Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering på det SSD problemet mitt. Fant ut av det, og ja man kan si det var en brukerfeil. Bare ikke sånn typisk brukerfeil, om du spør meg. Siden jeg bare har 1 SATA SSD kobla til port 1, så har jeg hatt de andre 5 av i BIOS. Jeg satt ALLE portene på i BIOS, og vipps ytelsen på den andre M.2 SSD'n er der den skal være! ?

Bare en annen ting, ytelsen på den som har OS og spill på får en del lavere bench score i forhold til ingen data på den :
 

SX8200PRO used.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/13/2019 at 9:45 AM, Betroz said:

Liten oppdatering på det SSD problemet mitt. Fant ut av det, og ja man kan si det var en brukerfeil. Bare ikke sånn typisk brukerfeil, om du spør meg. Siden jeg bare har 1 SATA SSD kobla til port 1, så har jeg hatt de andre 5 av i BIOS. Jeg satt ALLE portene på i BIOS, og vipps ytelsen på den andre M.2 SSD'n er der den skal være! ?

Bare en annen ting, ytelsen på den som har OS og spill på får en del lavere bench score i forhold til ingen data på den :
 

SX8200PRO used.PNG

Nå mangler du bare 10-15MB/s på 4k RR @QD=1 :p

 

Jeg er oppe i 78 MB/s på 7980xe maskinen, så du burde iallefall klare det :D

Kjører raid-0, så egentlig burde 4k være lavere enn single ssd :p


 

2x sx8200pro r0 7980xe.PNG

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (8 timer siden):

Nå mangler du bare 10-15MB/s på 4k RR @QD=1 :p

Jeg er oppe i 78 MB/s på 7980xe maskinen, så du burde iallefall klare det :D

Kjører raid-0, så egentlig burde 4k være lavere enn single ssd :p

Min 9900K kjører på 4900, cache 4500, RAM 3600 15-16-16-33. Vet ikke hvordan jeg skal klare bedre disk ytelse. Mulig at RAM brikker på 4133 CL17 hadde gjort susen, men da må jeg bytte til 2 x 8GB brikker da.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1120737/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-1tb-ssd

kr 2409,-

Det skulle jo ha gått andre veien, men nei, dette er vel BF forberedelser man er vitne til vel?

Selv betalte jeg kr 1999 i juli. Og terabyten skulle jo koste kr 500 ble det spådd mot årsskiftet omtrentlig (vondt å vite på hvilken teknologi, kanskje på QLC).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Kanskje ikke like sexy som en intern SSD, men denne eksterne er visst basert på noe NVME-greier med en adapterchip til rask USB-C

https://www.guru3d.com/articles_pages/crucial_x8_1tb_portable_ssd_review,12.html

Det var konklusjonsiden. Mer detaljer om chip som sørger for overgang finnes på førsteside i review'en.

Blir kanskje en sånn når den dukker opp i de «kjente» Norske nettbutikker . Kjekt at den virker med alle typer usb porter (inkl 2.0) samt på thunderbolt 3 port til motsetning av Samsung X5 som kun er en thunderbolt 3 kompatibel eksterndrive. Men skulle hatt den i 2TB ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Komplett har 960 Gig Corsair Force MP510 til kr 1190,-

Men er det noen god SSD? Ser det skrytes av TLC, men i dag så kan gjerne bare deler av en SSD være organisert som TLC, mens det underliggende i realiteten er QLC og slike triks? Mener ihvertfall at det er det jeg snappet til meg av lærdom om SSD i sommer når jeg begynte å lete fram ting til PC-bygget mitt:

https://www.komplett.no/product/1110199/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-force-series-mp510-960gb-m2-ssd

Prisjakt ser ikke ut til å være oppdatert med tilbudet enda (Proshop billigst der på kr 1327 nå):

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4967925

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Komplett har 960 Gig Corsair Force MP510 til kr 1190,-

Men er det noen god SSD?

Var jeg deg ville jeg sett på Adata SX8200 PRO eller Samsung 970 PRO (1TB utgavene). Trenger du noe raskere enn disse, så er det Intel Optane 905p som gjelder. Hvis alle disse blir for kostbare for deg, så ville jeg bare sett etter en SATA SSD, som f.eks Samsung 860 EVO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jo at Adata sin er nesten like billig som du nok sikter på, ja. Blir spennende å se hva 2 mnd. til gjør med SSD-prisingen. Det må jo skje noe dramatisk med pris ihvertfall for QLC i det minste mot slutten av året/på nyåret om spådommer skal holde vann.

Repeterer spådommen i fra i sommer:

https://www.techradar.com/news/a-1tb-ssd-could-cost-less-than-dollar50-by-christmas-heres-why

128-lags er hvorfor ting vil komme til å bli noe rimeligere ihvertfall.

Lenke til kommentar

Må vel ha egen 5G-router i heimen da vel? Eller tenker du deg at strålene i fra Telia, Telenor med flere skal penetrere husveggene til folk? Det må jo også bli en ekstrem tetthet av mobiloperatørdrevne 5G-master i såfall.

Kan det hende at teleoperatørene tar seg en kopi av VoLTE på bare Brebånd5G (fant opp navnet), hvor man utnytter kundens 5G router evt. kundes WiFi, men lar kunden få oppleve 5G i bynære strøk i fra sin mobil på samme abonnement?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...