Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal teste PERC'en med 5 stk ved første anledning, 4 Intel + 1 Vertex gikk i dass. (ytelsen falt når jeg puttet på Vertex av en eller annen grunn)

4 M'er gir ~1030MB/s i både raid-0 og raid-5 på Perc'en.

 

Kanskje Arecaen takler 5-6 uten tap i skalering?

Lenke til kommentar

Du er ikke snau Nizzemann, men må man så må man... :p

 

Jeg ser vel ingen vei utenom lenger jeg heller. Tiden er inne.

Er det noen spesiell grunn til å bestille denne gen2 80GB fra Multicom fremfor Amentio, som jeg burde vite om, eller hva var grunnen til alt snakk om Multicom?

Lenke til kommentar

hei

 

Jeg er stolt eier av 2stk X25-M 80Gb g1 som står i raid0 og brukes til OS og enkelte spill :D

 

Lurer vel egentlig bare på en tilbakemelding på "helsestatusen" hva angår les/skriv.

Synes det har falt noe, men opplevelsen er fremdeles på topp for en novice pc-bruker som meg selv.

Når bør jeg evt vurdere HDDerase...?

 

post-173370-1248368986_thumb.jpg

Endret av flu
Lenke til kommentar
hei

 

Jeg er stolt eier av 2stk X25-M 80Gb g1 som står i raid0 og brukes til OS og enkelte spill :D

 

Lurer vel egentlig bare på en tilbakemelding på "helsestatusen" hva angår les/skriv.

Synes det har falt noe, men opplevelsen er fremdeles på topp for en novice pc-bruker som meg selv.

Når bør jeg evt vurdere HDDerase...?

 

post-173370-1248368986_thumb.jpg

 

Bencher som kjører flere runder som CDM, ATTO og AS Bench avslører veldig hvordan firmwaren til Intel jobber, annenhver skrivebench dipper da den defragger samtidig det forrige område. Dette medfører lavere ytelse på skriv annehver gang.

 

Når det gjelder ytelsen, ser den helt grei ut, litt dau, men det tar seg opp igjen fort, selv om din random skriv så litt dau ut på 4kb men det kan være 500mb størrelsen, selv bruker jeg ikke CDM lengre men tok en 4kb random run så du kan sammenligne på 100mb.

 

Last ned AS benchen under og kjør en test der og post resultatene, men du har ingen grunn til å vurdere HDDErase imho... Med mindre du dumper megastore filer på stripa, og kommer dithen at alle celler er brukt, slipper du HDDErase, det tar du kun neste gang du legger inn OS..

post-72177-1248373516_thumb.jpg

AS_Disk_Benchmark_2_.zip

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Om Intel 50nm eiere kunne fyre løs med litt tørt krutt i denne tråden: http://communities.intel.com/thread/5059?tstart=0Så kanskje vi kan presse drittsekkene til å snu, selv om det skal mye til kan vi ikke la dem slippe unna så lett....

Jeg skal definitivt ta noen ord i denne tråden. Måten de har lansert G2 og snytt forventningsfulle G1 eiere på gjør G1 veldig lite interesant og sender for det første bruktprisen rett i gulvet. Og i tillegg gjør de det vanskelig for G1 eiere å utvide sitt G1 kjøp når de føler at de sitter igjen med sorteper.

 

Jeg hadde ønske om å utvide min eksisterende G1 80GB med en G1 til og bygge videre på det første kjøpet, men når de ikke får TRIM engang blir det veldig lite interressant og hadde jeg visst det ville jeg IKKE kjøpt en G1 fra Intel. Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg heller gikk for noe G.Skill eller SuperTalent.

 

I feel outraged!

 

EDIT:

Jeg synes nesten synd på alle som har kjøpt G1 og ikke minst butikkene som vil sitte med G1 på lager og ha problemer med å selge dem pga. dette tåpelige stuntet fra Intel.

 

EDIT2:

Jeg oppfordrer alle G1 eiere til å gå inn i tråden og "Unleach theire wrath".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet enig Theo men føler ikke at jeg sitter med en dårligere SSD enn den jeg kjøpte.

De var meget bra da og er enda bedre nå med ny firmware.

 

Utviklingen går fremover og i denne omgang var det i store trekk pris og litt mer ytelse som kom i form av G2.

Forskjellen er mao ikke stor, bortsett fra pris.

 

Jeg er rimelig sikker på at TRIM kommer i en eller annen form før eller senere til G1.

Skulle det ikke gjøre det er det ingen krise, 8820 har gjort at jeg ikke merker behovet for å kjøre HDDerase i tide og utide.

 

For min del vil ikke TRIM bety noe som helst før det støttes i RAID men jeg skal selvsagt bidra i tråden, noen av mine går nok over fra RAID til boot/system før eller senere og da vil sikkert behovet dukke opp.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Så TRIM støttes ikke for RAID modus? Det har gått meg hus forbi :nei:. Vel, jeg frykter uansett at manglende TRIM, som var en av grunnen til at jeg ville betale mer for Intel, kan få bruktprisene til å falle mer enn de behøvde.

 

Om ikke annet så håper jeg nå butikkene kaster prisene på G1 helt ned på teoretisk mulig bunnivå så skal jeg vurdere å kjøpe fler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Om Intel 50nm eiere kunne fyre løs med litt tørt krutt i denne tråden: http://communities.intel.com/thread/5059?tstart=0Så kanskje vi kan presse drittsekkene til å snu, selv om det skal mye til kan vi ikke la dem slippe unna så lett....

Jeg skal definitivt ta noen ord i denne tråden. Måten de har lansert G2 og snytt forventningsfulle G1 eiere på gjør G1 veldig lite interesant og sender for det første bruktprisen rett i gulvet. Og i tillegg gjør de det vanskelig for G1 eiere å utvide sitt G1 kjøp når de føler at de sitter igjen med sorteper.

 

Jeg hadde ønske om å utvide min eksisterende G1 80GB med en G1 til og bygge videre på det første kjøpet, men når de ikke får TRIM engang blir det veldig lite interressant og hadde jeg visst det ville jeg IKKE kjøpt en G1 fra Intel. Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg heller gikk for noe G.Skill eller SuperTalent.

 

I feel outraged!

 

EDIT:

Jeg synes nesten synd på alle som har kjøpt G1 og ikke minst butikkene som vil sitte med G1 på lager og ha problemer med å selge dem pga. dette tåpelige stuntet fra Intel.

 

EDIT2:

Jeg oppfordrer alle G1 eiere til å gå inn i tråden og "Unleach theire wrath".

 

Det beste en kan gjøre nå som gen. 1 eier, er å bare beholde dem, mao ord ikke la prutehaiene på bruktmarkede herje fritt for diskene er jo like bra som de var forrige måned, og ikke la Intel slippe unna... Med løfte om trim til gen. 1 ville lysten til å handle ny gen. 2 disk vært lav og verdien på den gamle disken vært rett under den nye, dette skjønte Intel og gjør det på denne måten isteden. Det er også rimelig teit å manipulere/lyve om random skriv ytelsen til gen. 1 diskene for å fremme salg av nye disker. Det at entusiastene handler mer eller mindre før reviews dukker opp som dokumenterer dette, kjenner de nok godt til også.. Det er altså mange grunner til å gjøre slik Intel har gjort, men det å prate pent om Trim i diskusjoner/Q&A/Intervjuer om gen. 1 og hinte om at Trim kommer uten å love noe for å slippe å bli "tatt" for noe senere, for å booste salg av gen.1, er vel det jeg reagerer mest på... Det grenser til ulovligheter og er svært umoralsk...

 

Uansett, siste kapittel om dette er neppe skrevet ennå....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Så TRIM støttes ikke for RAID modus? Det har gått meg hus forbi :nei: . Vel, jeg frykter uansett at manglende TRIM, som var en av grunnen til at jeg ville betale mer for Intel, kan få bruktprisene til å falle mer enn de behøvde.

 

Om ikke annet så håper jeg nå butikkene kaster prisene på G1 helt ned på teoretisk mulig bunnivå så skal jeg vurdere å kjøpe fler.

 

TRIM fungerer like godt i raid som singeldisk i teorien, det er bare mye jobb å lage nye drivere/firmware til kontrollere og testing som må til. Ting vil nok ta litt tid før det faller på plass....

Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet enig Theo men føler ikke at jeg sitter med en dårligere SSD enn den jeg kjøpte.

De var meget bra da og er enda bedre nå med ny firmware.

 

Utviklingen går fremover og i denne omgang var det i store trekk pris og litt mer ytelse som kom i form av G2.

Forskjellen er mao ikke stor, bortsett fra pris.

 

Jeg er rimelig sikker på at TRIM kommer i en eller annen form før eller senere til G1.

Skulle det ikke gjøre det er det ingen krise, 8820 har gjort at jeg ikke merker behovet for å kjøre HDDerase i tide og utide.

 

For min del vil ikke TRIM bety noe som helst før det støttes i RAID men jeg skal selvsagt bidra i tråden, noen av mine går nok over fra RAID til boot/system før eller senere og da vil sikkert behovet dukke opp.

 

At den nye firmwaren hjelper mot å havne i used state på alle celler, er sikkert, men den gjør ingenting med LBA, og denne fylles opp og fragmenteres jo mer man installerer av prog/spill, og avinstallering bringer ikke ytelsen tilbake uten TRIM eller HDDErase... For oss SSD nerder så går det greit, da vi kjenner fellene og hvordan vi får ytelsen tilbake. Men tenk en vanlig bruker som har reinstallert OS flere ganger og kanskje testet Win7 RC, lagt inn spill og fjernet dem og lagt inn nye, uten en eneste HDDErase.......... Avogtil detter en sånn kar inn på forumene, og lurer på hvorfor i svarte ytelsen er så dårlig, ja faktisk halvert tilogmed i IOMeter, og det er mange av dem der ute, SSD nerdene er i fåtall..... 8820 firmwaren skulle være et "stopgap", en mellomløsning til Trim kom, ikke en permanent løsning...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Mht TRIM og raid så sitter Intel også her med nøkkelen for de som sitter med raid på ICHnR ;-)

 

På hardware kontrollere vet jeg faktisk ikke om det er med i spesifikasjonene enda. Det har jo ikke vært behov for dette så lenge vi har snakket om HDD som lagringsmedie.

Lenke til kommentar
Mht TRIM og raid så sitter Intel også her med nøkkelen for de som sitter med raid på ICHnR ;-)

 

På hardware kontrollere vet jeg faktisk ikke om det er med i spesifikasjonene enda. Det har jo ikke vært behov for dette så lenge vi har snakket om HDD som lagringsmedie.

 

Har du funnet et image program som funker i raid0 og beholder alignment?

Installering er jo det værste som er, et vanlig program/spill på ~5gb som installeres normalt, pakkes ut og lager tempfiler på samme størrelse +/- under installasjon av de fleste progs/spill, og dermed sitter man med et footprint på 10gb i brukte celler og LBA som ikke renses, for ikke å snakke om servicepack og updates installering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...