Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen sonm har lyst til å kjøre drosje? Jeg var passasjer i dag, og noen ganger kommer en samtale mellom kunde og stasjon via drosjen. Sikkert fordi sjåførende da lettere kan planlegge hvem som kjører hvor, eller noe sånt. Men samme det. Telefonen ringte, og en eldre dame ville ha drosje.

 

"Taxisentral her, god dag?"

"Hei, jeg skulle hatt en drosje."

"Det skal vi ordne. Hvor til?"

"Hit."

"Beklager, men hvor er hit?2

(liten pause) "Hjemme."

"Beklager igjen, men hvor bor du?"

"Hjemme."

"Hvor er hjemme, egentlig?"

"Gult hus."

"I hvilken vei?"

"Denne."

 

Sånn fortsatte det i flere minutter. Var heldigvis bare passasjer her. Tror selv Ishmael fra den forrige posten min ville ha slitt en del, for å si det sånn... :p

 

Har også hørt om en som skulle ha drosje, og oppga navnet på veien. Sjåføren sa automatisk at det skulle de da klare å ordne. Drosjen skulle være der om et kvarters tid. Jeg bor i en relativt liten by, så de fleste sjåførene vet navnet på veiene her, eller i det minste i hvilken del av byen vi snakker om. Er et område der veiene har fuglenavn, et med blomsternavn og så videre. Så sier noen Blåbærveien vet man med en gang hvor i byen man skal. Men denne gangen sto det fast. Sjåføren tenkte en god stund over hvor den veien kunne befinne seg, og prøvde å slå det opp. Men neida, fant ingenting. Etterhvert spurte han en kollega som vet "alt" om veinavn her (han har jobbet i over tyve år som drosjesjåfør her, så vet ikke han det, vet ingen det.) Men... nope, han ante det heller ikke.

 

Et kvarter går, og ingen aner hvor de skal hente fyren. En halvtime senere ringer kunden, rimelig forbannet fordi drosjen ennå ikke har kommet. Sjåføren prøvde å forklare han at det veinavnet han oppga ikke eksisterer. Kunden sto på sitt. Veien heter det han sa, og dermed basta. Etter en del "diskusjon" frem og tilbake fikk sjåføren endelig kunden til å beskrive nøyaktig hvor han skulle kjøre for å hente ham. Viste seg at navnet kunden oppga bare et svært lokalt kallenavn de som bor der bruker, men få andre har hørt om. :p Vi snakker type Alkisveien, fordi det bor noen alkiser der. :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var i en taxi for litt siden. Han får en innkommende samtale fra en kunde som snakker gebrokkent norsk, som går noe som dette:

 

Sjåfør: "<minby> taxi, værsågod"

 

Kunde:" Ja, hai, trenge bil. Har syk barn, må til sykehus med én gang *hosting i bakgrunnen*"

 

S: "Skal du til <naboby> da?"

 

K: "Nei, jeg er i <minby>."

 

S: "Er det ambulanse du skal ha?"

 

K: "Ja, må ha bil."

 

S: "Du har kommet feil. Dette er <minby> taxi. Du må ringe legevakten i <minby>."

 

K: "Er du i <minby>?"

 

S: "Du har kommet til <minby> taxi. Du må ringe legevakten og få ambulanse."

 

K: "Ja, må ha bil med én gang."

 

S: "Du må ringe legevakten. Nummeret er <nummer>. *legger på*"

 

Sjåføren sa at det er ikke måte på hva de må hanskes med av og til. Det tror jeg så gjerne. :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Moren min som var klar til å føde der og da ble bedt om å ta en taxi når hun ringte ambulansen, og hun var en godt voksen kvinne med flere spontanaborter bak seg, då det var ikke akkurat en risikofri graviditet. Kan godt hende det var det samme denne her karen ble bedt om.

 

 

Ja, jeg er fortsatt jævla bitter over det. Hva faen er ambulansene for hvis de ikke kan plukke opp en kvinne som er alene og som skal føde NÅ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun trengte bil der og da. Taxi tar som regel litt tid å komme seg frem, så hun skulle hatt ambulanse siden hun allerede hadde veer og fødselen var i gang. Er faen meg hårreisende, spesielt med tanke på at hun er en flott kvinne som tjener og dermed skatter mye (rundt 40% faktisk). Det er ikke som en brukket fot eller noe sånt, babyen venter ikke!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen grunn det. Hvis noen holder på å dø av hjerteinfarkt så vil en fødende bli stående bak i køen. Enkel matematikk, uansett hvor kjipt det enn er å være den som blir "sviktet" og ikke får hjelp.

 

Ambulansene kan ikke bare fylle opp bilen med mange folk samtidig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke alltid ambulanse til alle, selv om en skulle tro det. Her eg bor er det ca 12k innbyggere, på ei øy(fastlandsforbindelse) og vi har to ambulanser. Disse er i tillegg til å være disponible for akuttoppdrag også opptatt med ren pasienttransport samt andre akuttoppdrag. Og de kan ikke bare dumpe pasienten i grøfta og prioritere andre oppdrag. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at hun fortjener det mer fordi hun skatter mye, men at hun har fanden meg tjent mye inn for statskassa og burde da få hjelp når hun trenger det. Skjønner at det er lite ambulanse her og der, men vi bor i oslo og det burde da ikke være mangel på ambulanser i selve hovedstaden? Dette skjedde forresten en hverdagsmorgen, det var ikke i "rushen" når folk drikker seg sanseløse og trenger hjelp hvor det står om liv om død (er vel typisk torsdag - søndag har jeg hørt fra ansatte på legevakten i oslo).

Lenke til kommentar

Ting er nok ikke alltid så enkelt, dessverre. På den ene siden har alle krav på ambulanse, men hva om ambulansen ikke er tilgjengelig? Det kan være mange grunner til det. Kanskje nærmeste ambulansen rett og slett ikke er i nærheten? Selv i Oslo kan man ikke forvente at nærmeste ambulanse står utenfor og venter til du trenger den. At det er tidlig hverdag betyr nok ikke mye. Jeg kan veldig lite om sånt, men er det like mange på vakt da som i rushen og i helgene? Hvis det er lite å gjøre til vanlig, hvorfor har de da full bemanning? De burde heller hatt færre på jobb (siden de ikke trengs) og spare mange penger de heller kan bruke andre steder i helsesektoren.

 

På den annen side kjenner jeg en taxisjåfør som plukket opp en dame som måtte på sykehus med en gang. Nærmeste ambulanse var ganske langt unna (minst en halvtime, og det tar ca en time å kjøre til sykehuset.) Hun var i store smerter, og satt og vred seg og skrek hele veien. Det er jo ille i seg selv, men sjåføren kjørte en god del fortere enn fartsgrensen (snakker rundt 100 - 110km/t i 80-sone) og ble stoppet av politiet. Damen satt og vred seg og skrek i store smerter, men den jævla politimannen sa hun bare spilte (!) for å komme unna boten. WTF? Sjåføren og politmannen kranglet om dette en god stund, før idioten i politiuniform endelig godtok at dette var ekte saker. Her burde en ambulanse aboslutt ha hentet damen, men den var som sagt langt unna. Drosjen brukte (ville ha brukt, rettere sagt...) litt under en time. Ambulansen ville ha brukt minimum en og en halv time. Det er stor forskjell når man sitter der i store smerter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Også i Oslo opplever de nok at de fleste ambulanser er i bruk til tider, og selv der blir ambulansene brukt til flere typer oppdrag - inkludert syketransport. Så jo, det kan og skje i Oslo. Og samtidig - hvorfor skal det være mindre ambulanser her og der enn i Oslo fordelt på innbyggere?

 

Selv om eg bor langt unna en storby har eg faktisk like mye krav på nødvendig akutthjelp som en i Oslo har.

 

AMK prioriterer faktisk oppdragene sine etter symptomer og antatt alvorlighetsgrad basert på en profesjonell vurdering der og da. I tillegg holder de aldri av en ambulanse i beredskap "just in case" det skulle komme inn en viktigere pasient. Har de 5 oppdrag og 5 ambulanser så blir alle 5 ambulansene brukt. Kommer det da inn ett oppdrag til så må fortsatt ambulansene gjøre seg ferdige med de oppdragene de er på før de kan ta neste.

 

I tillegg har man naturligvis tilgang på andre ressurser som bla luftambulansen, 330-skvadronen(seaking), legebiler og flere og flere steder får og "mens vi venter på ambulansen" som går via det lokale brannvesnet. Men alle disse ressursene har egne oppgaver og kan heller ikke bare omprioriteres for hver minste lille ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wtf schreiber, prøver du å bare gjøre meg sintere? :p Faen så mange dumme folk det er ute å går.

 

Forresten så er en høyrisiko graviditet potensielt fatalt for både mor og baby, så ikke kom å si at det ikke gjaldt liv og død.

 

Det endte heldigvis godt da faren min kom så fort som bare faen fra jobben for å hente henne og levere henne, men hva skulle hun ha gjort hvis hun var feks en alenemor?? Ja vi har født uten å dra på sykehuset i flere år, men det er en grunn til hvorfor dødsfall blant baby og mor har gått ned ved hjelp av moderne medisin. Hun skulle vært hentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...