Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på å oppgradere mine hardisker, kjører raid WD 150GB raptor i raid 0 atm.

 

Tenkte først og kjøpe et par brukte 150 GB for å spe på i raid oppsettet, usikker hvor stor boost dette gir?

 

Senere har Velociraptorene kommet på 74GB til ca 1400 kr. 2 sånne eller flere i raid 0 kunne også vert et alternativ. Men da bør jeg selge de 2 150GB jeg har for å forsvare investeringen.

 

Til slutt er det jo SSD som kommer for fullt, selv om jeg føler teknologien ikke er helt moden enda.

 

Noen som har en annbefaling hva jeg bør gå for? Trives forøvrig veldig godt med Raid 0, skjelden disk trøbbel. Og om noe skulle gå galt er det sikkert på sinn plass med en formatering uansett.

 

Hva med å Legge til litt hvordan man aktiverer Raid i operativsystemer og hovedkort Nizzen?

Vent et par uker til jeg har fått benchet vertex på kontrollerne jeg spør om i posten over før du gjør noen større investering. Hvis de oppfører seg bra så vil de knuse velociraptorer, og til og med slå 15k SAS som nizzen har. Det er også mulig at apex kan bli en mulighet om random write er fikset der. Sjekk [url="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854"Denne tråden om SSD[/url] og les deg litt opp på SSD, så har du større grunnlag for å velge ;)

 

EDIT: @cruzader: Nei, 1+0 gir ikke samme ytelse som 0. 1+0 gir samme SKRIV ytelse som halvparten av diskene gir i raid-0, og lik LES ytelse som alle diskene gir.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Liten benchmark av et RAID med 5x1.5TB disker som bruker 4 disker på 1 billig 4-ports SATA-kontroller på PCIeX4, og 1 disk på HK-kontroller:

 

Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-

-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--

Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP

bais 16G 66370 94 132165 44 80570 18 59383 84 300917 35 462.7 3

 

Mao, om jeg leser rett:

132MB/s skrivehastighet og 301MB/s i lesehastighet. Baserer man seg på at 100mbit git maks 14MB/s kan man med andre ord betjene noe over 2 gigabit linjer med lesing.

 

Ny test når jeg får 2 kontrollere til og får fordelt diskene utover. ;)

Lenke til kommentar
Liten benchmark av et RAID med 5x1.5TB disker som bruker 4 disker på 1 billig 4-ports SATA-kontroller på PCIeX4, og 1 disk på HK-kontroller:

 

Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-

-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--

Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP

bais 16G 66370 94 132165 44 80570 18 59383 84 300917 35 462.7 3

 

Mao, om jeg leser rett:

132MB/s skrivehastighet og 301MB/s i lesehastighet. Baserer man seg på at 100mbit git maks 14MB/s kan man med andre ord betjene noe over 2 gigabit linjer med lesing.

 

Ny test når jeg får 2 kontrollere til og får fordelt diskene utover. ;)

Problemet ditt blir når du får flere samtidige datastrømmer, eller det blir mange paralelle tilfeldige datastrømmer. For sekvensiell servering av data for opp til like mange datastrømmer som du har disker burde det gå greit, etter det så detter kurven fort.

 

Jeg venter forresten fortsatt spent på anbefaling til raid kort på forgie side hvis Nizzen eller 007CD sniker seg innom.

Lenke til kommentar
@GullLars

 

Har du sett testen på TechReport?

Der tester de Adaptec 5405 med 4 x X25-E Extreme i raid-0.

 

Der kan du iallefall se hva den er god for selv om ytelsen er litt skuffende på enkelte områder.

 

Som så mange andre skjønner jeg ikke hvorfor de måtte bruke fire disker. Kontrolleren blir jo nesten makset av 2 disker.

Lenke til kommentar

Gullars: Siden du ville ha 2 stk kontrollere. En kontroller som skulle være dyr og en billig.

 

Her er et forslag for å teste ut SSD disker :)

 

Dyr kontroller.

 

Areca ARC-1231ML Serial ATA 12 port RAID Controller.

IOP 341 og oppgraderbart minne til 2 gb. Det har akkurat kommet ny firmware til ARC-1680ix som skal gjøre at den støtter bedere ssd disker, men har ikkje ssd disker til å teste det med nå. Derfor er ARC-1231ML et godt valg, da jeg vet at den støtter ssd disker veldig bra.

 

Billig kontroller:

 

Enten ville jeg kjøpt en hostbusadapter, altså en raidkontroller uten cpu. Eller så ville jeg ha kjøpt den billigste kontroller med cpu.

 

HighPoint Rocketraid og Adaptec har ganske billige kontrollere uten cpu. Disse er liksom sikre vinnere, da de er veldig lette å sette opp og er rimelig pålitlige.

 

Rocketraid 23xx serien eller Adaptec 1405. Adaptec 1405 ville jeg satt en knapp på, hvis du får tak i den. Dette er det samme som mine LSI 300 series kontrollere. Dog selges de LSI mest til HP servere.

 

Billig kontroller med kontroller så slipper vi ikkje unna med Dell Perc5 eller Perc6 (ny). Disse er veldig billige, men selges bare fra dell og e-bay ol. Eneste med Perc, er at de kan være litt vanskelige med hovedkort kompatiblitet. Men som regel går det greitt så lenge man har et rimelig nytt hovedkort.

 

 

Skulle formodning Arecaen bli alt for dyr, så er neste steg ned å gå for en Adaptec 5 serie. Disse blir VARME, men det fikses greitt med en vifte :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Den Areca ARC-1231 blei for dyr, så da blir det sansynligvis Adaptec 5805. Er det mye båndbredde eller IOPS forskjell fra Adaptec 5805 til Rocket Raid 3520?

Adaptec 5805 /DROOL, "The Adaptec RAID 5805 is equipped with industry-leading dual core RAID on Chip (ROC), the latest x8 PCI-Express connectivity, and 512MB of DDR2 cache to deliver over 250,000 IO per second and 1.2GB/s", og den har også MASSE snacs av manage muligheter og gjør et poeng av OS kompabilitet. Jeg bestemte meg nå på flekken for å kjøpe denne. Multicom har de på lager for 5400kr :) Så fort jeg får svar angående de mindre PCIe x1 kortene under så mottar multicom en ordre fra meg :)

 

Jeg kikka fot på Rocket Raid 23xx med PCIe x1, de ser greie nokk ut, men de koster over 1000kr, og poenget var liksom at det skulle være en billig sak til ca 500kr+-. Det jeg hadde i tankene var ST Lab PCIe SATA II 300 RAID 2P til 417, eller Promise FastTrak TX2650 2P PCIe x1 SAS/SATA2 NCQ/TCQ til 827kr ("Offers sustained data transfers up to 250MB/sec").

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er slemt, men HER er en forklaring på hvordan du kan finne svaret. :ph34r:

Svaret står også i de to postene rett over i tilfelle linken ikke er tilfredsstillende ;)

 

Edit: Hvis du eventuelt fortsatt ikke vet hva du skal tro etter disse to mulighetene kan du jo alltids sende en mail til Adaptec og spørre rett ut om kortet støtter det OS'et du ønsker å bruke.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et lite spørsmål.

 

Har bestilt 4 stk. vertex 30GB og skal sette opp disse i RAID0. Har testet Highpoint rocketRAID-kortet (3510) med noen gamle disker.

 

I setup får jeg 3 valg på Cache-policy: Write back, Write through og none. Begge write-valgene er primært for RAID5/6. Men det er ikke noe i veien for å velge disse på RAID0 heller.

 

Dersom vertex i likhet med core rykker og napper, bør man velge et av Write-valgene? Eller bør det være none cache-policy?

 

Greit å få rede på dette før SSD'ene kommer ;)

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil så kan du forandre cache status når som helst etter raidet er lagd også. Alså du kan gå inn i bios ved hver boot og forandre om du vil.

 

Ta benchmark av write back, write through, og none, med kort og lang testlengde og se hva utslagene er. Det du er ute etter er maks båndbredde og 4kb random read, og høy nokk random write.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...