Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekka bios oppdateringene å det står ingenting om NVMe :/ Da er det bare å glemme det! Takk for hjelpa uansett! 

 

Feil og tull.

Kortet MSI z97m Gaming støtter nvme m.2 og full system UEFI og boote fra den.

 

Hvordan

I Bios

Windows 8.1/10 WHQL Support" to Enable

Opsjon:enable "MSI Fast Boot"

Boot Mode set to UEFI or UEFI + Legacy

 

then boot from Windows Installer under UEFI Mode and proceed with installation

 

Bekreftelsene får du på 

forum-en.msi.com

 

Hadde dette ikke vært tilfelle hadde jeg fortalt det i foregående post . Dette da jeg ikke bekrefter/svarer uten at det er underbygget med research.

 

Det har vært mulig på MSI kortene siden 2015/2016

https://www.tweaktown.com/news/43218/msi-announces-bios-updates-enable-nvme-compatibility/index.html

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil og tull.

Kortet MSI z97m Gaming støtter nvme m.2 og full system UEFI og boote fra den.

 

Hvordan

I Bios

Windows 8.1/10 WHQL Support" to Enable

Opsjon:enable "MSI Fast Boot"

Boot Mode set to UEFI or UEFI + Legacy

 

then boot from Windows Installer under UEFI Mode and proceed with installation

 

Bekreftelsene får du på 

forum-en.msi.com

 

Hadde dette ikke vært tilfelle hadde jeg fortalt det i foregående post . Dette da jeg ikke bekrefter/svarer uten at det er underbygget med research.

 

Det har vært mulig på MSI kortene siden 2015/2016

https://www.tweaktown.com/news/43218/msi-announces-bios-updates-enable-nvme-compatibility/index.html

Fantastisk :D Da aktiverer jeg varsel på SSDen t Black Friday :D

Lenke til kommentar

Hvorfor hiver ikke Samsung seg inn i de voldsomme metallkjølefinnenes kappløp. Ikke nødvendige på deres silisium? Vil ikke være med på å se like "kule ut"? Nå er det jo en stund siden x570-lanseringen i juli, og ingenting spesiellt har vel skjedd fra Samsung enda?

 

https://www.amd.com/en/chipsets/x570

 

Noen produsenter av skikkelig tjukke kjølere på SSD vises på X570-hjemmesiden til AMD.

Endret av G
Lenke til kommentar

Per i dag, så er det ingen pci-e 4.0 m.2 ssder som er verdt å kjøpe. Altså det er ikkje kommet noen gode alternativer til Samsung 960/970/evo/pro og Adata sx8200pro.

 

Det man har i dag er 4.0 ssder som har høy sekvensiell ytelse, ikkje rå random ytelse som man egentlig vil ha. Ja de fleste har utrolig lite brukt for VELDIG høy sekvensiell ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med 1 stk pci express (4 lane) m.2 drive til pci express er dette kun et enkelt slot adapter (riser) uten noen kontroller eller konverter av noe slag. Man kan kjøpe så og si hvilket som helst og vil ikke ha noe påvirkning om det er en XPG8200 Pro eller noe annen type m.2 pcie x4 nvme drive.

 

Med to,fire m.2 nvme drives på et pci adapter blir det naturlig nok viktig å få tak i noe med dugandes kontroller om det skal lage noen slags accelleration/raid funksjon på benyttede m.2 drives og ikke bare rute om 4 og 4 lanes til hver drive individuelt fra en pci x8/x16 slot.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp av dere. Akkurat kjøpt meg 2 stk Adata SX8200 PRO 1TB og satt dem inn i Dimm.2 modulen som følger med mitt XI Apex hovedkort.

 

Problemet er at ytelsen på den ene av SSD'ene har opptil halvparten av ytelsen som den andre...  :hmm:

 

Her ser det ut som ting er som de skal være.

post-10067-0-26595900-1573301810_thumb.png

 

Men ikke her...

post-10067-0-42454700-1573301843_thumb.png

 

Hva kan være galt? 

 

Edit : Max temp målt av HWInfo64 var 46 grader under testen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se, så kan jeg ikke sette skjermkortet i 8X mode i BIOS, bare velge mellom Gen 1, 2 og 3. Satte PCI-E-1 porten til Gen2, men det hadde ingenting å si på SSD ytelsen.

 

Vet ikke om jeg skal sende ene Adata SSD'n i retur til Proshop, eller bare akseptere halv ytelse på den. Vet det er begrensninger med Z390 plattformen altså, men hva er vitsen med plass til 2 stk M.2 SSD'er i den Dimm.2 modulen da hvis bare en av dem får full båndbredde...?  :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...