Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisguide Hardware

 

Er det ikke like greit å kjøpe denne da? 8kr/GB istedet for 18kr/GB!

Hvis du tenker på ytelse relatert til spill i forhold til andre harddisker, så er den et greit alternativ. Hvis du tenker i forhold til SSD, så er den fortsatt begrenset av å ha en magnetisk plate som snurrer rundt, og et lesehode som må bevege seg for å lese dette. De SSDene jeg nevnte koster kanskje 2-3 ganger så mye pr GB, men de yter også 5-10 ganger bedre ;)

Lenke til kommentar

Regner ikke med at SSD er følsom for strømbrudd heller!? Sånn som harddisker er...

 

En ting om SSD: Det står f. eks på hardware.no at det muligens bare er 5års holdbarhet på en SSD eller iallefall for de lagrede dataene... (Dette kan vel omgåes ved defragmentering?(Flytte litt på dataene av og til!)).

 

Specs på WD VelociRaptor

 

* Kapasitet: 300 GB

* Grensesnitt: S-ATA

* Omdreiningshastighet: 10000 rpm

* Kroner per GB: 8 kr/GB

* Cache: 16 MB

* Lydnivå: 29 db

* Båndbredde: 3 Gbit/s

* Skrivehastighet: 120 MB/s

* Type: Intern

* Størrelse: 3.5 tommer

 

Specs på G.Skill SSD 64 GB (MLC)

 

* Kapasitet: 64 GB

* Grensesnitt: S-ATA

* Kroner per GB: 20.11 kr/GB

* Gjennomsnittlig søketid: 0.2 ms

* Lesehastighet: 155 MB/s

* Skrivehastighet: 90 MB/s

* Type: Intern

* Størrelse: 2.5 tommer SSD

 

Specs på G.Skill SSD 128 GB (MLC)

 

* Kapasitet: 128 GB

* Grensesnitt: S-ATA

* Kroner per GB: 18.46 kr/GB

* Gjennomsnittlig søketid: 0.2 ms

* Lesehastighet: 155 MB/s

* Skrivehastighet: 90 MB/s

* Type: Intern

* Størrelse: 2.5 tommer SSD

 

 

Ser jo at det er større hastighet, men den er ikke 4-5 raskere... Raskere søk på disk og respons, men ikke når ting har startet...

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

En standard harddisk kan ta skade av strømbrudd, mens en SSD ikke tar skade siden ikke den har bevegelige deler... Det jeg tenkte på...

 

Ja, de er tregere sånn sett, men billigere også og jeg kan kjøpe 2x64GB disker og sette de opp i RAID0...(Det blir sikkert noe for hovedkortet og knaske over! ^^)

Lenke til kommentar

Er du redd for data'en kjøper du en UPS, den sikrer deg mot variasjoner i nettet (spikes) osv.

 

Går strømmen mens maskinen går mister du like mye data uansett hva du har, så lenge du ikke har en eller annen form for "batteri".

At en HD får en "mekanisk" feil ene og alene pga strømbrudd har jeg aldri hørt om.

 

SSD utvikler seg i et forrykende tempo, det vi kjøper i dag kan være "utdatert" i løpet av året, jeg angrer imidlertid ikke et sekund på at jeg kjøpte, det er bare å komme seg igang.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hode(ne) til harddisk(ene) kan slå nedi platene vist strømmen går...

 

Da har hodene mine slått seg mange ganger :D

 

Har røkket ut strømmen mange ganger på datamaskinen. Harddiskene har ikkje daua enda :)

 

Er dette virkelig et problem, eller har det skjedd et par ganger for noen på det store internett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Hode(ne) til harddisk(ene) kan slå nedi platene vist strømmen går...

ehhh. Nope. Der skal strøm til for å få hodene ut på platen da de er en kraftig magnet som trekker de fra hodene. Aldri skrudd opp en disk?

Eneste skade som kan skje ved strømbrudd, er at data som ligger i cache enda ikke er skrevet til platene og dermed forsvinner data, men fysisk, ingen fare...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hva er det da som gjør at HDDHealth rapporterer at en av diskene(1TB) mine har 35% health status igjen? (Den har gått 3mnd 12dager og 7timer 2455timer), mens disken(500GB)(har gått i 10måneder og 1 time 7201timer) har 51% igjen!?

 

Begge diskene er ifra Seagate og kabinettet har aldri blitt flyttet på når det har vært strøm på!

 

Og sånn for å holde meg on-topic hva mener dere om de to nevnte 64GB SSD i raid? Eller burde jeg bare kjøpe en 128GB og spare noen kroner?

Lenke til kommentar

Hva er SMART verdiene for Seagate disken?

Det kan hende den synger på siste værset hvis den bare viser 35%.

 

Om du kjøper 2x64 eller 1x128 blir jo ett fett kapasitetsmessig, men med hensyn til ytelse bør du absolutt prioritere 128GB TITAN foran de 2 64GB'erne av eldre type, det er da min mening om saken.

Lenke til kommentar
Sjekk filen jeg legger med...

 

SSD: Den koster jo 600-700 mer og jo den er en del raskere, men burde ikke 2x64GB kunne konkurere?

 

HDDlife.txt

Nei, 2x64GB G.skill (ikke titan) i raid-0 kan IKKE konkurrere med èn singel Titan. Grunnen er at det er forskjellige generasjoner, og det er store tenkologiske forskjeller. Dersom du putter de på en hardware raid kontroller med cache derimot så vil de kunne konkurrere. Hvis du vil fortsette diskusjonen om hva slags SSD du kan/burde velge så ta det videre i DENNE TRÅDEN, det hører ikke hjemme her.

Lenke til kommentar

Anvil: Reklamere på en harddisk til netshop pga. smart error... Tror du det går igjennom?

 

Og hva er det som gjør at en harddisk får feil? Vist det kun er filer i cache som går tapt vist strømmen går!

 

Får SSD dette problemet? Sånn med tanke på f. eks RAID0 når SSD blir billige nok... Det går jo ikke an å bytte ut en disk i RAID0 uten å måtte ta backup av filene til en annen harddisk!

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Det er en av ufordelene med raid-0 ja. Og det er også en av grunnene til at du alltid burde ha backup av det du vil ta vare på som er på et raid-0 array.

 

SMART feil har ikke med cache og strømbrudd å gjøre, det er feil som oppstår på selve platene som snurrer. Siden SSD ikke har plater som snurrer har ikke de dette problemet, men har sine egne problemer som har egne løsninger. Generelt er SSD tryggere enn HDD. Du hører om harddisker som krasjer i hytt og pine (ca 5% sjangs for krasj hvert år), men jeg har fortsatt ikke hørt om en SSD som har krasjet etter en tids bruk, bare DOA (dead on arrival) eller infant death (kontroller svikt de første par ukene) som sansynligvis da var feilproduksjon.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Anvil: Reklamere på en harddisk til netshop pga. smart error... Tror du det går igjennom?

 

Og hva er det som gjør at en harddisk får feil? Vist det kun er filer i cache som går tapt vist strømmen går!

 

Får SSD dette problemet? Sånn med tanke på f. eks RAID0 når SSD blir billige nok... Det går jo ikke an å bytte ut en disk i RAID0 uten å måtte ta backup av filene til en annen harddisk!

 

Vedrørende feil så bør du kjøre Seatools, deretter kan du lage en ny post om problemet utenfor raid-tråden.

 

Du løser de fleste problemene rundt strømbrudd med en enkel UPS, kjører man raid er UPS å anbefale uansett.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...