Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enkelte butikksjefer er jo ikke helt glupe, iallefall ikke lokale sjappa her, er 2-3 varer som selger dritbra, men de tar kun inn litt om gangen og har lite hylleplass til til, mens andre varer som selges dårlig av er det masse hylleplass til

 

fuck logic... :p

Ikke alle leverandører/produsenter klarer å skaffe nok til å dekke etterspørselen, så det kan være at problemet ikke ligger hos forhandleren.

 

Varer med dårlig tilgjengelighet får liten plass, for ellers ville mye hylleplass stått ubrukt. Og noe må man jo fylle hyllene med for at det ikke skal se ut som butikken er i ferd med å gå konk :)

 

Hvis vi er utsolgt for en vare vi pleier å ha, men den er "restet" hos leverandør, og en kunde spør oss om denne, så pleier jeg å si at vi har bestilt men at leverandør ikke klarer å levere. Nå et par måneder før jul, da de fleste kameraprodusenter lå nede for telling på grunn av flommen i Thailand, samt at flere fortsatt sliter med litt etterslep etter jordskjelvet i Japan, så fortalte jeg kunder om dette. Det er mye bedre enn at kunden kommer innom en gang i uken og blir mer og mer sinna på oss fordi vi ikke klarer å bestille.

Lenke til kommentar

«Håper virkelig dette blir tatt opp på bånd, slik at sjefene dine hører dette... For det her var riktig bra service! Takk skal du ha!»

 

«Håper sjefene dine hører dette i ettertid, du fortjener jaggu lønnsforhøyelse!»

 

Takk kjære kunder, made my day! :new_woot: Et lite takk etter du har fått god hjelp og ekstra service settes stort pris på :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har skrevet dette før, lell:

 

Jobbet på en Foto butikk før i tiden (medarbeider), og prisene på kamera hos oss var litt dyrere enn f eks. expert og elkjøp, da vi solgte mye mindre enn dem og rett og slett spesialiserte oss innenfor kamera og fremkalling, ikke noe annet.

 

Ihvertfall, en kunde kom innom en dag og skulle kjøpe seg kamera, type billig som faen. Billigste vi hadde var noen modeller til rundt tusenlappen, på kampanje. Hun spurte og gravde om absolutt alt av info på dette kameraet, og jeg hjalp henne så godt som mulig.

Hun kjøpte ikke dette kameraet, men skulle tenke på det. :)

 

Jeg tenkte ikke mer på henne den dagen..

 

Dagen etter kom hun tilbake, og ville prate med meg.

Nå var hun forbanna for at jeg hadde prøvd å "prakke på henne dette svindyre kameraet" som kostet bare 500kr (499) på den lokale Elkjøp sjappa . Hun mente jeg var en svindler som bare var ute etter å tjene mest mulig penger på intetanende kunder (wtf, jeg var medarbeider, typ 16 år).

 

Jeg prøvde å forklare henne at kjeder som elkjøp kjøper inn på tusentalls med varer for å kunne selge for så lav pris, og at dette hadde ikke vi mulighet til med en så liten butikk.

 

Hun bablet ivei om at hun aldri skulle sette sin fot i denne butikken mer (noe jeg håpet på), og at hun skulle fraråde alle sine venner (hadde hun venner? tviler) fra å handle hos oss.

 

Sjefen kom ut fra baksiden (vi hadde fotofremkalling og lager på baksiden av kassen) og sa til dama at om vi var så jævla dyre, kunne hun fint gå på elkjøp og få kamera og ekspertisen hun trengte der. ;)

 

Hun braste ut av butikken, og jeg og sjefen pratet litt om umulige kunder og historier han hadde fra tidligere.

 

 

Det artige var at hun var innom oss i ettertid og trengte hjelp med kameraet.

 

 

 

Meget glad for at jeg er ferdig med å stå i butikk. :w00t:

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Mitt første ordentlige bidrag i denne tråden :D

 

På jobb i dag så kom det inn en bil med en ulyd + at den skulle ha service. Reparasjon av ulyden var 1. prioritet så derfor startet jeg demontering for den kunne ikke kjøres noe særlig mer før dette var i orden. Feilen tar ca 1,5 dag og ordne faktisk så det blir ei heftig regning.

 

Da jeg har fått demontert det som er nødvendig for å komme til på problemet, så har kunden hørt på pris på resten av jobben på et annet verksted og der var det litt billigere. Kunden mener da at han skal taue bilen dit og få resten av jobben gjort det. Wtf?? Så da skal jeg kaste alle delene baki bilen og samle sammen alle skruene ca 50 stk også skal en på et annet verksted ta over denne jobben med deler og skruer strødd over det hele. Den stakkaren vet jo da ingenting om hvilke skruer som hører til her og hvilke smådeler som sitter der. Dette var selvfølgelig noe det verkstedet som den evt skulle taues til takket nei til.

 

Tenker folk i det heletatt over slike ting?? Skulle tro det var ganske elementært at det ikke er veldig gjennomførbart... :ermm:

Kunden din burde muligens ha sjekket dette på forhånd... derp. :roll:

Lenke til kommentar

Dessverre så er det ikke sjefene som bestemmer hvor stor plass enkelte ting skal få. Det er det de høyere opp i systemet som gjør. Hvertfall der jeg jobber. Ikke alltid logisk men :p

 

Det er markedsføring. Produsentene betaler butikkjedene for å få de beste hylleplassene, slik at kunder lettere skal legge merke til produktene deres.

Lenke til kommentar

*snip*

De store kjedene har i dann og vann kampanjer der de taper penger på salgene. Kall det gjerne "lokkevarer", faktum er at dette ofte kan være svært gode tilbud. De store kjedene har gjerne også lavere innkjøpspriser ettersom flere av disse presser prisene ved å kjøpe inn enorme kvanta av gangen.

En mindre butikk har ikke nødvendigvis inntjening nok til å kunne drive på i samme stil. Grossisten tar også ofte høyere pris for produktene, og butikken trenger kanskje høyere prosentvis inntjening for å kunne betale selgerlønn, husleie og andre driftskostnader.

 

At varer er dyrere i mindre spesialistforretninger enn i de store elektrokjedene bør dermed ikke komme som et sjokk på noen. Det går an å spørre om prismatching, men man kan på ingen måte forvente at Fotoknudsen skal matche Elkjøp sin kampanjepris på en modell til under tusenlappen - selv om det er vel mulig det kunne gått fint andre veien. Det er litt rart igrunn, at ikke Konkurransetilsynet reagerer på dette.

 

Det disse spesialistforretningene burde tilbudt er rimelige former for supportavtaler som kun kan tegnes ved kjøp (eller dersom man har kjøpt i butikken tidligere). De store kjedene tilbyr ofte også dette, men for kunder flest er det nok raskere og enklere å stikke innom sjappa på senteret - noe som også gjerne er grunnen til at det var nettopp deg kunden gikk til enda kameraet var kjøpt annetsteds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...