Gå til innhold

Den reelle krisen.


mepy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Janniz mann, du må ta det med en skje salt, jeg overdriver. Selvfølgelig er ikke alle veggiser jævlige, men OP er akkurat den stereotypen jeg tenkte på.

Skal jeg dømme etter denne tråden så er kjøttetere langt verre enn vegetarianere. Mange kjøttetere tåler ikke at andre spiser annerledes enn dem, de tåler ikke et kritisk blikk på eget kosthold og blir grinete om noen sier at de er vegetarianere. Nå dømmer jeg selvsagt ikke etter denne tråden. De fleste kjøttetere har ingen problemer med å se problematiske sider ved kjøttproduksjon eller at andre mennesker er vegetarianere. Men enkelte ser ut til å bli fornærmet av at noen har valgt å ikke spise kjøtt.

QQ more.

Dømme etter 5786546+1456465465456456153415642254654 tråden veggiser lager med klin likt tema og klin likt whine så skjønner du hvorfor vi "kjøttetere" svarer som vi gjør.

 

Resten overlater man til Immortal technique.

Enjoy.

Lenke til kommentar
Faktum er at svineinfluensaepedimien eller fugleinfluensaepidimien aldri hadde kommet hvis det ikke var for menneskers dyrehold.

Jaså?

 

Så sykdommer kan ikke smitte over til mennesker fra ville dyr?

Meg bekjent holdes ikke sjimpanser som husdyr noe sted, og opprinnelsen til HIV er med stor sannsynlighet noe man gjerne kaller SIV - Simian Immunodeficiency Virus - som finnes hos sjimpanser.

 

Fordelen med hold av fjærfe og griser er at befolkningen som helhet bygger opp en brukbar immunitet mot mange dyrerelaterte sykdommer over tid. Selv om et og annet individ - og av og til ganske mange - stryker med, så øker det overlevelsesgraden til befolkningen sett over ett.

 

Da europeerne kom til "Amerika" møtte de folkeslag som ikke hadde de samme husdyrtradisjonene som dem, med det resultat at "amerikanerne" tålte møtet langt dårligere enn eropeerne gjorde. (Dette fremstilles ofte - forenklet - som at europeerne brakte sykdom til Amerika, men det var jo også muligheter for europeerne til å bli smittet av nye sykdommer der borte.)

 

Hvis vi slutter med dyrehold, så risikerer menneskeheten å stå dårligere rustet når vi en gang i fremtiden blir smittet av virus fra villsvin eller grågås ....

(Men jeg trenger egentlig ikke slike argumenter for å fyre opp grillen i morgen.)

Lenke til kommentar
Janniz mann, du må ta det med en skje salt, jeg overdriver. Selvfølgelig er ikke alle veggiser jævlige, men OP er akkurat den stereotypen jeg tenkte på.

Skal jeg dømme etter denne tråden så er kjøttetere langt verre enn vegetarianere. Mange kjøttetere tåler ikke at andre spiser annerledes enn dem, de tåler ikke et kritisk blikk på eget kosthold og blir grinete om noen sier at de er vegetarianere. Nå dømmer jeg selvsagt ikke etter denne tråden. De fleste kjøttetere har ingen problemer med å se problematiske sider ved kjøttproduksjon eller at andre mennesker er vegetarianere. Men enkelte ser ut til å bli fornærmet av at noen har valgt å ikke spise kjøtt.

QQ more.

Dømme etter 5786546+1456465465456456153415642254654 tråden veggiser lager med klin likt tema og klin likt whine så skjønner du hvorfor vi "kjøttetere" svarer som vi gjør.

Jeg spiser kjøtt selv og jeg har sett (de få) trådene, men jeg skjønner ikke hva du og andre griner etter. Har ikke vegetarianere lov til å diskutere vegetarianisme? Det er selvsagt lov å være uenig og argumentere mot veggiser på frierferd, men mange ser ut til å reagere instinktivt så fort de får færten av en vegetarianer. Da skal vegetarianeren latterliggjøres, kjøttet hylles og elendige vitser fortelles. Det hele er ganske latterlig.

 

Trådstarter er kanskje litt vel frelst, men punktene han eller hun tar opp er helt legitime og vel verd en diskusjon uten at man er nødt til å føle at man må forsvare kostholdet sitt.

Lenke til kommentar

Hva med å bare bygge skyskraperdrivhus? , der hele bygget brukes til produksjon av Frukt og Grønt? Ville spart masse plass og tørkeperioder ville vært en saga blott

 

Det kunne vært selvforsynt med strøm, ved at det bygges solcellepaneler på alle flater

 

Fks en byggning på 25 etasjer x 2000 kvm pr etasje ville gjort seg . Kunne også gått noen etasjer under jorda

 

Men , er vel å drømme dette?

Lenke til kommentar
Hva med å bare bygge skyskraperdrivhus? , der hele bygget brukes til produksjon av Frukt og Grønt? Ville spart masse plass og tørkeperioder ville vært en saga blott

 

Det kunne vært selvforsynt med strøm, ved at det bygges solcellepaneler på alle flater

 

Fks en byggning på 25 etasjer x 2000 kvm pr etasje ville gjort seg . Kunne også gått noen etasjer under jorda

 

Men , er vel å drømme dette?

Ja det er selvfølgelig bare å bygge sånt. Ikke noe stress i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Problemet ligger vel like mye i at vi er for mange folk på denne lille planeten. Man kan argumentere for at en epidemi er naturens egen måte å regulere bestandene på, slik at det ikke blir alt for mange av oss. "Dessverre" er vi for flinke til å holde liv i de "svake" blandt oss, som normalt ikke ville ha overlevd, om man sammenligner mennesket med alle andre ville dyr på denne jord. Og før dere hugger av meg huet på grunn av dette utsagnet, så vær obs på at dette kun er nevnt for å trigge en tankerekke som jeg finner interresant og ikke et reelt utrykk for hva jeg mener.

 

Til de som kritiserer de noe useriøse svarene trådstarter fikk: Denne diskusjonen er så absolutt relevant og meget interresant i mine øyne. Dessverre er trådstarters innlegg en formaning og ikke en invitasjon til en seriøs diskusjon om temaet, og da kan man ikke vente annet enn like bombastiske, seriøse og intelligente svar tilbake.

Lenke til kommentar
Problemet ligger vel like mye i at vi er for mange folk på denne lille planeten. Man kan argumentere for at en epidemi er naturens egen måte å regulere bestandene på, slik at det ikke blir alt for mange av oss. "Dessverre" er vi for flinke til å holde liv i de "svake" blandt oss, som normalt ikke ville ha overlevd, om man sammenligner mennesket med alle andre ville dyr på denne jord. Og før dere hugger av meg huet på grunn av dette utsagnet, så vær obs på at dette kun er nevnt for å trigge en tankerekke som jeg finner interresant og ikke et reelt utrykk for hva jeg mener.

 

Jeg forstår tankegangen din, og har gjort meg lignende tanker selv. Tingen er at mennesket ikke har noen naturlige fiender, rovdyr eller trussler utenom oss selv. Derfor vil mennesker som ikke har nådd et hviss nivå i demografisk utvikling, ha en eksponensiell befolningsvekst. En kan si som du sier at alt for mange overlever og at vi er for flinke til å ta vare på de svake. Enorme sult katastrofer, epidimier, kriser osv er selvsagt naturlige konsekvenser av overbefolkete terretorier. Det er ikke meningen at bestanden vår skal vokse eksponensielt.

 

 

Angående kjøtt som er trådens topic, jeg spiser selv moderate mengder med kjøtt. Kjøtt er en naturlig del av menneskets kosthold, og dersom jeg er i livet vil jeg gjøre alt i min makt for å spise det kostholdet som er naturlig for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er for glad i kjøtt til å bli veggis, men jeg har tenkt å forsøke å slutte å spise kjøtt med mindre det er nødvendig. Altså slutte å spise det hjemme, lage egen middag men ikke kalle meg vegeterianer og ikke si at jeg ikke spiser kjøtt - jeg skal bare spise det mye skjeldnere! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...