Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RAID 5.

 

minimum antall disker: 3

maks antall disker som kan svikte i minimums konfigurasjon: 1

 

Dette RAIDet er en slags miks mellom de to andre, men har ikke samme rå skriveytelsen som RAID 0 og krever en god del mer CPU kraft for å fungere.

Grunnen til dette er fordi RAID 5 på 3 disker striper (Du kan også tenke RAID 0 på 2 disker om det er lettere å forstå)på 2 disker mens disk nr 3 inneholder paritet, dette kan beskrives å være en slags hybrid data som kan ligne på data som finnes på begge diskene som er stripet.

Problemet med en slik løsning er at det å «dekode» disse dataene til å matche de som var på den disken som feilet krever en god del CPU kraft sammenlignet med en ren backup på en annen disk.

 

+ RAIDet er feiltolerant for at en disk svikter.

+ Høyere lese og skriveytelse kontra enkeltharddisk

 

- RAIDet gir ikke maks plass, her er det en taps prosent på 62% til paritet.

- Høy overhead eller CPU forbruk om du vil, grunnet at paritets delen må beregnes / «kodes» for hver skriveoperasjon eller om det er en lesefeil så må den dekodes.

 

Hvor komer 62% inn i bildet? Er det bare en skirvefeil?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, der var det en skrivefeil gitt...

Skal være 62% plass som kan brukes i praksis mens du får i teorien 66.6% ikke at 62% går tapt.

Må se om jeg får tid så jeg kan få fullført denne guiden, Nizzen er pappa og jeg har jobb og annet styr så jeg skal få fikset dette og noen flere små "bugs" som jeg har snublet over.

Lenke til kommentar
Jo, der var det en skrivefeil gitt...

Skal være 62% plass som kan brukes i praksis mens du får i teorien 66.6% ikke at 62% går tapt.

Må se om jeg får tid så jeg kan få fullført denne guiden, Nizzen er pappa og jeg har jobb og annet styr så jeg skal få fikset dette og noen flere små "bugs" som jeg har snublet over.

 

I tilegg er det ikke så vanlig med raid5 med bare tre disker, tapet er jo i praksis 1/n der n er antallet disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vell, i guiden har jeg valgt å legge disk lista så lavt som mulig for å gjøre det enkelt.

Det er enklere å forstå noe når man tar ideelle situasjoner og gjør det så simpelt som mulig før man så øker på i kompleksitet.

Den delen av guiden som er ute nå er beregnet på å være en for "Grønnskollinger" så på det feltet skal den lappes.

 

Det skal produseres en mer avansert del for viderekommende med RAID kontrollere (Håper at Nizzen kan komme med gode anbefalinger i forskjellige prisklasser og litt om hva han kjenner til angående SSD'er på kontrollere, må kanskje ha GullLars også til å bidra små biter til meg som jeg kan slenge inn, eventuellt bruke sin reserverte post til å nevne litt med RAID og SSD.) og avanserte RAID nivå slik som RAID 60 for eksempel og mer sjeldent RAID slik som RAID 5EEE.

 

Men nybegynner delen må jeg fikse ferdig først, der skal det legges inn linker og skrives hvordan man setter opp RAID, trenger hjelp av AMD Gutta her med steg for steg for AMD sine brikkesett siden jeg ikke har satt opp RAID på disse.

Har dog mulighet til å fikse en NVRAID guide del siden jeg har ett elendig 780i.

Lenke til kommentar
Vell, i guiden har jeg valgt å legge disk lista så lavt som mulig for å gjøre det enkelt.

Det er enklere å forstå noe når man tar ideelle situasjoner og gjør det så simpelt som mulig før man så øker på i kompleksitet.

Den delen av guiden som er ute nå er beregnet på å være en for "Grønnskollinger" så på det feltet skal den lappes.

 

Det skal produseres en mer avansert del for viderekommende med RAID kontrollere (Håper at Nizzen kan komme med gode anbefalinger i forskjellige prisklasser og litt om hva han kjenner til angående SSD'er på kontrollere, må kanskje ha GullLars også til å bidra små biter til meg som jeg kan slenge inn, eventuellt bruke sin reserverte post til å nevne litt med RAID og SSD.) og avanserte RAID nivå slik som RAID 60 for eksempel og mer sjeldent RAID slik som RAID 5EEE.

 

Men nybegynner delen må jeg fikse ferdig først, der skal det legges inn linker og skrives hvordan man setter opp RAID, trenger hjelp av AMD Gutta her med steg for steg for AMD sine brikkesett siden jeg ikke har satt opp RAID på disse.

Har dog mulighet til å fikse en NVRAID guide del siden jeg har ett elendig 780i.

 

Personlig ville jeg vært forsiktig med å anbefale raid som er innbygd på HK. Veldig ofte er det bedre å bare ordne det i software. (og ikke minst sikrere). Ellers synes jeg det er ganske greit å forholde seg til at man mister kapasiteten til en av diskene i settet, lett å huske, og man slipepr å tenke på prosenter o.l.

 

Til hjemmebruk kan det være interessant å ta for seg løsninger som unraid og lexraid også, strengt tatt er det ikke et tradisjonelt raid, men unraid spesielt er jo veldig praktisk for hjemmebrukeren.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
JBOD!

 

Hvis jeg kjøper et 8p sata kontrollerkort, og kobler på, la oss si 3x 1,5TB disker. og setter dette opp i JBOD, kan jeg da, om et år, koble til flere disker for å utvide den partisjonen?

 

Ja, men jeg liker ikek JBOD, datasikkerheten er tvilsom med JBOD.

 

AtW

Jeg tenker slik at da må man etterpå bruke et partisjoneringsverktøy for å utvide partisjonen? Det som er interresant er om man på en måte kan klare å tilføye ekstra disker uten å måtte manuelt endre partisjonsstørrelse (med gparted/part.magic el.) - dog mer aktuelt med raid5 enn jbod.
Lenke til kommentar
Vell, i guiden har jeg valgt *Snip*

 

Personlig ville jeg vært forsiktig med å anbefale raid som er innbygd på HK. Veldig ofte er det bedre å bare ordne det i software. (og ikke minst sikrere). Ellers synes jeg det er ganske greit å forholde seg til at man mister kapasiteten til en av diskene i settet, lett å huske, og man slipepr å tenke på prosenter o.l.

 

Til hjemmebruk kan det være interessant å ta for seg løsninger som unraid og lexraid også, strengt tatt er det ikke et tradisjonelt raid, men unraid spesielt er jo veldig praktisk for hjemmebrukeren.

 

AtW

 

fakeRAID har den fordelen med Windows at du kan gjøre det bootbart og i enkelte tilfeller er det litt raskere enn software RAID, dette grunnet implenteringen i BIOS, og dette kan man se på tester med Intel ICHX RAID og NVRAID for eksempel og at det er hastighetsforskjeller mellom de forskjellige fakeRAID løsningene.

Så kommer jeg til å nevne RAID Akseleratorer og gi en beskrivelse av disse, pluss eksempler.

 

Ellers sier jeg takk for tipset ditt angående prosenter, skal ta en titt på den der og kanskje lappe det "bugget" også.

Ellers har vi software RAID dekket med kpolberg på software RAID i Linux, og Ueland på software RAID i Windows.

Nizzen har tatt seg av hardware delen av RAID og tester, personlig samler jeg inn litt informasjon og det jeg vet om fakeRAID, så alt henger ikke på meg slik som GullLars sin SSD guide som er svært dekkende!

 

@Blomsterbob:

Nei, sticky fortjener den ikke enda, her må vi spe på litt mer og få den ferdig først før jeg synes den er verdig en sticky.

Den er langt ifra like bra som GullLars sin SSD guide som er VELDIG verdig en sticky.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Jeg er på Raid hver dag og de sier at det er 10 Raid og 25 Raid.

Jeg ser bare guide for Raid 0 og 1 , når kommer Raid 10 og 25?

 

Raid 25? En blanding av Radi 2 og Raid 5? Jeg har aldri sett noen bruke Raid 2 i praksis, langt mindre raid 2+5. Er det et spesielt navn på en properitær raid-variant eller noe?

 

AtW

 

JBOD!

 

Hvis jeg kjøper et 8p sata kontrollerkort, og kobler på, la oss si 3x 1,5TB disker. og setter dette opp i JBOD, kan jeg da, om et år, koble til flere disker for å utvide den partisjonen?

 

Ja, men jeg liker ikek JBOD, datasikkerheten er tvilsom med JBOD.

 

AtW

Jeg tenker slik at da må man etterpå bruke et partisjoneringsverktøy for å utvide partisjonen? Det som er interresant er om man på en måte kan klare å tilføye ekstra disker uten å måtte manuelt endre partisjonsstørrelse (med gparted/part.magic el.) - dog mer aktuelt med raid5 enn jbod.

 

Parisjonen lever sitt eget liv uavhengig av selve raidet i de fleste implmentasjoner, mao må du utvide paritsjonen når du øker størrelsen på arrayet, uansett om det er jbod eller feks raid5, unntaket er ikke-standard-løsninger som feks unraid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er på Raid hver dag og de sier at det er 10 Raid og 25 Raid.

Jeg ser bare guide for Raid 0 og 1 , når kommer Raid 10 og 25?

Raid 25? En blanding av Radi 2 og Raid 5? Jeg har aldri sett noen bruke Raid 2 i praksis, langt mindre raid 2+5. Er det et spesielt navn på en properitær raid-variant eller noe?

 

AtW

OMG, nå var jeg på kanten av :rofl: her. Muligens den beste geek humoren jeg har vært borti på et år (med unntak av The Big Bang Theory).

Hvorfor nevnte du ikke 40 raid i samme slengen?

Jeg håper dette bare var AtW som spilte med på trollingen, hvis ikke gikk han glipp av ganske god geek humor, og var ubevisst med på å gjøre den så mye bedre. :p

 

Jepp, epic ;)

Lenke til kommentar

Siden det har vært noen spørsmål tidligere om hastigheten rundt resync etc, den første søndagen hver måned klokken 01:00 utfører Ubuntuer en automatisk datasjekk/resync, hastighetene for den operasjonen på SW-RAIDet mitt er:

 

md0 : active raid5 sdf[1] sde[0] sdb[4] sda[3] sdd[2]

5860553728 blocks level 5, 128k chunk, algorithm 2 [5/5] [uUUUU]

[>....................] check = 2.7% (39948672/1465138432) finish=235.7min speed=100736K/sec

 

Ikke så gal tid på å sjekke ~6TB.

 

Hastigheten kan dere selv sjekke med:

cat /proc/mdstat
Lenke til kommentar

Ueland, har du lekt litt med stripe_cache_size? Jeg så en rimelig bra hastighetsøkning ved å sette denne opp(samt jeg ble kvitt en bug, dette gjelder 8.04 LTS). resync hos meg ligger tett opp imot hva enkelt diskene klarer i hastighet.

 

echo 16384 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
blockdev --setra 16384 /dev/md0

 

Forøvrig kan det være lurt å sjekke hva min og max sync speed er satt til.

 

cat /sys/block/md0/md/sync_speed_min
cat /sys/block/md0/md/sync_speed_max

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Noen her som kan anbefale meg ett raidkort til under 5k? skal i første omgang brukes på de eksisterende raptor x og vurderer veloraptor til sommeren.. etter det skal det gå i ssd..

Har sett på rocketraid 3510 og adaptec 5405/5805..

 

+rep for bra guide!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...