Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten vente på hva Nizzen sier! Han burde nå vite dette ;)

 

Ellers så kommer jeg med dumt spørsmål, husket å oppdatere til siste bios? Andre måter inni bios hvor du kan endre ting, som du kanskje har oversitt? 

 

Evt sende mail til Asus å spør?

 

BIOS er nest nyeste (1105). Nyeste BIOS er mest for å støtte 9900KS mener jeg.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg installerte ADATA SSD Toolbox og fant ut det som vi ante er greia. Ene SSD'n kjøres i Gen3 X2 mode  :nei:

 

Denne har jeg OS på og kjøres som den skal i X4 mode

post-10067-0-03205600-1573318479_thumb.png

 

Her er den som er i X2 mode

post-10067-0-00125000-1573318512_thumb.png

 

Jeg har gått igjennom ALT i BIOS, så eneste logiske forklaringen er at dette er en begrensning med Z390 plattformen. Ville dere sendt ene SX8200 PRO i retur eller bare gitt faen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/229448/asus-dimm-2-is-an-m-2-riser-card

Samme problem.

Bruker feil (satt ikke hardt nok i sporet)

 

Takk for svar, men tviler jeg har samme problem. Jeg har 2 stk M.2 i den Dimm.2 modulen, og ene er i X4 mode og den andre i X2. Så hvordan kan det da ha seg at den ikke sitter skikkelig i slotten...? Han fyren i den linken du kom med hadde vel bare 1 SSD i den om jeg leste riktig. 

Lenke til kommentar

Takk for svar, men tviler jeg har samme problem. Jeg har 2 stk M.2 i den Dimm.2 modulen, og ene er i X4 mode og den andre i X2. Så hvordan kan det da ha seg at den ikke sitter skikkelig i slotten...? Han fyren i den linken du kom med hadde vel bare 1 SSD i den om jeg leste riktig.

Litt usikker her, men prøv å disable SATA 5/6 i BIOS. Den deler noen pci lanes med pci slot 3 tror jeg det er. Om riser kortet står der, så har du potensielt et issue.
Lenke til kommentar

Tydeligvis bare jeg som har testet 2 stk M.2 SSD i Dimm.2 modulen på Asus Maximus XI Apex. Trodde Nizzen hadde testet det, men virker ikke sånn :)

Ikkje testet, bruker optane 900p i x4 slotten. Har dog 2x sx8200 i dimmslotten på x299 apex. 7000MB/s eller.no

 

Har en optane m.2 i dimmslotten pp z390 apex, for å speede opp en satassd.

Lenke til kommentar

Ikkje testet, bruker optane 900p i x4 slotten. Har dog 2x sx8200 i dimmslotten på x299 apex. 7000MB/s eller.no

 

Har en optane m.2 i dimmslotten pp z390 apex, for å speede opp en satassd.

 

Takk for svar. X299 Apex har flere PCI baner, så der får du nok full hastighet ja. Som sagt litt rart at Asus har laget plass til 2 ssd'er i den Dimm.2 modulen når dem vet at bare ene kjøres i 4X mode på Z390 Apex.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Test å sett ssdene opp i software raid-0 (stripe) i windows. Se på resultat da.

 

Jeg har nappet ut min gamle Intel 750, og har lagt over image til ene SX8200, så får vel ikke gjort det da. Planen var uansett å ha Windows på den ene og 2-3 Linux distroer på den andre. Windows er på den som er i 4x mode (ytelsen betyr mest der uansett for meg).

Lenke til kommentar

Manualen til Asus sier ingenting om dette. Hadde jeg visst på forhånd at bare 1 ssd i den Dimm.2 modulen kjøres i 4x mode, så hadde jeg bare bestilt meg 1. Men men man lærer så lenge man lever :p

Heldigvis kosta ikke disse ADATA ssd'ene så mye da, i forhold til Optane og andre ting.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...