Gå til innhold

RAID for dummies og viderekommende


Anbefalte innlegg

Hei, ser det er masse folk med bred RAID-erfaring her. Har selv NULL erfaring med RAID.

og nå skal jeg sette opp en Linux-server med RAID speiling (raid 1?)

 

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Åssen starter jeg? Må jeg ha HK`ets RAID drivere på floppy under installering?

 

2. Åssen merker man om en HD har tatt kveld i et RAID -oppsett???

 

3. Skal bruke en 40 og en 80Gig HD i starten, kan jeg bare bytte ut den på 40 med en annen på 80 "når som helst" ?? (blir innholdet automatisk "kopiert" over?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarte bandit i en PM, men sakser like godt inn svaret mitt her.

 

Har selv NULL erfaring med RAID (og linux forsåvidt)

1. Åssen starter jeg? Må jeg ha HK`ets RAID drivere på floppy under installering?

Forsåvidt ikke, det er egentlig 2 måter å løse dette på. Hvis modulen dmraid støtter din raid-kontroller(regner med denne er på hovedkortet, og vil derfor være fake-raid). Så vil dette raid settet bli oppdaget automatisk under en hvilken som helst nyere distro(såfremt du har satt det opp i firmwaren for raid kontrolleren).

http://en.gentoo-wiki.com/wiki/RAID/NVRAID_with_dmraid

 

Den andre måten, som jeg egentlig liker best er å bruke mdadm til å sette opp ett raid. http://www.howtoforge.com/software-raid1-g...oot-debian-etch

mdadm vil hvis du da setter det opp riktig(sette opp mail addresse i /etc/mdadm.conf), sende deg en mail i tilfellet en av diskene skulle finne på å dette ut av oppsettet.

2. Åssen merker man om en HD har tatt kveld i et RAID -oppsett???

Se svar over, dmraid modulen har jeg egentlig aldri brukt selv, så er usikker på om denne kan maile hvis noe skjer med raidet. Men det burde være rimelig enkelt å finne ut i "man" fila.

3. Skal bruke en 40 og en 80Gig HD i starten, kan jeg bare bytte ut den på 40 med en annen på 80 "når som helst" ?? (blir innholdet automatisk "kopiert" over?)

Problemet her blir jo at du ikke får tilgang til de resterende 40GB(mulig det går an å trikse med å utvide linux raid-autodetect partisjonene, men dette ville jeg helst unngått). Altså det raidet du setter opp i utgangspunktet blir jo på 40GB. En måte du kan gå rundt problemet på her er jo å sette opp home partisjonen på ett nytt RAID1 når du får den nye disken.

 

Hvis du bruker mdadm vil oppsettet bli noe lik dette før og etter.

 

Før:

/dev/md0 --> /

 

Etter:

/dev/md0 --> /

/dev/md1 --> /home

 

Forøvrig etter å ha sjekket litt nærmere ser det ut til at dmraid ikke tilbyr noe spesielt av mail tjenester for å melde fra om disk feil osv. Det ser ut til at det skal implementeres, men jeg kunne ikke se noe spesifikt om når.

 

Leita opp litt mer info i ubuntu sin community wiki. Litt spesifik, men det meste som står der gjelder de fleste distroer.

 

mdadm(min anbefaling)

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID

 

dmraid

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Jeg har to 500Gb disker jeg ønsker å ha i raid 1. Saken er bare den at de ikke er av samme produsent. Jeg er ikke sikker på om de har like stor cache heller. Har dette noe å si eller skal jeg gå til innkjøp av en 500 til som er lik en av de andre?

 

Det gjør ingenting om de ikkje er identiske. Eneste som skjer hvis de ikkje er helt like, er at ytelsen vil i noen tilfeller gå littegranne ned. Men dette er ikkje snakk om mye. Har selv testet med forskjellige disker i raid-0 og raid-1. Har testet tilogmed ssd disker som er litt forskjellige i raid-0 :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Jeg har to 500Gb disker jeg ønsker å ha i raid 1. Saken er bare den at de ikke er av samme produsent. Jeg er ikke sikker på om de har like stor cache heller. Har dette noe å si eller skal jeg gå til innkjøp av en 500 til som er lik en av de andre?

 

Dette går bare bra, men husk! Om det er hastighetsforskjell så skalerer de etter svakeste disk.

Om en disk hadde gitt 50% ytelse og disk 2 100%, så vil de i RAID 1 gi samme ytelse som dobblet av disk 1, altså 100% (50% + 50%) for å si det slik.

Og ikke 150% (100% + 50%) om du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Leste på dette og ble interessert. Er i gang med å kjøpe ny PC og vurderte da å kjøpe 2x 500gb HDD's til Raid-0. Er det mulig å bruke EN annen harddisk til å speile, eller hvordan er det med dette?

 

Tar mye backups på ekstern harddisk, så om OS og slikt går tapt, det skal jeg overleve.

Er det noen som har en link til en liten fin guide om hvordan å sette opp Windows på Raid-0 disker?

 

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Raid 0 (3hdd) på en spill/multimedia-pc selv.

Min erfaring med dette er at dagens mest populære harddisker ofte blir unødvendig store for RAID 0.

I ditt tilfelle vil du få ca 1TB lagringsplass på RAIDet med 2x500GB hdd.

Det er lurt å velge to like harddisker til dette for å være sikre stabilitet. Noe annet frarådes.

Hva er lurt å legge på RAID 0 volumet (dersom flere volum - best ytelse på første partisjon på første volum):

Operativsytem - Legges på første partisjon. (dersom flere os, legges disse fortløpende etter første partisjon)

Partisjon for midlertidig lagring ( brukes for eksempel for redigering av video )- Legges på partisjoner etter systempartisjonene.

Private filsamlinger (Mine dokumenter/dokumenter/musikk/video/osv) - Legges på partisjoner på harddisk som står utenfor Raidet (intern harddisk).

 

Legg merke til at du har mulighet for å flytte standard-mappen/ene for private filer i windows-os. Dette er kjekt å utnytte da du slipper daglige sikkerhetskopieringer. Dersom du ikke legger disse på egen disk kan egen partisjon på RAID-volumet være å foretrekke, men husk da å ta hyppige backup av filer du nødig vil miste.

 

Valg av HDD. Minst mulig størrelse. For permanent lagring og avspilling av multimediafiler er RAID 0 volum egentlig bortkastet. Husk at avspilling multimedia ikke drar nytte av lesehastigheten på et RAID 0.

 

Personlig har jeg valgt disse harddiskene: Samsung Spinpoint S166 160 GB

Svært stillegående og sålangt uten problemer ( har kjøpt til sammen 8 av disse )

Du kan selvfølgelig velge andre hdd. se prisguiden...

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat installert Intel Matrix , og satt den opp i RAID1.

 

Jeg bruker to Samsung F1 disker til dette :

 

 

Har nå installert Intel Matrix

t56.png

 

 

 

Nå forsvinner den ene F1 disken i diskbehandling (?)

OS'et (XP x64) ligger på disk 3

t58.png

 

 

Jeg pleier ofte å reinstallere OS'et , gjerne 2-3 ganger i året.

 

Hva skjer med raidet hvis jeg tar en reinstall og Intel Matrix ligger på disk 3 som det gjør nå ?

Antar at det forsvinner.

Lenke til kommentar

Om du reinstallerer OSet og husker på å legge inn driverne til RAIDet så vil RAIDet følge deg.

Software RAID vil også gjøre det til en viss grad men vil slite med andre operativsystem, fakeRAID kan også dras inn i Linux, dessverre ikke implentert skikkelig der grunnet overlegent software RAID system.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skal bygge et nytt system til høsten, og har aldri før brukt RAID.

 

Mine tanker er RAID 0 med SSD og HK som kontroller.

 

Hvor enkelt er dette for en nybegynner?

Slik jeg forstod RAID 0 vil det gi meg hele disk plassen (si 64mb + 64mb ssd = 128 mb) og bedre ytelse? Vil HK'et være en flaskehals når det gjelder ytelsen? Siden jeg vil ha SSD vil faren for at diskene ryker minske? Er det i BIOS man slår på raid? Windows 7 har god støtte for raid?

 

Takk =)

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter ca 660 MB/s, så hovedkortet ditt er perfekt for 2 stk ssd i raid-0 :)

 

Ja man slår på raid i bios. Man setter IHC kontrolleren til RAID mode. Deretter dukker det opp en raidbios under oppstarten. Da trykker man på ctrl+i hvis jeg husker riktig. Deretter setter man opp raidet der. :)

 

Litt dårlig forklart men. Kan forklare det bedre hvis jeg gjør det step by step selv. :p

 

Windows 7 og alle andre windowser støtter raid helt srålende :D

Lenke til kommentar

Nizzen forutsetter her at du har et hovedkort med Intel ICHxR sørbro.

Det vil alltid være litt over dobbel sjangs for at 2 enheter i RAID-0 får fatalt datatap, men sansynligheten for SSD-RAIDet krasjer vil jeg tro er lavere enn sansynligheten for at èn vanlig harddisk krasjer. Hvis det skjer en krasj vil det etter all sansynlighet være helt i starten. Jeg har hørt om SSDer som har hatt "infant death" (eller DOA), men ingen som dødd i tjeneste etter noe tid, slik som harddisker "ofte" gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...