Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TLC er vel ikke "velprøvd", er ikke alle som kjøper den beta-testere?

Samsungs SSDer går for å være blant de mest stabile i forbrukerklassen grunnet grundig testet firmware og minneceller som lever vesentlig lengre enn oppgitt i spesifikasjonene. Samsungs TLC har vist seg å ha god holdbarhet i den vanlige 840-serien.

Lenke til kommentar

Asus z77 (og z68) korta

 

Intel® Z77 chipset :

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray (grå) <= This for SSD

4 x SATA 3Gb/s port(s), blue (lys blå)

Support Raid 0, 1, 5, 10

Supports Intel® Smart Response Technology,

Intel® Rapid Start Technology,

Intel® Smart Connect Technology

 

ASMedia® PCIe SATA controller : *6

2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue (mørk blå)

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den sammenligningen var god. :)

Ser virkelig hvor godt Samsung EVO gjør det, spesielt på de delene som har mest å si for "normale forbrukere". 4K read på lav QD.

Selv 120 GB modellen sammenlignet mot Samsung 840 Pro 256 GB:
4K: 35 MB/s VS 27 MB/s

4K QD4: 103 MB/s VS 94 MB/s

 

Og sammenlignet mot andre SSDer så er begge resultatene i toppen.

Lenke til kommentar

Den sammenligningen var god. :)

 

Ser virkelig hvor godt Samsung EVO gjør det, spesielt på de delene som har mest å si for "normale forbrukere". 4K read på lav QD.

Selv 120 GB modellen sammenlignet mot Samsung 840 Pro 256 GB:

4K: 35 MB/s VS 27 MB/s

4K QD4: 103 MB/s VS 94 MB/s

 

Og sammenlignet mot andre SSDer så er begge resultatene i toppen.

 

840 pro hadde nok vunnet med større testfil enn 1GB. Cachen i EVO gjør nok det lille ekstra slik at den vinner.

 

Etter mange år med Areca og 2 og 4GB cache, så har jeg lært meg å alltid teste med stor testfil, og aller helst da bare kjøre testen èn gang.

Lenke til kommentar

 

840 pro hadde nok vunnet med større testfil enn 1GB. Cachen i EVO gjør nok det lille ekstra slik at den vinner.

 

Etter mange år med Areca og 2 og 4GB cache, så har jeg lært meg å alltid teste med stor testfil, og aller helst da bare kjøre testen èn gang.

 

Guru3D er vel den som i snitt fixer de mest snodige resultatene, sikkert mye fordi de har låst seg til en gammel generisk kontroller driver og har aktiv strømstyring som slår inn og gir så varierende resultater.. Jeg har aldri sett et værre resultat for 840 PRO 256gb enn det Guru3D fikset, under er mitt resultat på samme kontroller med en noe svakere 120gb 840 PRO etter nesten 1 års bruk uten rens:

post-72177-0-80506400-1380046370_thumb.png

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Den sammenligningen var god. :)

 

Ser virkelig hvor godt Samsung EVO gjør det, spesielt på de delene som har mest å si for "normale forbrukere". 4K read på lav QD.

Selv 120 GB modellen sammenlignet mot Samsung 840 Pro 256 GB:

4K: 35 MB/s VS 27 MB/s

4K QD4: 103 MB/s VS 94 MB/s

 

Og sammenlignet mot andre SSDer så er begge resultatene i toppen.

 

EVO taper mot PRO på de relevante lav QD les oppgavene i alle reviews unntatt hos Guru3D. Årsaken beskriver jeg litt nærmere i mitt svar til Nizzen. Man styrer unna Guru3D når det gjelder SSD reviews...

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt personlig preferanse. Om man har gamle programmer og drivere liggende som ikke lenger brukes kan en fresh install være kjekt for å rydde opp i ting. Er man fornøyd med systemet slik det står er image og restore greit.

Jeg har ikke gjort secure erase på mine maskiner for å gjenopprette ytelse, men heller reservert ca 10-15% av LBA (logiske blokker tilgjengelig for brukeren) uten partisjon. Selv om jeg har kjørt RAID på stasjonære har skriveytelsen holdt seg godt nok til at jeg ikke har følt behovet, og leseytelsen har ikke tapt seg nevneverdig på noen av systemene.

På laptop har jeg vurdert det, men det passet bedre med en oppgradering.

 

En fresh install kan gjøres ganske kjapt og effektivt om man bruker installasjon fra en USB3 minnepenn, hvor man også har lastet inn alle drivere som trengs. Når det er inne er det bare å besøke ninite.com og smekke inn de fleste generelle programmer veldig raskt og enkelt. Dette kan være unnagjort på under en time. Det som kan ta lang tid er windows updates og installasjon av store programmer/spill.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

840 pro hadde nok vunnet med større testfil enn 1GB. Cachen i EVO gjør nok det lille ekstra slik at den vinner.

 

Etter mange år med Areca og 2 og 4GB cache, så har jeg lært meg å alltid teste med stor testfil, og aller helst da bare kjøre testen èn gang.

 

Ahh, ja det har du vel selvsagt rett i. Tenkte ikke på det.

 

Men som SImen1 nevnte, det er jo kanskje noe i det, om cachen i EVOen kommer til sin rett i typiske "forbruker-operasjoner".

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt personlig preferanse. Om man har gamle programmer og drivere liggende som ikke lenger brukes kan en fresh install være kjekt for å rydde opp i ting. Er man fornøyd med systemet slik det står er image og restore greit.

Jeg har ikke gjort secure erase på mine maskiner for å gjenopprette ytelse, men heller reservert ca 10-15% av LBA (logiske blokker tilgjengelig for brukeren) uten partisjon. Selv om jeg har kjørt RAID på stasjonære har skriveytelsen holdt seg godt nok til at jeg ikke har følt behovet, og leseytelsen har ikke tapt seg nevneverdig på noen av systemene.

På laptop har jeg vurdert det, men det passet bedre med en oppgradering.

 

En fresh install kan gjøres ganske kjapt og effektivt om man bruker installasjon fra en USB3 minnepenn, hvor man også har lastet inn alle drivere som trengs. Når det er inne er det bare å besøke ninite.com og smekke inn de fleste generelle programmer veldig raskt og enkelt. Dette kan være unnagjort på under en time. Det som kan ta lang tid er windows updates og installasjon av store programmer/spill.

Ja, det er selvfølgelig smak og behag. Jeg har ennå ikke lagt over Windows-installasjonen på ei USB-penn, likevel er maskinen oppe og går etter cirka en time her (fra DVD). Ninite.com er veldig hendig. Det er dog to-tre programmer jeg liker å ha en eldre versjon av som installeres enkeltvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...