Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

At den nye firmwaren hjelper mot å havne i used state på alle celler, er sikkert, men den gjør ingenting med LBA, og denne fylles opp og fragmenteres jo mer man installerer av prog/spill, og avinstallering bringer ikke ytelsen tilbake uten TRIM eller HDDErase... For oss SSD nerder så går det greit, da vi kjenner fellene og hvordan vi får ytelsen tilbake. Men tenk en vanlig bruker som har reinstallert OS flere ganger og kanskje testet Win7 RC, lagt inn spill og fjernet dem og lagt inn nye, uten en eneste HDDErase.......... Avogtil detter en sånn kar inn på forumene, og lurer på hvorfor i svarte ytelsen er så dårlig, ja faktisk halvert tilogmed i IOMeter, og det er mange av dem der ute, SSD nerdene er i fåtall..... 8820 firmwaren skulle være et "stopgap", en mellomløsning til Trim kom, ikke en permanent løsning...

 

Jeg er selvsagt enig.

 

Det er imidlertid ikke annet å gjøre enn å prøve å få dem på gli.

Vil nok tro det kan ta litt tid i og med at de bruker dette i forbindelse med lanseringen av G2. Når lanseringen er over kan og bør det skje ting for G1.

 

Det er imidlertid lenge til TRIM er på plass i alle ledd, raid er en ting men det skal jo også støttes av OS.

Meg bekjent er det bare W7 som per i dag har støtte for TRIM?

 

Jeg har ikke fått med meg hva Apple har sagt om sin støtte men den er ikke der enda.

Jeg tviler på at MS lager en SP for Vista, garantert ikke for XP ;-)

 

edit:

Jeg bruker TrueImage men har ikke brukt det på raid.

Pleier som regel å kopiere ut til lagringsdisker og eller server før jeg gjør noe med SSD'ene.

TrueImage funker helt fint mht å beholde Alignment, faktisk litt for bra ;-)

Jeg får ikke satt annet offset enn det som ligger i imaget så ved restore kan jeg ikke sette en annen verdi.

 

Det er like før W7 RTM (6.august "MSDN") så da kjører jeg en ren installering og tar da selvsagt en HDDerase i samme omgang.

Behovet har imidlertid vært størst på Vertex, synes X25-M har holdt seg forbausende bra faktisk. Det eneste jeg har merket er at degraderingen var større ved raid-5 og har derfor gått bort fra det.

 

edit2:

Jeg har OS på X25-E (single) mens M'ene kjøres i raid-0. (2 raid-0 med 2 i hver)

(grunnen til at jeg ikke har så stort behov for image av raid)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikkje merket noe særlig nedgradering med 7 stk vertex i raid-0 på Areca kontroller. Dette kan jo være at det blir lite skriving på bare èn disk. Med flere mnd bruk, så er ytelsen helt topp enda. Derfor er det ikkje så nøye at TRIM ikkje fungerer enda. Jeg kan jo bare ta en hdderase en skjelden gang. Acronis er kjekt å bruke. Tar ikkje mange minuttene å kopiere over imaget av raidet fra et annet raidarray jeg har imaget på :)

 

Eneste som tar noen minutter er å koble over harddiskene over på hovedkortet for å ta en hdderase.

 

Altså dem som har god kontroller, så er det ikkje så farlig mener jeg.

 

Men nå som Vertex blir pensjonert til fordel for Gen 2 Intel, så blir det morro uanZ :p

Lenke til kommentar
På X58 fikk jeg noen virkelige merkverdigheter og har ikke testet igjen i etterkant.

Kunne du være litt mer spesifikk rundt hvordan disse merkverdighetene kom til uttrykk?

Og var det singeldisk eller RAID?

 

På forhånd takk! ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da venter jeg spent på Intel X18-M Gen2, håper at prisen på 160GB utgaven blir mer eller mindre tilsvarende med prisen på X25-M 160GB Gen2, for da tror jeg nesten at jeg smeller til med en på 160GB, bare sånn for å virkelig ha litt plass å kose seg med på min ThinkPad T400s! :)

 

TechData forventet at disse skulle komme i slutten av August, så da er det bare å vente og se!

 

 

Vurderer sterkt å skrote min ene Vertex 30GB som nå står i den stasjonære til fordel for 1x Intel X25-M 80GB Gen2 da prisene er såpass gunstige, ikke det at Vertexen ikke strekker til men 30GB blir nesten litt problematisk lite, ser absolutt fordelen med å ha litt mer å gå på selv om jeg klarer å akkurat presse alt inn på 30GB! :)

 

 

Skulle gjerne sett at Intel kom med noen disker på 20 - 40GB, for da ville jeg heller slengt opp 2x, om ikke 3x i RAID0.

Kunne selvsagt bare slengt opp et par 80GB disker, men det føles utrolig unødvendig når jeg vet at jeg knapt vil bruke mer enn tja 40GB.

 

På X58 fikk jeg noen virkelige merkverdigheter og har ikke testet igjen i etterkant.

Kunne du være litt mer spesifikk rundt hvordan disse merkverdighetene kom til uttrykk?

Og var det singeldisk eller RAID?

 

På forhånd takk! ;)

 

 

Lurer jeg også på? Har ikke hatt noen merkbare problemer med verken singel disk eller RAID0 på ICH10R?

Da snakker vi altså singel og 3x Vertex 30GB i RAID0 løsninger som jeg har forsøkt meg på.

Lenke til kommentar

@ Ourasi

 

post-173370-1248392987_thumb.jpg

 

X25-M, raid0, 128kb stripe, ICH10R, firmware: 8820

- Deaktivert volumhurtigbuffer for tilbakeskiving i Matrix Storage Console.

 

W7_OS-tweaks:

- Superfetch og Prefetch og NtfsDisable8dot3NameCreation og search indexing og pagefile og defrag og hibernitate og system restore = disabled

- clearPageFilesAtShutdown og LargeSystemCache = enabled

- NtfsMemoryUsage = "increased"

- hva angår policyer er hurtigbuffer aktivert og window tilbakeskiving deaktivert,

og nei, jeg har ikke et lastebilbatteri stående side om side med kabinettet...enda...,

uansett lurer jeg på om BSOD og at systemet fryser kan regnes som et "strømbrudd" i det jeg må bruke "svanskeknappen" for å få i gang maskina igjen...? det skjer jo 99,99% av tiden når jeg klokker... :whistle: har gått bra til nå...

 

Tror ikke alle disse tweaksene er nødvendig, og det er ikke alt jeg forstår heller, så jeg vet ikke hva jeg driver med alltid..., har mistet oversikten...anyone ?

Tror mange med meg savner en ENKEL liste med OS/SSD-tweaks for xp, vista og w7...anyone ? spoiler på side 1 ?

 

Det er med stor forbannelse jeg leser om dette med TRIM og gen1 av X25-M.

Men, til tiden gjorde jeg uansett det beste valget av SSD mener jeg, og om prisene på gen1 faller grundig går jeg for en 3'dje gen1 for å maxe kapasiteten til ICH10R...

TRIM til gen1 blir uansett enden på visa hva angår Intel's merksnodige krumspring, tror jeg... og gjør det ikke det er HDDerase en gang i halvåret en overkommelig affære.

Lenke til kommentar
Tror mange med meg savner en ENKEL liste med OS/SSD-tweaks for xp, vista og w7...anyone ? spoiler på side 1 ?

 

Enig.

 

Jeg vil klare å skru av pagefile(konsekvenser?), flytte temp filer(Fant ikke på chrome, men IE8) og ha download mappen på et annet sted enn SSD.

 

En liten guide for hvermannsen hadde vært topp =)!

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar

Det er virkelig potensiale for noen kjempe gode step-by-step guider i første post ja, hvert fall linker til sider med gode og oversiktlige guider!

 

En liten oppsummering rundt hva triksene også faktisk gjør er kjekt, for det er helt klart mange som utfører diverse tweaks uten å ane hva de egentlig går ut på eller gjør? Fordeler / ulemper osv..

 

Kunne vell også lagt ved en link til det geniale SSD Tweaker verktøyet som en laget på OCZ sitt forum?

 

 

Selv ønsker jeg svært gjerne å vite hvordan jeg raskt, enkelt og effektivt kan dirigere bort stort sett alt utenom Windows sine systemfiler over på en annen disk? Slik at jeg sitter igjen med kun systemfilene og de filene jeg selv ønsker på SSD (C:) og resten som Programfiler, Mine Dokumenter osv på en annen disk. Har til gode og finne ut hvordan jeg kan få til dette med Windows Vista og Windows7, det var lekende lett med WinXP + nLite :(

Lenke til kommentar

Har vel sammen med mange andre delt mange tweaks i denne tråden, dessverre blir disse veldig spredd på forskjellige sider....

 

1. Win7 tweak nummer en, er å fjerne "Open File Security Warning" hver gang man åpner en fil.

2. er å slå av minimering og maximering animasjoner.

3. er å justere superfetch/prefetch.

4. er å slå av unødvendige services og apps oppstart med OS.

5. er å klargjøre for pagfile fjerning og så fjerning.

6. er å slå av hibernate inkludert fjerning av fila.

7. er å disable TMM

 

Etter dette er boot tiden på 8.3 sekunder og lite annet å tweake, selv om jeg skjeldent stopper der :whistle:

post-72177-1248401925_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg kjører uten tweaks, dvs beholder pagefile men bestemmer selv størrelsen (1GB) og fjerner Automatisk defragmentering.

 

Min E booter på ~12sekunder (boottimer)

 

Hvis jeg regner inn tiden fra power-on blir det sørgelige tider.

(Regner med at det tar ca 1minutt eller der i strøket)

Når man max booter noen ganger i måneden betyr det fint lite.

 

Skal ta tiden på boot av en VM, tror det går rimelig fort.

 

PS!

Min Gen2 M'en kommer ikke før i morgen. (lørdag)

(den var sortert i dag noen mil unna)

Lenke til kommentar

Sikkert at den er formatert HFS+ out-of-the-box. Installerte min 250gb Vertex på MBP igår, og det fungerer ypperlig, men måtte formatere den før jeg fikk den opp i installasjonsprogrammet (rart at den ikke kjente igjen disken i det hele tatt før den ble formatert).

Lenke til kommentar

Forskjellen er firmware, det viste seg problematisk for pre 1.30 å oppgradere fw selv, derav kravet til 1.30.

(det var en mengde problemer med Mac før den kom)

 

At den merkes med "Mac Edition" er greit nok synes jeg men prisen burde være den samme.

 

Kjøper du en Vertex i dag *burde* den være med fw 1.30 og da trenger du ikke å kjøpe "Mac Edition"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...