Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Du finner vel noen tester og da som bekrefter teorien din om at SW RAID er tregere enn FakeRAID? ;)

 

Ueland: Når du kjører flere disker i OS-raid over flere kontrollerer, fordeler du diskene likt over kontrollerne eller fyller opp en kontroller først (4+1 eller 3+2)?

Nå fordelerer jeg 5 disker "likt" over 3 kontrollere (2+2+1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå fordelerer jeg 5 disker "likt" over 3 kontrollere (2+2+1)

 

Ok. Jeg tror jeg setter opp dette som en linux server istedenfor. Ugh. Har lest hundrevis av spaltemeter det siste døgnet om raid 5 ikke har noe i en workstation å gjøre. Rebuild problematikken i et "ustabilt" windows miljø er visst nok et &%¤#, selv med en hw-kontroller.

 

Hvilken distro vil du anbefale for et enkelt og stabilt oppsett?

Lenke til kommentar
Nå fordelerer jeg 5 disker "likt" over 3 kontrollere (2+2+1)

 

Ok. Jeg tror jeg setter opp dette som en linux server istedenfor. Ugh. Har lest hundrevis av spaltemeter det siste døgnet om raid 5 ikke har noe i en workstation å gjøre. Rebuild problematikken i et "ustabilt" windows miljø er visst nok et &%¤#, selv med en hw-kontroller.

 

Hvilken distro vil du anbefale for et enkelt og stabilt oppsett?

Jeg er helt enig i at workstation RAID5 hører ikke hjemme "noe sted" ;)

 

Har selv mest erfaring med Ubuntu på serversiden av gratisalternaltivene, fungerer veldig greit det. Er tross alt ikke harde jobben serveren skal gjøre. :)

Lenke til kommentar
RAID 0 / Striping

(...)

noe som da vil tilsi at du får plasstap på RAIDet.

Hvor mye plasstap er det snakk om? Jeg raidet 2 stk. 1,5TB-disker men jeg får da bare 2TB til disposisjon. Ifølge kontrolleren står det 3TB. Trodde med en gang det var det tapet jeg måtte leve med, men så fikk jeg kun 2TB da jeg også satte det som JBOD. Kan det være annen HW som ikke støtter mer enn 2TB-disker? RAID-kontrolleren jeg bruker er RocketRAID 2300 og hovedkortet er et ASUS P5B Deluxe/Wifi-AP.

 

PS: Jeg er totalt uerfaren med RAID, så setter pris på forklaring for dummies.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Har du partisjonert disken med GPT?

Vanlig MBR-header støtter ikke over 2TB.

Dette er antakelig problemet. Aner dog ikke hvordan jeg skal gå frem for å gjøre om dette da RAID, og allt rundt det, er helt nytt for meg. Kan du tone det ned litt, så jeg kanskje skjønner hvordan jeg skal gå frem?

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Har du partisjonert disken med GPT?

Vanlig MBR-header støtter ikke over 2TB.

Dette er antakelig problemet. Aner dog ikke hvordan jeg skal gå frem for å gjøre om dette da RAID, og allt rundt det, er helt nytt for meg. Kan du tone det ned litt, så jeg kanskje skjønner hvordan jeg skal gå frem?

 

Det har ingen direkte sammenheng med raid, det gjelder etthvert volum på over 2Tb raid eller ikke, du må gjøre om "disken" (dv volumet) til en GPT-disk i diskbahandleren, da kan den være over 2tb men du kan ikke boote fra den. Bare søk på nett, så finner du ut hvordan.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ueland, har du lekt litt med stripe_cache_size?

Det ble en grei ytelsesøkning etter litt tweaking ja, resync/raid-sjekk har økt med minst ~25MB/s :)

 

[=>...................] check = 7.3% (108238764/1465138432) finish=184.5min speed=122564K/sec

(De tallene er samtidig som jeg har 100mbit utgående trafikk, forrige gang var det null trafikk)

Lenke til kommentar

Er det noen her i forumet som har eller vil ta en oppsummering av hvilke RAID-0 konfigurasjoner som lønner seg for kjøring av operativsystem. Det jeg er ute etter er anbefalte stripe size på de forskjellige OS. Her vil jeg tro at gjennomsnittlige filstørrelser i OS og installerte programmer har en hvis betydning?

Jeg har testet ut 32kiB på 3 hdd og jeg synes ikke oppstart ble noe raskere i forhold til 128kiB på 2 hdd...

Har googlet litt på dette, men finner ikke noen gode/oppdaterte regler på dette.

Er det andre ting å tenke på i forhold til formatering?

Blocksizes. Har det noen betydning og i så fall hvordan settes dette opp?

 

btw har jeg XP 32bit på intel ICH9R kontroller hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, vurderer å kjøpe denne for og kjøre 2 stykk av denne i raid 0. Mitt spørsmål er da, vil dette fungere? Vil det ha en stor innvirkning på lese og skrive farten? Er det verdt pengene? Eventuelt andre forslag. Håper på hjelp siden jeg selv er helt grønn når det gjelder raid.. :) Btw resten av min hardware hvis det har noe og si.

Hovedkort: Asus Maximus II Formula p45.

Prosessor: Intel Core 2 Duo e8500 3.16GHz @ 4.0GHz

Kabinett: Aplus Case El Diablo Advance

Ram: Corsair Dominator 8500C5D 2048 GB x 4

Strømforsyning:Chieftec Super Series PSU 650W

Harddisk: Western Digital Caviar GreenPower 1TB 7200 rpm

+ Western Digital VelociRaptor 150GB

Skjermkort: XFX GTX 285 Black Edition

Skjerm: Acer H223HQ( 22 Tommer) Full HD

Disk: Sony Nec Optirac Blu Ray Reader BR-5100S

Ekstra Vifter: Corsair Dominator Airflow Fan

Egen modifisert vannkjøling :)

 

På forhånd takk

 

Harald.

Lenke til kommentar

Kun én av de diskene vil få halvert ytelsen på en PCI-kontroller.

Om det er verdt det kommer jo an på, du har fine tall å skryte av samt sparer noen sekunder ved boot og loading av større applikasjoner og litt raskere system overall.

 

Jeg synes ikke det er verdt det, andre synes det er verdt det, så...

Lenke til kommentar
Harald, hovedkortet ditt har ICHxR kontroller, og det vil klare å levere bedre ytelse i RAID-0 enn det kortet du linker til. Sett opp RAID fra hovedkortet du ;)

Ok, så det eneste jeg da treger er to stykk ssd disker? Ikke noe mer som må kjøpes inn? :)

 

Edit: Forslag til eventuell ssd? Pris er ikke veldig viktig men ikke over 2500kr per disk.. :)

Endret av Harald The Man
Lenke til kommentar
Vell, du er i RAID tråden nå, men er du sikker på at du trenger RAID?

For 2 SSDer trenger du ikke et eget RAID kort når du har ICHxR sørbro.

 

Hva planlegger du å bruke SSD til, hvor stor plass TRENGER du, og hva er budsjettet ditt?

Hva jeg trenger det til? ja, spilling men mest fordi jeg syntes det er morsomt og prøve ut nye ting og lære mer om pc :) Budsjett ca 5-6 lapper max Plass nok til os og til noen spill 60gb? :)

Lenke til kommentar
Da tror jeg du burde gå for en intel x25-M 80GB, ca 3200-3300kr. Det burde være fort nokk i masse vis, og så slipper du å jobbe med RAID. Så kan du la resten av pengene ligge og kjøpe en ny og raskere SSD til høsten/vinteren hvis du er fornøyd. ;)

Ok da skal jeg prøve ut det, tusen takk for hjelpen, selv om det ikke hadde noe med denne tråden å gjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...