Gå til innhold

Fortell hvordan musikksmaken din har utviklet seg!


KKake

Anbefalte innlegg

12-14 - Bjørn Rosenstrøm, Spritney Bears div trance

14-15 - Dimmu Borgir, Cradle of Fiilth

16-18 - (Starter med gitar) Dream Theater, Mayhem, Behemoth, Opeth

17-19 - Pink Floyd, Porcupine Tree, Blotted Science, Mayhem, Opeth

 

Ble nok truffet av tredje bølgen av svartmetallen i mine fjortenår men har heldigvis vokst ut av den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Ca 6-10 A-ha, Europe, Bon-jovi, Ac/Dc, TNT, Van -Halen, Stryper, Kiss.

11-16 Iron Maiden, Ratt, Accept, Mötley Crüe, U.D.O, 80- Talls glam og Heavy

17-19 Euro dance og Rock pga. frustrasjon over Heavy,en på 90- Tallet. Ikke eneste bra utgivelse

20-27 Melodic Death (2 første In Flames, Dark Tranquility, Hypocrisy, Dissection) Goth/Death/Doom (Anathema, Paradise Lost, Tot) Black Metal(Satyricon, Emperor, Ulver, Arcturus, Isengard osv.) Death Metal (Deicide, Morbid Angel, Death, osv) Thrash (Destruction, Kreator, Slayer, Metallica, Dark Angel, Exodus osv) Brutal Death Metal (Suffocation, Insision, Nile)

30- Brutal Death Metal

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

8-13: div. Rock og Metal (Kiss, Motorhead, Iron maiden, Metallica, Queens of the stoneage osv)

14-16: Rock (60s, 70s) (the Who, Led Zeppelin, Black Sabbath, Hendrix osv)

17-19: Metal (80s, 90s). Først Thrash(Exodus, Slayer, Anthrax, Sepulura osv) så over til Death, Black(Death, Obituary, Morbid Angel, At the gates, Darkthrone, Emperor, Satyricon, Mayham, Ulver osv)

20: Punk/Thrash (Suicidal Tendencies, The misfits, Danzig, Municipal waste)

Lenke til kommentar

0-7 Mye gode barnesanger, dvs. altfor mye

7-12 Whatever, hørte ikke på noe spesielt

12-14 AC/DC, Blues/Storband musikk ala Blues Brothers, litt "gammeldags" 70/80-tallsrock

14-16 Samme som 14-16, mindre AC/DC, litt klassisk

16- Dave Matthews Band, Jazz/Blues-inspirert rock, "sær" musikk, Ska, Folklore

Lenke til kommentar

5-7; Britney Spears, div. andre pop-artister

 

8-11; 2Pac, Biggie Smalls, Eminem, Dr. Dre, 50 Cent, Sean Paul, Weird Al Yankovich

 

12-14; Nirvana, Britney Spears, Alice Cooper, Turbonegro, Elliott Smith, AC/DC, Metallica, Jokke & Valentinerne, Queen, Michael Jackson

 

15: The Shins, Elliott Smith, Jokke & Valentinerne, Babyshambles, Arcade Fire, David Bowie, Cat Stevens, Bare Egil Band, Eels, Queen, Sondre Lerche, Modest Mouse, Our Lady Peace, Gartnerlosjen (Og Egil Hegerberg generelt), Pearl Jam

 

16-: Elliott Smith, Cat Stevens, Babyshambles, The Shins, Aimee Mann, Ida Maria, Sigur Ros, Vampire Weekend, Jokke & Valentinerne, David Bowie, Brian Jonestown Massacre, Panic At The Disco (KUN andrealbumet)

 

Klarer ikke alle artister for hver "periode" på rams, men det her dekker vel mesteparten. Hører selvfølgelig på musikk jeg har hørt i tidligere perioder, bortsett fra den hip-hopen og Weird Al fra drittunge-stadiet, som for meg heller var en sørgelig affære.

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar

0-11 - I was gonna clean my room, but then i got high..- sangen.

 

12-13 - [rap, diverse] Eminem, Run DMC, Iron Maiden, Drowning Pool

 

14-15 - [alternativ/nu metal/rock] -Satyricon (KING). Rammstein,

System of a Down, Slipknot, Nickelback

 

15-16 - [''n00b'''Metal] Children of Bodom, Killswitch Engage, Lamb of God, Slayer, In Flames, Trivium, Bullet for my Valentine osv.

 

16-17 - [Extreme/Melodic/Black Metal] Dimmu Borgir, Anaal Nathrakh, Norther, Insomnium, Opeth, Gojira, Fintroll, Emperor, Behemoth osv osv osv.

 

17-18 - Still 16/17 phase :)

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar

0-8 år: DDE, Hits for kids, absolute music, michael jackson, og den "girls just wanna have fun"-låta... Nei, eg er ikkje homo

 

8-12 år: Blink 182, Iron Maiden og litt random fram og tilbake.

 

12 år: Her beveger eg meg meir inn i metal-sjangeren sakte men sikkert. Metallica kjem inn i bildet, samt Guns'n Roses, chilipeppers, Hammerfall.

 

14 år: Opeth. (Her kjem utslaget, og eg bevegar meg meir og meir inn i den progressive og kunstneriske delen av musikk, slik eg oppfattar det hvertfall)

 

15 år: Tool, Arctic monkeys, cake, opeth.

 

16 år: Her begynner det og skje ting. Tool, radiohead, king crimson, yes, sigur ros, Love, The beatles. mykje forskjellig sjangermessig. mykje prog- utforsking. Anglagärd. explosions in the sky.

 

17 år: Radiohead, Motorpsycho, Tommy Tokyo & Starving for my gravy, Love, anekdoten, anglagärd, Jaga Jazzist, Infected Mushroom, masse jazz og jazz-hop (jazzinspirert hip-hop), masse post rock og prog enda, men blir meir open for "pop". Belle & Sebastian, Hakan Hellstrom. Band som King Crimson, Tool, Yes og sånt er og vil alltid vere på topplista mi. Camel.

 

 

Er veldig åpen sjangermessig, driver masse med instrument, musikkskapning og lytting sjølv. Eg dømmer ingen sjangrar, fordi eg har lært at eg kan like ting nesten innanfor alle.

Lenke til kommentar

Lakrislåter (:D)

Klassiske stykker

Eurotrance (2 Unlimited, Cappella, Maxx, Ice MC...)

Radiovennlig pop (REM og The Cranberries var favoritter)

Popmusikken blir utvidet med litt tyngre lyder (Metallica, Guns'n Roses)

-----

Så introduserte noen meg for progrock...

 

Dream Theater! Opeth! Spock's Beard! Pain of Salvation! Transatlantic! Lista er endeløs. Dette var virkelig stilskifte, og i en lengre periode var det bare prog som gjaldt.

 

I dag hører jeg på alt jeg har vært innom, med hederlig unntak av lakrislåtene. Fremdeles en kjærlighet for progen, men er glad i gjennomtenkt popmusikk og spiller gjerne litt metal. Dessuten er ska/punk dritkult. Eneste som ikke finner veien til høyttalerne mine er rap og R&B.

Lenke til kommentar

0-10: Barnesanger, hits for kids etc. Musikk som foreldrene mine hørte på.

 

11-12: Popmusikk for det meste. Listepop og så videre.

 

13-15: Det går stort sett bare i "nybegynner"-rock og metal: Iron Maiden, Judas Priest, Metallica, ACDC, Nightwish, Evanescence, Nirvana, Rammstein, Guns 'n Roses, Black Sabbath.

 

16-18: Rush introduserer meg til progrock og jeg starter på en stor ferd gjennom 70-tallets musikk. Oppdager enormt med bra band/artister, deriblant Yes, Genesis, Camel, Van der Graaf Generator, Caravan, Hawkwind, King Crimson, Jethro Tull, Eloy. Sjekker også ut en god del nyere prog, som Anekdoten, Änglagård, Porcupine Tree, Opeth osv.

 

Går også fra en slags nulltolerans for rap, trance, pop, punk, og flere, til et sjangeruavhengig ståsted når gjelder bra og dårlig musikk. Hører gjennom mye musikk som tidligere har blitt avfeid grunnet dette. Oppdager bra artister som U2 (4-5 første albumene, riktignok), Infected Mushroom og Coldplay.

 

19 (nå): Går mye i prog som nevnt ovenfor, i tillegg sjekkes mye "over"- og undergrunnsmusikk fra 80-tallet ut, for det meste post-punk og new wave. Artister som The Cure, Joy Division, New Order, Killing Joke. Sjekker også ut en del jazz-fusion- og funk-aktige greier for tiden.

Lenke til kommentar

0-10 Hits for Kids, popmusikk.

11 The Beatles (Eg hadde eit år eg nesten ikkje høyrde på noko annet.)

 

12 Metallica, Deep Purple, Pink Floyd, sånne åpenbare band som eg fant på limewire.

 

13 Oppdaget prog, vart stor Pink Floyd-fan (noko eg framleis er), Gentle Giant, King Crimson, Camel, Jethro Tull.

 

14-15 Først her begynte eg å kjøpe musikk. Utvidet interessen for prog, byrjer og å høyre på "new prog": Porcupine Tree (og det som følger med, Blackfield, No-Man), Oceansize, Opeth, Pure Reason Revolution. Vart fan av Radiohead. Oppdager masse musikk i sjangere eg aldri har høyrd på før, post-rock, trip-hop, alternativ rock, math rock, ambient, osv.

 

Ting har skjedd fort i det siste.

Endret av someOen
Lenke til kommentar

fra 7-12 årsalderen: det som vennene mine på skolen hørte på

ifra 13 årsalderen så starta jeg å høre på metallica, nightwish og maiden.

hørte de først på svisj tv elns og ifra det øyeblikket så planta metallen seg i meg

det tok ikke lang tid før jeg starta å høre på in flames og children of bodom.

så utvikla det seg litt videre med bands som soilwork og scar symmetry.

 

og i 16 års alderen starta jeg å få smaken for folk metal slik som finntroll og korpiklaani.

etter dette utvikla smaken min seg enda mere og nå i en alder av 19 hører jeg på:

 

Insomnium, swallow the sun, Children of Bodom, norther, soilwork, dark tranquillity, scar symmetry, formloff, amorphis, korpiklaani, finntroll, ensiferum, myrkgrav, eluveitie, equilibrium, dimension zero, iron maiden, agalloch, ayreon, deathstars, eternal tears of sorrow, heidevolk, kalmah, mors principium est, omnium gatherum, novembers doom og suidakra.

 

Så i korte trekk:

 

Pop (det andre hørte på)>Hardrock/heavy metal>mere over på melodic death>Death, Melodic death, doom, folk O.L.

Lenke til kommentar

0-10: Barnesanger, McMusic, Hits4Kids etc.....

 

11-15: Her blir det en liten overgang, begynner å "avsky" all poppen og går mer over til Linkin Park, Green Day, TNT, Metallica o.l og selvsagt er all annen musikk tåpelig og teit!

 

16-18: Her "modner" jeg litt mer i min musikk smak og er ikke så avhengi av musikksjanger. Men holder meg mest innenfor rock-metal sjangeren for det om da. Dream Theater blir den ubestridte favoritten! (snart konsert i Specrum også! woho :D) Andre band som preger er; Porcupine Tree, In Flames, Pink Floyd, Avenged Sevenfold. I tillegg til dette introduserer faren til en kompis av meg for mye gammel prog rock! Blandt annet bandet Camel og gitaristen Pat Metheny (han spiller mer blues/jazz)!

 

Som sagt blir jeg mer åpen for andre band/sanger utenfor "hovedsjangeren" Jeg hørte/hører blant annet på Kings Of Convenience og John Myers.

 

19 (nå): Nå går det i mye det samme som 16-18, men etter endt russetid så har en del av russesangene blitt festa til hjernen, men kan egentlig ikke si jeg hører sånn veldig på de da... Hører nå også en god del på Coldplay, men har egentlig fått sansen det meste av musikk som ikke går konstant på radio/TV (jeg går møkk lei de med en gang!)

Endret av leialt
Lenke til kommentar

Barneårene: Det vanlige, hits for kids og det greiene der.

 

Fra ungdomskolen: hørte mye på Him, og Slayer begynte og bli vanlig.

Gjenombruddet innen metal kom da eg eg hørte Sangen Her Ghost In The Fog av Cradle Of Filth på den tiden. Siden har det blitt metal. Og mer og mer ekstremt år for år.

 

Nå i en alder av 19 høres det på allt mulig innne metal, spessielt black, og depressiv og mørkere type.

Så får vi se hvor det ender :p

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

0-9: Ingenting spesielt

9-11: Kom først inn i en rappe-periode, ble mye Eminem

11-13: Iron Maiden kom inn i livet mitt. Var på konsert i 2005, hadde masse CD'er, plakater, DVDer, osv. Så begynte jeg på ungdomskolen når jeg var 13-14 og det ble tyngre musikk.

13-15: Ungdomskolens år. Fikk øya opp for flere sjangere og det var vel her det bredde seg ut. Når 10. klasse var slutt kunne jeg høre på Bob Dylan og Waking The Cadaver etter hverandre. Var også stor fan av real screamo (Saetia, Sailboats, Circles takes the square) på slutten av 10.klasse)

15-17 (Present): Fikk øynene opp for bl.a Pink Floyd her. De er i dag, i en alder av 17, mitt favorittband. Bob Dylan og David Bowie er også to andre jeg hører mye på. Går nå andre året på VGS (Begynner til høsten)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

1-12: var utrolig lite interessert i musikk

 

12-14: Plutselig syntes jeg slipknot var det shit, og etterhvert gikk det i NoFX, Turboneger, System of a Down, og den typen musikk.

 

14-15: rundt her et sted begynte jeg å høre litt på j-pop/rock D: ellers forble musikksmaken mye det samme.

 

15-19: jeg husker veldig godt at akkurat rett før dragostea din tei ble populær begynte jeg å høre på italo disco. etterhvert begynte jeg å høre på electronica også. fy fabian så fett. her er det så mange artister at jeg ikke gidder å ramse opp engang

 

19-20: jeg beholdt musikksmaken fra 15-19, men nå hører jeg også på moderne jazz, rock, indy, punk og metall igjen etter tørke perioden. pittelitt gla' hip hop (80talls), har blitt enda mer åpen for elektronisk musikk en før, space synth, bollywoodsountracks, film/spill/80talls anime soundtracks.

 

har fortsatt problemer med å høre på country, dansband, diverse popsanger og trance.

takler det ikke.

Endret av Haingis
Lenke til kommentar

0-10: I begynnelsen regner jeg med det var litt barnemusikk. Etter hvert gikk jeg vel over til Hits for kids-musikken. Begynte å laste ned. Da gikk det mye i techno og trance.

 

10-13: Søstra mi har påvirka musikksmaken min en del, tror jeg. Ho brant CDer til meg med en del rock og metal. Hørte på et lite utvalg av metal (de samme sangene igjen og igjen). Gikk vel i Metallica, Nightwish og noe annet (husker ikke/vet ikke hva banda het) Hørte også på en del "morsomme" sanger (Weird Al og lignende)

 

14-15: Nå kuttet jeg ut alt som ikke var metal, på en måte. Gikk MYE i Metallica. Hørte vel også en del på nu-metal som Linkin Park, Rage against the machine og lignende. Høyttalerne spilte vel også en del "opera-metal" som Nightwish og Within Temptation.

 

16 (nå): Jeg hører fortsatt mye på metal, stort sett thrash metal, rapcore og nu-metal. Metallica, AC/DC, Megadeth, Anthrax, Testament, Reveille og Disturbed. Men nå begynte jeg også å høre på old-school rock/metal som Guns N' Roses, Pink Floyd og Led Zeppelin. Jeg har heller ikke noe imot pop og radiomusikk.

Lenke til kommentar

Siden jeg egentlig ikke har likt musikk så veldig lenge er det vanskelig og lage lang liste.

 

Men starta med noe Hits for Kidz og noe Robbie Williams. Senere ble det mere Metallica, Primus, Megadeth o.s.v. Men for en stund siden ble det mye 2pac :p:P Så gikk det over til Violent Femmes, Why?, og MEtallica og sånt :p:)

Lenke til kommentar

0-10 år: Sputnik (!!), Øystein Sunde, Fotballsanger, Veien til vm 94 cd'en, og så etterhvert diverse absolute music og samlecd'er, VG lista topp 20

Favorittband: ingen

 

10-14 år: more crap to follow, trance, techno, scooter, sash, VG lista topp 20 musikk

Favortittband: Sash

 

14-16 år: først en periode med diverse rap, Swollen Members, Eminem, Method Man osv. Så en del punk

Favorittband: Lagwagon

 

15-17 år: mye punk og litt rap: først lagwagon, så offspring

Favorittband: Offspring

 

17-22 år: det store vendepunktet The Kinks og så senere The Beatles, U2, mye 60'talls musikk

Favorittband: The Kinks, så etter litt ble det: The Beatles

 

22-24 år: forsatt Beatles og 60 talls rock, men i tillegg metal/hardrock (Metallica osv), alternativ rock, indie, tidlig punk, britpop (Oasis), madchester rock. I all hovedsak det meste innen rock fra fengende (tidlig) 60 talls pop, til støyende Muse, harde Metallica og fantastiske Stone Roses

Favorittband: The Beatles (runners up: stone roses, muse, oasis, netallica, bruce springsteen)

 

24 år - Hva vil fremtiden bringe? Rock vil alltid forbli min hovedsjanger :) men kommer til å utforske den i alle bauer og kanter, stiler og former :)

Favorittband: The Beatles

Endret av oasisuk
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

I begynnelsen av livet mitt slukte jeg alt som het Absolute Music, McMusic, Smurfehits, og annet dritt. Inn i mellom gikk det også litt i The Beatles og Beach Boys. Da jeg nærmet meg ti endret musikksmaken seg drastisk. Jeg åpnet øynene for blant annet Metallica, U2, Bruce Springsteen og Nirvana. Ac/Dc var også stort. Litt etter oppdaget jeg Pink Floyd. Da var jeg vel elleve, hvis jeg husker riktig. Utover tenårene ble disse favorittene stående, samtidig som det kom inn flere nye. Forskjellige norske artister ble en viktig del av musikksmaken min. I tillegg fikk jeg opp øynene mine for jazz. Det hadde tidligere vært en uutforsket sjanger. De siste årene har ikke det vært så mye utvikling. Det er synd, ettersom det er alt for mye god, ukjent musikk der ute.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...