Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

1-4. klasse: Alt mulig dritt, Hits 4 Kids, McMusic, litt Morten Abel.

5-7. Linkin Park, litt andre div. som Nirvana, P.O.D. og mer.

8-9. P.O.D., Three Days Grace, Dry Cell, Adema, litt Linkin Park, litt 3 Doors Down, litt Red Hot Chilli Peppers og Div annet.

10- Suicidal Tendencies, Helmet, Quicksand, Pantera og litt P.O.D.+ bittelitt diverse annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke hva jeg hørte på før 6-7. klasse, uansett:

 

6-7. klasse: Eminem, D-12, Dr Dre, Snoop Dogg, Busta Rhymes og sånt.

8-10. klasse: Led Zeppelin, The Doors, Pink Floyd, The Beatles, Black Sabbath, The Offspring, Metallica, osv.

1 - 2 klasse VGS: Pink Floyd, Metallica, Black Sabbath, Rammstein, Kim Larsen/Gasolin

3. klasse VGS: Pink Floyd, Rammstein, KMFDM, Suicide Commando, Feindflug, Front 242, Die Krupps, Diorama, Kim Larsen/Gasolin osv.

Nå: Pink Floyd, Rammstein, KMFDM, O Rappa, Calle 13, Beastie Boys, Madrugada, Mantronix, The Prodigy, Pendulum, Run DMC, Faith no More, Electric Universe, Astral Projection, JUno Reactor, Infected Mushroom, Mulatu Astatke, Art Blakey, Hanzel und Gretyl, Faithless, Kim Larsen/Gasolin, mm.

Endret av JoeSchmo
Lenke til kommentar

3-6 klasse: Diverse sanger, hørte en del på Punk, Eminem, System of a Down hadde nå en og annen sang av Satyricon, Children of Bodom og Dimmu ol på spilellisten.

7 -8 klasse: I sommeren 6 - 7 klasse, ble jeg frelst av Cradle. Begynte også med noe Metalcore, men det var CoF som var det store.

8 klasse(vår): CoF, diverse black/death enkelt sanger. Ble også fan av Heavy Metal i seg selv, og Megadeth var høyt på listen.

8 Klasse (sommer): Da fikk jeg helt sansen for Black og Death Metal.

Fra 9 til nå (begynner på første året på Vidergående) har jeg vært innom Symphonic, Thrash, Death, faktisk det meste. Nå for tiden er det mest helheten jeg er ute etter, så det går en del i Emperor, Cradle of Filth, Moonspell og diverse band. Digger også 60 talls rock. Har egentlig vært innom det meste når det kommer til rock og metal.

Lenke til kommentar

barneskolen : alt av det som var på samlealbum

 

ungdomskolen: trance , techno , happy hardcore , dance , hard dance , drum & bass

 

Videregående: hardcore , gabber , hardstyle , terror , old school hardcore , hører for det meste på angerfist , tommyknocker , tha playah , korsakoff , day-mar , headhunterz osv men hører noen ganger på trance den dag i dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig og si noe bestemt årstal osv, ettersom jeg ikke husker det, men.

 

Først var det Listepop (alle sjangere innen der siden pop ikke er en sjanger i mine øyne) + litt rock, litt electronica

Etterhvert ble det i tilleg en del random trance, techno, dance.

Etter det ble det jo hardcore, serlig hardstyle, etterhvert litt house, og litt andre elektroniske sjangere.

 

Dette er hva jeg hovedsaklig har dredd med meg, selvsagt hørt på alt av sjangere, bare ikke i betydelig mengde.

 

Og aldri stoppet og like sjangere, foruten at jeg har stoppet og like mye av popen, som dog ikke er en sjanger.

 

Har dradd med meg noen artister fra jeg staret og høre på musikk, heriblandt Black Eyed Peas, Whitestripes osv...

 

Ellers, nå hører på på mye forskjellig, men det går somregel innen elektronisk i mange sjangere.

Det første jeg kan huske å ha hørt på og syntes var kult var den Freestyler-sangen som var populær for noen år siden.

Hahaha, den tok helt av på SFO på barneskolen. Vi breakdansa til den sangen (eller prøvde i hvert fall). Da hadde vi nemlig den på KASSETT! wooowowo

Den sangen er jo steinkul enda :D Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

6-11 - samlealbum, det far høyrde på (Hendrix, Zeppelin, noko gospel, jazz og prog)

12-13 - Rock og sånt

13-15 - Jazz, med hovudvekt på fusion, jazz-funk og bebop

16 - Jazz (hovudsakelig post-bop, 60- og sein 50-tallsjazz) Elektronika, Psytrance, Indie, Post-rock, Hip hop, prog og psychedelia, folk, drone, minimalistisk klassisk, barokk, tidleg 1900-tallsklassisk, funk, alternativ rock... mao. dei fleste sjangrar så lenge musikken artar seg bra.

Lenke til kommentar

10 år: Popmusikk (med div boyband..) :ermm:

11-12 år: Techno og Rap (mye rart og Eminem..) :hmm:

13 år og videre: Rock, Heavy Metal og Progressive Rock/Metal (Led Zeppelin, Black Sabbath, Pink Floyd, Dio, Ozzy Osbourne, Rush, Iron Maiden, Megadeth, Symphony X, Queen og Dream Theater) :thumbup:

 

Det var min utvikling av musikksmak. :cool:

Lenke til kommentar

10 år - Hip Hop. Husker de stygge buksene og genserne jeg hadde iskapet mitt som var førti størrelser for store.

11 år - Utviklet seg ikke så mye, men jeg begynnte å få ørene opp for House.

12 år - House Overtok. Det var bare så utrolig feeet musikk type.

12-14 år - Musikken var det samme men hadde alltid Rocken i bakhodet.

Nå hører jeg kun på Rock å noe house på stranda.

 

Huff så mye penger jeg brukte på Hip Hop plater. Sikkert 6700 kr.. :(

Lenke til kommentar

1991-1997: Kaptein Sabeltann, Knutsen & Ludvigsen, ABBA, Kim Larsen.

 

Barneskole

1997-2001: Hits for Kids, Five, Backstreets Boys, A-ha, A1.

2001-2004: (Sjangre: Metal - trash/power/nu-, rock) Metallica, Hammerfall, Linkin Park, Red Hot Chilli Peppers, div 80-talls rock.

 

Ungdomsskole

2004-2005: (Sjangre: Metal - nu-/trash, rock, rap, hip-hop) Metallica, Hammerfall, Linkin Park, Limp Bizkit, Eminem, Korn, Rammstein, Red Hot Chilli Peppers.

2005-2006: (Sjangre: Techno, metal - black/symf/death/melo-death, nu-, symf.metal, rock) Techno-periode (Dj Splash, Dj Panda, Dj Crapmuzac osv..), In Flames, Diablo, Soilwork, Children of Bodom, Cradle of Filth, Dimmu Borgir, Epica, Within Temptation, Nightwish, Slipknot, Rammstein, Metallica, Iron Maiden.

2006-2007: (Sjangre: Metal - black /symf./viking/folk, electronica, hip-hop) Arcturus, Storm, Dimmu Borgir, Ulver, Satyricon, Enslaved, System of a Down, Dirty Oppland, Gatas Parlament, Karpe Diem, Emperor, Metallica, Megadeth, Cypress Hill

 

Videregående

2007: (Sjangre: Metal - industrial/avantgarde/black/death/symfo./folk/viking, rock, prog., elctronica, jazz) Windir, Graveland, Falkenbach, Storm, Vreid, Borknagar, System of a Down, Pantera, Slayer, Arcturus, Ulver, Emperor, Enslaved, Immortal, Mayhem, Darkthrone, In the Woods, Pink Floyd, Seigmen, Dream Theater Pagan's Mind, Troll, Covenant/ The Kovenant.

2008-2009: (Sjangre: Metal - industrial/avantgarde/black/death/doom/symfo./folk/viking, rock, prog., electronica, jazz, eksperimentell, cut/collage) Mayhem, Satyricon, Ulver, Mysticum, Thorns, Fleurety, Virus/ Ved Buens Ende, Emperor, Enslaved, King Crimson, Van Der Graaf Generator, Camel, Rush, Gentle Giant osv. (70-talls prog-kick!), Porcupine Tree, Limbonic Art, Dissection, Xploding Plastix, Jaga Jazzist, When, Faith No More, Mr. Bungle, Seigmen, Motorpsycho, Opeth, Death, Manes, Green Carnation, Anathema, Opeth, Voivod, Seigmen, Zeromancer, Arcturus, Funeral, Candlemass, My Dying Bride.

Endret av Olafr
Lenke til kommentar

Tidlig barneskole:

 

Div. listemusikk, hadde ikke musikksmak i det hele tatt.

 

Senere barneskole:

 

Kristen pop, rap, rock.

 

Ungdomskole:

 

Begynte å utvikle en musikksmak. Hørte "Rammstein - Du Hast" hos en kamerat i 2000 da jeg var 13. Etter det hørte jeg "Manowar - Hail And Kill" (samme kameraten).

 

I den perioden hørte jeg mye på:

 

- Rammstein

- Manowar

- Children Of Bodom

 

Videregående:

 

Fant Nightwish, Norther, Metallica, Opeth, Dimmu Borgir, Arch Enemy og Trivium. På dette tidspunktet hadde jeg et grunnlag for min nåværende musikksmak.

 

Militæret:

 

Jeg fant igjen Manowar og hørte på de nesten gjennom hele året.

 

Årene som elektrikerlærling:

 

Sabaton, Sonata Arctica og Volbeat er vel bandene som jeg oppdaga.

 

 

 

Konklusjon:

 

Kan vel si at jeg er en "metalhead" med variert smak innen sjangeren "metal".

 

Nå hører jeg på Heavy Metal, Death Metal, Black Metal, Power Metal, Industrial Metal, Prog Metal osv. osv.

Lenke til kommentar

Frå 1.klasse og litt ut gjekk det mykje i Hits For Kids osv. Brydde meg eigentleg ikkje så mykje om musikk på den tida. Ut over barneskulen høyrer eg også litt på Linkin Park og slike band.

 

I 6-7.klasse begynner virkeleg den musikalske interessen min å vokse litt. Finner fram til band som Led Zeppelin, Pearl Jam, Nirvana, Cream, BigBang og the Jimi Hendrix Experience. Det er også på denne alderen eg begynner å spille mykje gitar, noko som eg har brukt mykje tid på heilt til idag.

Ut over 8.- og litt av 9.klasse så begynner eg å fordype meg meir innan rock frå 60/70-talet og finn fram til hundrevis av nye band som Free (kanskje mitt favoritt band isaman med Hendrix og Gallagher), Rory Gallagher, Allman Brothers Band, Black Sabbath, Deep Purple, Junipher Greene, Aunt Mary, Janis Joplin, ZZ Top, pluss mange meir. Begynner også meir aktivt å høyre på the White Stripes, the Grand, the Hellacopters og the Black Keys.

Meir ut over 9.klasse fordyper eg meg meir innan bluesen og finn fram til tøffe bluesartister som Muddy Waters, John Lee Hooker, Howlin' Wolf, Robert Johnson, Sun House osv., begynner også å finne fram til litt meir moderne band, ettersom at eg vil ut på fleire tøffe konserter med tøffe band. Ut av dette finn eg fram til band som My Midnight Creeps, My Morning Jacket, Madrugada, Aunt Mary, Radio Moscow, Steepwater Band, the Answer, the Raconteurs, the Dead Weather, PJ Harvey, the Sword, Black Mountain osv.

Lenke til kommentar

barneskole helt til 5-6:

Hadde ingen spesiell interesse for musikk. Gikk litt i Eminem faktisk og diverse tilfeldig musikk. Heldigvis lot jeg meg aldri påvirke av kameratene som var helt opphengt i Backstreet Boys :lol:

 

7-10.

''Arvet'' musikksmak fra brormin, som var Dimmu Borgir, Satyricon, Mayhem o.l, og Manowar

 

Videregående til nå:

Samme som før egentlig. Bare at har gått lei av grupper som Manowar, Children of Bodom og mye som kalles mainstream metall. Eneste forskjellen er at jeg vet om mange flere svartmetall, -dødsmetallgrupper og at folke/vikingmetall er favoritt nå.

Lenke til kommentar

Likte oppsettet din, Midnight_walker. :)

 

Tidlig barneskole:

 

Div. Listemusikk. Det ble også en del musikk som Scooter, Kim Larsen, Bomfunk MC's og Eminem. Vil ikke si jeg hadde noe særlig musikksmak - I went with the flow.

 

Senere barneskole:

 

Ble introdusert til rocken i denne perioden, men rap, hiphop og techno la jeg ikke bort av den grunn. Band som Guns n' Roses, Queen, Bad Religion, Pink Floyd og Green Day. Oppdaget også godbiten Red Hot Chili Peppers hos en kompis Red Hot Chili Peppers i denne perioden. Dream of Californication sier jeg bare.

 

Ungdomskole:

 

Treg men det var utvikling i musikksmaken min her også, ikke nødvendigvis positiv. Hørte Red Hot Chili Peppers, Linkin Park, Enya, Foo Fighters, Weezer, Hammerfall, Metallica og diverse filmmusikk som "Harry Gregson Williams og Hans Zimmer".

 

Videregående:

 

Nå som jeg er bruker på Last.fm og musikken har blitt mer global på nett har jeg oppdaget uttallige godbiter.

 

Men favorittene mine det siste året har ca vært;

 

Red Hot Chili Peppers

Dream Theater

John Frusciante

Phil Collins

Liquid Tension Experiment

Avenged Sevenfold

Ayreon

Enya

Foo Fighters

Porcupine Tree

Röyksopp

Rise Against

Lostprophets

og Bob Marley

 

 

Konklusjon:

 

Nå hører jeg på Alternative Rock, Prog Metal, Hard Rock, Heavy Metal, Prog Rock, Reggae, Filmmusikk og Electronica.

 

Kan vel si at jeg fortsatt foretrekker Rock og Prog Metal best, men har gradvis aksepert hardere og hardere musikk, men grensen går på musikk som Children of Bodom og Killswitch Engage og All That Remains.

 

Nå hører jeg på Alternative Rock, Prog Metal, Hard Rock, Heavy Metal, Prog Rock, Filmmusikk, litt Pop og Electronica.

 

Men det utvikler seg gradvis hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

8-12: a1 og westlife etc..

12-15: metallica, trance og hiphop som cascada og 2pac (akkurat 2pac delen er ikke så ille, det kan jeg høre på nå også)

15-17: metallica og inflames etc (metallica er favoritt bandet mitt, så de hører jeg på enda)

17-19: Blues, jazz, rock, metal, etc etc...nå kan jeg høre på det meste, men hører omtrent ikke på trance, bortsett fra når jeg er i fest humør.)

 

De jeg hører mest på fortia er: John Mayer, Metallica, Jeff Buckley, men beveger meg innpå musikk som chett baker, blues brothers, michael jackson, john mclaughling osv.

Lenke til kommentar

1-6: Barnemusikk

6-8: Pop, blues, rock

8-12: Mild hip-hop og rock

12-14: Underoath, Anberlin, og annen post-hardcore/mild metalcore/alt. poprock

14-16: mye 80-talls, endel blackmetal, endel Underoath, noe hardcore og punk og diverse norsk rock, og litt metalcore/post-hardcore på si

16-17: Post-hardcore, Metalcore, Elektronika og deathcore

17-18: Først og fremst metalcore og mathcore, post-hardcore, hardcore punk, deathcore og elektronika, pluss diverse indie og powerpop. Last.fm-en min gir en god oversikt over musikken jeg har hørt på siden tidlig 2008.

Lenke til kommentar

Liten, uskyldig snørrvalp

I denne perioden av livet mitt var det mye det gikk i. For det meste var det popmusikk ala Elton John, Britney Spears, Hits for Kids, Toto og Queen.

 

Liten, ikke-fullt-så-uskyldig snørrvalp, AKA. Ungdomsskolen

Queen satte sine spor, og utvidet mer mot gitaronani "og slikt". Jeg droppet innom en sær rocke-gruppe kjent som "Virgin Steel" som var særs interessant. Jeg møtte også på Clawfinger, rock/rap. Og DJ Tiestos album "Magik Far from Earth 3" ble ofte spilt.

På slutten av ungdomsskolen ble jeg smitta av min eldre brors Dream Theater DVD. De spilte nemlig Friends-sangen midt i et live-gig, og da måtte jeg høre på akkurat den delen. Siden jeg ikke visste hvor i liveshowet det var, så måtte jeg høre på hele greia. Hook'd!

 

Stor, stygg og jævlig. VGS.

Dream Theater er kongen på tronen. Den er enerådig herre over hva jeg hører på. Rammstein hadde også sine glansdager, sammen med et par sanger av de kjente og store, AC/DC og Iron Maiden og diverse andre artister.

 

Aftermath

I tiden etter Videregående, Militæret, jobbliv og slikt, har musikken igjen begynt å blomstre.

Etter å ha fått med meg at "Dream Theater" har "Prog"-merke, søkte jeg på andre "prog"-band. Via dette søket, snublet jeg over andre band og prosjekt som Ayreon, Porcupine Tree, Spock's Beard of lignende. John Petruccis mestring av gitaren fikk meg til å søke opp andre gitarister, og jeg falt etterhvert på Joe Satriani og hans mestring.

 

Etter en video til World of Warcraft (hvor man forklarte taktikker til en boss-fight), fikk jeg høre en Pendulum-låt. Etterpå lastet jeg selvsagt ned det albummet, og ble svært interessert. Jeg gravde frem mine gamle DJ Tiesto-album, samt søkte mer i lignende sjangre.

 

Jeg snublet også over Gåte, og ble forelsket i deres fortryllende musikk. System of a Down tok en tur innom, sammen med The Dubliners, BLind Guardian, Machinae Supremacy, Nightwish, Reel Big FIsh, Rage Against The Machine, og en hel haug andre band.

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kan nå høre på enhver type musikksjanger, og faktisk like det. (Unntaket er vel growling-metall, jeg-er-så-kul-rapping samt opera)

 

Dessuten har Caramelldansen satt seg noe jævlig fast i hjernebarken. Klarer ikke å få den ut av hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...