Gå til innhold

Kommentar: Linux: Et potensielt spillmarked?


Anbefalte innlegg

UAC er da aldeles glimrende. Etter snart 4 måneder som vista bruker har jeg kun opplevd *et* tilfelle hvor UAC har gjort noe jeg synes var dumt.. (en oppdatering fra windows update var ikke synlig før jeg logget inn som admin). Ellers oppfører den seg veldig bra, de eneste gangene jeg ser noe til den er når jeg faktisk skal gjøre adminoppgaver.

 

Hvid du bevisst eller ubevisst prøver å gå 'på tvers' av den blir det krøkkete men det er jo som det skal være (og dessuten veldig likt måten sudo brukes på ubuntu)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedinstallasjonen i Linux er grafisk(dog kan du fint lage en responsfil så den blir non-interactive i begge OSer), men gjør du ikke noe mer enn det som gjøres under denne biten vil du slite, selv på en RHEL :)

Hmm, tenker du nå på kernel paramterene som må settes? Har fått levert ett ferdig script fra produsenten(landmark), fungerte flott sist gang :)

Lenke til kommentar
OffT:
Man klarte da fint å spille spill på en c64 uten å være geni. Da måtte man jo skrive i konsoll for å starte spill. Grøss og gru :p (ironi)

 

Tullprat. Hadde plug in cartridger som en stappa i expansion porten så var spillene oppe å gå på 2 sekund. Du KUNNE derimot laste spill fra DOS hvis det var ønskelig (kassett/diskett/hd). Det ble faktisk solgt en konsoll som hadde samme HW som en stock c-64 men uten tastatur. Den slo aldri særlig an da HW'en ikke var i stand å konkurrere med andre platformer når den kom ut.

OnT:

 

Jeg syns forøvrig det er litt interesant å se hva som gjorde MS stor på spillfronten. I begynnelsen fantes det lite spill på PC da den var primært et verktøy for tekstbehandling/regneark osv. Sukksessen var stor og det begynnte å komme skjermkort osv som gav muligheten for å lage spill til PC. På denne tiden var spillmarkedet dominert av andre platformer.

 

Etterhvert som PC ble mer og mer vanlig så kom MS med windows platformen og det var ikke særlig pop til å begynne med. Tror nok det er mange her på forumet som har installert VESA drivere og lagt in lydkort i config.sys fila for å få lyd etc. Før dos-extenderne (Dos4GW) o.l ble popp så var det et evig mas med nok minne. Ikke før windows 98 kom ble det vanlig å kjøre spill via directX (mulig noe før men i stor skala).

 

Hva var det som gjorde at PC danket ut alt og alle i denne forbindelsen? Jeg tror at markedet må først kapres på foretningsfronten... så kommer spillindustrien etter så snart tallene tilsier at dette er god shit.

 

Tror ikke teknisk overlegenhet kommer til å avgjøre denne kampen. Jeg kjenner for lite til Linux men har snusa litt på det. Jeg hadde nok vurdert Linux hvis jeg hadde kjøpt hardwaren selv, men jeg (som mange andre) får pc'er gjennom jobb og da er de satt opp slik de er satt opp og en kan ikke forandre på de. En kan bare tenke seg hvis de skulle kjøre Linux og MS etter hva folk vil ha? Dobbelt opp med support folk osv. Tror den IT avdelinga jaggu er stor nok som den er.

 

Men det skjer jo saker og ting og hvis bedriftene begynner å gå over til Linux da dette gir enkelte fordeler i forhold til MS så tror jeg det braker løs.

 

Et argument kan jo være at hvis firmapc'ene går på linux så slipper en at de ansatte bruker pc'ene til å spille på f.eks :tease:

 

Samtlige av mine spill til c64 var på kassett. Blant annet masse turbotapes med mange spill var vanlig. Det samme gjaldt for alle mine venner, utenom et fåtall som hadde diskettstasjon. Og hva i all verden har dos med saken å gjøre?

 

Dine spill? Jeg snakker ikke om "dine" spill. Jeg snakker om at en ikke trengte å starte opp ting fra command line interpretern (konsoll som du kaller det) men at en kan plugge inn cartridger som starter opp automatisk når en skrur på maskinen. Disse fantes selv om ikke du hadde de. Jeg refererte også til en c-64 konsoll sak som ble utgitt som kun var for denne typen spill.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64_Games_System

 

Derimot "dine" spill ble started ved å skrive "LOAD" eller L+shift+O (hvis du kunne key trixa) og enter. Da var det press play on tape og resten gikk av seg selv. Med mindre dine spill måtte kjøres via en turbo tape (somregel crackede spill) så måtte turbo tape programmet lastes først.

 

Det en ikke trengte var å bekymre seg over drivere, directX, HW-krav eller installasjon. Alt en gjorde var å starte spillet. Mye enklere enn det er i dag både på Linux og MSWIN.

 

Du sa at en måtte starte spill ved å punche inn kommandoer men dette stemmer ikke hvis en benytter spill på cartridge.

 

DOS ikke MS-DOS. DOS står for Disk Operating System. Men burde vel kanskje har skrevet OS som i commodore sitt tilfelle var 'Commodore 64 Basic V2'. Men mener bestemt å ha started en del spill fra MS-DOS også hvor en måtte CD'e seg fram og kjøre korrekt exe'cutable.

 

 

lenge leve 88 bits sier nå jeg :new_woot:

Lenke til kommentar

Windows 7 vil ta helt av.

Men alt Linux trenger er spill- og driverstøtte fra produsentene.

 

Det er helt tilbakestående å ikke bli førstemann til mølla i å gi ut det første storspillet som har full støtte for Linux. Om bare hardwareprodusentene slenger seg på, vil de virkelig selge.

 

Den eneste grunnen til at jeg ikke kjører Linux nå er pga. dårlig driverstøtte. Ingen vits med gaming mus om man ikke kan konfigurere den skikkelig.

Lenke til kommentar

Det er hardware støtte som ennå er mitt største aber med å gå helt over til Linux, spill tror jeg faktisk at det vil bli bedre med over tid.

 

Håper noen tar til fornuft og investerer i et selskap som skal gi ut et storspill i nær fremtid og at salgstall publiseres slik at andre kan se om det er business i dette. Vi har jo eks. UT serien og ikke minst ET:QW som jeg personlig synes er et flott spill, men jeg tror ikke det trekker de store massene.

 

Linux plattformen må jo være perfekt for store tunge mmo strategi spill? Jeg håper vi får se noe av dette fremover og at det kan bidra til økt spilltilbud fremover. CivIV i sin tid på Linux måtte blitt en vinner.

 

Det må være et enormt marked siden OSet er gratis, kjører på lavspekket hardware og mange velger det av den grunn. Steam initativet virker spennende, men innebærer det innebygd wine opplegg?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen bør lage en slags steam-client til linux hvor man kan kjøpe spill og sånt. Det vil dermed være mer tilgjengelig for folk og få samlet det på ett sted, se utvalget og hente ned på en enkel måte. Jeg ser ikke helt for meg å gå i butikken og kjøpe ett spill til linux, både fordi linux bør holde seg lettvinne sånn og utvalget for linux-spill i butikk vil nok aldri bli stort

Lenke til kommentar
Et interessant punkt som ikke er nevnt er den "kommende døden" til grafikk APIer.

http://arstechnica.com/gaming/news/2008/09...y-interview.ars

 

Om dette blir fakta eller ikke får vi vel se på, men jeg tror på at vi etterhvert får mulighet for programmering av skjermkort på et mer basalt nivå enn i dag.

Hmm.... interessant lesning. Intel har jo lenge hatt veldig bra støtte for Linux, og dersom dette blir en realitet, så vil jo problemet med at bruk av directx låser spill til Win-plattformen sannsynligvis forsvinne. Jeg kan ikke se for meg annet enn at dette ville være fordelaktig for gaming på Linux.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke igjen punktene i listen Del, du bruker heller ikke windows? Kutt ut "spissen" taktikker som ikke gjenspeiler virkeligheten, det bidrar ikke til slike detbatter i det hele tatt.

 

Alle punktene i listen er reelle for de fleste installasjoner. Likevel er det ikke det som er det største problemet ved installasjon av programmer på Windows. Det største problemet er total mangel på kontroll over hva som havner hvor, med medfølgende problemer den dagen du ønsker å fjerne programmet. Det og registry :cry:

Lenke til kommentar

Vil ikke OpenGL være et bedre valg enn DirectX når den har en er støttet av flere operativsystemer o.l? Ser ingen grunn til å benytte DirectX, det bidrar jo bare til å holde Microsoft Windows ved tronen og nesten umuligjøre å spille for de som bruker andre operativsystemer uten å bruke Windows for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Hmm mye av det Tim Sweeney snakker om i den artikkelen minner meg litt om hvordan man utnytter dagens PS3.

 

Dagens PS3 er vel i stor grad ganske tradisjonell, i den forstand at det bruker openGl og har et dedikert skjermkort?

 

AtW

Aboslutt ATW.

 

Men fra hva jeg har lest bla. ifb. med KZ2 så brukes Cell til å postrendre (usikker på hva uttrykket de brukte var ) realtime grafikk i tillegg til arbeidet GPU gjør :). Så her bruker de altså CPU til grafikkarbeid i tillegg til GPU.

 

Detaljene kjenner jeg ikke desverre, men det er omtalt i noen av reviews rundt KZ2 på nettet som årsaken til "the outstandig graphics detail in this game". De nevner bla våpnene osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vil ikke OpenGL være et bedre valg enn DirectX når den har en er støttet av flere operativsystemer o.l? Ser ingen grunn til å benytte DirectX, det bidrar jo bare til å holde Microsoft Windows ved tronen og nesten umuligjøre å spille for de som bruker andre operativsystemer uten å bruke Windows for å gjøre det.

 

På en måte, helt klart. Problemet er at DirectX har mye mer innebygd enn OpenGL. OpenGL mangler støtte for lyd, trenger enda et api for å få opp et vindu og tegne i, nettverk, lesing av texturer osv. som DirectX har fra før. Derfor er det en del mer jobb å skrive et stort spill i OpenGL enn i DirectX, men lager du en spillmotor i OpenGL burde jo den inneholde alt dette, så selv om det er mer jobb å få laget motoren er det ikke så stor jobb at jeg mener det er bedre å bruke DirectX enn OpenGL.

Lenke til kommentar

finnes vell for ogl også. men for spill som allerede er protrtet fra windows til ps3 ser jeg ikke helt grunnen til å ikke porte det til linux i samme slengen.

 

edit: eller andre veien. fra ps3 til windows. like greit å porte det over på linux samtidig?

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...