Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Er det dårlig å bruke nVidia sin integrerte RAID-kontroller? :ohmy:

 

Jevnt over så er det mye hårete løsninger, med tildels grove feil på HK-integert raid. Har du muligheten hadde jeg heller brukt software-raid.

 

AtW

kommer aldri til å bruke hk integrert raid igjen.. ene failet og andre holdt på å ta knekken på diskene mine :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det dårlig å bruke nVidia sin integrerte RAID-kontroller? :ohmy:

 

Jevnt over så er det mye hårete løsninger, med tildels grove feil på HK-integert raid. Har du muligheten hadde jeg heller brukt software-raid.

 

AtW

kommer aldri til å bruke hk integrert raid igjen.. ene failet og andre holdt på å ta knekken på diskene mine :thumbdown:

 

Huffda, da har jeg notert meg det. :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

NVRaid er ikke noe bra generelt sett, Intel sitt ICH er god del hakk bedre enn Nvidia sin løsning.

Kan IKKE anbefale NVRaid siden det er kjent for sine små problemer med at det kan krasje at random, ett kjapt google søk vil bekrefte det, det er også dessverre en gjenganger med nyere brikkesettene også.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan NVRaid er på HDD, men jeg kjører to Mtron SSD i raid 0 på NVRaid på et 790i HK. Funker fjell det, har aldri hatt noen problemer og ytelsen er veldig god i forhold til hva jeg har sett av tester på ICH9/10.

 

Edit:

Google:

 

"NVRaid problems" - 13,600

"ICH9 problems" - 213,000

"ICH10 problems" - 17,300

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Tar sjansen å pressentere en liten guide her. For noen kan dette kansje bli en aha-opplevelse, andre igjen har kansje vært klar over dette fra før av.....

Here it goes.

 

Hvordan legge inn driver og aktivere AHCI/RAID på Windows XP dersom dette er installert i IDE-mode(uten SATA-driver)?

 

Inroduksjon:

Hva er AHCI?

AHCI står for Advance Host Controller Interface. AHCI er en grensesnitt-spesifikasjon som tillater driverne å utnytte avanserte Serial ATA funksjoner slik som Native Command Queuing og hot swapping.

 

Hva er RAID?

RAID står for Redundant Array of Independent (or Inexpensive) Disks. Kort fortalt er dette et utrykk som beskriver en samling med lagringsenheter (to eller flere) der filsystemer spres eller speiles. Intel RAID og AHCI krever forøvrig samme driversett under installasjon.

Intel anbefaler RAID-mode i BIOS ved installering av operativsystemet da dette gir best fleksibilitet ved eventuelle framtidige endringer.

(Les forøvrig trådens første post for mer utførlig forklaring på RAID)

 

Hva er NCQ og vil dette øke ytelsen på systemet?

Native Command Queuing går ut på å tillate harddisk-kontrolleren å organisere rekkefølgen på flere samtidige lese/skrive operasjoner. Dette vil føre til mindre og kortere flytting av lesehodene som igjen vil gi mindre støy/energiforbruk og forhåpentligvis litt bedre ytelse under vanlig bruk.

Her en illustrasjon som viser forskjellene:

image012.jpg

 

Hva er Hot plug/Hot swapping?

Dette tillater inn og ut -kobling av SATA lagringsenheter mens operativystemet kjøres. I motsetning til et operativsystem som kjører i "IDE-mode" vil man i "RAID/AHCI-mode" kunne koble til nye harddisker uten å måtte restarte systemet.

Se filmen hos Youtube

 

 

XP mangler "generic driver" for AHCI

Mange som meg har sikkert funnet ut at en enklest installerer XP dersom en setter harddiskkontrolleren i såkalt "IDE-mode". Dette gjøres i BIOS før installeringen starter. Dersom man ikke har deaktivert RAID/AHCI er man nødt til å integrere drivere før installasjonen starter. Man kan også bruke F6-valget for driver-lasting rett etter at installasjonen har begynt å lese inn filer.

 

 

Hvordan aktivere AHCI etter at XP er installert i "IDE-mode"? Her har jeg tatt utgangspunkt i et hovedkort med Intels ICH10 brikkesett, men jeg vil tro at veiledningen vil kunne tilpasses andre kontrollere også. Om dette ikke fungerer og maskinen ikke vil boote med AHCI aktivert vil deaktivering av AHCI samt oppstart fra "siste fungerende konfigurasjon" ( F8 ) berge dagen. Pass derfor på at du ikke har deaktivert systemgjennopprettingen tidligere.

 

Trinn1. Sjekk at systemgjennopprettingen er aktiv. Lag gjerne et gjennopprettingspunkt.

Trinn2. Last ned programvare med drivere eller hent filene fra cd-platen som fulgte med maskinvaren.

Programvaren Intel Matrix Storage Manager inneholder filene vi er ute etter i dette tilfellet. Lagre dette på harddisken slik at du lett finner tak i filen/filene senere. Jeg bruker her følgende plassering: C`:\TEMP.

Trinn 3. Hent ut driverfilene fra installasjonspakken om nødvendig.

Dersom du nå sitter med en installasjonsfil vil ikke denne kunne installeres på et system som ikke har RAID/AHCI aktivert. Her må filene vi er ute etter hentes ut fra installasjonsfilen ( iata87enu.exe eller lignende). Start et MSDOS-vindu ( windowstasten + R og skriv CMD. avslutt med enter).

>CD C:\temp ( for å flytte komandovinduet til C:`TEMP der .exe-filen vår ligger)

>iata87enu.exe /? ( gir oss info om forskjellige komandolinje-alternativer for denne installasjonsfilen )

gallery_15094_7_5821.jpg

Som dere ser er "bryteren" -a nødvendig for å hente ut driverfiler. Da blir neste komando:

>iata87enu.exe -a c:\TEMP\unpacked ( c:\TEMP\unpacked = mappen der driverfilene pakkes ut)

Filene "iastor.inf" og "iaAHCI.inf" med flere skal nå finnes i c:\TEMP\unpacked. (i undermapper )

Trinn 4. Oppdater drivere. Dette gjøres fra "Enhetsbehandling" :

gallery_15094_7_30583.jpg

(på bildet er en av driverne allerede oppdatert)

 

Utvid "IDE ATA/ATAPI kontrollere" . Her finner du SATA-kontrollerne som vi skal bytte drivere på. Se etter linjer som inneholder "Intel ICHxx family....serial ATA controller". Høyreklikk på en av disse og velg "oppdater driver". En veiviser skal nå starte....

Velg> Ikke denne gangen. ( neste )

Velg> Installere fra en liste eller en bestemt plassering... ( neste )

Velg> Ikke søk. Jeg vil velge hvilken driver.... ( neste )

Velg> Har diskett...

Velg> Bla igjennom..

Finn mappen med driver-filene vi lagret tidligere. Husk å velg rett mappe (32bit/64 bit). Trykk OK for å forsette.

Velg rett maskinvare fra listen (se etter i hovedkortets manual for å finne navnet på brikkesettet) I mitt tilfelle fungerte det å bruke "ICH10R SATA AHCI Controller". Trykk neste og avslutt veiviseren med fullfør.

Gjennta om nødvendig dersom det var oppført flere sata-kontrollere. ( hos meg var det to).

Trinn 5. Restart maskinen. NB! Nå må du inn i BIOS og endre modus på kontrolleren. Velg enten RAID eller AHCI. Avslutt med å lagre endringen ( F10 ). Nå bør maskinen boote opp med driverne vi la inn.

Trinn 6. Noen sekunder etter at skrivebordet er oppe vil systemet varsle om endring i maskinvare. Utfør den påkrevede omstarten.

Ferdig!

 

I forhold til RAID-oppsett vil det nå være mulig å ta et image av Windows-partisjonen og deretter gjennopprette dette på et hardware-raid. Dette fungerte fint hos meg med et RAID0 på Intel ICH9R brikkesett (ikke samme pc som i denne guiden). Jeg brukte forøvrig DriveImage XML fra Runtime Software til denne jobben.... ( spør dersom du lurer på noe )

Video-guide YouTube:

 

 

Mulig jeg har kommet med feilinfo eller har vært upresis. Kom med tips om korrigering dersom du har noe å bidra med.

Håper forøvrig at noen ser nytten i dette.

Hentet fra min blogg: TheMetalGod's Blogg

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Et kort spørsmål til dere RAID eksperter:

Man setter opp 4 disker i RAID 0 og håper dette gir nok plass for en god stund.

Men så vil man utvide med en disk ekstra. Kan man "oppgradere" RAID 0 uten at innholdet på de 4 diskene blir berørt, slik at man får 5 disker i RAID 0.

Lenke til kommentar

Jeg skal sette opp en ny workstation som også skal dele flere disker til ulike mediastreamere. Vil ha i første omgang 5 SATA-disker i RAID 5. Ønsker nå et softwarebasert raid. Pålitelighet er prioritert framfor ytelse. Windows XP 32-bit skal benyttes fram til Windows 7 64-bit er her. Raidkontrolleren skal ikke håndtere OS-disken som er en SSD-disk.

 

Jeg har noen spørsmål:

1. Hva er godt nok hvor hastighet ikke er noe big deal? Eksempelvis er HighPoint RocketRAID 2310 over dobbel så dyr som Adaptec RAID 1430SA.

 

2. Hvordan kan en kontroller som Adaptec RAID 1430SA som ikke støtter RAID 5, kunne kjøre RAID 5, selv om man ”kjører raidet i OS`et”? Jeg forstår at i windows XP må dette ”mekkes til”. Vil dette også gjelde hvis man kjører et kort som faktisk støtter RAID 5?

 

3. Hvordan kan man basert på å sette inn flere slike kort kjøre raid 5 med flere enn 4 disker? Blir ikke det vanskelig å rebuilde raidet over 2 kontrollere?

 

4. Finnes det noen gode måter/programvare i windows for å administrere raidet? Eller er det de gamle gode oppstartsmenyene som lastes før windows?

 

Jeg vet at dette er mange spørsmål ;)

 

Håper noen tar seg tid til å svare.

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

1. Alt som har SATA-port vil fungere, selv integrert på hovedkortet.

 

2. Software raid, arrayet blir kontrollert av operativsystemet fremfor raidkontrolleren sitt system. Kjøper du en kontroller som støtter raid5 tar den seg av bygging av arrayet og hvilken disk data skal sendes til.

 

3. Ved software-raid blir det ikke et problem, operativsystemet vil se på hver enkelt disk som 100% selvstendig før det settes sammen i et array. Kjøper du dyrere kontrollere kan array linkes over flere kort i enkelte tilfeller.

 

4. Software raid kan du sette opp i windows sin egen diskbehandling.

Lenke til kommentar
1. Alt som har SATA-port vil fungere, selv integrert på hovedkortet.

 

Takk for raske og gode svar. Men hva er da egentlig de store forskjellene mellom et sata-kontrollerkort og et software-raidkort til 3.000? Hvis du allikevel administrerer og styrer raidet igjennom OS`et? Bare ytelse?

 

P.s. Jeg har satt opp flere raid på HK med katastrofale utslag... Aldri mer ;o)

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

Det blir vel antall porter på ett kort, 16 og 24-porters kort er ganske dyre å produsere. Ytelsen vil være akkurat den samme.

Edit: Mente du HW-kontroller vil du avlaste CPU og få noe bedre ytelse i de fleste tifeller. I tillegg vil du ha bedre redundans med batterier, caching og whatnot.

 

Software raid fra porter på hovedkortet satt opp i OS og raid satt opp med med raid-biosen til hovedkortet er to forskjellige ting.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Mente du HW-kontroller vil du avlaste CPU og få noe bedre ytelse i de fleste tifeller. I tillegg vil du ha bedre redundans med batterier, caching og whatnot.

 

Mente ikke HW-kontroller. Har en i dag som har fantastisk ytelse, er stabil, lett og sette opp MEN er sinnsyk varm. Temp i kabinettet økte 9 grader. Greit i en server gjemt i kjelleren, men ikke på en pc der hvor folk ferdes. (Viftestøy)

 

Jeg vet at Ueland i Tek.no tidligere har nevnt at han bruker Adaptec RAID 1430SA. Jeg lurer på hvordan det er i forhold til en dyrere kontroller som f.eks HighPoint RocketRAID 2310. Usikker på om det vil være omtrent samme setup...

 

Software raid fra porter på hovedkortet satt opp i OS og raid satt opp med med raid-biosen til hovedkortet er to forskjellige ting.

Og da har jeg forstått det dithen at det første er å foretrekke.

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

Den dyrere kontrolleren støtter en del småting som hotspares, live expansion og kjemestore disker samt at du betaler litt mer for raid5-støtte i tillegg.

 

For software-raid-oppsett har slikt absolutt ingenting å si.

 

Det første er absolutt å foretrekke, ja.

Raid-bios på hovedkort er ofte svært buggy og ustabile.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Den dyrere kontrolleren støtter en del småting som hotspares, live expansion og kjemestore disker samt at du betaler litt mer for raid5-støtte i tillegg.

 

For software-raid-oppsett har slikt absolutt ingenting å si.

 

Det første er absolutt å foretrekke, ja.

Raid-bios på hovedkort er ofte svært buggy og ustabile.

 

Nå skal jeg snart slutte med dumme spørsmål :blush:

Det noe dyrere RocketRAID 2310 skal ha:

RAID Management Utilities

- BIOS

- Browser-based RAID Management

Betyr dette at den styrer raidet med en egen BIOS på kortet? Og er det "bedre" enn i OS på en billigere kontroller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...