Gå til innhold

Kommentar: Linux: Et potensielt spillmarked?


Anbefalte innlegg

Foreslår at du tar en titt på de tingene du har ramset opp her selv jeg. Klarer du å se en aldri så liten rød tråd her?

Nei, det må du forklare nærmere

 

Kan også legge til at jeg ser at mange linuxfolk (selv om jeg bare kan huske å ha sett deg i denne tråden) klager over installasjonsprosedyrer, men jeg klarer rett og slett ikke å se hva som er så vanskelig med å trykke på neste.

 

Vanleg innstallasjon prosedyre på windows:

 

Google det du trenger,

Last ned det du skal innstallere,

dobbeklikk for å starte innstallasjonen

Innstallasjonen starter, trykk neste,

Godgjenn EULA eller trykk avbryt.

Kor vil du innstallere, trykk neste

Vil du innstallere MSN toolbar til Firefox? trykk ja eller nei

Vil du ha skrivebordsikon, trykk ja eller nei.

Innstallasjon fullført trykk neste,

Maskinen må nå rebootes, trykk neste

 

Dette må gjennonføres for kva einaste jævla ting som skal innstalleres, tidskrevende og frustrerende!

 

Ubuntu ->

Gå til add/remove

Søk etter det du trenger

Huk av alt du skal innstallere

Trykk install

Og resten er rein automatikk med nedlastinger og installering av hundre til tusenvis av forskjellige applikasjoner.

 

Det eneste minuset ved innstalleringer i linux er desverre oppdatering av skjermkortdrivere. Det er bittelitt vanskelig da du må lære deg bruke root user og skru av bla bla bla for å få lagt inn driveren. Ellers er linux utmerket! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig hvordan man alltid sammenligner enkle jobber i linux med avanserte jobber i Windows. Det du har gjort i Windows der er så avansert som det blir i Windows.

 

Hva om det du ikke skal installere i linux ikke ligger i bibliotetek?`Hva om det finnes flere versjoner i biblioteket? Hva om du vil installere det en annen plass?

 

Hvis det ikke ligger i pakkebrønnen så kan du legge til en ekstra pakkebrønn (installer en ekstra fil "the windows-way (google, last ned .deb, .rpm...) og installer, eventuelt legg til en url i pakkesystemets "kilde"-fil.....

 

Flere versjoner? Javell, installer den versjonen du vil ha. Hvis du mener en nyere versjon så er ikke dette så uvanelig... det kalles oppdatering...

 

Hvorfor skulle du installere til en annen plass?

Lenke til kommentar
Det eneste minuset ved innstalleringer i linux er desverre oppdatering av skjermkortdrivere. Det er bittelitt vanskelig da du må lære deg bruke root user og skru av bla bla bla for å få lagt inn driveren. Ellers er linux utmerket! :-)

 

Huh? Akkurat som installasjon av ny pakke, bare at du må restarte x-server for at det skal ha effekt (ctrl+alt+backspace), i motsetning til windows hvor du må starte operativsystemet på nytt...

 

Enkelte distroer (Ubuntu) er ganske trege på å oppdatere skjermkortdriverne, men dette stemmer ikke for alle distroer...

Lenke til kommentar
Hvis det ikke ligger i pakkebrønnen så kan du legge til en ekstra pakkebrønn (installer en ekstra fil "the windows-way (google, last ned .deb, .rpm...) og installer, eventuelt legg til en url i pakkesystemets "kilde"-fil.....

 

Flere versjoner? Javell, installer den versjonen du vil ha. Hvis du mener en nyere versjon så er ikke dette så uvanelig... det kalles oppdatering...

 

Hvorfor skulle du installere til en annen plass?

 

Som du selv påpeker her så blir det altså ikke noe enklere enn i Windows likevel. Det å begynne å redigere filer for å installere programmer er aldeles ikke brukervennlig.

 

Jeg mener ikke bare nyere versjon, men om du f.eks. søker etter flash så får du endel forskjellige rare ting som dukker opp. Gjorde ihvertfall det siste jeg søkte.

 

Hvorfor ikke? Hva om en harddisk er full? Hva om du ønsker å private ting en plass og arbeidsting en annen?

Lenke til kommentar

Jeg hadde tjent mer penger på å lage et elektronisk Ludospill enn å lage spill til Linux.

 

Er det kabal du mener når du snakker om at det tar en utvikler under ett døgn å omprogrammere et spill til Linux? Vil gjerne se noen dokumentasjon på denne påstanden.

 

Linux folk er lissom litt sånt som partiet Rødt. De er ikke mange, men fy flate som de hyler og skriker.

 

Personlig driter jeg i hva operativsystemet mitt heter og hvem som leverer det så lenge jeg kan gjøre det jeg ønsker på PC'n og det kan jeg ikke med annet enn Windows i dag.

Lenke til kommentar
Jeg hadde tjent mer penger på å lage et elektronisk Ludospill enn å lage spill til Linux.

 

Er det kabal du mener når du snakker om at det tar en utvikler under ett døgn å omprogrammere et spill til Linux? Vil gjerne se noen dokumentasjon på denne påstanden.

 

Linux folk er lissom litt sånt som partiet Rødt. De er ikke mange, men fy flate som de hyler og skriker.

 

Personlig driter jeg i hva operativsystemet mitt heter og hvem som leverer det så lenge jeg kan gjøre det jeg ønsker på PC'n og det kan jeg ikke med annet enn Windows i dag.

 

Ryan C. Gordon har sagt dette i et intervju med meg... Du HAR LEST artikkelen du kommenterer på sant? Er det også så vanskelig å tro? Det er ikke akkurat snakk om en omskrivning av spillet, men endring av linjer som benytter seg av OS-spesefike funksjoner...

 

Og det ludo-spillet skulle jeg gjerne sett...

Lenke til kommentar
Det eneste minuset ved innstalleringer i linux er desverre oppdatering av skjermkortdrivere. Det er bittelitt vanskelig da du må lære deg bruke root user og skru av bla bla bla for å få lagt inn driveren. Ellers er linux utmerket! :-)

 

Uhm, det gjelder kanskje ATI? Har aldri prøvd Linux med ein pc som har ATI skjermkort. Men har du Intel eller Nvidia så blir dette automatisk oppdatert i repositorien.

 

Så du ser ikke det at de problemene du ramser opp for Linux er ting som hvermansen bryr seg om og de problemene du ramser opp for Windows er ting som hvermansen driter i?

 

Nei faktisk ikkje, dei fleste hater å installere software, uansett OS. Og virtuelle skrivebord på Linux hadde vore like populært som MSN, hadde bare hvermansen vist kva det var. Det kjem nok fullblods virtuelle skrivebord til Windows etter Win7!

Lenke til kommentar
http://boycottnovell.com/2009/02/04/micros...t-applications/

Jeg vet ikke om jeg tar alle de konspirasjonsteoriene der på alvor ...

Det er en kildehenvisning hvor netapps innrømmer partnerskap med blant annet MS og Apple. De mottar med andre ord penger fra dem, det svekker troverdigheten ved tallene.
"Din" statistikk gir altså de tre nevnte Windowsversjonene en samlet markedsandel på 87.76%, mot 87.53%
Den er ikke "min", jeg ga deg bare en alternativ side som du ba om. Et takk ville kanskje mer passende.
Jeg ser at noen ønsker en Ubuntu spillversjon, men jeg er ikke så sikker på om Ubuntu er det beste grunnlaget for dette. Ihvertfall ikke med standard Ubuntukernel. Det bør nok tas utgangspunkt i vanilla.
No prob: https://wiki.ubuntu.com/KernelMainlineBuilds :tease:
Windows cred?? Hva i alle dager er det??
newbrew sin punchline.
Jasså jeg kan ikke se at det er noen som har noe enklere jeg. Tenker du på de pakkegreiene til Linux? Der man f.eks. går inn og såker etter Flash og får ørten forskjellige alternativer i motsetning til f.eks. windows der man trykker godta og så blir det installert?
Jepp, du bør prøve det litt mer. Flash er ikke representativt.
Lenke til kommentar
Hvis det ikke ligger i pakkebrønnen så kan du legge til en ekstra pakkebrønn (installer en ekstra fil "the windows-way (google, last ned .deb, .rpm...) og installer, eventuelt legg til en url i pakkesystemets "kilde"-fil.....

 

Flere versjoner? Javell, installer den versjonen du vil ha. Hvis du mener en nyere versjon så er ikke dette så uvanelig... det kalles oppdatering...

 

Hvorfor skulle du installere til en annen plass?

 

Som du selv påpeker her så blir det altså ikke noe enklere enn i Windows likevel. Det å begynne å redigere filer for å installere programmer er aldeles ikke brukervennlig.

 

Jeg mener ikke bare nyere versjon, men om du f.eks. søker etter flash så får du endel forskjellige rare ting som dukker opp. Gjorde ihvertfall det siste jeg søkte.

 

Hvorfor ikke? Hva om en harddisk er full? Hva om du ønsker å private ting en plass og arbeidsting en annen?

 

Jeg sa ikke du MÅTTE redigere en fil for å installere programmer. Jeg sa du kunne installere en fil "the windows-way". Altså installere en fil som legger til en ekstra pakkebrønn, med samme fremgangsmåte som i Windows... Eller du kan installere nevnte program på samme måte som i Windows også... Skulle du redigere denne fila så har de fleste Linux-distribusjoner et enkelt og brukervennlig GUI for dette formålet...

 

Hva, så du mener at det å få valget mellom Gnash, Flash og Swfdec er negativt? Er det negativt å få opp aftenposten når du søker etter vg på google? Du MÅ jo for all del ikke velge å installere Gnash eller Swfdec... Du kan jo alltids bare endre innstillingen i pakkehåndtereren som søker i navn og beskrivelse, da vil du nok ikke få opp de ekstra alternativene, men da blir det umulig å finne alternative musikkprogram ved å søke etter musikk f.eks...

 

Lite poeng i å seperare installerte programmer, spesielt når de tar så lite plass... Programmer som tar stor plass som f.eks. spill kommer vanligvis i egne installasjonsfiler som lar deg installere hvor du enn vil... Men for programmer som tar opp 100-200mb etter installasjon ser jeg alvorlig talt ikke vitsen... Det som hovedsaklig tar plass er jo personlige filer, og disse er jo ikke uvanlig at blir lagret i en egen partisjon/harddisk (/home)

Lenke til kommentar
Jeg synes det mest interessante med å støtte linux er muligheten til bedre OS for spill, spesialtipassede OS som er lagd for spilling, med høy ytelse, og lett installering. Feks kan man ha et OS som gjør det like enkelt å spille som på konsoll.

 

AtW

 

Har man ikke alt en slik distro basert på fedora?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Linux støtter da vanvittig mykje meir forskjellig hardware enn Windows. Og då snakker eg om 100-1000x meir forskjellig hardware komponenter.

 

Tja, kanskje bortsett fra at alle komponentene har ørten hundre drivere laget på gutterom rundtom som alle krangler seg imellom :p

 

Dette er ikke linux sin feil, feilen er at hardware utviklere ikke gidder å gi ut dokumentasjonen om pruduktet sitt til linux folka.

Det er kanskje ikke linux sin feil men det er definitivt linux sitt problem.

Nei, dette er en merkelig misforståelse. Hvordan kan et dataprogram ha et problem? Det gir ingen mening. Problemet er naturligvis en dominerende markedsaktør som notorisk hindrer forbrukere i å velge alternativer. Det er i første omgang naturligvis et problem for forbrukere, hvor du selv er en meget god representant som har fått føle dette på kroppen. Du ville hatt et mye bedre produkt for samme pris om markedet hadde fungert. Dernest er det et problem for alle de andre aktørene fordi MS skummer av kaka til hver solgte PC, og legger store hindre for at eksempelvis Dell og HP skal kunne tilby alternative OS til kundene sine og selv stikke av med noe av MS sin profitt.

 

Jo, dette er Linux største problem. Hvem som er skyld i at ting ikke virker spiller forsvinnende liten rolle, på samme måte som du ville gitt skylden på microsoft hvis en eller annen driver er dårlig laget til windows.

Så lenge noe ikke virker til et OS er det likegyldig for meg ihvertfall hvem jeg kan legge skylda på. Jeg går for noe som virker.

 

Jeg tror heller ikke at det kommer til å bli utvilket noen spill til Linux før det er mulig å kunne tjene noe der. Nå har jeg aldri sett på Linux brukere som noen potensielle gamere, men hvem vet.. Det koster trossalt rimelig mye vil jeg tro å støtte flere plattformer.

 

Men fra all pesimismen til noe annet. For at spill skal fungere med linux tror jeg den beste måten måtte være en "live-cd" som ikke gjorde annet enn å boote opp spillet, spesialdesignet for å dra mest mulig nytte av hardwaren til akkurat det gjeldende spillet. Eneste som hindrer dette er jo et hav av hardwareproblemer..

 

Hadde jeg vært sjef for et spillutviklingsfirma kunne jeg på stående fot tenkt på 100 andre ideer som hadde generert sinnsykt mye mer penger i kassa enn å tilfredstille en sær liten sekt med nerder som digger Linux.

:lol:

Lenke til kommentar
Har man ikke alt en slik distro basert på fedora?
Den er basert på Arch, visste du ikke det? :tease:

http://live.linux-gamers.net/

Jo, dette er Linux største problem.
Nei, linux er en programvare, den kan ikke ha problemer. Brukere, utviklere etc. kan ha problemer, men et dataprogram har ikke problemer like lite som det har bekymringer. Er dette så vanskelig å forstå? Er behovet for å koble negativt ladede ord til linux så stort at man driter i hvor dumt og tåpelig et utsagn er?
Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke at det kommer til å bli utvilket noen spill til Linux før det er mulig å kunne tjene noe der. Nå har jeg aldri sett på Linux brukere som noen potensielle gamere, men hvem vet.. Det koster trossalt rimelig mye vil jeg tro å støtte flere plattformer.

 

Men fra all pesimismen til noe annet. For at spill skal fungere med linux tror jeg den beste måten måtte være en "live-cd" som ikke gjorde annet enn å boote opp spillet, spesialdesignet for å dra mest mulig nytte av hardwaren til akkurat det gjeldende spillet. Eneste som hindrer dette er jo et hav av hardwareproblemer..

 

Hvorfor er det ingen som leser artikkelen?

 

Hvorfor Live-CD? Dette er jo en like god/dårlig ide om det så var Windows eller Linux det var snakk om. Og hvor får du hardware problemer fra? Vanligvis er det kun trådløse nettverkskort (forbedrer seg hele tiden), tv-kort og andre små-ting som gadgets osv. som har dårlige eller ingen drivere i Linux... Det meste annet er det jo god støtte for, spesielt fra AMD, Nvidia og Intel... Skjønner heller ikke at alle skal prakke ned på skjermkortdriverne. Nå har jeg prøvd 8800GT, 7900Gt, 3870 og 4870 i Linux uten problemer (offisielle drivere), Du får kanskje ikke lik funksjonalitet som i Windows enda, men de fungerer jo (spesielt Nvidia).

Lenke til kommentar
Har man ikke alt en slik distro basert på fedora?
Den er basert på Arch, visste du ikke det? :tease:

http://live.linux-gamers.net/

Jo, dette er Linux største problem.
Nei, linux er en programvare, den kan ikke ha problemer. Brukere, utviklere etc. kan ha problemer, men et dataprogram har ikke problemer like lite som det har bekymringer. Er dette så vanskelig å forstå? Er behovet for å koble negativt ladede ord til linux så stort at man driter i hvor dumt og tåpelig et utsagn er?

 

Finnes sikkert flere gaming distroer vettu ;)

 

Kan ikke programvare ha problemer? Kan ikke Windows ha problemer med å utnytte CPU og RAM eller SSD på en korrekt måte? Kan ikke Firefox ha problemer med nettsteder som ikke følger standarder? Dette kommer vel fullt og helt ann på hvordan du tolker ordet "problem" gjør det ikke? F.eks. kan ikke flammer slikke, likevel får du pluss i boka av norsk lærer hvis du skriver at flammene slikker seg oppover bygningen istedenfor å skrive at bygningen brenner...

Lenke til kommentar
Det eneste minuset ved innstalleringer i linux er desverre oppdatering av skjermkortdrivere. Det er bittelitt vanskelig da du må lære deg bruke root user og skru av bla bla bla for å få lagt inn driveren. Ellers er linux utmerket! :-)

 

Uhm, det gjelder kanskje ATI? Har aldri prøvd Linux med ein pc som har ATI skjermkort. Men har du Intel eller Nvidia så blir dette automatisk oppdatert i repositorien.

 

Så du ser ikke det at de problemene du ramser opp for Linux er ting som hvermansen bryr seg om og de problemene du ramser opp for Windows er ting som hvermansen driter i?

 

Nei faktisk ikkje, dei fleste hater å installere software, uansett OS. Og virtuelle skrivebord på Linux hadde vore like populært som MSN, hadde bare hvermansen vist kva det var. Det kjem nok fullblods virtuelle skrivebord til Windows etter Win7!

 

Det er snakk om nye proprietære drivere som ikke ligger i pakkebrønnen. Å innstallere de er bittelitt problematisk. :-(

 

Men jegm å legge til at jeg syns linux er kjempemoro! Å kunne gjøre akkurat hva jeg vil omtrent uten begrensninger og helt gratis er akkurat det jeg elsker ved linux!

Lenke til kommentar

Det er riktig at CCP støttet Linux for EVE-Online, men...

 

As of March 10th, CCP will no longer offer Linux support for EVE Online; however, we want to be sure our Linux players don’t get left behind so we’ve put together a guide that explains some work-around solutions that utilize third-party programs. Please note that CCP cannot offer technical assistance with problems that might arise during installation or use of one of the third-party programs mentioned below but you can usually get any help you might need from their respective web sites
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...