Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har hendt noen ganger på jobb at folk, friske og raske som de fleste, har kommet og spurt meg om jeg kan hjelpe dem med å bære bagasjen deres, gjerne på de travleste tidspunktene. "Ser jeg ut som en pikkolo?" tenker jeg inni meg, men svarer som regel høflig "Nei, det har jeg nok ikke tid til". Da får kunden ofte store øyne, ser litt desorientert rundt seg og spør om det virkelig ikke er noen kundeveiledere der som hjelper folk med bagasje? "Vel, nei," svarer jeg.

 

Å hjelpe folk med bagasje er ikke en del av jobbeskrivelsen min. Unntaket er blinde, gamle og handikappede folk. Da kan jeg hjelpe til med bagasjen eller sørge for at noen andre gjør det. En annen forskjell er at menneskene som trenger det, er takknemlige for hjelpen de får. Men hvis du ikke har noen skader og bare er lat, så får du bære din egen bagasje. I verste fall får du hente en bagasjetralle.

 

Hvor jobber du?

 

Jeg er kundeveileder i NSB Øst.

Lenke til kommentar

Irriterende når folk prøver å bygge borg på kassebåndet, som om det skulle være minecraft. Gjerne med eggene eller en melkekartong øverst.

 

Noe som jeg synes er litt morsomt er når noen legger varene sine på båndet mens det går, også holder de varene igjen fordi de ikke vet at båndet stopper når varene kommer bort til sensoren rett før scanneren.

 

Av og til når noe legger varene i enden av båndet slik så våkner en liten jævel i meg, og jeg trykker på pedalen slik at de febrilsk prøver å holde varene sine igjen. Da ler jeg litt inni meg og tenker, "faen hvor kjedelig det er å sitte her".

Haha, kjenner meg så igjen i det andre punktet der. Også en del som setter hele handlekurven på båndet mens de tar utav den. Greit nok når det er tomt og båndet står i ro, men er moro å se dem stresse når båndet er i bevegelse. :p

 

Hva gjør dere da? Får kunden pengene tilbake?

Der jeg jobber har vi alltid noe kontanter liggende i en skuff, så kunne nok gitt igjen. Blir fort mye styr, da ting som kommer under båndet omtrent er umulig å komme til uten skrujern.

Har heldigvis ikke hatt det problemet.

 

Et større problem er blomstene vi selger. Det står tydelige lapper om at vi ikke vil ha potteplanter på båndet, men det er det et fåtall som registrerer. Hver gang en potte da velter og tømmer jord overalt, så er det visstnok alltid planten sin feil. Hvordan kunne kunden vite at det var jord oppi?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler jeg har lyst til og dele en historie som skjedde for noen måneder siden. Her i regionen er det to busselskap, ett som tar en sone lenger nord og en som tar en sone i sør. Det har vert en del utbygging av diverse bussholdeplasser i området, og enkelte busser stopper på andre stopp en det de gjor før.

 

Jeg skal ta buss hjem, som er nord i den søre sonen. Plutselig hopper det en rabiat kvinne ombord og begynner og skjelle ut bussjåføren fordi en annen bussjåfør fra ett annet busselskap kjørte rett forbi hun enda hun vinket på han og alt. Hun skulle til den sonen som ligger lenger nord, og hoppet derfor desverre på min buss istedet siden den gikk samme retning.

 

Må nok vere den verste bussturen jeg har tatt på lenge, hele turen drev hun og søyt og kjeftet om at bla bla hun hadde en baby uten barnevakt og det var en hel time til neste buss kom, og att busselskapene gjorde det så vanskelig for folk med og bytte om på stoppene, og selfølgelig at den "helvettes idioten" som kjørte ifra henne. (Hun hadde stilt seg på feil stopp) Fortjente og miste "den jævla drittjobben sinn". Hun fikk selfølgelig og bussjåføren til og ringe inn til ettelerannet kontor og skulle ha tak i navne på personen som kjørte bussen hun mistet.

 

BLÆH! Kann ikke sånne folk sutre for seg selv? Jeg satt 5 timer strandet på et busstopp uken før, nettop av samme grunn; at bussene ikke går fra samme steder lenger. På toppen av alt er hun frekk i kjeften og skjeller ut alt og alle.

 

Edit: Er det sør eller syd på bokmål? Har en vestlandsdialekt og sliter litt med og bøye visse ord.

Endret av oddsmurf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan bruke både syd og sør, men sør er vanligst. Syd er egentlig tysk, og ikke lenger så vanlig i Norge. Det brukes dog på dansk og svensk.

 

 

Når det er sagt, er det teit å ha to busselskaper som jobber uavhengig av hverandre i samme område. I Oslo og Akershus står Ruter for all administrasjon, mens andre selskaper kjører rutene. Her i mitt område er det Norgesbuss som kjører, mens andre selskaper kjører busser i andre områder. I tillegg har trikk, båt og t-bane egne selskaper.

 

Jeg har ikke noe imot at forskjellige selskaper kjører, det gjøres i de fleste storbyer, men de må samarbeide.

 

Nå vet jo selvsagt ikke jeg hvor du bor, men jeg antar det ikke er noen storby. Så vidt jeg vet har Bergen og Stavanger et busselskap over hele byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å hjelpe folk med bagasje er ikke en del av jobbeskrivelsen min. U

 

Hvor jobber du?

 

Jeg er kundeveileder i NSB Øst.

Hva ER en del av jobbeskrivelsen din? :p

 

Hovedoppgaven min er å veilede kunder. Jeg svarer på spørsmål vedrørende NSB (men får likevel hundrevis av spørsmål om andre ting). Jeg forteller folk hvilken buss de skal ta for å komme hvor, i og med at det vanligvis er flere busser innom én stasjon som kjører forskjellige ruter langs toglinjen. Jeg forteller folk hvor de eventuelt må bytte mellom tog og buss videre på reisen.

 

Andre ganger jobber jeg som inntektssikrer, for når det for eksempel er Disney on ice på Oslo spektrum, er det ekstra mange reisende på Oslo S. Da selger og stempler jeg togbilletter og hjelper folk med billettautomater.

 

I praksis er det mye mer. Når Nettbuss ikke har egne folk på stasjonen under togbrudd, som de nesten aldri har hvis vi ser bort fra Oslo S, så må jeg også holde styr på antall busser, hvilke som har kommet innom stasjonen og telefonnumrene deres, og jeg må ringe dem hvis de er sene.

 

Det skal sies at jeg ofte strekker meg langt for kunder og er villig til å tøye reglene litt, så lenge de er hyggelige og ikke stiller urimelige krav, samt at det ikke går ut over de virkelige oppgavene mine og fører til forsinkelser eller lignende.

 

Jeg skal kle meg ut som kundebehandler i NSB og ta meg en dag på stasjonen hvor jeg hjelper folk med bagasjen. :devil:

 

Jeg vedder på at du fort forsvinner igjen. På en travel dag treffer jeg flere tusen mennesker. Folk fra alle lag i befolkningen tar tog. Selv om 95% - 99% av alle jeg treffer er greie, er det fortsatt en hel del som kunne blitt hjemme for min del. Jeg er sikker på at jeg oftere blir skjelt ut og må krangle med kunder enn butikkmedarbeidere må, for eksempel. Jeg jobber nesten utelukkende når tog erstattes av buss, og det får mange til å automatisk skru over til kampmodus.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Luftambulansen skal egentlig bruke en rute som unngår boliger, så det kan være at hun har en saklig klage.

Innflygingsruta kan være spesielt helsefarlig, ettersom helikopteret bare er 10-15 meter fra pipa.

Bedre at folk dør enn at en og annen unge våkner?

 

Det er nok det insolvent peker på, at enkelte folk (og også kunder) stiller urimelige krav kun fordi det passer dem selv best, uten å tenke på andre. Og folk/kunder har en evne til å overdrive dramatisk når de skal klage på noe.

 

Var for eksempel en som hadde noen problemer med kameraet sitt (feilbruk), og han hadde vært innom fire ganger for å klage. Det kom senere frem at han hadde kun vært innom én gang tidligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Luftambulansen skal egentlig bruke en rute som unngår boliger, så det kan være at hun har en saklig klage.

Innflygingsruta kan være spesielt helsefarlig, ettersom helikopteret bare er 10-15 meter fra pipa.

Men nå er det dessverre noen hus man ikke kommer seg unna, fordi det ligger hus "overalt" rundt sykehuset. I Bergen flyr de inn over Store Lungegårdsvannet, men det er fortsatt noen bolighus mellom vannkanten og haukeland.
Lenke til kommentar

Men nå er det dessverre noen hus man ikke kommer seg unna, fordi det ligger hus "overalt" rundt sykehuset. I Bergen flyr de inn over Store Lungegårdsvannet, men det er fortsatt noen bolighus mellom vannkanten og haukeland.

 

De lander vel fremdeles på Møllendal og ikke oppe ved Haukeland?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Det avhenger av om de har pasienter om bord. Og muligens hvor kritisk skadet de er. Det kan hende de blir plukket opp der nede av ambulanse når det ikke er så kritisk, men de flyt opp dt når det er kritisk.

 

Fant denne artikkelen som den mest oplyende (og ferskeste). Fårlig med oppdatert info, gitt. Men det lander i hvert fall helikoptre der innimellom. Da flyr de nemlig rett ved huset mitt, uten at det har fallt meg inn å klage over det så langt. :p

 

 

Men det hadde nå vært vere om hun hadde vært ute i avisen og klaget, på Facebbok er det nå lov å syte over mindre ting til kjentfolk.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...