Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner Ikke. De tror vi kun skal hjelpe kunder og at man ikke gjør andre ting også

Du skal selvfølgelig gjøre andre ting også, men så lenge ting ikke brenner ned (eller det er snakk om å gjøre ting for en annen kunde) så har selvfølgelig kunden førstepri, og du slipper selvfølgelig andre ting du har i hendene for å behandle kunder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aldri jobbet i butikk? Neivel... Det handler vel bare om at jeg har jobbet i kjeder med sterkere kundefokus enn der du jobber. Jeg har fem+ års erfaring fra butikk/kundeserrvice (tre forskjellige kjeder, hvorav en matbutikk, en bensinstasjon og et gatekjøkken. riktignok bare deltid), så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Jeg vet at det er mye forefallende som må gjøres, og har man jevn kundestrøm så vet vel enhver butikksjef at det beste er arbeidsfordeling. Men om kunden spør deg om hjelp, så sier du ikke "sorry, jeg er opptatt". Da hjelper du, og så fortsetter du med arbeidet senere (eller finner noen andre som kan overta).

 

Selvfølgelig må forefallende arbeid gjøres, men det er kunden som betaler, og da er kunden viktigst. Ikke det eneste som er viktig, men viktigst.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tullprat.

 

Jeg har selv jobbet i butikk, noe det kan virke som du aldri har gjort. Det er så mye mer å gjøre i en butikk enn å hjelpe kunder, at om det er en jevn kundestrøm, så må man til tider ignorere kunder og gjøre annet arbeid som å sette ut varer, ta mot varer, bestille varer, prise varer, ta varetelling, rokkere varer, rydde, vaske...

 

I enkelte butikker, hvis man ikke prioriterer slikt forefallende arbeid fra tid til annen, så får man aldri gjort det, spesielt i en slik butikk hvor jeg jobbet hvor hver enkelte kunde mest sannsynlig kommer til å bruke litt tid. Og da er det snart ikke noen varer å selge til kundene samt at butikken ser ut som et bomba horehus. Da må de finne seg i å stå et par minutter i kø for å få hjelp av en av de andre som er på jobb, og som jobber nettopp med å hjelpe kunder (av en eller annen grunn synes folk det er helt greit å vente 20-30 minutter i kø på Posten, men må man vente 2 minutter i en spesielforretning, så er det krise).

 

Dette er jeg sterkt uenig i. Jeg har jobbet i butikk i mange år, og vi lot aldri slikt arbeid komme før en kunde. En bedrift tjener i lengden mer på fornøyde kunder som får hjelp (nesten) med en gang, enn en som gjør ferdig varebestilling og administrativt arbeid før kundene. Om en kunde må vente lenge fordi du heller vil telle varer og vaske så synes jeg det er svært dårlig kundeservice. Det er greit om kunden må vente en bitteliten stund, men om du står og teller varer i to minutter istedenfor å svare kunden, så er du ikke en god kundebehandler.

 

Om det er så mye å gjøre at det ikke blir gjort uten å ignorere kunder, så må bedriften ansette flere.

Og nei, det er ikke greit å vente i 20 minutter i kø på posten viss det de gjør der kan vente. Viss de hjelper andre kunder e.l. er det en annen sak

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kundebehandling og andre oppgaver må nødvendigvis overlappe litt. De fleste er heldigvis sosialt oppegående nok til å oppfatte at jeg er klar over dem og vil hjelpe dem om et lite øyeblikk. Så har du fåtallet som knipser og roper. Vi nordmenn kunne godt blitt flinkere til å be sånne folk dra til helvete.

Av og til er det greit å si "sorry, jeg er opptatt". Jobben min er å gjøre kunder fornøyde, og det er mer som inngår i det overordnede målet enn ren kundebehandling. Når kunder sier "slutt med det du holder på med og hjelp meg MED EN GANG", er det som om de mener de kan jobben min bedre enn meg selv. Det handler litt om tro på medmenneskene. Hvis en ansatt ikke sporenstreks kommer deg til unnsetning, har han som regel en god grunn til det.

Tl;dr, i all hovedsak hjelp kunden med en gang, men det er flust av situasjoner hvor det er legitimt å la ham vente litt.

Endret av Isbilen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan vel med tryggheit seie at kundebehandling har veldig mykje med kva slags butikk det er, f,eks er det stor forskjell på ein matvarebutikk enn ein bil/mc-butikk der ein potensiell kunde er mykje meir "verdt" i laus forstand.

 

Tilbake til topic:

Sto i kafeên på ei hurtigrute(bergen-kirkenes).

Kjem ein gjest bort og fortel at biffen eg laga var den BESTE biffen han hadde smakt, og han hadde spist på alle hurtigrutene :)

 

Kan jo legge til at dette var ein vanleg ytrefilet med salat og ferdig bearnaise :wee:

 

Ein anna gang når eg hadde spesialkost(allergi og "ikkje-likar" folk".

1. turen fekk eg beskjed at ho ikkje tålar løk, er veldig nøye på om det er allergi eller ikkje då eg kan laga det samme til fleire med forskjellig allergi.

Neste tur(ho var med 2 turar), får eg beskjed om at ho ikkje likte løk.. eh..

Slike folk kan brenne, ilag med folk som ikkje likar mat dei aldri har smakt :wallbash:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der er jeg faktisk uenig. Jeg har gått sulten i lengre perioder og blir smålig irritert når jeg ser folk skyve ett-eller-annet til side på tallerkenen fordi det ikke harmonerer med smaksløkene deres.

 

Helt enig.

 

Det finnes jo tilfeller hvor mennesker faktisk ikke klarer å spise det de blir servert. F.eks min bror som sliter med kokte gulrøtter, da min far tvang de i han i som barn, og nå har han utviklet et slags anti forhold til det hvor han bare brekker seg av lukten. Men dette er mer psykisk enn noe annet, han sier jo selv at han synes smaken er helt grei. Han er forøvrig kokk på en anerkjent restaurant i oslo, så spesielt sær i matveien er han ikke ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg liker en matvare eller ikke er da helt klart ikke noen andres business. Selv hater jeg erter og får krampetrekninger av brun saus. Om du syntes det er helt forferdelig at jeg ikke eter erter eller brun saus så er det synd på deg. Vi har så mange alternativer tilgjengelig i dag at om en kunde har lyst på en matrett uten løk eller kålrot istedenfor gulrot så burde ikke det være et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva skal eg da gjøre om eg ikke liker ingrediens X?

- Gå til psykolog for å sjekke om det er noen traumer fra barndommen eg må få løst opp i?

- Pakke ned ingrediens X ned i en pose og sende regelmessig ned til noen som blir glad for den?

- Spise maten med ingrediensen eg ikke ønsker, og nyte det fordi andre mener eg burde det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No blei det nok litt misforståing her. Ingen som klagar på om du personleg likar eller ikkje likar ting.

Derimot, om du går på ein restaurant(eller eit cruise) der det er ein fast meny og du leser på menyen og tenker "hmm, det der høyres ikkje godt ut, eg vil ha noko anna".

Når du ikkje har smakt det, sett det, lukta det, kordan i helvete kan du då vite at du ikkje lika det?

Ein ingrediens kan tilberedast på utallige måtar og f.eks. i mitt tilfelle kan løk brukas i det meste, sjølv om du ikkje trenger å smake løken.(Kraft, supper, sausar osv.)

Det er tross alt profesjonelle som lagar maten her, ikkje ho mor eller far som prøvar so godt dei kan å fore ungane sine raskt og billig.

 

Er svært mykje eg ikkje likar, men går ikkje å griner til servitøren/kokken for det.

Er det 1 ingrediens i retten eg ikkje likar, unngår eg å spise det istedenfor å lage noke styr.

Om kokken blir irritert over ei lang liste som gjesten vil/ikkje vil ha, er det sjelden fordi han ikkje likar personen, men heller at han har ganske , mykje å gjere.

Endret av Daxt3r
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg mener fortsatt at om eg forteller betjeningen på ett spisested at eg ikke ønsker en spesifik ingrediens, så bør det strengt tatt være end of discussion. Bakgrunnen skal ikke være ett tema. Da er det deretter opp til betjeningen å si at "beklager, men den retten har alltid ingrediens x i seg" eller "det skal vi ordne". Eg respekterer begge deler, da eg vil finne meg noe annet å spise som ikke har ingrediens x i seg.

 

Det er ganske så irriterende å sitte på andre siden av borde og få spørsmålet "har du smakt løk/asparges/tomat/blekksprut/oksetestikler/kremet elghjerte....".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...