Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange hw kontrollere som støtter "online raid level migration" og "online capasity expansion" men det er nok ikke mulig på ICHnR.

(du kan migrere et volum til et nytt volum vha IMSM men da må du ha et helt nytt disksett for det nye volumet)

 

Du har vel backup ;-)

(da mener jeg sette opp nytt raid og kjøre tilbake sikkerhetskopi)

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp et raid-6 til i maskinen min. 6 stk samsung 1tb disker. Det tok ca 2,5 timer å bygge raidet.

 

Testet de 6 stk 1TB diskene i raid-0 og fikk oppi 700 MB/s lesehastighet. Greitt nok da samsungdiskene ikkje er utrolig raske.

 

Kommer tilbake med hastighet på raid-6'et etterhvert. Skal også prøve og utvide raid'et med èn disk, for å se om det går bra :)

 

Bruker Areca 1680ix kontrolleren forresten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det noe muffins med raid 1 i win7?

OS fant drivere selv, la inn selv og volla, finner ikke diskene, ikke i diskbehandling heller. I bios er dem der.

 

jeg har raid-1 på en 4 port software raid kontroller og det fungerer flott i win 7. Har testet med hardware raidkontrollerene mine også. Funker fint her.

Lenke til kommentar

Kommer snart til meg

 

rpc4220_1.jpg

 

4U Rackmount Server Case w/20 Hot-Swappable SATA/SAS Drive Bays

Areca ARC-1680IX-16 SAS RAID Adapter - PCIe x8, 16 porter, 4x 8087, 1x8088 (med 2gb Cache)

var bare 300kr extra. kortet støtter opp til 4gb. men 4gb er runt 300$ :p

 

 

Raid 6 for 900dvdfilmer og bluray filmer.

Lenke til kommentar
Kommer snart til meg

 

rpc4220_1.jpg

 

4U Rackmount Server Case w/20 Hot-Swappable SATA/SAS Drive Bays

Areca ARC-1680IX-16 SAS RAID Adapter - PCIe x8, 16 porter, 4x 8087, 1x8088 (med 2gb Cache)

var bare 300kr extra. kortet støtter opp til 4gb. men 4gb er runt 300$ :p

 

 

Raid 6 for 900dvdfilmer og bluray filmer.

 

Her må du komme med rikelig dokumentasjon når du mottar en slik en.

Nizzen glemte unboxing av sin bedriftskontroller, så da får du trå til med din rack istedet.

Alltid vært spennende å se om det er store forskjeller på vanlige mann i gata og bedriftsprodukter.

Lenke til kommentar

Kjøpte du Areca'en på nextron eller? Bra at andre også er fornuftige med valg av kontroller :)

 

Kontrolleren er fryktelig rask til raid-6. Det er jo en sas raid-6 kontroller tross alt :)

 

Jeg bruker samsung f1 disker til raid-6 på kontrolleren. Hvilke type disker skal du ha?

Lenke til kommentar
Edit: Fant det ut.

Trykke F10 under boot, booter jo så fort at jeg ikke rekker å lese en dritt.

 

Hvordan bencher man raiddiskene? les/skriv? Spessielle prog? innstillinger? Som størrelse på fil osv?

 

Everest disk bench, hdtach, hdtune. Disse er fine for å teste sekvensiell lese og skrivehastighet. Noe det er det eneste man trenger på et lagringsarray.

Lenke til kommentar
Si ifra om alt funker som det skal (dvs at PCIe-kortet funker i alle PCIe16x-slottene)

 

AtW

 

Nå har jeg testet rimelig mange hovedkort, og har tilgode å finne et hovedkort verken Adaptec eller Areca ikkje fungerer i. Ville egentlig si at det ikkje er noe eksisterende problem lengre. Det var "føritida" det kunne oppstå et problem :p

Lenke til kommentar
Si ifra om alt funker som det skal (dvs at PCIe-kortet funker i alle PCIe16x-slottene)

 

AtW

 

Nå har jeg testet rimelig mange hovedkort, og har tilgode å finne et hovedkort verken Adaptec eller Areca ikkje fungerer i. Ville egentlig si at det ikkje er noe eksisterende problem lengre. Det var "føritida" det kunne oppstå et problem :p

 

Spørs jo litt hva du legger i "før i tida", har ikke testet særlig angående dette på x48 og x58, men det skader ikke å være på den sikre siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer så er x38, x48, p35, p45 og x58 friskemeldt.

 

975x hadde jeg bare en adaptec scsi kontroller som var pci-x, så på dette chipsettet vet jeg ikkje med pci-e. Men det er jo "urgammelt" :p

 

Edit:

 

Glemte å si at msi 680i ikkje fungerer topp med harddiskkontrollere. Om dette er MSi eller nVidia sin feil er jeg jammen med ikkje sikker på. Tipper at det er MSI sin feil, da det har fungert med Asus 680i :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...