte for at det blir flytt, rive, endra eller sett i stand.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tuneller er helt klart statens ansvar. En sau kan være farlig i tunell den og samt at sau ofte går i flokk, og da blir det mer interessant.

 

Nå inntar jeg fersk entrecôte og rødvin. Og er derfor ikke tilgjengelig for mer debatt. Annet enn at jeg takker bonden, slakteren og selvfølgelig oksen..

 

Glemte å takke baccus og vinbonden.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Gekås i Ullared så får du Kjells skohorn. Det har metall som er tjukkere enn gammeldags volvokarosseri. Det kunne man eventuellt brukt som machete inne i tunnellen, om sauene blir for plagsomme. Sett kona bak rattet, ta på briller for sprutens skyld, og hugg for fote.

 

 

http://www.gekas.se/nyheter-mediaarkiv/nyhet-kjell-collection-nu-i-butik

 

 

 

Scenen där Ullareds-Kjell tampas med sitt skohorn i plast kan mycket väl vara förra årets roligaste inslag på svensk tv. Nu hedrar vi Kjell genom att sälja skohorn i prima metall som garanterat inte ger vika vid användningen. Alla "Kjell collection"-prylar hittar du vid varuhusets ingång!

 

http://www.gekas.se/entry/arkiv-ingen-javla-plastaskit

 

 

Miljøvennlig er han også  :thumbup: 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

På Gekås i Ullared så får du Kjells skohorn. Det har metall som er tjukkere enn gammeldags volvokarosseri. Det kunne man eventuellt brukt som machete inne i tunnellen, om sauene blir for plagsomme. Sett kona bak rattet, ta på briller for sprutens skyld, og hugg for fote.

 

 

http://www.gekas.se/nyheter-mediaarkiv/nyhet-kjell-collection-nu-i-butik

 

 

 

Scenen där Ullareds-Kjell tampas med sitt skohorn i plast kan mycket väl vara förra årets roligaste inslag på svensk tv. Nu hedrar vi Kjell genom att sälja skohorn i prima metall som garanterat inte ger vika vid användningen. Alla "Kjell collection"-prylar hittar du vid varuhusets ingång!

 

http://www.gekas.se/entry/arkiv-ingen-javla-plastaskit

 

 

Miljøvennlig er han også  :thumbup: 

 

 

 

Det er plastskit jo?

 

En flokk sauer inne i en tunell i Sverige er like farlig som i Norge.. Spøk Skjemt mottatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...