Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken driver burde jeg bruke fra Intel? Den som ligger ute på Asus sine nettsider for mitt hovedkort har alvorlige problemer med minnelekasjer. 2 dager oppetid og ca 1,8GB minne blir brukt av prosessen IAStorDataMgrSvc.exe

 

Har 16GB med ram og bare 50% brukt så det er ingen krise. Men det er greit å slippe en så grov minnelekasje.

 

Hovedkort er ASUS P8Z68-V PRO (ikke GEN 3)

Lenke til kommentar

Defragmentering har ikke nevneverdig å si for levetid på SSDer fra 2010 eller nyere. Summen av skriving er ikke veldig stor, og fragmentering over tid er ikke så dramatisk at periodisk defrag vil slite på SSDen. Spesielt nyttig er det ikke, men det skader heller ikke.

Nå var det slik at jeg i forrige post nevnte at defrag.exe i windows 8 har nye funksjoner.

Eks.

Defrag.exe C: / L vil ikke defragmentere c drive sitt filsystem tradisjonelt men kun kjøre en retrim.

 

Edit:

Så spørsmål om defragmentering i windows 8 må ses i sammenheng med

hvilke parametere som blir brukt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Antar at flere her alt har gjort dette tidligere, så jeg vil gjerne ha litt hjelp til enkleste og sikreste måten å få det gjort på.

 

Jeg skal bytte ut tradisjonell snurredisk med SSD disk. Det er da OS partisjonen som skal byttes ut, så jeg vil gjerne få klonet disken under oppstart, slå av maskinen og koble i fra den gammle disken, så starte opp med kun SSD montert.

 

Så da lurer jeg på hvilket program jeg bør bruke til dette som tar seg for alt som trengs og selv ordner med at det er forskjellig størrelse på gammel og ny disk.

 

Er dette mulig å få til uten at jeg må reinstallere hele OS på ny disk?

Lenke til kommentar

Ja.

Om du har en 3. disk (altså ikke de som har eller skal få OS) kan du ta windows image backup til den, koble fra den gamle HDDen du har OS på, og starte opp fra enten recovery CD eller en DVD/minnepenn med windows installasjon og bruke image restore verktøyet.

For å kunne bruke denne metoden må den C: partisjonen du har nå få plass på den nye SSDen. Det er mulig du kan redusere partisjonsstørrelsen før du tar image om du har ledig plass på den.

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter en SSD i 256GB kategorien som skal brukes til OS + videoredigering, noen anbefalinger? Har tittet på Samsung 840 pro, Corsair Neutron og Intel 335 som er på tilbud hos dustin nå. Legger størst vekt på stabilitet / holdbarhet og er litt usikker på Neutron sin kontroller, den er vel nyere enn Samsung sin og dermed mindre velprøvd? Sjekket denne sammenlikningstesten uten å bli helt overbevist om hvilken jeg bør velge: http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsair-crucial-intel-ocz-plextor-och-samsung-i-256-gb-klassen/19#pagehead

Endret av mandela
Lenke til kommentar

TLC er vel ikke "velprøvd", er ikke alle som kjøper den beta-testere?

Samsung har nå i hvert fall over et års erfaring med TLC (og garantert en god del mer tid på labben), og i tillegg så er det vel heller software og kontroller som skaper de største problemene for kunde, og følgelig også det viktigste når det kommer til stabilitet og svinn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kurio, hvilken SATA 6 Gb/s port er SSD'en tilkoblet? Intel sin port eller Marvell/Asmedia? De to siste er bare ræva når det kommer til SSD, selv Intel sine SATA 3 Gb/s port gruser de. Hvilken SSD forresten?

 

Det er en http://www.ocztechnology.com/ocz-agility-3-sata-iii-2-5-ssd-eol.html

 

Den skal klare å levere

  • Max Read: up to 525MB/s
  • Max Write: up to 500MB/s
  • Random Write 4KB: 50,000 IOPS
  • Maximum 4K Random Write: 85,000 IOPS

Jeg har ikke 100MB write engang... Vet den bruker Sandforce, men stilll...

 

Jeg bruker bare Sata6 porten som er på mitt Asus Z77 hovedkort, men er akkurat samme farten med sata3 og.

Lenke til kommentar

Sikkert fordi du skriver ukomprimerbare data? Kan kanskje mene å huske at de SSDene var elendige på det.

 

Nå bør det jo være bedre enn det du får, men du kan jo teste ut litt forskjellige test-programmer.

 

Edit: Jeg hadde rett. De er tydeligvis rimelig dårlig på det:
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2011/08/17/ocz-agility-3-240gb-review/3

 

Agility bruker asynkront minne i motsetning til vertex-serien etc..

 

 

The key words here are ‘in many situations’, though, as asynchronous NAND brings a significant drop in internal bandwidth. With compressible data, the SF-2281 drive controller’s compression technology is likely to mask the effects of this, but when dealing with uncompressible data, an SSD based on asynchronous NAND will perform much slower.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er liksom ikke det at den er treig i det heletatt, den booter opp ekstremt raskt som faen, og en hybrid harddisk som leser fortere har ikke sjangs i booting tid. Så er kanskje bare at den booter fort og leser dritt da.

Snakket ikke du om elendig i skriving da?

 

Uansett, hvilke tester har du tatt? Kjør en Anvil benchmark, den er ganske god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...