Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg hadde om avrunding på barneskolen, lærte vi at alt 5-9 rundes opp, og 1-4 rundes ned. Da skal 50 øre rundes oppover. Det er slik myndighetene har valgt å lære opp norske barn, og må derfor være det riktige i offisielle sammenhenger. Det må jo finnes et lovverk som sier noe om dette.

Jeg siterer Forskrift om tilbaketrekking av 50-øremynt som gyldig betalingsmiddel §2:

 

Fra 1. mai 2012 skal det ved betaling i norsk mynt av ørebeløp som ikke er delelig med 100 avrundes slik ved det endelige oppgjør:

Ørebeløp som ender på 1-49 øre rundes ned til nærmeste kronebeløp

Ørebeløp som ender på 50-99 øre rundes opp til nærmeste kronebeløp.

 

Ellers er det at 5 rundes oppover en internasjonalt godkjent konvensjon, så det skal mye til for at man bryter med det.

Endret av A-Jay
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, det var nok derfor nazistene invaderte Norge i 1940. Hitler hadde kjøpt melkesjokolade og mente bestemt at ørene skulle rundes oppover til nærmeste krone.

 

Det var selve prinsippet å lage en stor sak ut av en bagatell. At det finnes mennesker som er såpass smålige og prinsippfaste.

 

Det samme kan nesten sies om fjols som tror de er morsomme :w00t:

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Men samtidig, å gjøre en stor sak ut av 50 øre fra eller til... :ermm:

 

Problemet her er vel at det er ikke noe vi som kunder taper på i utgangspunktet, men hvis alle hadde samme tankegang og tenker en 50-øring fra eller til hver gang man handler ikke betyr så mye så kan det jo bli betydelige beløp for selve kjeden.

 

Syns f.eks at alle på diskusjon.no kan gi meg 1 kroner ukentlig. Dere vil ikke merke store forskjellen, så da spiller det ingen rolle, mens jeg ruller meg i penger. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde prisene ble rundet opp og ned ettersom det var under eller over 50 øre i prisen? F.eks. 10,30 = 10 kr og 10,50 = 11 kr. Om du betaler med kort blir det sikkert betalt i kroner og øre, men Hanske betalte jo tydeligvis kontant, og da er det noe som ikke rimer helt. Bare noe jeg har HØRT, kan hende det er feil eller at det ikke har blitt slik enda.

 

Opp til 50 øre rundes ned hos kiwi og meny hvertfall!

 

Hvilket faktisk gir meg en historie fra jobben! Ble nemlig kjeftet huden full av en person på jobb på onsdag, nettopp fordi hun hadde pantet en og en flaske med 2,50 for å tjene penger og ble forferdelig sint når hun så det ble rundt ned! Kalte meg både for løgner, tyv og verre til, heldigvis for kundene som kom til kassen da, for da sutret hun bare om dributikk før hun stormet ut av butikken! Som om det er jeg som bestemmer!

 

Det er fra en bekjent som jobber på Kiwi jeg har hørt det fra :)

Lenke til kommentar

Nok en god dag i dagligvaren. I dag (fredag rundt kl 17-18) bestemte bankterminalene våres seg for å streike. Kutte helt ut. Slutte å funke. Perfekt start på skiftet for en fredagslei kar på jobb.

De fleste av dere har sikkert opplevd det selv, at man må skrive ned kontrollnr og signere på kvitteringen. Nei - vi prøver faktisk ikke å stjele kortinformasjonen din, det kreves litt mer enn kontrollsifferet for å gjøre det... Hva er greia med paranoide folk? Jesus.

 

Og! Jeg er bare en vanlig fyr som tilfeldigvis har jobb i butikken, jeg kan dessverre ikke fikse bankterminalen, uansett hvor mye du klager. :p Jeg har jobbet såpass lenge i butikk nå at jeg klarer å holde roen ovenfor slike folk, men fyttigrisen så intolerante noen folk er av og til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nok en god dag i dagligvaren. I dag (fredag rundt kl 17-18) bestemte bankterminalene våres seg for å streike. Kutte helt ut. Slutte å funke. Perfekt start på skiftet for en fredagslei kar på jobb.

De fleste av dere har sikkert opplevd det selv, at man må skrive ned kontrollnr og signere på kvitteringen. Nei - vi prøver faktisk ikke å stjele kortinformasjonen din, det kreves litt mer enn kontrollsifferet for å gjøre det... Hva er greia med paranoide folk? Jesus.

 

Og! Jeg er bare en vanlig fyr som tilfeldigvis har jobb i butikken, jeg kan dessverre ikke fikse bankterminalen, uansett hvor mye du klager. :p Jeg har jobbet såpass lenge i butikk nå at jeg klarer å holde roen ovenfor slike folk, men fyttigrisen så intolerante noen folk er av og til.

 

Har bare opplevd det èn gang, var heldigvis om morgenen, men likevel irriterende på grunn av at jeg måtte vente evigheter før kvitteringen kom ut etter hver kunde :hm: Ble dog aldri beskyldt for å stjele kortinformasjonen :)

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på at utesteder skrur opp aldersgrensa fra 18 til 20 når det blir russetid? Russen lager ikke så hælvete på utestedene, og får de ikke være på utestedene for å drikke øl, så stikker de hjem og drikker heimert eller 20%++ handlet av 20-åringer. Ellers så er de på gata og reker til politiet hanker dem inn.

 

Det er vinn-vinn for alle, så om noen fra Prestængbrygga skulle lese dette: Jeg synes synd i dem, de får ikke være noen plass nå lengre. Vi fikk være der, og vi var det snilleste kullet som har vært siden russens ankomst til Lofoten, og de tre etter er det ikke noe særlig mer krutt i. Jeg synes faktisk OPPRIKTIG synd i dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...