Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

Det første jeg kan huske å ha hørt på og syntes var kult var den Freestyler-sangen som var populær for noen år siden. Etter det var det The Offspring som var greia en stund. Da var jeg kanskje 12-13 år. Senere var der gitaren som tok meg for fullt, så da ble det mye renhekla rock'n roll som Jimi Hendrix, Deep Purple og Led Zeppelin. Etter det begynte jeg å eksperimentere og da fant jeg fram til band som Pink Floyd og Focus, som jeg fortsatt hører mye på. I dag hører jeg på mye rart. Spiller gitar både i skole- og jobbsammenheng, så det blir noe Jazz. Det som står meg nermest er nok bluesen. Og kanskje pop'en. I en blanding. Elsker artister som Bigbang, John Mayer, Minor Majority, Tom Petty o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barneskolen:

Før 6. klasse: The Offspring, Linkin park, diverse punk og rock.

6. klasse: Metallica, Slipknot, Iron Maiden. Gikk vekk fra rock og punk, videre til metal.

7. klasse: Metallica, Slipknot, Slayer, Megadeth, AC/DC, Iron Maiden, Sepultura

 

Ungdomsskolen:

8. klasse: Samme som 7. klasse bare ikke Megadeth og AC/DC

9. klasse: Metallica, Slayer, Children of Bodom, In Flames, Behemoth, Opeth, Machine Head, Lamb of God, Mastodon, Trivium, Bullet For My Valentine, Pantera, Susperia

10. klasse: Samme som over pluss All That Remains, Death, Soulfly, Kataklysm.

 

Videregående:

1. klasse: Devildriver, Gojira, As I Lay Dying, Cavalera Conspiracy, Black Label Society, Chimaira, Keep of Kalessin

2. klasse: Norther, Insomnium, Kalmah, Týr, Dark Tranquillity, At The Gates, Darkane, The Devil Wears Prada, Meshuggah

Endret av simensk
Lenke til kommentar

Barneskolen.

Guns n' Roses, Aerosmith, Knutsen og Ludvigsen (og kun Ludvigsen, noen andre som husker Ludvigsens Hostesaft?) og Bob Marley. Første CDen jeg fikk var en jalla-bootleg med Bob Marley, og etter det ballet det bare på seg med reggae.

 

Ungdomsskolen.

Mye luguber hip-hop som jeg rister på hodet av den dag i dag, men jeg har i det minste et par snasne LPer å vise til for perioden. Ellers så datt jeg innom en del electronica som jeg fortsatt hører en del på. Begynte å lukte på pun

 

Videregående.

Sent nittitall, veldig altetende. Hadde egentlig ikke noen utpreget musikkprofil, hørte på alt jeg syntes var tøft der og da. Fortsatt Bob Marley som var favoritten, men bedrev tidvis dypdykk i reggaeverdenen.

 

Universitetet.

Oppdaget ska, så lyset og så meg aldri tilbake.

Lenke til kommentar

0-5: Husker ikke helt. Blant annet Jul i Blåfjell-soundtracket og Knutsen og Ludvigsen, men var ikke så veldig engasjert.

5-10: Led Zeppelin, Kraftwerk, deLillos. Ble også vanvittig glad i den snodige CD-en til Langsomt mot Nord (den ruler!).

10-12: Samme som før, men hørte lite på musikk. Utvidet ikke mitt musikalske territorium.

12-15: Stones, Pink Floyd, Kaizers, fortsatt Kraftwerk, enda mere Stones. Fortsatt litt Zeppelin.

15-nå*: Samme som 12-15-perioden, men utvidet med blant annet Wilco, Evanescence, Aerosmith, Beatles, Dream Theater, Beck, Radiohead, Bob Marley og masse annet jeg ikke kommer på i farta.

 

* nå=16.5

 

EDIT: Kan nå også legge til Renessiance på lista. Har blitt komplett besatt av det. :D

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Som liter: Smurfehits og mc music osv.

Som litt eldre: Techno.

Som enda litt eldre: Techno og litt metal.

Som i dag: Techno, og bittelitt metal.

 

Er bare 19 vell å merke.

 

Edit: som techno mener jeg ikke bare sjangeren techno, men de fleste kaller vell all dunkdunkmusikk som techno :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg elefanthukommelse, men kan vel trekke noen grove trekk. :)

 

0-10

Dr.Bombay

Hits for kids

Random 90-talls technopop

A1

N'sync

osv.

 

10-13

Techno og elektronika-sansen min vokste seg frem.

 

14-16

Jeg begynte å høre mye mer på Rock og metall.

 

16-17

Det ble mer klassisk rock og mer metall, mindre techno. Jeg begynte også å høre på undergrunnsmusikk.

Lenke til kommentar

Hmm, årstall blir litt komplisert, men jeg husker min musikksmak og dens utvikling i forhold til skoletrinn:

 

Barneskolen - Mine år på barneskolen var gjennomsyret av billig techno (som vi gjerne kaller det i dag) slik som Daddy DJ, Scooter og Bomfunk MC (Stavet jeg det riktig? :p) Mot slutten av barneskolen kom O-Zone, som alle syntes var bra musikk (merkelig nok)

 

Ungdomsskolen - I 8. klasse var musikksmaken blandet, og hadde ikke rotfeste i noen sjanger. Det var først etter et musikkprosjekt i 9. klasse at jeg staket ut en kurs. Vi hadde nemlig valgt å filmatisere Guns N' Roses - Welcome to the Jungle. Selv om videoen ble latterlig og urelevant i forhold til sangens tekst og rytme, ble en gnist for rock tent i meg.

 

Videregående - Min gnist for rock forsvant ikke etter dette prosjektet. Mitt favoritt-band var og er Guns N' Roses, og jeg hører også en del på annen rock, slik som ACDC, Airbourne, Metallica, Nirvana, Iron Maiden, Hammerfall, Sebastian Bach osv. Samtidig har jeg blitt mer åpen for klassisk rock (Creedence, Springsteen, Hendrix), samt populær-musikk som U2, R.E.M., Linkin Park osv.

 

guns_n_roses.jpg

I og med at jeg avsluttet videregående skole forrige måned, har ikke musikksmaken min endret seg noe særlig siden dette. Guns N' Roses er min personlige ubeseirede vinner, noe venner kan bekrefte :)

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

  • 4-8: Britney spears,Eminem, backstreet boys, hits for kids osv. storsett alt det søstera mi hørte på.
  • 9-12: "Hørte ikke på musikk"
  • 13-16: Metall og Rock (In flames, soil, iron maiden osv.)
  • 17: Stort sett alt nå egentlig alt fra pop til metall til klassisk.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Første cdene jeg hadde var Jannike og Spice Girls. Så kjøpte jeg en Judas priest cd pga coveret så fett ut. Senere metallica som jeg hadde alle cd'ene av. Det hørte jeg på hele barneskolen. Så hørte jeg på norsk hiphop på ungdomskolen. På videregående ble det metal igjen: Rob Zombie, KoRn, Slipknot osv. Første stoner bandet jeg hørte var Los Natas. Stoner hører jeg på enda, 21 år nå.

Lenke til kommentar

1-5 Hørte ikke på musikk

6-10 The Beatles, Michael Jackson (R.I.P.), Elvis Presley, Bare Egil Band (stort sett bare sangen "arne")

11 Ble flau over å høre på The beatles og Elvis, og fulgte min gode venns musikksmak, som var RATM og RATM-lignende band.

12 Jeg begynte å spille trommer, og starte mitt eget band. Vi spilte punk og het The Downs' (:p). Jeg mistet sansen for alt som var kommersielt. Og begynte å høre på Sex Pistols, Ramones, The Clash og The hives. Senere i denne alderen falt jeg mer og mer mot metal og hørte på band som Slipknot, metallica, Bullet for my valentine og litt lamb of god.

13 Meshuggah, Lamb of God, Amon Amarth, Insense, Betablok, Torch

14 Meshuggah, Lamb of God, Amon Amarth, Insense, Betablok, Torch, Job for a Cowboy, Whitechapel. Begynte å høre litt på black metal.

15 Meshuggah, Lamb of God, Amon Amarth, Insense, Betablok, Torch, Job for a Cowboy, Whitechapel. Sluttet delvis å høre på BM.

Lenke til kommentar
Yay :D

Hva med de andre jeg nevnte?

Apex Thwin har jeg ikke noe spesielt forhold til utenom "Come to Daddy" og et par andre sanger. Men det jeg har hørt er fett. :D Hørte en del på Röyksopp før, men lenge siden sist. De har en del bra sanger de også. Moby har jeg ikke hørt så mye fra desverre, og Philter har jeg aldri hørt om. Men vil nå si at jeg liker smaken din da. :wee:

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

0-10: AC/DC, Nazareth, Guns N' Roses (disse tre pga en far som mildt sagt er digger dem;)) I tillegg Hits for kids, Eminem osv. Mye av det andre har ramset opp her.

10-13: Fortsatt AC/DC, Nazareth, Guns N' Roses pluss at jeg oppdaga Luxus, Bare Egil, Øystein Sunde og Prima Vera

13-18: AC/DC, Nazareth, Guns N' Roses henger fortsatt med pluss Metallica, Rage Against Machines, Tom Waits, Zeppelin, Turbonegro, Nirvana, Cash, Dylan, Iron Maiden, Judas Priest, Røyksopp, Opeth, Flogging Molly og Emperor++

Lenke til kommentar

0 - 12: Absolute Music, McMusic, etc.

13: Eminem, The Prodigy

14: Eminem, The Prodigy

15: Eminem, The Prodigy, Scooter

16: Eminem, Scooter

17: Eminem, Scooter, Slipknot (ja, dere ser hvor dette bærer hen...)

18: Franz Ferdinand, Metallica, Slipknot, Stone Sour

19: Franz Ferdinand, Marilyn Manson, Metallica, Slipknot, Stone Sour

20: Franz Ferdinand, Metallica, Nine Inch Nails, Slipknot

21: Korn, Mastodon, Metallica, Nine Inch Nails

22: Battles, Justice, Mastodon, Maybeshewill, Meshuggah, MGMT, Opeth, The White Stripes, Why?

23: Battles, Beck, Isis, Justice, Mastodon, Maybeshewill, Menomena, MGMT, The Raconteurs, Sage Francis, Why?

Endret av walløe
Lenke til kommentar

86-modell

 

11-14: Mye Trance... Samleplater and shit. Topp20...

 

14-15: Etter en liten poppunk-periode (The Offspring), tar rap overtaket.. Dog mye "pop-rap". En del norsk også.

 

16-19: Så og si 100% rap (vestkyst-rap), men over i litt mer ordentlige former (som jeg pr. dags dato ikke er flau over at jeg hørte på). Fortsatt en dose norsk rap.

 

20-DD: En del indie-rock, soft-punk, etc. har blandet seg inn. Men rap (med vestkyst-rap som undergenre) er fortsatt favorittsjangeren.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...