Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har eg factory resatt telefonen.

 

Med nyformatert minnekort.

 

Det står på flere apper at mange hundre mb ligger på sd kortet. Men sd kortet har kun brukt et par hundre mb.

 

Hva er det eg gjør feil?

 

Z3c med 5.1.1

"Sdcard" er normalt internminnet på telefonen. Du har altså ikke flyttet noe til eksternt minnekort antar jeg. Forstå det den som vil, lite du får gjort med uten root i alle fall

Lenke til kommentar

Så move to sd card flytter bare internt på telefonen?

 

Og poenget med det skal være?

Stemmer. Det er poengløst. Android krever at det er montert lagring på "/sdcard", og ettersom man ikke trenger å ha et kort i telefonen brukes internminnet der. Android er ikke lenger laget for å ha eksternt minnekort sånn sett. Ingen Nexus enheter har det

Lenke til kommentar

Var det Sony sin kanskje? Hmmm.... Husker eg så feil?

 

Hvertfall Sony sin.... https://talk.sonymobile.com/t5/Software-Updates/Apps-moved-to-SD-card-still-reserve-space-in-internal-storage/td-p/956195/page/7

 

Mange som nevner dette som noe som skulle bli bra med lollipop..

 

I tillegg nevnes det at det funker på HTC m8 blant annet.

 

Dette var første søk.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Dere misforstår hverandre. JO, du har eksternt minnekort, og JO, du kan flytte innhold dit.

Det virker ikke som mixy forstår forskjellen på /sdcard(intern lagringspartisjon) og /ext_sdcard (fysisk minnekort, som jotun snakker om).

 

Joda, jeg kjenner til den forskjellen, men "Flytt til sd kort" flyttet i alle fall lenge kun til /sdcard, og IKKE til /ext_sdcard. https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=29220Kan vesentlig mer om dette enn meg i alle fall.

 

Generelt vil jeg si at telefoner og nettbrett bør lages UTEN mulighet for eksternt sd-kort, men heller leveres med mer lagringsplass. Jeg ser fordelene med eksterne kort, billigere lagring, mulighet til å ha med seg 5 kort på ferie, og en backup man kan enkelt ta ut dersom noe skulle skje.. MEN for den gjengse bruker er det bare veldig forvirrende, og man vet ikke hvor man har noen av dataene sine. Dette er min erfaring etter mange år bak serviceskranken hos elektrosjappa.

Lenke til kommentar

 

 

Dere misforstår hverandre. JO, du har eksternt minnekort, og JO, du kan flytte innhold dit.

Det virker ikke som mixy forstår forskjellen på /sdcard(intern lagringspartisjon) og /ext_sdcard (fysisk minnekort, som jotun snakker om).

Joda, jeg kjenner til den forskjellen, men "Flytt til sd kort" flyttet i alle fall lenge kun til /sdcard, og IKKE til /ext_sdcard.

Nå kan jeg bare snakke ut fra de telefonene jeg selv har erfaring med, og eksempelvis Nexus 4 som ikke har mulighet for ext minne har heller ikke knappen "flytt til SD-kort" - knappen er også grå/uklikkbar på Sony og samsung når man ikke har ext kort puttet inn. Idet man putter inn et kort blir knappen brukbar. Alt dette tyder sterkt på at "flytt til SD" er, og har vært, en funksjon som flytter data til ext minnekort, ikke intern partisjon.

Men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har prøvd alle telefoner, og ser gjerne eksempel på en hvor man kan trykke på "flytt til SD" uten å ha et minnekort i.

Det er isåfall en helt unyttig funksjon, som telefonen burde ordne selv i bakgrunnen. Når jeg ser på min nåværende Z3 ligger det masse app-data på intern sd-partisjon, og det er ikke jeg som har lagt det der men telefonen. Partisjonen er altså ikke reservert til egne bilder/dokumenter - det samme gjelder det faktiske sd-kortet.

Lenke til kommentar

Som sagt: Eg har flere store apper, spill til ungene. Der stod det helt i starten etter reset at det var til sammen flere GB data som låg på sd kortet.

 

På sd kortet var det 29 av 29.2 GB ledig.....

 

Så noe rart skjer hvertfall. Men burde da være mulig å velge eksternt sd kort istedet for den partisjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...