Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

Barneskolen (1-5): Papparock. Deep Purple, AC/DC, Kiss, Queen, TNT.

 

Mellomtrinnet (5-7) Engage halveis emomode og diverse metal: Satyricon, Metallica, Diverse sutreband jeg ikke kommer på i farta, Rammstein, Bare egil band, Fattern. Og Iron Maiden gjorde sitt store inntog.

 

Ungdomsskolen, mer metall: Det meste innenfor Thrash, Susperia, Dimmu Borgir, Machine Head. I slutten av tiende begynte jeg vel å bli fan av Stonerrock (Starta faktisk med Orange Goblin!).. og Iron Maiden.

 

Første delen av VGS: Veldig mye Stonerrock / metal, sludge. Mastodon, Kyuss, Machinehead, Slayer, Rush, Pantera, Susperia, Crowbar, Kylesa, Melvins,Electric Wizard, High on Fire og Karma to Burn. Begynte også å virkelig høre en del på svartmetall her.

 

Slutten av VG2 og fram til i dag: Her har det skjedd mye. Fortsatt stort metalfan, men fra "Alt annet et råkk å metal e teit musikk!!!!!" attituden når jeg var 12 så har det skjedd en revolusjon.Mer og mer elektronisk musikk har fått innpass, selv om det meste av det er nok "Entry level". Blitt veldig glad i dubstep, Skream er jeg blitt veldig glad i, Cookie Monsta, Flux Pavillion, Klaypex, Doctor P, Bassnectar (sikkert ikke tr00),Noisia og Nero. Har heller ikke noe imot pop, en del listepop er kanskje i drøyeste laget, men brekker meg liksom ikke av Admiral P, Lars Vaular, Kay Perry og Lady Gaga foreksempel. Også blitt veldig glad i Bangles og Dum Dum Girls. Yarr.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barneskolen: Robbie Williams, Modern Talking, Europe, Hits for Kids.

 

Ungdomsskolen:Nighwish, Sonata Arctica, Within Temptation, Europe, E-type.

 

Vidergående: Nightwish, In Flames, Dark Tranquillity, Scar Symmetry, Mygrain, Disarmonia Mundi, Norther.

 

Etter Videregående: Nightwish, Hateform, Insomnium, Dawn of Tears, Kalmah, Catamenia, Dark Funeral, 1349, Kronos, Equilibrium, Ankhagram, Skepticism, Mournful Congregation etc.

 

Kanskje enklere å forstå hvis jeg deler det inn i sjangre.

 

- Pop, Trance, Techno, Rock og lignende.

- Symphonic/Gothic Rock/Metal, Rock, Techno og Trance.

- Symphonic/Gothic Rock/Metal, Rock, Melodic Death Metal.

- Symphonic/Gothic Rock/Metal, Rock, Melodic Death Metal, Melodic Death Metal, Death Metal, Melodic Black Metal, Folk Metal, Funeral Doom Metal, Progressiv Metal, Classisk, J-Rock, J-Pop.

Endret av Narimasu
Lenke til kommentar

Barneskole: En del VG-liste musikk tenker jeg. Gikk på musikkskole og fikk inn litt Beatles og Clapton samt svenske visesangere (Evert Taube, Cornelius Vreeswijk) gjennom det.

 

Ungdomsskole: Sluttet med synginga og begynte med rocken. Mye FM-rock. Metallicas Master of Puppets ble den mest hørte skiva. Tung, tung tid.

 

VGS: Ikke en tung tid, men tyngre musikk. Doom, sludge, post-metal, stoner-rock, svartmetall, hardcore punk, you name it. Også en del mykere saker som post-rock, alternativ rock/metal (type Tool). Beatles tatt inn i varmen igjen.

 

Universitet: Mer variert og mer villig til å grave etter gull fra tidligere tiår. Følger mer med på hva som blir gitt ut. Klassisk musikk inn for fullt. Ambient og psykedelisk rock kommer også inn. Fortsatt en god del diverse rock/metal sjangere, og mer post-rock.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

0-10 år: Sputnik (!!), Øystein Sunde, Fotballsanger, Veien til vm 94 cd'en, og så etterhvert diverse absolute music og samlecd'er, VG lista topp 20

Favorittband: ingen

 

10-14 år: more crap to follow, trance, techno, scooter, sash, VG lista topp 20 musikk

Favortittband: Sash

 

14-16 år: først en periode med diverse rap, Swollen Members, Eminem, Method Man osv. Så en del punk

Favorittband: Lagwagon

 

15-17 år: mye punk og litt rap: først lagwagon, så offspring

Favorittband: Offspring

 

17-22 år: det store vendepunktet The Kinks og så senere The Beatles, U2, mye 60'talls musikk

Favorittband: The Kinks, så etter litt ble det: The Beatles

 

22-24 år: forsatt Beatles og 60 talls rock, men i tillegg metal/hardrock (Metallica osv), alternativ rock, indie, tidlig punk, britpop (Oasis), madchester rock. I all hovedsak det meste innen rock fra fengende (tidlig) 60 talls pop, til støyende Muse, harde Metallica og fantastiske Stone Roses

Favorittband: The Beatles (runners up: stone roses, muse, oasis, netallica, bruce springsteen)

 

24 år - Hva vil fremtiden bringe? Rock vil alltid forbli min hovedsjanger :) men kommer til å utforske den i alle bauer og kanter, stiler og former :)

Favorittband: The Beatles

 

Ja da hadde jeg passert 26... hva har fremtiden ført med seg? Hører på mye av det samme, men beveget meg enda mer i ytterkantene... mer metal (mastodon, kvelertak osv), og så mer folk/country/roots som Neil Young, Steve Earle osv.

Favorittband: The Beatles

Lenke til kommentar

Barneskole: ikke spessielt interessert i musikk, hørte litt på svisj og vg lista topp 20 etter skolen, men that's it.

 

Ungdomsskole: Dream Theater og Nirvana var det jeg hørte mest på, men ellers gikk det en del i typisk cs-frag-movie musikk (Breaking Benjamin, Skillet, Papa Roach osv). Grøss og gru.

 

VGS: Oppdaget last.fm og begynte å få mer interesse for musikk. Hørte mye på post-rock, The Beatles og death metal.

 

Nå: Hører på en del forskjellig, men hovedsaklig ambient og post-rock. last.fm var siste året i sig.

Lenke til kommentar

Barneskole: ikke spessielt interessert i musikk, hørte litt på svisj og vg lista topp 20 etter skolen, men that's it.

 

Ungdomsskole: Dream Theater og Nirvana var det jeg hørte mest på, men ellers gikk det en del i typisk cs-frag-movie musikk (Breaking Benjamin, Skillet, Papa Roach osv). Grøss og gru.

 

VGS: Oppdaget last.fm og begynte å få mer interesse for musikk. Hørte mye på post-rock, The Beatles og death metal.

 

Nå: Hører på en del forskjellig, men hovedsaklig ambient og post-rock. last.fm fra siste året i sig.

Endret av bögfisk
Lenke til kommentar

Begynte ikke å høre på så mye musikk før jeg oppdaget last.fm.

 

Barneskolen: hørte nesten ikke på noe musikk.

Ungdomskolen: begynte å høre på noe rock (Jokke & Valentinerne, SOAD)

VGS: interessen for musikk steg veldig etter at jeg oppdaget last.fm

 

her er et pdf dokument med hvordan musikk smaken min har utviklet seg siden januar 2009 (når jeg registrerte meg på last.fm)

 

graph_203406.pdf

Endret av LSĐ
Lenke til kommentar

Tidlig på barneskolen hørte jeg på band og musikk som Coldplay, Pappa var mitt forbilde og er fortsatt til en viss grad så jeg gjorde det samme som han. Så begynte jeg å bli blodfan av metallica i 5 klasse, var på 2 konserter og greier xD i 7ene begynte jeg å høre på litt nyere ting som Nu Metal, altså Linkin Park og Disturbed, men også Metallica. I 8ene ble jeg drittlei av Metallica, og hadde minst hørt hver, av de 160 sangene minst 10 ganger hver. Jeg kunne alt om Metallica og hadde mange framføringer både i norsk og engelsk og fikk 5ere og 6ere xD Nå i 9ene klasse har jeg utvidet musikksmaken min mye. Jeg hører på dubstep og house, Metal og shit. Og f.eks Pink floyd. Jeg har aldri vært noe interresert i hip hop/pop, men det kommer vell etterhvert det også :D

Lenke til kommentar

Veldig interessant tema dette. Jeg tror "musikksmaken" (skjønt jeg egentlig ikke tror musikk har så mye med smak å gjøre, men la gå) gjenspeiler en persons modningsnivå. Jeg begynte som en stor Queen-fantast, gikk over til mer porgressive og psykadeliske greier, og havnet til slutt (eller nå) i jazzens verden. Jeg tror at det er hva man hører etter som endrer seg, for jeg husker å ha hørt på jazz i mine ungdomsår og tenkte "what, kan folk like dette mølet"? Men hørselen eller forståelsen, ja, personen endrer seg. Det er som å oppdage at det finnes andre universer enn det man fikk først, gjennom den komersielle indoktrineringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant tema dette. Jeg tror "musikksmaken" (skjønt jeg egentlig ikke tror musikk har så mye med smak å gjøre, men la gå) gjenspeiler en persons modningsnivå. Jeg begynte som en stor Queen-fantast, gikk over til mer porgressive og psykadeliske greier, og havnet til slutt (eller nå) i jazzens verden. Jeg tror at det er hva man hører etter som endrer seg, for jeg husker å ha hørt på jazz i mine ungdomsår og tenkte "what, kan folk like dette mølet"? Men hørselen eller forståelsen, ja, personen endrer seg. Det er som å oppdage at det finnes andre universer enn det man fikk først, gjennom den komersielle indoktrineringen.

 

Bra forklart, føler meg veldig enig, men det er ofte unntak, som f.eks meg, som kan høre på både jazz og dubstep.. Men jeg er ganske enig i beskrivelsen din :p

Lenke til kommentar

Begynnelsen av barneskolen: Robbie Williams, A1 osv, og lignende. Fengende melodier og følsomme stemmer var en sikker vinner!

Slutten av barneskolen: Linkin Park og RHCP gjorde sitt inntog!

 

Ungdomsskole: Var vel fan av alle band som spilte enkel og lettfattelig rock. Breaking Benjamin, Linkin Park, Limp Bizkit - hørte på alt av det! Etter hvert oppdaget jeg Opeth og Norther i tillegg til min vanlige rock. Pantera oppdages. I 10ende droppa jeg Linkin Park og bandene som høres like ut, og fant ut at Metallica ikke var så dårlige. Var vel aldri en musikkfantast i disse årene. Ønsket vel at alle rappere sko reise en viss plass gjennom hele perioden. Coldplay, Oasis og Radiohead gjør sitt inntog, og hører vel mye på disse tre den dag i dag.

 

1 VGS: Elsket Pantera og the Big 4. RHCP kommer tilbake, og jeg begynner å høre på mye gammelrock (60-70-80-90) - Beatles & Stones, R.E.M, Kiss, Alice in Chains, Sepultura. I tillegg til Opeth, blir disse bandene med meg til den dag i dag.

 

2-3 VGS: Først da begynte jeg å sjekke ut flere sjangre - og likte det jeg hørte! Begynner å like band som The National, Pixies, Arcade Fire, Bowie, The Smashing Pumpkins, Tv on the radio, Wilco, Sonic Youth, The Verve, det som ble igjen etter Oasis, Black Sabbath, John Frusciante og lignende. Finner også ut at mye Rap er bra. Er vel først og frems MF doom jeg forelsker meg i. Har vel til gode å høre bedre artister innenfor sjangeren :)

Lenke til kommentar

Veldig interessant tema dette. Jeg tror "musikksmaken" (skjønt jeg egentlig ikke tror musikk har så mye med smak å gjøre, men la gå) gjenspeiler en persons modningsnivå. Jeg begynte som en stor Queen-fantast, gikk over til mer porgressive og psykadeliske greier, og havnet til slutt (eller nå) i jazzens verden. Jeg tror at det er hva man hører etter som endrer seg, for jeg husker å ha hørt på jazz i mine ungdomsår og tenkte "what, kan folk like dette mølet"? Men hørselen eller forståelsen, ja, personen endrer seg. Det er som å oppdage at det finnes andre universer enn det man fikk først, gjennom den komersielle indoktrineringen.

 

 

Så da regner jeg med at du er 60 år nå ? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Håhå..det har vært mye rart.

 

Starta vel egentlig ikke å høre på musikk før 3-4 klassen, da broren min spillte Manowar(!) til meg, og faren min spillte mye Led Zeppelin, Deep Purple, Cream.. og lignende.

Bortsett fra det var det vel den vanlige populærmusikken.

 

I 4-5-6 klassen, kom Eminem for fullt, og han ble den store helten, hadde alt av plater han hadde gitt ut. Men hørte fortsatt på "papparocken".

 

Etter det ble det Iron Maiden. Herregud for et band. Den første sangen jeg hørte var The trooper. Ble totalt solgt av gitarene og vokalen. Var jo ikke ukjent med rock/metal, men det var noe med Maiden. Har alt av plater, og skrev faktisk flere stiler om dem på skolen.

 

På ungdomskolen fortsatte Maiden-fanatismen, og Eminem, og annen hiphop jeg hadde oppdaget, falt mer og mer bort. Men ble også introdusert for svartmetall, deathmetal, trashmetal og noe progressiv metall. Dimmu Borgir seilte opp som en ny favoritt sammen med Slayer og Enslaved/Emperor/det meste av norsk metall. Ble litt nasjonalromantisk i denne tiden.

Men en dag satt jeg og bladde gjennom LP-samlingen til faren min, og han viste meg en LP med Frank Zappa. Apostrophe om jeg ikke tar feil. Ble nesten satt ut av det jeg hørte, gitaren, tekstene, melodiene.. alt. Det endte opp med at jeg skrev særemne om Zappa i 10. klassen.

 

Fra VG1 og til i dag har jeg stort sett vært altetende innenfor musikken.. gammel hiphop, såkalt "papparock", det hardeste av metall, Maiden(var på min første konsert i sommer, opplevelse for livet!), Tom waits er blitt en favoritt.. Jazz,blues,punk(av den gamle sorten, ikke det som kalles for punk i dag), elektronika..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Interessant tråd dette. Alltid spennende å se hvordan musikksmaken har utviklet seg. For meg har vært en ganske spesiell reise gjennom årene.

 

Barndommen

Musikken som ble spilt var gammel Rock 'N' Roll, Rockabilly og Country. Var også litt gammel Rythm and Blues som ble spilt. Vokste opp med blant annet Jerry Lee Lewis, Elvis, Buddy Holly, Johnny Cash, The Boppers, The Stray Cats.

 

Utforskningsperioden

Som jeg liker å kalle perioden... Gjennom barneskolen og frem til ungdomskolen var ferdig var jeg gjennom veldig mange forskjellige sjangre. En nabounge introduserte meg for Metallica og Green Day, som jeg hørte på en liten periode. Uten at jeg husker helt hvordan, hadde jeg fått tak i "Spaghetti Incident" på kasett og jeg sparte opp nok penger så jeg fikk kjøpt "Here Today Gone to Hell" tskjorta. Den tskjorta ble klippet i stykker når faren min ble fortalt hva som faktisk sto på baksiden. Til min store fortvilelse.

 

Usikker på når, men det var tidlig på barneskolen når jeg forflyttet meg til diverse boyband og annen listepop som feks Backstreet Boys, Britney Spears, Wham, Take That og Westlife. Denne perioden varte faktisk en god stund; overaskende lenge synes jeg.

 

Fra ca andre året på ungdomskolen og frem til VK1 var over gikk det hovedsakelig i Rap, Hip Hop, Trance, Techo og House. Innenfor elektronisk musikk klarer jeg ikke være spesifikk på hva jeg hørte på foruten at Tiesto og Tidy Boys var utrolig kult. Innenfor Rap og Hip Hop var 2Pac, Eminem, Dr. Dre, Ice Cube, NWA, Snoop Dogg blant favorittene. Var forøvrig en STOR fan av Dr. Dre, 2Pac og Dr. Dre.

 

Metal fanger gradvis oppmerksomheten min

Det skjedde VELDIG gradvis faktisk. På GK ble jeg maset veldig på og til dels ertet nok (på grunn av altfor store klær og "gangsta stilen" min) til å gi Metallica - Kill Em All en gjennomlytt slik at folk skulle holde kjeft. I løpet av VK1 begynte jeg å høre på Ozzy, Black Sabbath og (mye mer på) Metallica (første konsert var 3 des 2003 faktisk :D ). At Metal fanget oppmerksomheten min nok til at Trance, Techno, House, Rap og Hip Hop ble faset ut, kan jeg takke Slipknot og KoRn for. Når jeg startet på VK2 dreide musikksmaken seg bare rundt Hard Rock og Heavy Metal og Thrash Metal.

 

En tidslinje for min reise gjennom Metal sine diverse undersjangre skal jeg ikke begi meg ut på, men Glam og Nu-Metal ble faset ut i løpet av et par år siden jeg rett og slett ble møkk lei (skal sies at Slipknot er et av de beste bandene jeg har sett live).

 

Fra VK2 til i dag

Skal være ærlig å si jeg var veldig sneversynt i veldig mange år, både når det gjaldt Rock og Metal band og det man finner utenfor de to nevnte sjangerene. Det skal sies at det meste jeg hører på havner innenfor Rock og Metal verdenen og slik kommer det nok alltid til å være, men horisonten utvider seg mer og mer jo eldre jeg blir. At jeg setter like stor pris på Mayhem, Cannibal Corpse og Watain som B.B. King, Frank Sinatra og Willie Nelson er jeg stolt av.

 

Det er veldig forskjellige hva jeg kan høre på men noen eksempler, foruten hva jeg har nevnt tidligere: Ramones, Johnny Cash, Dream Theater, Rush, Enslaved, Kris Kristofferson, Misfits, Pantera, Down, Ulver, Thin Lizzy, Motörhead, Rat Pack, Dean Martin, Robert Johnson og Muddy Waters.

Lenke til kommentar

Ganske spesiell for min del og.

 

De tidlige årene på barneskolen husker jeg ikke, men fra 5-7 klasse var det for det meste hip hop/rap/techno

 

Ungdomsskolen ble det mer punk, groove, rock og metal.

 

Videregående gikk det stort sett bare i metal

 

Nå for tiden sluker jeg alt rått for det meste med noen unntak. For det meste Muse, Queen, Def Leppard,Duran Duran, Bryan Adams, Gorillaz. Er det som går igjen.

Kommer an på dagene, enkelte dager er det bare dette, mens andre dager er det bare dubstep and so on..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...