Gå til innhold

Den reelle krisen.


mepy

Anbefalte innlegg

Faktum er at svineinfluensaepedimien eller fugleinfluensaepidimien aldri hadde kommet hvis det ikke var for menneskers dyrehold. Men det er verre enn du tror:

 

For maten som kreves å lage 1kg protein fra kjøtt kan man få 10kg fullverdig protein fra planter.

 

1,1 billion mennesker er underernærte.

Hver dag dør 36.000 mennesker av sult, 2/3 av disse er barn.

 

FN forventet en 15-25% nedgang i verdens matproduksjon de neste årene. Dette fordi 2/3 av verdens dyrkede areal er truet av tørke.

 

Å være kjøtteter slipper ut mer klimagasser enn bruke en bil og alle de elektriske apparatene dine samlet sett.

 

 

- Vegetarianere har halvparten av kreftraten til ellers i befolkningen.

- Vegetarianere har bare 10% av hjerte og karrsykdommene enn ellers i befolkningen.

- Vegetarianere har mye lavere rate av diabetes II enn ellers i befolkningen.

 

 

 

http://video.google.com/videoplay?docid=6361872964130308142

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strindmo: ikke alle vegetarianere er evangelister som på død og liv skal spre sin ideologi. Jeg nøyer meg med å prøve å få folk til å tenke over det når temaet kommer opp.

 

Men skal man være litt realistisk, så er dette en reell trussel. Se på hvordan barn idag blir brukt som et virkemiddel i miljøspørsmål, reklame rettet direkte mot barn om hvordan man kan redde kloden, og om det at å si ifra til sine foreldre er ok - tenk om noen vegetarmiljøværnere klarer å få sitt budskap inn på denne måten. Da kan ting begynne å skje.

 

Sånn helt uten videre så vil man aldri kunne ta kjøttet ifra de som liker kjøtt. Da blir det bråk. Moderasjon er viktig, ekstremisme oppnår ingenting blandt de etablerte kjøtteterne, man ender fort opp stemplet som useriøs.

 

Kjøtt er vanlig. Første steg imot en bedre verden bør være å få kjøtteterne til å tenke over at de spiser kjøtt. Til å tenke over kvaliteten på kjøttet. Til å huske på at det faktisk er en luksusvare. For min del, spis gjerne kjøtt, men sett pris på det.

 

Sangesland: menneskekroppen er flink til å klare seg med omtrent hva det skal være av kosthold, og kjøtt har ingenting som er 100% nødvendig. Vegetarisme vs. veganisme kan utgjøre litt, siden sistnevnte krever planlegging for å få nok næringsstoffer, men ellers så skal man spise utrolig snevert som vegetarianer for at det går utover helsen.

 

Rene kjøttetere fra naturens side, bla. hunder og katter trenger næringsstoffer ifra kjøtt for å overleve. Rene kjøttetere klarer ikke å fremstille taurin selv, og da går det galt. Rene kjøttetere er forøvrig også bedre skikket til å fordøye kjøtt på best mulig måte for å få mye næringsstoffer uten å ta til seg de dårlige stoffene i like stor grad som altetere - bla. gjennom annen tarmdesign.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ok, la meg prøve å se litt seriøst på det, fordi det jeg sa tidligere hadde faktisk litt sannhet i seg. Kuer, hester, sauer spiser bare gress uansett. Det er mer enn nok av steder hvor vi kan la de spise gress og de vil ikke ta vekk områder for å produsere grønnsaker/korn fordi det er begrenset mengde med steder hvor man kan produsere dem. Sannsynligvis vil et forbud mot de dyrene føre til en større ettersprsel etter grønnsaker, men ikke et større tilbud.

 

Griser spiser ikke gress, men de spiser nesten alt også inkluderene søppel. Allikavel spiser de en del grønnsaker og vil ihvertfall ha en liten effekt på mengden. Likeledes med kyllinger.

 

Jeg vil tro at hvis alle ble vegetarianere, ville etterspørselen etter grønnsaker øke mer enn tilbudet man får fra de ekstra områdene og maten som blir gitt til kyllinger og griser. Uansett, la oss si at etterspørselen øker mindre enn tilbudet og det man gir til kyllinger og griser. Prisene kommer ikke til å forandre seg noe særlig, og dette er et ganske drastisk tiltak med lite resultater.

 

Det er desverre mange som tror at økonomien fungerer som en kake. Økonomien fungerer ikke slik, og dermed hjelper det ikke at folk blir vegetarianere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Janniz mann, du må ta det med en skje salt, jeg overdriver. Selvfølgelig er ikke alle veggiser jævlige, men OP er akkurat den stereotypen jeg tenkte på.

Skal jeg dømme etter denne tråden så er kjøttetere langt verre enn vegetarianere. Mange kjøttetere tåler ikke at andre spiser annerledes enn dem, de tåler ikke et kritisk blikk på eget kosthold og blir grinete om noen sier at de er vegetarianere. Nå dømmer jeg selvsagt ikke etter denne tråden. De fleste kjøttetere har ingen problemer med å se problematiske sider ved kjøttproduksjon eller at andre mennesker er vegetarianere. Men enkelte ser ut til å bli fornærmet av at noen har valgt å ikke spise kjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...