Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Begge de kortene har mulighet for å styre raid-arraye fra egen BIOS.

Det blir på en måte det samme som software raid fra OS, da alt blir prosessesert av prosessoren din uansett.

 

Men jeg ville anbefale sw-raid fra OS, da slipper du begrensningene satt av BIOS på kontrolleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo betydelig forskjell på software-raid og fake-raid, men dere refererer til begge deler som software raid. Det stemmer jo at det blir prosessoren som får hele jobben i begge tilfeller, men for fake-raid er det kortet som tar seg av administreringen av raidet.

Mener du da et en enklere kontroller hvor OS administrerer raidet er en "bedre" løsningen enn en fake-raidløsning? Selv om man velger et dyrt fake-raidkort som rocketraid 2320? Virker som jeg stadig får ulike svar på det spørsmålet.

 

For velger man et dyrt fake-raidkort nærmer man seg fort prisen på et ekte hw-raidkort som Adaptec RAID 3805...

Lenke til kommentar
Den dyrere kontrolleren støtter en del småting som hotspares, live expansion og kjemestore disker samt at du betaler litt mer for raid5-støtte i tillegg.

 

For software-raid-oppsett har slikt absolutt ingenting å si.

 

Det første er absolutt å foretrekke, ja.

Raid-bios på hovedkort er ofte svært buggy og ustabile.

 

? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Raid-bios på hovedkort er ofte svært buggy og ustabile.

 

? :dontgetit:

Bare en måned hos Dell support var nok til å finne ut at både Intel og nVidia-brikkesett gjorde raid0 og raid1-oppsett fra fabrikk korrupte hypping nok til at det ble fjernet fra standardoppsett, at det kom en ny firmware pr. måned hjalp heller ikke stort. Jeg har mine tvil om at det var selve chip-en som var skyld i det da de samme finnes på flere dedikerte fakeraid-kontrollere uten å skape problemer.

 

Er du svært uenig er det jo bare å si så.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Raid-bios på hovedkort er ofte svært buggy og ustabile.

 

? :dontgetit:

Bare en måned hos Dell support var nok til å finne ut at både Intel og nVidia-brikkesett gjorde raid0 og raid1-oppsett fra fabrikk korrupte hypping nok til at det ble fjernet fra standardoppsett, at det kom en ny firmware pr. måned hjalp heller ikke stort. Jeg har mine tvil om at det var selve chip-en som var skyld i det da de samme finnes på flere dedikerte fakeraid-kontrollere uten å skape problemer.

 

Er du svært uenig er det jo bare å si så.

 

Ville bare få bekrefta at flere hadde problemer med hovedkort raid :D

 

Har hatt en del problemer med hocedkort raid ja. En grunn for at jeg har 5 hardware raidkort :)

Lenke til kommentar

Betyr det at det eksisterer en omforent oppfatning om at en enklere kontroller hvor OS administrerer raidet er en "like god" løsningen som en fake-raidløsning? Da kan man vel nesten hevde at man kan like godt bruke SATA-kontaktene på HK og skape raidet i OS?

 

I følge en artikkel på Toms Hardware spiller det liten rolle:"If the budget is tight and the usage of a simple RAID controller without the XOR unit is a possibility anyway, software based RAID 5 might be an equivalent choice."

 

Stor forskjell på en investering på 700 kroner og 2.500 :yes:

Lenke til kommentar
Betyr det at det eksisterer en omforent oppfatning om at en enklere kontroller hvor OS administrerer raidet er en "like god" løsningen som en fake-raidløsning? Da kan man vel nesten hevde at man kan like godt bruke SATA-kontaktene på HK og skape raidet i OS?

 

I følge en artikkel på Toms Hardware spiller det liten rolle:"If the budget is tight and the usage of a simple RAID controller without the XOR unit is a possibility anyway, software based RAID 5 might be an equivalent choice."

 

Stor forskjell på en investering på 700 kroner og 2.500 :yes:

 

Enten "rent" software-raid eller hardware-akselerert raid er mitt synspunkt på saken. Dog er jeg litt usikker på mengden av gode implmentasjoner av software-raid i windows, den innebygde er horriblet treg på skriving.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, software RAID er ok til lagring i Windows som nevnt...

Men med Windows kan du IKKE ha OSet i ett software RAID og det er da fakeRAID kommer til sin rett.

Ellers kan du overleve med software RAID, dog en litt lavere hastighet siden det er forskjeller mellom kontrollere i software og fakeRAID også (NVRAID vs Intel ICH for eksempel)

Lenke til kommentar

Tja, om jeg ikke husker helt feil hadde Toms Hardware en av disse testene.

Fant denne testen for en stund siden, og med litt sunn logikk lagt på toppen av det hele når man ser at fakeRAID har forskjeller (Intel ICH og NVRAID) så må det være små forskjellige implenteringer som da mangler i software RAID som ellers kjører svært så generelt.

Lenke til kommentar

Testene jeg tenker på er mer relatert til Windows og den typen software RAID.

Linux sitt software RAID er BETYDELIG mye bedre enn Windows sin implentering, det er det ingen tvil om.

Men nå hører det med til historien at fakeRAID behandles ikke så bra i Linux etter hva jeg har sett...

Lenke til kommentar

fakeRAID er ganske greit om du skal kjøre multiboot med både Windows og Linux.

Du sliter med å dra software RAIDene over, men HW RAID og fakeRAID kan du dra over, dog er dm-raid litt buggete som du sier.

Da spesielt med RAID 1 etter hva jeg har lest.

Som da har gjort at jeg er litt avventende med å hoppe over på Linux riktig enda.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...